پرسش:صاحب کسبوکاری هستم که بنا به دلایلی ناچار شدهام در ساختار آن، از ساعت کاری گرفته تا چگونگی اجرای وظایف تغییراتی ایجاد کنم و این مسئله نارضایتی کارمندان را به همراه داشته است. چطور میتوانم ثبات و البته رضایتمندی را به کسبوکارم برگردانم؟
پاسـخ کارشناس: اساسا کارمندان نسبت به هر تغییری از خود واکنش نشان میدهند و مقاومت میکنند. برای اینکه این دوران گذار را به خوبی پشت سر بگذارید ضروری است به نکات زیر توجه کنید: نخست آنکه دلایل تغییرات را در جلسه به اطلاع همه برسانید و از کارمندان نیز بخواهید راهحلهای خودشان را برای رفع مشکلات بیان کنند.
با زیرکی تغییرات را نتیجه همفکری آنها در جلسه نتیجه بگیرید. وقتی افراد دلایل را بدانند و در امر تصمیمگیری مشارکت داشته باشند معمولا مقاومت به حداقل میرسد.
نکته دوم آنکه یک شیوه جبرانی و پاداش تعیین کنید، به طوریکه افراد بدانند در سیستم جدید میتوانند درآمد بیشتری داشته باشند. در این شرایط افراد سعی میکنند بهتر کار کنند تا خودشان را نشان دهند و دستمزد بیشتری بگیرند. هیچ انگیزهای قویتر از انگیزه نفع شخصی برای کارمندان نیست. این عامل نیز مقاومت را به حداقل میرساند. نکته آخر آنکه شخصا با همه افراد به صورت تکی جلسه بگذارید. حرفهای آنها را بشنوید و با افراد همدردی کنید. شما هم مشکلات تان را بیان کنید و آنها را در موقعیت کمک به خودتان قرار دهید. کارمندان همین که حرفهایشان را بزنند نیمی از راه را رفتهاید. از آنها درخواست کنید که در این دوران سخت شما را یاری کنند. به احتمال زیاد با انجام این فعالیتها میتوانید ثبات و رضایت را به شرکت بازگردانید.