پرسش: یک نمایندگی بیمه را اداره میکنم؛ چندوقتی است که مشتریانم کم شدهاند و هرچه بررسی کردم دلیلی برای این موضوع نیافتم. در صورت امکان راهنماییام بفرمایید؟
پاسخ کارشناس: سوالی که این مدیرفروش مطرح کرده، سوال مشترک تمام مدیران فروش در دنیاست. در این باره کارشناسان این رشته پاسخهای زیادی دادهاند اما همگی بر این موضوع اتفاقنظر دارند که خود نیروهای فروش باید انگیزهشان را برای کار بالا ببرند. زمانی که یک کارمند فروش محیط کاری مفید و سالمی را ببیند، نهایت تلاش خود را برای بالا بردن انگیزهاش خواهد کرد. برای ایجاد چنین محیطی هر مدیر فروشی باید به هفت سوال کلیدی پاسخ دهد، هفت سوالی که با پاسخ به آنها میتواند به ایجاد انگیزه در کارمندانش کمک کند.
سوالات به این شکل هستند؛ یک- چقدر کارکنان بخش فروش از برنامههای کاری مدیرفروش مطلع هستند؟ با مشارکت بیشتر کارکنان در طراحی برنامهها، انگیزه آنها برای انجام برنامهها بالاتر خواهد رفت. دو- آیا بازخورد برنامهها را به کارکنان منتقل میکنید؟ این کار برای ایجاد انگیزه مهم است. سه- آیا بهعنوان مدیرفروش نقاط ضعف و قوت خود را میشناسید؟ فقط تمرکز بر نقاط ضعف کافی نیست، معمولا پیشرفتها از نقاط قوت نشات میگیرند. چهار- از عملکرد کارکنان بخش فروش تعریف میکنید؟ اگر کارمندی در فروش شکست خورده به او سخت نگیرید. پنج- به نظرات کارمندان گوش میدهید؟ شش- به کارمندان پاسخ میدهید؟ سوال آخر و هفتم- آیا الگوی خوبی برای کامندانتان هستند؟ به نظرم این مدیرفروش با پاسخ دقیق به این سوالات بهراحتی میتواند مشکل سازمانی خود را برطرف و محیط کاری باانگیزهای برای کارکنان خود ایجاد کند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.