پرسش: کسب وکاری کوچک را در حوزه پوشاک مدیریت میکنم. قبل از این کسب وکار نیز چندین بار اقدام به راهاندازی کسب وکارهایی در حوزههای مختلف بازار کردهام ولی با اینکه همیشه سعی کردم مسیر را به درستی طی کنم، در اکثر مواقع با شکست روبهرو شدهام. حال ترس از شکستهای قبلی باعث شده اعتمادبهنفسم را برای مدیریت کسب وکار جدید از دست بدهم. آیا میتوان عوامل ایجادکننده شکست را در کسبوکارهای کوچک دستهبندی کرد و من بهعنوان فعال این عرصه با درنظر گرفتن آنها از شکست مجدد جلوگیری کنم؟ لطفا در این باره راهنمایی کنید.
پاسخ کارشناس: کسب وکارهای کوچک در اکثر مواقع به دلیل عدم توجه به راهکارهای بازاریابی مدرن و روز با شکست مواجه میشوند. عوامل مختلفی را میتوان در این شکست دستهبندی کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
یک: عدم استفاده درست از بازاریابی اینترنتی؛ این روزها مشتریان در اکثر مواقع قبل از خرید سری به اینترنت میزنند و از وبسایتهای مختلف از مدلها و قیمتهای حوزه خریدشان اطلاعاتی را کسب میکنند، موضوعی که کسبوکارهای کوچک به آن توجه چندانی نمیکنند. در این باره راهاندازی وبسایتی فعال در اینترنت موجب افزایش احتمال دیدهشدن کسب وکارها توسط مشتریان خواهد شد. پس هرچقدر میزان حضور کسبوکارها در اینترنت بیشتر شود، احتمال دستیابی آنها نیز به مشتریان بالاتر خواهد رفت.
دو: مشتریان علاوه بر حضور در اینترنت تمایل دارند مستقیما با کسب وکارها نیز ارتباط برقرار کنند. اتفاقی که معمولا در کسبوکارهای ایرانی کمتر به وقوع میپیوندد. در این باره کسب وکارهایی که به این موضوع توجه میکنند به موفقیت بیشتری دست خواهند یافت. کسبوکارها در این ارتباط باید سعی کنند که از جوابهای سریع و کوتاه جلوگیری کنند، چون در این حالت مشتریان نسبت به آنها دلسرد خواهند شد.
سه: سنجش اثربخشی فعالیتهای بازاریابی اینترنتی نیز از نکات مهمی است که کسبوکارهای کوچک باید به آنها توجه کنند. کسب وکارها با این سنجش متوجه خواهند شد که مشتریان به چه اطلاعاتی توجه بیشتری کردهاند و چه تعداد از آنها بدون توجه به موضوعات سایت را ترک کردهاند. کسبوکارهای کوچک به دلیل فضای کاریشان به راحتی میتوانند از شیوههای بازاریابی مختلف استفاده کنند و به نتایج دلخواه خود برسند.