اگر دانش و خلاقیت ویژهای در بازاریابی داشته باشید میتوانید از نامههای الکترونیکی (ایمیل) در جذب مشتریان خود با کمترین هزینه ممکن استفاده کنید. بسیاری از صاحبان کسبوکارها به اهمیت این موضوع آگاهی کامل دارند. مالکان کسبوکارها اعتراف میکنند که نامه الکترونیکی نقشی حیاتی در موفقیت آنها دارد. محتوای نامه الکترونیکی باید بیانگر جلوهای از فعالیتهای ارزشمند شرکت شما برای مشتریان باشد. مشتریان نامههای الکترونیکی مجاز و مناسبی را که آنها را برای کسب اطلاعات یا انجام معاملههای خاص به سایت شرکت راهنمایی میکند، با دقت مطالعه میکنند. دقت داشته باشید نامههای الکترونیکی که در محتوای خود، پیامهای تبلیغاتی بیارزشی را جای دادهاند به سرعت مردم را گریزان میکنند.
یک شرکت متخصص در زمینه امنیت اطلاعات، برآورد کرده که پیامهای تبلیغاتی بیارزش به مشکلی فزاینده در اینترنت تبدیل شده که 67درصد نامههای الکترونیکی ارسالی را تشکیل میدهد! شرکتها برای جلوگیری از تبدیل پیامهای بازاریابی خود به مزاحمتهای الکترونیکی باید بر نامههای الکترونیکی مجاز تکیهکرده و آدرسهای پستالکترونیکی بازدیدکنندگان و اجازه ارسال پیامهای پست الکترونیکی را زمانی جمعآوری کنند که افراد مذکور در سایت ثبتنام کرده و از این طریق بتوانند اشانتیون یا چیزهای رایگانی دریافت کنند. برای موفقیت در جمعآوری نامههای الکترونیکی کافی شرکت باید مشتریان را در زمینه ارسال پیامهای مناسب متقاعد کرده و شرکت مذکور آدرسهای پست الکترونیکی آنها را به سایرین نفروشد. این امر باید بخشی از خطمشی محرمانه شرکت باشد. اگر شرکتی موفق به دریافت اجازه مشتری برای ارسال اطلاعات از طریق پیامهای الکترونیکی شود، فرصت مناسبی برای ایجاد یک رابطه بلندمدت با مشتری خواهد داشت.
تام لیندمیر، مدیر تجارت الکترونیکی شرکت جینانیا که لباسهای سایز بزرگ زنان را به فروش میرساند، اظهار میکند: «این شرکت در هر ماه پنج نامه الکترونیکی برای مشتریان ارسال میکند ولی اکنون دو بار در هفته این کار را انجام میدهیم.» با تداوم موفقیت این شرکت، آنها امیدوارند، تعداد کاتالوگهای ارسالی برای مشتریان را کاهش دهند که درحالحاضر شامل هجده کاتالوگ 56 صفحهای در هر سال است. لیندمیر اضافه میکند: «ارسال کاتالوگها بسیار پرهزینه بوده ولی هزینه ارسال ایمیل تقریبا صفر است.»
با رواج کلاهبرداریهای اینترنتی، خریداران اینترنتی بسیار محتاط شدهاند و باید این حق را کاملا به آنها داد. به طورکلی بسیاری از خریداران به وبسایتها اعتمادی ندارند. به جز مواردی که شرکت بتواند اعتماد بازدیدکنندگان را نسبت به وبسایت خود جلب کند، فروش به آنها تقریبا غیرممکن خواهد بود. بازدیدکنندگان به محض ورود به سایت شروع به ارزیابی میزان اعتبار آن میکنند. آیا سایت مذکور حرفهای به نظر میرسد؟ آیا واژههای توام با غلط املایی و خطاهای تایپی در آن وجود دارد؟ اگر سایت مذکور اطلاعاتی را ارائه میکند، آیا به منابع اطلاعات مذکور اشارهای دارد؟ آیا منابع مذکور قانونی هستند؟ آیا قابل اعتمادند؟ آیا اطلاعات ارائهشده عینی و مشخص هستند یا دارای سوگیری و انحرافیاند؟ آیا لینکهای فاقد اتصال (کور) در این سایت وجود دارد؟ آیا شرکت بهصورت برجسته و مشخص سیاست محرمانه نگهداشتن اطلاعات خصوصی یا بازگرداندن کالا را نصب کرده است؟
یکی از سادهترین روشهای کسب اعتبار نزد مشتریان، استفاده از آن دسته از نامههای تجاری است که مشتریان آنها را شناخته و به آنها اعتماد دارند. اینکه آیا شرکتی ماركهای تجاری مشهور را در سطح ملی به فروش رسانده یا مارك تجاری خود را مورد استفاده قرار میدهد، به ایجاد حس مشروعیت سایت مذکور منجر خواهد شد. انسانها آن دسته از نامههای تجاری را میخرند که بهآنها اعتماد دارند و شرکتهای اینترنتی میتوانند از این امر به نفع خود استفاده کنند. شرکتهایی که ماركهای تجاری ناشناخته را میفروشند باید از تاییدیههای مشتری (البته با اجازه آنها) درباره یک کالا یا خدمت استفاده کنند.
آدرس پست الکترونیکی و شماره تلفن رایگان میتواند پیامهای ظریفی را به خریداران ارسال کند، مبنی بر اینکه یک کسبوکار قانونی در پشت این وبسایت قرار گرفته است. یکی دیگر از تکنیکهای موثر، قرار دادن صفحه «درباره ما» در وبسایت است، به نحوی که مشتریان بتوانند اطلاعاتی را درباره تاریخچه شرکت، بنیانگذاران آن، چگونگی آغاز فعالیت، چالشهای مربوط و سایر جزییات مطالعه کنند.
مشتریان از حمایت و موردنظربودن توسط کسبوکارها لذت میبرند و این امر فرصتی عالی برای یک شرکت کوچک است تا بتواند ارتباط مذکور را ایجاد و حفظ کند. بسیاری از شرکتهای کوچک با استفاده از همین اصل، تصاویری از فروشگاهها و کارکنان خود را برای اعتماد و ارتباط با مشتریان چاپ کرده و احساس بسیار خوبی را به خریداران منتقل میکنند.