از زمان تهیه نخستین چیپس توسط جورج گرام، سرآشپز امریکایی بیش از نیم قرن میگذرد و امروز با وجود تمام مضراتی که دربارهاش گفته میشود همچنان یکی از پرطرفدارترین خوراکیهایی است که از بزرگ و کوچک مایلند در اغلب اوقات به عناوین مختلف آن را با طعمهای مختلف میل کنند. چیپس از جمله خوراکیهایی است که در انواع و اقسام مختلف با برندهای متفاوت در قفسه هر سوپرمارکتی پیدا میشود و طبعا بازار رقابت در میان برندهای مختلف این محصول داغ است. بنابراین هر برندی سعی دارد برای ماندن در بازار، محصول خود را به نوعی متمایز از دیگران عرضه کند.
یکی از محصولاتی که به تازگی قرار است به بازار عرضه شود چیپس پوتا است که نوعی چیپس اسپرینگلز و از نوع چیپسهای فرآوری شده است که از خمیر و پوره سیب زمینی و افزودنیهای دیگر با اندازههای یکسان قالب زده و تهیه میشود و بنا به ادعای تولیدکنندگانش، سالمتر از چیپسهای ورقهای است که در روغن سرخ میشود. این محصول که در هشت طعم رایج نظیر نمکی، تند و فلفلی، کچاپ، پیاز و جعفری و. . . تهیه شده با بستهبندی متفاوت خود سعی کرده است محصول خود را به شیوهای متمایز از سایر رقبا با بازار عرضه کند.
محمدرضا اسلامپرست، طراح بستهبندی این محصول، با اشاره به ظاهر متفاوت این محصول نسبت به نمونههای موجود در بازار، درباره نحوه طراحی پکیج پوتا میگوید: «ایده این طراحی دوطرفه بود؛ میخواستیم شبیه قوطیهای موجود در بازار یعنی استوانهای شکل نباشد بلکه مکعب مستطیل یا به هر حال با شکلی جدید و دارای گوشههای تیز باشد.
در رنگبندی هم سعی کردیم متفاوت عمل کنیم مثلا همه برندها، رنگ پیاز و جعفری را با سبز کار میکنند اما من از رنگ پیاز که در آن فام بنفش وجود دارد استفاده کردم. نمونه دیگر چیپس با مزه رژیمی است که چون کم نمک است و تقریبا میزان نمک آن صفر است، نامش تقریبا نیمه فانتزی است و در بازار نمونهاش را نداریم.»
از آن جا که ممکن است چیپس به هنگام پخته شدن و خارج شدن از ظرف، تغییر شکل پیدا کند و به اصطلاح دفرمه شود، این شرکت محصول خود را در دو بستهبندی ارزانتر – که در مرحله طراحی است- و بستهبندی لوکستر عرضه کرده است. این بستهبندی جعبه شکل با بلندای حدودا 28 سانتیمتر در طول و عرض تقریبا 9-8 سانتیمتر طراحی شده است که چیپسها به هنگام مصرف بهصورت ایستاده در کنار هم قرار گیرند و حتی یک ورقه از چیپسها دچار شکستگی و صدمه نشود. جالب است بدانید که استاندارد مصرف چیپس در هر وعده 30 گرم است اما بستههای چیپس موجود در بازار در دو استاندارد مادر 60 و 100 گرمی تولید میشود.
اسلام پرست با انتقاد از جنس بستهبندیهای موجود در بازار افزود: «اشکال این قوطیها این است که پلاستیکی و غیرقابل بازیافت هستند ولی کاغذ این حالت را ندارد و سوخته میشود و به هر حال قابل بازیافت است بنابراین پیشنهاد کردم جنس و متریال بسته بندی، از نوع مقوایی باشد؛ هم برای محیط زیست مضر نیست و از طرفی ارزانتر است.
البته برای لوکستر جلوه دادن جعبه مقوایی، از فرآیند سلفون، یووی موضعی و امباس استفاده شده است.» این طراح بستهبندی، با اشاره به سختیهای ارائه یک کار خوب، بزرگترین مشکل در طراحی بستهبندی را کپیبرداری از کارهای موجود در بازار میداند و میگوید: «همه میخواهند آنچه در بازار است را انجام دهند چون از ریسکهای کار بیم دارند.»
بحث قیمت محصول و استقبال مشتریان از ریسکهایی است که محصول نو با خود به همراه دارد چرا که همواره با مشکل رایج اعتمادسازی روبهرو است و به همین دلیل ارزانفروشی بهعنوان یک راهکار نمیتواند به تنهایی موثر واقع شود چون متاسفانه ممکن است این شبهه ایجاد شود که محصول مشکل دارد و درواقع صرف نظر از کیفیت کار که در طول زمان ایجاد اعتماد میکند، هنر بستهبندی در این جا میتواند بسیار کارساز و کلیدی باشد و درواقع قالب ظاهری، دیزاین و رنگ بسته همواره از نخستین نکاتی است که در انتخاب اولیه مشتری تاثیر میگذارد.