پرسش: یک تیم فروش را مدیریت میکنم و به خاطر کمبود بودجه ناچار به استخدام نیروهای تازه کار شدهام. چطور میتوانم به اعضای گروه کمک کنم تا در جلسات فروش حرفهایتر بهنظر برسند؟
پاسخ کارشناس: ابتدا از اعضای تیم فروشتان بخواهید در جلسات با اعتماد به نفس صحبت کنند. جلساتی که بهصورت هفتگی یا ماهانه میان اعضای تیم فروش برگزار میشود، فرصت بسیار خوبی برای افزایش اعتماد به نفس ویزیتورها و فروشندگان تازه کار است. در آن جلسات با صدایی رسا باید در مورد مسائلی که مطرح میشود صحبت کنند. صحبت کردن علاوه بر اینکه به آنها اعتماد به نفس میدهد، آنها را با واژگان و اصطلاحات رایج بازار آشنا میکند.
همچنین قبل از صحبت کردن باید در مورد صنعت خود مطالعه کرده و با چهرهها و مسائل متعارف در آن زمینه آشنا باشند. در کنار صحبت کردن، گوش دادن هم یکی از مهارتهای مهم برای موفقیت در فروش است. فروشندگان در ویزیتهای خود نباید مشتری را با سوالات و صحبتهایشان بمباران کنند، بلکه باید سوالاتی بپرسند که او وادار به صحبت کردن شود.
علاوه بر این موارد یکی از اشتباهات جبرانناپذیری که بسیاری از ویزیتورهای جوان مرتکب میشوند این است که جلوی مشتری، محصول یا شرکت خود را زیر سوال میبرند. اگر از مدیر یا حقوق پایین خود ناراضی هستند، هیچکدام این مسائل نباید باعث شود که جلوی مشتری از محصول یا شرکت خود بدگویی کنند. فروشندگان حرفهای مشکلات شخصی و کاری خود را در مذاکره با مشتری مطرح نمیکنند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.