شرکت کاوازاکی در سال 1896 توسط شوزو کاوازاکی بهعنوان یک کارخانه کشتیسازی برای ساخت کشتیهای اقیانوسپیما تاسیس شد، اما با گذشت زمان دامنه فعالیتهای این شرکت بسیار گستردهتر شد و در سال 1949، کاوازاکی حضور در صنعت موتورسیکلت را با تولید موتور برای این وسیله نقلیه آغاز کرد. در سال 1954، نخستین موتورسیکلت کاوازاکی به نام میهاتسو تولید شد. روی این مدل موتور KB-5 کاوازاکی نصب شد و نمونه ارتقایافته میهاتسو در سال 1956 روانه بازار شد.
مگورو، یکی از تولیدکنندگان پیشرو موتورسیکلت در ژاپن، نقش چشمگیری در توسعه بخش موتورسیکلت کاوازاکی داشت. مگورو از سابقهای 30 ساله در زمینه تولید موتورسیکلت برخوردار بود و درنهایت توسط کاوازاکی خریداری شد که سهمی بزرگ در تقویت بخش تولید موتورسیکلت این شرکت داشت...
در سال 1960، کاوازاکی نخستین کارخانه تولید موتورسیکلت خود را تاسیس کرد و شش سال بعد مدل CCW 1650 روانه بازار شد. اگرچه این مدل نسبت به موتورسیکلتهای شرکتهای رقیب کندتر بود و موفقیت چشمگیری برای کاوازاکی به همراه نداشت، اما تلاش این شرکت در آن زمان موردتوجه قرار گرفت. پس از آن کاوازاکی مدلهای سبکتری مانند
CC A1250 سامورایی و CC A3150 اونجر را معرفی کرد که نسبتا مدلهای موفقی بودند، اما از سال 1969 بود که کاوازاکی نام خود را بهعنوان یک بازیگر بزرگ در دنیای موتورسیکلت معرفی کرد. در این سال کاوازاکی مدل CC H1500 را تولید کرد که به نام ماخ سه نیز شناخته میشود. در پی موفقیت این مدل، کاوازاکی دو نمونه کوچکتر را نیز به نامهای CC S1250 و CC S2350 روانه بازار کرد.
افزونبر تولید موتورسیکلت، صنایع سنگین کاوازاکی در حوزههای مختلفی شامل هوانوردی، حملونقل ریلی، تولید کشتی، نیروگاههای انرژی و تاسیسات، تجهیزات صنعتی و زیرساخت فعال است. در سال 1918، بخش هواپیمایی کاوازاکی تاسیس شد و پس از پژوهشهای طولانیمدت موفق به ساخت نخستین هواپیمای فلزی ژاپن شد. در زمینه هوافضا کاوازاکی یکی از پیمانکاران وزارت دفاع ژاپن بوده و در تولید هواپیماهایی مانند C-1، T-4، XC-2 و P-3C همکاری داشته است. همچنین از پروژههای مشترک بینالمللی کاوازاکی میتوان به حضور در تولید بوئینگ 767، بوئینگ 777 و بوئینگ 787 اشاره کرد.
کاوازاکی بزرگترین تولیدکننده گردونههای ریلی در ژاپن محسوب میشود. فعالیتهای این بخش از شرکت کاوازاکی از سال 1906 آغاز شده و تولید لوکوموتیو، قطارهای مترو، مونوریل و... در برنامههای آن قرار دارد. کاوازاکی در توسعه و طراحی قطارهای سریعالسیر مانند پروژه شینکانزن ژاپن مشارکت داشته است. بخش کشتیسازی یکی دیگر از زیرمجموعههای صنایع سنگین کاوازاکی محسوب میشود. دامنه محصولات این بخش از کشتیهای حمل LNG و LPG، کشتیهای کانتینربر تا زیردریایی و... را شامل میشود. همچنین، تولید سازههای دریایی و کشتیهای پژوهشی در دستور کار آن قرار دارد. افزونبر این، تولید ماشینآلات و تجهیزات دریایی مانند موتورهای اصلی، سامانههای نیروی محرکه، تجهیزات ماهیگیری و... از دیگر فعالیتهای این بخش است.
توربینهای گازی عملکرد بالا یکی از محصولات کلیدی کاوازاکی در بخش نیروگاههای انرژی و تاسیسات است. همچنین، این شرکت در زمینه تولید محصولات انرژیهای تجدیدپذیر مانند ژنراتورهای توربینهای بادی، ژنراتورهای نیروی زیست توده، سامانههای فتوولتائیک و باتریهای قابل شارژ فعال است. از فعالیتهای کاوازاکی در زمینه تجهیزات صنعتی میتوان به توسعه سامانههای خودکار، رباتهای صنعتی برای انجام فعالیتهای مختلف مانند مونتاژ و رنگآمیزی، سامانههای اتوماسیون برای توزیع و تدارکات اشاره کرد.