شرایط حال و آینده پارس خودرو که با زیان انباشته ۷۹۴ میلیارد تومانی، لیدر شرکتهای زیانده و معروف بورس است، توسط یک مشاور سرمایهگذاری تحلیل شد. به گزارش بورس پرس، شرکت پارس خودرو از ماههای گذشته با زمزمههایی مبنی بر انجام مذاکرات برای فروش سهام به رنو و انعقاد قراردادهای جدید مواجه بود، دیروز با خبر وال استریت ژورنال مبنی بر اعلام مدیرعامل این شرکت بورسی اما زیانده درباره درجریان بودن مذاکرات مواجه شد. اما این خبر هم نهتنها باعث بهبود سهام «خپارس» در بورس نشد، بلکه صف فروش سنگین 44 میلیون سهمی به 54 میلیون سهم افزایش یافت.
براساس این گزارش، در شرایطی امروز وضعیت سهام «خپارس» بهتر شده و مانند دیروز خبری از صف فروش سنگین و کاهش 5 درصدی قیمت نیست که نیما آزادی از شرکت مشاور سرمایهگذاری آوای آگاه اقدام به تحلیل این شرکت کرد. در چند ماه گذشته سهام شرکت پارس خودرو بهشدت مورد توجه بازار بوده است. بهطوریکه نوسانات کل بازار تا حدودی تحت تاثیر نوسانات این سهم بوده است. در این فراز درصدد هستیم تا نگاهی به گزارش عملکرد سه ماهه شرکت بیندازیم.
شرکت پارس خودرو با سرمایه 677 میلیارد تومانی پیشبینی سود سال 94 خود را به ازای هر سهم 21 ریال اعلام کرد که در گزارش سهماهه با پوشش 8درصد فروش (151) ریال زیان شناسایی کرد. شرکت در این گزارش زیان عملیاتی 7درصد دارد و با هزینه مالی سنگینی که متحمل شده این زیان را شناسایی کرده است. زیان شناسایی شده شرکت 60درصد بیش از زیان ساخته شده در سه ماهه سال 93 است. شرکت پیشبینی کرده برای سال مالی 94 معادل 167500 دستگاه خودرو تولید کند که از نظر وزن نزدیک به 50درصد فروش روی محصولات تندر است. شرکت پیشبینی کرده مارجین ناخالصش برای سالجاری 17درصد باشد که بسیار خوشبینانه پیشبینی شده است. بهنظر میرسد رسیدن به سود 21ریالی بسیار خوشبینانه باشد.
انتظار میرود در گزارش سه ماهه دوم سال به دلیل تقاضای سنتی در بخش خودرو شاهد افزایش فروش شرکت باشیم اما برای نیمه دوم سال مجدد تقاضا پایین خواهد بود. به دلیل تمرکز بالای شرکت روی محصول تندر و همچنین تحریمهایی که در این زمینه وجود داشته است و نظر به اینکه تحریمهای صنعت خودرو کماکان وجود دارد بنابراین احتمالا بهعنوان یک عامل ریسک قوی برای پارس خودرو محسوب میشود که محقق کردن سود را با چالشهای جدی مواجه کند.
لازم به ذکر است شرکت نزدیک 600میلیارد تومان وام تا انتهای گزارش سهماهه در حسابهایش دارد که سالانه 253میلیارد تومان هزینه مالی به شرکت تحمیل میکند که در سه ماهه 25درصد از این هزینه مالی نیز شناسایی شده است. بهنظر میرسد با احتساب 100 میلیارد تومان هزینههای عمومی اداری شرکت، این شرکت باید سالانه حداقل 2100 میلیارد تومان فروش داشته باشد تا با این حاشیه سود خوشبینانه 17درصد به زیاندهی نرسد. این در حالی است که کل فروش سال 93 شرکت 878 میلیارد تومان بوده است.
شرکت تا انتهای سه ماهه سال 1394 دارای زیان انباشته 794میلیارد تومانی بوده که معادل 117تومان به ازای هر سهم است. از سوی دیگر شرکت بخشی از مواد اولیه و قطعات را وارد میکند که نرخ دلار وارداتی در بودجه 2850 تومان دیده شده است که در صورت تک نرخی شدن این محصول در محدوده 3000 تا 3100 تومان در ماههای آتی از این محل نیز شرکت با کاهش حاشیه سود همراه خواهد شد. بهنظر میرسد افزایش نرخ حدود 5درصد برای ماههای آتی میتواند شرکت را به همین جای فعلی برساند!
عواملی که میتواند شرکت را از مخمصه خارج کند، رفع تحریم خودروسازی و به ظرفیت رسیدن تندر معمولی و SR، کاسته شدن هزینه مالی به واسطه کاسته شدن نرخ بهره بانکی و اصلاح ساختار مالی شرکت. در حالت طبیعی تمام موارد فوق خود نیازمند فرآیندی زمان بر خواهد بود. بنابراین این شرکت برای سال 94 نیز سال سختی را خواهد داشت. هر یک از موارد فوق محقق شود شرکت تنها میتواند در چند سال زیان انباشته سنگین خود را بکاهد و حسابهایش را مثبت کند.
نتیجهگیری:
وضعیت ساختار مالی شرکت ضعیف و شکننده است و بهنظر میرسد برچیده شدن تحریمها به شکل زمان بر وضعیت این شرکت را به سمت بهبود نسبی میبرد. بنابراین پیشبینی نمیشود وضعیت شرکت در آینده نزدیک به سمت مساعد شدنی برود که ملموس باشد. شرکتی که 37درصد ارزش بازار آن هزینه مالی و 15درصد ارزش بازار هزینههای عمومی اداری است برای سرمایهگذاری میانمدت و بلندمدت باید احتیاط بیشتری کرد.