برای برند شدن در یک حوزه لازم نیست دانشمند یا مدیر یک کارخانه باشید، گاهی اتفاقات کوچک و علایقتان میتواند شما را در راستای برند شدن سوق دهد. مثلا فرض کنید شما فرد کارمندی هستید که همیشه باید بیرون از خانه غذا بخورید، خودتان هم به رستورانگردی و تست غذاهای مختلف علاقه دارید و طعم غذاهای مختلف در رستورانهای ایران را م...
یکی از غرفههایی که در نمایشگاه کتاب امسال نگاهها را به سمت خود معطوف کرد، غرفه انتشارات فردین بود که با رسم پسندیده امانت دادن کتاب، مخاطبان کودک خود را به سمت کتابخوانی سوق داد. در ایامی که توجه همه فعالان حوزه نشر به فروش هر چه بیشتر محصولاتشان معطوف شده بود، این انتشارات روشی تازه را برای بازاریابی...
تکنولوژی زندگی ما را متحول کرده، اینترنت همیشه همراه ماست، هرچیزی را که بخواهیم جستوجو میکنیم و یاد میگیریم، پاسخ پرسشهایمان را به راحتی در چند دقیقه پیدا میکنیم، زندگی ما راحتتر و منظمتر شده، حالا هم با وجود اپلیکیشنها برای همه چیز کارمان راحتتر هم شده است. ا...
برای خرید کیک صبحانه وارد سوپرمارکت شدم. موقع خرید کیک، علاوه بر نام تجاری و طعم آن به این فکر میکردم که چقدر مصرف این کیکها سخت است و معمولا موقع برش قسمتهای زیادی از آن هدر میرود. علاوه بر هدر رفتن، ظاهر آن آنقدر بدفرم میشود که هیچکس تمایل به خوردن بقیه کیک پیدا نمیکند. در این افکار بودم که با صدای صاحب سوپرما...
سمپلینگ شیوهای از بازاریابی و تبلیغات است که اکثر شرکتهای تولیدکننده موادغذایی یکبار هم که شده آن را امتحان کردهاند. در این شیوه، نمونهای از محصولات تازه شرکتها به مشتریان داده میشود و مشتریان با تست و چشیدن آنها یا علاقهمند به ادامه مصرف میشوند یا اینکه برای...
گاهی برندها سعی میکنند با حرکتی ساده مشتریان خود را به هیجان بیاورند. این کار به این علت است که مشتریان حس کنند برندها به آنها اهمیت میدهند و فقط ارائه خدمات و خالی کردن جیب آنها برای برند مهم نیست. در ایران معمولا چنین حرکاتی از طرف سازمانهای خصوصی رخ میدهد و انگار برای مشتریان بخش...
یکی از ضعفهای اساسی که به برندهای ایرانی نسبت داده میشود، نداشتن هویت است. آنها در تمام مراحل بازاریابی و تدوین استراتژی بازاریابی از برندهای خارجی کپیبرداری میکنند. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چطور میتوان این آفت را برطرف کرد؟ دکتر میثم شفیعی، در پاسخ به این سوال به «فرصت امروز» میگوید: اولا برای پا...
نزدیک عید انگار مردم تازه متوجه میشوند جیبشان خالی است و نیاز به معجزهای در زندگیشان دارند؛ معجزهای که بهوسیله آن مقدار زیادی پول به یکباره به حسابشان واریز شود. در راستای فکر کردن به این معجزه شاید جوایزی که شرکتهای مختلف بابت خرید محصولشان به مشتریان میدهند، بیش از هر راهکار دیگری به ذهن افراد برسد. پس به...
علل تکرار یک آگهی مناسبتی یا یک ایده تبلیغاتی توسط شرکتهای داخلی را باید در موضوعات مختلفی جستوجو کرد. شاید آگهی از نظر طراحان و سازندگان آن موثر واقع شده و آنها به هدفی که داشتهاند رسیدهاند و خواستار تکرار آن بهدفعات مختلف بودهاند. این موضوع نیاز به تحقیقات بازار و سنجش اثربخشی آگهیها دارد که باتوجه به روند حرک...
یکی از شیوه های جذب سرمایه برای کشورها، صنعت گردشگری و توریسم است. در این صنعت گردشگران با خودشان سرمایه میآورند و به راحتی میتوانند بسیاری از محصولات کشورهای مختلف را به منظور سوغاتی به کشورهای خودشان ببرند. ایران کشوری است که با تنوع محصولات سنتی میتواند از این شیوه، بهرهبرداری خوبی کند. یکی...
هرچه به عید نوروز نزدیک میشویم، توجه خانوادهها و خانمهای خانهدار بیش از پیش به استفاده از محصولات شوینده باکیفیت جلب میشود که بدون زحمت زیاد بتوانند خانه و سرویسهای بهداشتی را تمیز کنند. یکی از برندهای حوزه پاککننده و شوینده که بسیاری از خانوادهها از دیرباز آن را میشناسند محصولات شوینده «من» است. این شوینده ا...
یلدا بلندترین شب سال، هر ساله فرصت خوبی را برای بازاریابی برخی از کسبوکارها به منظور پیشبرد فروش محصولاتشان فراهم میکند. بسیاری از کسبوکارها در این شب تلاش میکنند ره صدساله را یکشبه طی کنند و سودی را که شاید مدتها برای بهدست آوردن آن تلاش میکردند یک روزه بهدست بیاورند. البته کسبوکارهایی هم هستند که به منظور...
فرِش، تریدنت و وان آدامسهای ترکیهای هستند که این روزها بازار داغی در قطارهای متروی تهران برای خود به دست آوردهاند؛ آدامسهایی که فروشندگان مترو با فریادهای بلند خود از خوشمزگی و تازه بودن این محصولات برای مشتریان ایرانی سخن میگویند.
دستفروشان مترو مشتریانی را به سمت مصرف این محصولات ترکیهای تشویق میکنند...
هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال، شرکتهای زیادی از استراتژیهای مختلف بازاریابی همانند تخفیف استفاده میکنند. همه مشتریان تخفیف را دوست دارند و میخواهند از آن استفاده کنند.در سراسر دنیا شرکتها قبل از تعطیلات اقدام به ارائه تخفیفات چشمگیر میکنند. ارائه تخفیف استراتژی خوبی است و سبب تشویق مشتری به خرید میشود، اما د...
برای شرکتهای ایرانی، افزایش فروش محصولات از تمام فاکتورهای دیگر پراهمیتتر است. از این رو معمولا آنها در پی یافتن شیوههای بازاریابی ماندگاری که از طریق آن سالها بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند، نیستند. بالا بردن آگاهی از برند، وفادار کردن مشتریان، جذب اعتماد مشتریان و... از جمله مواردی است که جز تعدا...