آیا می دانستید در اجرای برنامه تعدیل رفتار (در رفتار سازمانی) باید مسئله را طی پنج مرحله حل کرد؟
این مراحل عبارتند از:
1- شناسایی رفتارهایی که بر عملکرد بیشترین تأثیر را دارند. از جهت نتیجه عملکرد همه کارهایی که کارکنان و اعضای سازمان انجام می دهند، نمی توانند اهمیت یکسانی داشته باشند. 5 تا 10 درصد رفتارها سبب 70 تا 80 درصد عملکرد سازمان است.
2- تعیین معیار سنجش یا اندازه گیری رفتارها: باید یک پایگاه توسط مدیریت در رابطه با اطلاعات مربوط به عملکرد به وجود آید. یعنی اندازه یا تعداد دفعاتی که نوعی رفتار تحت شرایطی خاص تکرار می شود و باید اقدامی صورت گیرد.
3- شناسایی ترتیب رفتارها: باید با تجزیه و تحلیل بتوان رفتاری را که به بهترین عملکرد منجر شده است، شناسایی و مشخص کرد که چه رفتاری شایسته تر است.
4- ارائه نوعی استراتژی و دادن تغییرات لازم در رفتارها: پس از تجزیه وتحلیل، به منظور تقویت رفتارهای مطلوب و تضعیف رفتارهای نامطلوب، باید یک استراتژی تازه به اجرا درآورد. به صورتی که بین پاداش و عملکرد رابطه مشخصی برقرار شود. 5- ارزیابی بهبود عملکرد.