پرسش: تولیدکننده پنیر هستم و محصولی را در گروه سنی نوجوانان تولید و آن را در بازار توزیع کردهام. متاسفانه پیام و شعاری که برای آگهیهای این محصول طراحی کردهام با گروه سنی مخاطبان اصلی این محصول همخوانی ندارد. پیشنهاد شما برای رفع این مشکل چیست؟ چگونه میتوانم تمایز محصول را از دیگر محصولات مشابه در بازار به مشتریان نشان دهم؟
پاسخ کارشناس؛ ایمان ملاجعفری:
نخستین موضوع این است که پنیر در دسته تنقلات قرار نمیگیرد که کودکان در تصمیمگیری برای خرید آن نقش داشته باشند. تصمیم گیرنده نهایی چنین محصولی بزرگسالان و والدین کودکان هستند. این تولیدکننده باید مزیت رقابتی را که در محصول وجود دارد به زبان بزرگسالان عنوان کند. در واقع با اینکه محصول برای کودکان و نوجوانان است، آن را به بزرگترها معرفی کند که برای خرید پنیر تصمیم میگیرند. برای مثال اگر این پنیر در سلامتی نوجوانان تاثیرگذار است، باید این پیام را به بزرگسالان برساند.
اگر این تولیدکننده محصول پفک بود چون انتخابکننده کودکانند باید محصول یا آگهی را بهگونهای طراحی میکرد که بچهها جذب آن میشدند و برای خرید به سمت آن گرایش پیدا میکردند؛ ولی پنیر از آن دسته محصولات است که در یخچال قرار گرفته و بزرگترها تصمیم به خرید آن میگیرند.
از طرفی باید در نظر گرفت که گاهی محصولات به خاطر تمایز داشتن، نیاز به محل فروش متفاوتی نیز دارند. شاید برای محصول این تولیدکننده پنیر نیز قضیه به این شکل باشد و نیازی به توزیع این محصول بهطور عام در سوپرمارکتها نباشد. مثلا این محصول باید در مهدهای کودک یا مدارس توزیع شود؛ یعنی بازار هدفی که محصول را میخواهد بفروشد، در محل دیگری باشد، اما اگر این تولیدکننده هدف و مرکز فروش را سوپرمارکت درنظر گرفته بهترین پیشنهادی که میتوان به او کرد، چیدمان درست محصول در سوپرمارکت است؛ مسئلهای که باعث تمایز این پنیر از بقیه محصولات مشابه میشود.
در واقع آنقدری که چیدمان در فروش و نشان دادن این محصول نقش دارد، طراحی پوستر و آگهی تاثیرگذار نخواهد بود. کمک به چیدمان محصول به این شکل برعهده ویزیتور سوپرمارکت است. در واقع این ویزیتورها باید آموزش داده شوند تا بتوانند این تمایز را به بهترین شکل نشان دهند.