فرهاد پورمحمد، کارشناس تبلیغات و بازاریابی در خصوص مزایا و معایب راهاندازی فروشگاههای عرضه مستقیم به «فرصت امروز» میگوید: در همه جای دنیا برپایی فروشگاههایی که در آن شرکتها مستقیم محصولات خود را عرضه میکنند، مرسوم است.
این کار در راستای برندینگ شرکتها صورت میگیرد و معمولا هزینههای بالایی نیز برای آنها به همراه دارد. البته شرکتهایی که سبد کالایی کاملتری دارند به نسبت دیگران راحتتر دست به این اقدامات میزنند، چراکه برایشان به صرفهتر است و به معرفی محصولاتشان به مشتری کمک میکند. این کارشناس در ادامه میگوید: شرکتها باید براساس استراتژی فروش و برندینگ خود دست به این اقدام بزنند.
همه شرکتها بودجهای را برای تبلیغات و برندینگ خود در نظر میگیرند، برخی حضورشان در عرصه تبلیغات کمرنگتر است و برخی دیگر نیز درحوزه برندینگ سرمایهگذاری میکنند. شرکتهایی که بودجه خود را روی برندینگ صرف میکنند و دست به این اقدامات میزنند، باید توان پشتیبانی از آن را نیز داشته باشند.
دراین راستا شرکتهایی هم وجود دارند که در این عرصه شیوهای خلاقانه را در پیش گرفتهاند. برای مثال، یکی از شرکتهای تولیدکننده بستنی فلهای در مشهد اقدام به احداث کافیشاپی با نام خود کرده است. دراین کافیشاپ بستنی این شرکت به مدلهای مختلف عرضه میشود. این شرکت از این طریق به فروش و بازاریابی شرکت خود کمک میکند و مشتریان بیشتری را به سمت خود میکشد. پورمحمد تاکید میکند: نکته مهم در احداث چنین فروشگاههایی جذب مشتری و بازگشت سرمایه به شرکت است.
این بازگشت سرمایه برای تمام شرکتها اهمیت فوقالعادهای دارد. به نظرم این فروشگاهها با توجه به تعداد مشتریان و همچنین هزینههای بالایشان امکان این بازگشت سرمایه را به شرکتها نخواهند داشت.
اکثر این فروشگاهها در مناطق خوب شهر قرار گرفتهاند و مطمئنا اجاره یا حتی خرید این مکانها برای شرکتها هزینهبر خواهد بود. جبران چنین هزینههایی با اتکا به افزایش فروش برای شرکتها سخت است و در نتیجه بهتر است شرکتهای داخلی در صرف این چنین هزینههایی دقت بیشتری داشته باشند.