یکی از شیوه های جذب سرمایه برای کشورها، صنعت گردشگری و توریسم است. در این صنعت گردشگران با خودشان سرمایه میآورند و به راحتی میتوانند بسیاری از محصولات کشورهای مختلف را به منظور سوغاتی به کشورهای خودشان ببرند. ایران کشوری است که با تنوع محصولات سنتی میتواند از این شیوه، بهرهبرداری خوبی کند. یکی از این محصولات خوشمزه ایرانی، مسقطی است؛ شیرینی محبوبی که در اکثر اعیاد و مراسمها در خانه هر ایرانی پیدا میشود.
این محصول سوغات شیراز است و معمولا هر فردی که به این شهر سفر میکند از این شیرینی برای دوستانش سوغاتی میبرد، ولی در اکثر موارد مصرفکنندگان این محصول سنتی با یک مشکل مواجه میشوند؛ این شیرینی خوشمزه نیز مانند بسیاری دیگر از محصولات مشابه از فقر بستهبندی رنج میبرد. در اکثر مواقع این محصول در جعبههای فلزی و مقوایی به فروش میرود. معمولا شیرینیهای سنتی ایرانی حاوی شیره هستند و این شیره در اکثر مواقع از بستهبندی بیرون میزند و باعث آزار مصرف کنندگان میشود.
کتابی به خوشمزگی مسقطی
با وجود تمام نقایصی که در زمینه بستهبندی محصولات سنتی به چشم میخورد، اخیرا خلاقیتهایی هم از جانب تولیدکنندگان مشاهده میشود. بهعنوان مثال، چندی پیش در یک مهمانی میزبان برای پذیرایی کتابی قرمز رنگ را مقابلم گرفت. با نقوشی که روی کتاب بود در ابتدا فکر کردم میخواهد برایش قسمتی از کتاب را بخوانم ولی میزبان کتاب را باز کرد و من تازه متوجه شدم که کتاب بستهبندی یک شیرینی خوشمزه ایرانی است. بستهبندی متفاوتی که در میانه خود محصول شیرینی سنتی را جای داده بود. این بستهبندی جالب مربوط به مسقطی لارستان با برند ترنج بود. بستهبندیای که هم برای هدیه دادن مناسب است و هم در مواقع پذیرایی از میهمان به آسانی مورد مصرف قرار میگیرد.
این بسته بندی شبیه کتابی است که در طراحی جلد آن از المانهای ایران باستان استفاده شده است. در نگاه اول طراحی بستهبندی مسقطی شبیه کتابی است که عینا نام شرکت و محصول، جای نام کتاب نشسته است و در پشت جلد آن بهجای خلاصه بخشی از کتاب، جدولی از مواد مورد استفاده و اطلاعات دیگر داده شده است. محصول مسقطی در میان کتاب و به قطعات یکسان در کاوری پلاستیکی قرار گرفته است. رنگ جلد بستهبندی مانند رنگ محصول قرمز رنگ است و موقع مصرف نیز به آسانی از بسته بندی جدا میشود و مابقی محصولی که مصرف نشده در بستهبندی بدون هیچ تغییری در شکل و شمایل باقی میماند.
شاید این شیوه برای این شرکت هزینه زیادی در بر داشته باشد ولی همین هزینه به نوعی سرمایهگذاری در بازاریابی و جذب مشتریان است. چون بسته بندی به نوعی به بازاریابی مستقیم برای محصول میپردازد. مشتریان حین خرید قبل از دیدن هر نکته و تبلیغی، بسته بندی را از نظر میگذرانند. بارها شنیدهایم که مصرفکنندهای در میان نکتههای مثبت یک بستهبندی حتما به مصرف آسان آن اشاره میکند. از این گذشته در مورد محصولاتی از جنس مسقطی که معمولا هدیه داده میشوند، ظاهر زیبا معیار خوبی برای خرید است.
تعامل صنعت و دانشگاه در تغییر بسته بندی
با تمام این توصیفات نه تنها این شرکت بلکه بسیاری از شرکتهای تولیدکننده محصولات سنتی ایرانی بهتازگی به یاد این افتادهاند که تغییراتی اساسی در بستهبندی خود ایجاد کنند. برای مثال یکی از تولیدکنندگان گز در اصفهان نیز محصولات خود را با بستهبندیهای متنوع به بازار ارائه کرده است. نکته جالب اینکه این شرکت برای تغییر بستهبندی خود به سراغ دانشگاه رفته و از دانشجویان گرافیک و طراحی بستهبندی تقاضای دادن طرح به این شرکت کرده است.
این دانشجویان بعد از طی مراحل متنوعی، طرحهای جالبی را برای محصولات مختلف این شرکت ارائه کردند و بعد از آن نیز طرحهای این دانشجویان برای بستهبندیهای صادراتی این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته خود شرکت این بستهبندیها مورد توجه مصرفکنندگان بازار خارج از کشور نیز قرار گرفته است. به نوعی این بار تعامل صنعت و دانشگاه جواب داده است. صاحبان این شرکت به دانشجویان تازهکار اعتماد کرده و نتیجه این اعتماد را نیز برداشت کردهاند.
در واقع این شرکت علاوه بر بهبود وضعیت بستهبندیهای خود به این دانشجویان نیز انگیزه ادامه تحصیل در این رشته را داده است. چون برخی از دانشگاهها به خاطر عدم علاقه دانشجویان دیگر تمایلی به جذب دانشجو در این رشته را ندارند. راهی که اگر مابقی صنایع نیز به آن گرایش داشته باشند، باعث کارآفرینی و رشد جایگاه خود در بازار خواهند شد.