پرسش: کسبوکاری را با حدود 30 کارمند مدیریت میکنم. اغلب کارمندان من نسبت به حقوق دریافتی دیگر کارکنان سازمان، کنجکاو بوده و دائم میزان حقوق و کارکرد خود را با دیگران مقایسه میکنند. برای رفع این مشکل چه کاری میتوانم انجام دهم؟
پاسخ کارشناس:
مسئله تخصیص پاداش بین افراد سازمان به نحوی كه هم عادلانه بوده و هم جنبه انگیزشی داشته باشد، همواره یکی از دغدغههای اصلی مدیران سازمانها بوده است. پرداخت پاداش در سازمانها را میتوان بهعنوان یکی از اهرمهای مدیران سازمان به منظور افزایش بهرهوری نیروی کار و همچنین به منظور تاثیرگذاری و کنترل رفتار و عملکرد زیرمجموعه دانست.
با وجود تلاش دائم در طراحی سیستمهای بهینه و موثر برای پرداخت پاداش به کارکنان، شواهد نشان میدهد در بسیاری از موارد، کارکنان، پرداختهای صورت گرفته را تبعیضآمیز، به دور از عدالت و نامتناسب با کارکردشان میدانند که در نتیجه این نارضایتی ممکن است در بعضی موارد حتی نتیجه عکس داده و از انگیزه کارکنان بکاهد.
سیستم توزیع پاداش در سازمان باید بهگونهای طراحی شود كه متناسب با فرهنگ و ساختار سازمان بوده و طرحهای تشخیص، انگیزش، تشویق و پاداشدهی باید عملكردگرا باشد. نخستین گام در طراحی چنین سیستمی، شناخت درست کارمندان و ارتباط برقرار کردن با آنها است. نگاه از بالا به پایین، باعث میشود کارکنان شما احساس کنند کار آنها مرتبا زیر ذرهبین قرار گرفته و شما به دنبال بهانهای برای توبیخشان هستید. به دنبال تغییر ساختار روابط و فرهنگ سازمانیتان باشید تا افراد، تلاشهای خود را در دستیابی سازمان به اهدافش موثر دانسته و خود را بخشی از سازمان بدانند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.