برخی از کارشناسان بر این باورند که بستهبندی محصول در بازار حرف اول را میزند و بعضا حتی از کیفیت و قیمت هم اهمیت بیشتری پیدا میکند. در همین راستا برندهای مطرح خارجی هر از گاهی سر و شکل محصولات قدیمی و پرطرفدار خود را تغییر میدهند تا به بهبود وضعیت آن در بازار کمک کنند.
این شیوه اخیرا در میان شرکتهای ایرانی هم باب شده است. در همین راستا شرکت بهینه وزین با نام تجاری مهگل که ادعا میکند تولیدکننده نخستین کره گیاهی کشور است، تصمیم گرفته تا بعد از 18 سال تولید و عرضه کره گیاهی بستهبندیهای آشنای خود را تغییر بدهد.
هم رنگی با جماعت تولیدکنندگان
تولید کره گیاهی در میان مصرفکنندگان ایرانی با استقبال خوبی مواجه شد و کسانی که به سلامتی خود اهمیت میدهند، بازخورد مثبتی نسبت به تولید این محصول نشان دادهاند؛ محصولی که ایرانیان را ازمصرف کره حیوانی با درصد بالای چربی دور کرده است. بنابراین شرکتهای تولیدکننده این محصول در زمانی نسبتا کوتاه موفق به بسط و اشاعه فرهنگ مصرف چربیهای گیاهی شدند. مهگل هم از تولیدکنندگانی بود که بعد از تولید کره گیاهی به سراغ تولید محصولات دیگری در این حوزه رفت و برای نخستین بار در کشور اقدام به تولید محصولی به نام خامه گیاهی کرد. زمانی که مهگل در سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرد، تصمیم گرفت تا به نوعی محصول خود را از سایر تولیدکنندگان متمایز کند.
در همین راستا، محصولات مهگل با بستهبندیهای متفاوتی نسبت به بقیه شرکتهای تولیدکننده کره به بازار عرضه میشد. در آن دوران اکثر شرکتهای تولیدکننده کره بستهبندی را با رنگ نقرهای به بازار عرضه میکردند ولی مهگل بستهبندی را با رنگ طلایی به بازار روانه میکرد، اما بعداز گذشت این همه سال، مهگل هم تصمیم گرفته از این وجه تمایز صرفنظر کند و هم راستا با دیگر تولیدکنندگان جماعت تولیدکننده کره شود.
تبدیل بستهبندی سنتی به مدرن
بستهبندی تازه تغییرات چندانی نکرده که با این شیوه به مخاطب این شرکت برای یافتن محصول همیشگی خود کمک میکند. لوگوی مهگل هم در بستهبندی جدید تغییر نکرده و فقط طرح روی بستهبندی مدرنتر شده است. در بستهبندی قدیمی تصاویر سنتی از میز صبحانه نقش بسته بود که جذابیت چندانی نداشت، اما طرح جدید از طراحی سادهتری برخوردار است، اما مهمترین نکته این تغییر، تبدیل رنگ طلایی به نقرهای است که مهگل عنوان میکند به خاطر علاقه مشتریان دست به این اقدام زده است.
در نظرسنجی انجامشده توسط مهگل، اکثر مشتریان تمایل به تغییررنگ از طلایی به نقرهای داشتهاند و مهگل هم به این تقاضا جواب مثبت داده است. به گفته مهگل این تغییربستهبندی با استقبال خوبی در بازار روبهرو شده و بعد از این تغییر، تقاضای مشتریان برای این محصول بیشتر شده است. البته بستهبندی مهگل نسبت به مابقی کرههای موجود دربازار از استحکام کمتری برخوردار است و به نظر میرسد این شرکت باید در آینده نزدیک بستهبندی مناسبتتری را برای محصولات خود درنظر بگیرد. به هرحال این محصول قدیمی با بستهبندی جدید توانسته است ظرف مدتی کوتاه در بازار جای خود را پیدا کند.