پرسش: مدیرکسب وکاری هستم که همیشه برای ایجاد تغییر در سازمان با مشکلات زیادی مواجه میشوم. این مشکلات معمولا از مقابله کارمندان در برابر تغییرات اعمال شده ایجاد میشود یعنی در اکثر مواقع کارمندان در برابر تغییرات ایجاد شده در سازمان جبهه میگیرند. به نظرتان چگونه باید این تغییرات را ایجاد کنم که موجب بازخوردهای منفی از طرف کارمندانم نشود؟
پاسخ کارشناس: معمولا مدیران در جریان ایجاد تغییرات سازمانی با مشکلاتی روبهرو میشوند، مشکلاتی که شاید در بسیاری از مواقع مشابه باشد. اکثر مدیران به دنبال تغییرات آنی و لحظهای هستند و این موضوع را در نظر نمیگیرند که ایجاد تغییر در سازمان زمانبر است و باید برای آن برنامهریزی دقیقی کنند. در این باره مدیران اکثرا نظر کسانی را گوش میدهند که با تغییرات آنها موافقند این درحالی است که افراد مخالف که عامل مشکل هستند، در بسیاری موارد میتوانند راهکارهای بهتری را به مدیر ارائه کنند. مدیران برای ایجاد تغییرات و نگرشهای تازه باید با شیب ملایم حرکت و این تغییرات را به تدریج به کارمندان منتقل کنند. بنابراین زمان و صبر دو فاکتور مهم برای القای تغییرات سازمانی به کارمندان است.
در این باره بهتر است مدیران چند سوال مهم را نیز برای خودشان طرح کنند، سوالاتی مانند یک- دیدگاه شرکا و سهامداران نسبت به تغییرات سازمانی چیست؟ دو- برای ایجاد تغییر در دیدگاه کارمندان چه گامهایی باید برداشته شود؟ سه- از هر کارمند چه میزان باید برای کمک به ایجاد تغییرات سازمانی انتظار داشت؟ چهار- آیا باید از کارمندان انتظار داشت که بدون هیچ سوال و مقاومتی تغییرات را بپذیرند؟ پنج- آیا مدیر تمایل دارد که از افرادی استفاده کند که این تغییرات را بهصورت جارچی در سازمان به کارمندان منتقل کنند؟ درنتیجه مدیران اگر میخواهند از دستگاههای جدید استفاده کنند یا روابط میان کارمندان را اصلاح یا بخشهایی را در سازمان ادغام کنند که در پس آنها تغییرات سازمانی خواهد بود باید با برنامهریزی جلو بروند و به یکباره کارمندان را شوکه نکنند.