به گزارش فرصت امروز به نقل اقتصادنیوز، براساس محاسباتی که بازوی پژوهشی مجلس انجام داده قیمت هیوندا النترا در سال 96 حول و حوش 134 میلیون تومان بود اما این خودرو در سال جاری با قیمتی حدود دو میلیارد و 860 میلیون تومان در بازار داد و ستد شد. این جهش قیمت به زبان درصد از رشد بیش از دو هزار درصدی را نشان می دهد.
آن طور که مشخص است رشد نرخ ارز را می تواند به عنوان دلیل اصلی درباره افزایش قیمت بازاری خودرو مورد توجه قرار داد.
اما هنگامی که نرخ ارز را در در فاصله زمانی سال 96 تا 1403 بررسی می کنیم متوجه می شویم رشد قیمت بازاری خودرو تنها از این مساله تاثیر نپذیرفته و عامل پنهان دیگری نیز در این افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو تاثیر داشته است.
کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس در بررسی های خود اعلام کردند نرخ ارز طی سال های 96 تا 1403 رشدی بیش از هزار و 450 درصدی را به خود دیده است.
سال 96 هر دلار با نرخ حول و حوش سه هزار و 800 تومان در بازار داد و ستد می شد اما در سال 1403 هر دلار در بازار با نرخ حدود 59 هزار تومان خرید و فروش شده است.
اما چه مساله ای سبب شده تا قیمت خودرو بیش از نرخ ارز جهش کند. به نظر می رسد دلیل سبقت قیمت خودرو از نرخ ارز را باید در ممنوعیت واردات خودرو جست و جو کرد.
سیاست گذار در تیر 97 به دنبال بازگشت تحریم های اقتصادی به ناگاه تصمیم گرفت به بهانه مدیریت منابع ارزی کشور جلوی ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز به کشور را بگیرد؛ همین اتفاق رشد قیمت خودرو به نسبت نرخ ارز را رقم زده است.
البته بعد از حدود چهار سال آیین نامه اجرایی واردات خودرو بار دیگر در دولت سیزدهمم تصویب شد تا قفل از در ورود خودرو به کشور برداشته شود. این مساله به کاهش حباب قیمت خودرو بخصوص خودروهای وارداتی کمک کرده است. به نظر می رسد چنانچه سیاست واردات خودرو در دستورکار سیاست گذار کلان باشد و نوسان ارزی را شاهد نباشیم و نرخ ارز در دامنه فعلی نوسان محدودی داشته باشد، قیمت خودروهای وارداتی همچنان جا دارد تا کاهش یابد.