پرسش: من صاحب یک شرکت کوچک بازرگانی با حدود 10 کارمند هستم. چند وقتی است در کار دچار مشکل شدهام و حقوق کارمندان را با کمی تاخیر پرداخت کردهام. همین مسائل باعث شده که جو شرکت متشنج شود و شایعاتی در مورد من و آینده کسبوکار در میان کارمندان بپیچد. چه کار کنم که بتوانم اعتماد کارمندان را به خودم جلب کنم و به این پچپچها خاتمه بدهم؟
پاسخ کارشناس: صداقت میان مدیر و کارمندان یکی از بهترین شیوههای بهبود محیط کاری و رشد بهرهوری و توسعه فروش یک بنگاه اقتصادی است. لازمه این صداقت، صبر و تحمل بالای مدیر ارشد بنگاه و تقویت روحیه انتقادپذیری در اوست، بهگونهای که مدیر حتی برای کارمندانی که از او انتقاد سازنده و موثر میکنند، پاداش هم تعیین کند. میزان این پاداش و نحوه بیان انتقادها باید صریح و روشن به اطلاع همه کارمندان مجموعه برسد.
البته این مسائل نباید بهصورت مکتوب یا درج در برد مطرح شود. شما هم باید برای حل مشکل خود طی یک جلسه حضوری این مسئله را بهصورت رودررو با کارمندان مطرح کنید یا افراد را تک تک به اتاق تان بخواهید و مسئله را برای شان شرح بدهید. باید با انواع شیوهها کارمندان تان را قانع کنید که بیان انتقادهای شان از شما نه تنها منجر به عصبانیت شما و اخراج کارمند نمیشود، بلکه در صورت موثر بودن، پاداشهایی را هم در پی دارد. نکته کلیدی در این شرایط ارتباط رودررو با کارمند و جلب اعتماد او به انواع شیوههای روانشناسانه است.
سعی کنید به کارمندان لبخند بزنید و روی آنها اثر مثبت بگذارید. میتوانید برای آرام کردن کارمندان به نمونههایی هرچند غیرواقعی از انتقادهایی اشاره کنید که به بهبود فضای کار کمک کرده و پاداشی را برای کارمند در پی داشته است. به این ترتیب، تمام پچپچها و انتقادهای پشت سر شما، به تعریف و تمجید از روحیه انتقادپذیرتان تبدیل میشود.
اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل
business@forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.