موسسه تحقیقاتی TEB (موسسه بانک اقتصادی ترکیهای) طبق پژوهشهای بهعمل آمده خود از 14 کشور دنیا، در ارتباط با بررسیهای تخصصی خودرو و بازار خودرو نکات و آمار جالب و تاملبرانگیزی را در آخرین روزهای سال 2015 ارائه کرده است. خلاصه این پژوهش به شرح زیر است:
*به غیراز دو کشور چین و ژاپن، در سایر کشورها خودروهای دسته دوم نسبت به خودروهای صفر کیلومتر فروش بیشتری داشتهاند و جنب و جوش در بازار خودروهای دسته دوم خیلی بیشتر از بازار خودروهای صفر کیلومتر است.
* سدان و هاچبک حاکمان بازار اتومبیل در دنیا؛ خودروهای سدان (چهار درب) و هاچبک (بدون صندوق) 80 درصد خودروهای به فروش رسیده دنیا را شامل میشوند.
*رانندگان متاهل دنیا: در اروپا در حالی که همچنان افراد مسن به استفاده از خودرو ادامه میدهند، در بین جوانان، نسبت متاهلها از 92 درصد به 79 درصد کاهش یافته است. فقط در انگلستان تعداد رانندگان مسن بالای 70 سال که زیر سایه همین گروه رانندگان متاهل نیز هستند از مرز 4 میلیون گذشته است.
به کمک رانندگان زن نیز بر آمار رانندگان متاهل افزوده شده است به طوری که در انگلستان از هر 100 راننده، 66 نفر آنها زن هستند. طبق این بررسیها در کشورهای پیشرفته دنیا از هر پنج راننده جوان فقط یک نفر آنها متاهل است.
* میانگین مسافت طی شده در ماه برای هر خودرو 1000 کیلومتر است؛ در بیرون از آمریکا میانگین مسافت طی شده هر خودرو در ماه برابر با 1000 کیلومتر است. در اروپا به طور میانگین در سال 2005 یک اتومبیل در سال، 13457 کیلومتر راه میپیماید. این ارقام در سال 2012 طبق منابع معتبر به 12281 کیلومتر رسیده است. و اکنون نیز کیلومترسنج خودروهای دسته دوم در دنیا حاکی از همان آمار است.
*فرسودگی خودروها در ترکیه! در ترکیه پارکینگها مملو از خودروهای فرسوده و مسن شده است و از هر 1000 خودرو 170 خودرو ساقط و فرسوده است. طبق آمار اعلام شده در پایان سال2015، 37 درصد خودروهایی فرسوده 16 ساله و 26 درصد آنها نیز شامل خودروهای با عمر بالای 20 سال هستند. حتی برنامههایی تشویقی دولت برای تعویض خودروهای فرسوده با خودروهای صفر زیاد سودمند نبوده است.
* 55درصد خودروهای سواری را خودروهای دیزل شامل میشوند؛ در اروپا تکنولوژی خودروهای دیزل بدون توجه به مسائل زیست محیطی، دوباره در وضعیت رسیدن به بالاترین ارقام فروش است. بیشترین وسایل نقلیه دیزلی، در فرانسه و سپس در آلمان هستند.
لازم به ذکر است چینیها در حال تفکر و پیدا کردن راه حلهایی پیرامون این امر یعنی خودروهای دیزلی بیکیفیتشان هستند و در برزیل هم ممنوعیت دیزلی وجود دارد و فقط وسایل نقلیه تجاری میتوانند بهصورت دیزلی مورد استفاده قرار گیرند.