مدیران کسب وکارهای کوچک در ابتدای ورود به بازار، در مورد همه امور بهصورت تیمی تصمیم میگیرند. آنها در مورد استخدامها، اخراجها، ارزیابی عملکرد کارکنان و امور فروش تیم کوچکی را برای بررسیهای بیشتر تشکیل میدهند. اما نکته اینجاست که با بزرگ شدن سازمان، همه اعضای تیم نمیتوانند در مورد همه امور مانند ورود یک محصول جدید به بازار تصمیم بگیرند. توسعه محصول جدید اجرای یكی از استراتژیهایی است که یك شركت انتخاب میکند تا با استفاده از آن میزان فروش و سهم بازار و بهرهوری خود را افزایش دهد. بنابراین مدیرانی که درصدد گسترش خط تولید خود و عرضه محصول جدید هستند، با ضرورت استخدام یک مدیر محصول مواجهند. اما وظایف مدیر محصول چیست و چه ویژگیهایی برای ورود به این شغل لازم است؟ با گزارش زیر همراه باشید تا بیشتر با این سمت سازمانی آشنا شوید.
وظایف و مسئولیتها
مدیر محصول مسئول برنامهریزی و امور اجرا در طول چرخه عمر محصول و وظایفی از قبیل جمع آوری و اولویتدهی محصول و نیازهای مشتری، تعریف چشمانداز برای محصول، کار نزدیک با مهندسان، فروش، بازاریابی و اطمینان از کسب درآمد و برآوردهسازی نیازهای مشتری و رضایت آنهاست. شغل او همچنین شامل حمایت از اهداف و استراتژیهای کلی شرکت در راستای ورود محصول جدید به بازار است. در بعضی از سازمانها مدیر محصول وظایفی موازی با مدیر پروژه، مدیر برنامهریزی و مدیر بازاریابی محصول را در بطن خود دارد.
انتظاراتی که از یک مدیر محصول میرود
از یک مدیر محصول انتظار میرود، نقشه ذهنی و استراتژی محصول را تعریف کند، با طرف سوم برای ارزیابی همکاری و فرصتهای بالقوه در تماس باشد، برنامههای بتا و آزمایشی را با نمونهها و محصولات جدید اجرا کند، با احترام به رقیب همانند یک حرفهای رفتار کند، بهعنوان یک رهبر در شرکت عمل کند.
الزامات
یک مدیر محصول باید سابقه چند سال کار در این حوزه را داشته باشد، تعریف دقیقی برای موفقیت داشته باشد، سابقه کار در بازارهای مرتبط را داشته باشد، از مهارتهای زبانی و نوشتاری برخوردار باشد، زمینه فنی و تجربی داشته باشد، توانایی اثرگذاری در تیمهای مشترک بدون اختیار رسمی را داشته باشد. البته در نظر داشته باشید داشتن شایستگی در امور مربوط به تکنولوژی، مصرفکنندگان و کسب وکارها تنها توانمندیهای لازم برای مدیریت محصول نیست. او باید دارای توانمندیها و مهارتهایی مانند مهارتهای عمومی، پیگیری، علاقه به کارتیمی، قابلیت برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، توانایی مذاکره و تسلط بر زبان انگلیسی نیز باشد.
برقراری ارتباط بهصورت مؤثر
بهترین مدیران محصول کسانی هستند که به درستی اطلاعات را به تیم خود منتقل میکنند و نتایج کار را با همه به اشتراک میگذارند. مدیر محصول میتواند برای همه ایمیل ارسال کند و گزارش کارهای روزانه را بدهد اما روش بهتر این است که نتایج کار جلوی چشم همه باشد. اگر این کار را بکنید همه میتوانند در مورد کاری که انجام میدهید نظر دهند و هیچ تصمیمی به نظرشان آنی نباشد. سعی کنید اطلاعات و تصمیمگیریها همیشه در اختیار همه باشد. میتوانید از وایتبردها و تخته سیاه برای نشان دادن ایدهها، اولویتها و تصمیمگیریها استفاده کنید.
قابل اعتماد بودن مدیر محصول
مدیران محصول مسئولیت کامل محصول و تصمیماتی را که در مورد محصول میگیرند، میپذیرند. لازمه این کار آن است که مدیر محصول انسان قابل اعتمادی باشد و با تیم محصول همانطور برخورد کند که با ذینفعان برخورد میکند. او باید تمام تلاشش را برای تولید محصول جدید عالی و ایجاد تجربههای بهیادماندنی انجام دهد. برای قابل اعتماد بودن، مدیر محصول باید اشتباهات خود را بپذیرد که البته ممکن است خیلی وقتها کار سادهای هم نباشد.
وقتی بهعنوان مدیر محصول استخدام میشوید
شما بهعنوان مدیر محصول استخدام شدهاید که فقدانی را پُر کنید و سازمان به کمک شما احتیاج خواهد داشت. اهداف خود را با مدیرعامل در میان بگذارید تا مطمئن شوید انتظارات شما در همان مسیری باشد که آنها توقع دارند. هدف اصلی شما در ماه اول باید ملحق شدن ثمربخش به تیم باشد. همچنین لازم است اعضای تیم خود را تک به تک بشناسید. مدت زمانی که برای این کار لازم دارید به بزرگی شرکتتان بستگی دارد؛ ممکن است چند ساعت طول بکشد یا ماه اول را کلاً درگیر انجام این کار باشید. اما برای این کار زمان بگذارید و همه اعضای تیم خود را جداگانه ببینید و با آنها صحبت کنید.
نگاه استراتژیک به بازار
شما بهعنوان مدیر محصول باید فرصتهای بازار را بهعنوان بخشی از استراتژی محصول در نظر بگیرید. اگر میخواهید مدیر محصول بدی باشید، سر هم كردن محصول را شروع و هر چه سریعتر آن را روانه بازار كنید. اما اگر طرح خوبی دارید، تنها باید آن را تبیین كرده، با بیشترین سرعتی كه میتوانید آن را بسازید و بدون هیچ تأخیری فوری آن را به بازار عرضه كنید. عنصر زمان در موفقیت محصول بسیار مهم است و باید بهعنوان معیاری ارزشمند مدنظر قرار بگیرد. اما نكته بسیار مهم نگاه استراتژیك به بازار است كه احتمال موفقیت محصول را افزایش خواهد داد.