پرسش: صاحب کسب وکاری در حوزه موادغذایی هستم. تصمیم دارم یکی از محصولات باکیفیت و پرطرفدار شرکت را به برخی کشورها صادر کنم. چه المانهایی از این محصول را باید به منظور صادراتیشدن تغییر دهم؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر سینا شریعتی:
بهترین پیشنهاد به چنین کسب وکاری تغییر بستهبندی و طعم محصول است. مشتریان هر کشوری که قرار است محصول مورد نظر به آنها صادر شود، ذائقه خاص خود را دارند؛ برای مثال برنجی که برای مشتریان داخلی مطلوب و مناسب است، شاید مورد پسند مشتریان خارج از کشور نباشد یا شیرینی که باب سلیقه مشتریان داخلی تولید میشود، مورد پسند مشتریان خارج از کشور نیست؛ شاید آنها محصول را با شیرینی کمتری بپسندند. اگر شرکتی بخواهد شیرینی را به اروپا صادر کند، این شیرینی مطلوب جامعه هدف نخواهد بود، بنابراین براساس ذائقه بازار هدف مخصوصا در حوزه موادغذایی و همچنین رقابتپذیری بازار هدف صادرات موادغذایی باید صورت بگیرد.
البته در سایر کشورهای دنیا شیوهای دیگر نیز باب است. برای مثال برخی موارد نام محصولات ارائه شده در داخل کشور و با نامهایی که برای صادرات استفاده میشود، متفاوت است؛ برای مثال شرکت نیسان محصول قشقایی خود را در کشورهای دیگر با نامهای متفاوتی ارائه میکند. این شرکتها نام محصولات داخلی خود را هنگام صادرات تغییر میدهند. در ایران چون دیدگاه برندسازی وجود ندارد و محصولات بهصورت فلهای صادر میشوند، این موضوع کمتر اتفاق میافتد. اگر برند قابلیتهای برندشدن را داشته باشد و در میان مشتریان جایگاه خود را باز کرده باشد، مشکلی برایش پیش نمیآید و به راحتی میتوان این نام را با کمی تغییرات صادر کرد.
به هرحال باید اسم محصول و برند در فرهنگهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا معنای بدی نداشته باشد. اگر برند خوب باشد نیاز به تغییر نام در کشورهای دیگر وجود ندارد اما اگر برندی بهعنوان مثال از حروف پ، ژ، گ، چ در نامش استفاده کرده باشد، امکان صادر شدن به بسیاری از کشورها بهخصوص عربی را نخواهد داشت. در زبان ما برخی از کلمات بد تلفظ میشوند و معنای زشتی پیدا میکنند، به همین دلیل شرکتهای خارجی با تغییر برخی از حروف، آن اسم را تغییر داده و مطابق با فرهنگ ما میکنند.