پرسش: یک نمایندگی بیمه را اداره میکنم؛ چندوقتی است که مشتریانم کم شدهاند و هرچه بررسی کردم دلیلی برای این موضوع نیافتم. در صورت امکان راهنماییام بفرمایید؟
پاسخ کارشناس: در نظر داشته باشید فروش خدمات بیمهای سختتر از فروش خدمات دیگر است و مشتریان تا زمانی که کاملا متقاعد نشوند، وارد نمایندگیهای بیمه نمیشوند. به همین منظور باید نکاتی را برای جذب مشتری این خدمات رعایت کرد. این نکات شامل قبل از ورود مشتری به داخل نمایندگی، بعد از ورود به نمایندگی و هنگام برخورد با پرسنل میشود.
صاحب نمایندگی میتواند سوالاتی از قبیل «آیا برای یافتن نمایندگی دچار مشکل شدید؟ آیا از فضای نمایندگی راضی هستید؟ آیا برای مراجعه و ورود جای پارک ماشین راحت پیدا کردید؟» را قبل از ورود مشتری به نمایندگی از او بپرسد. همچنین وقتی مشتریان به نمایندگی وارد شدند، صاحب نمایندگی میتواند سوالاتی مانند آیا نورپردازی داخل مناسب است؟ آیا به نظرشان تمام وسایل در جای خودشان قرار گرفته است؟ و اینکه بعد از ورود به نمایندگی چه حسی داشته اند را از آنها بپرسد و در آخر سوالاتی مانند آیا از ارتباطات تلفنی یا حضوری رضایت داشتهاند را مطرح کند. در سوالات آخر صاحب نمایندگی بهراحتی میتواند پرسنل خود را نیز مورد سنجش قرار دهد. صاحب نمایندگی تمام این سوالات را میتواند بهصورت یک چک لیست آماده کرده و مورد استفاده قرار دهد.
البته در برخی کتابهای مدیریتی چنین چک لیستیهایی موجود است. به هرحال مالک این نمایندگی باید بداند که حرفه او مانند سوپرمارکت و رستوران نیست که مشتریان بهراحتی وارد آن شوند. گاهی حتی صاحب نمایندگی باید از فضای کاری خود دور شود و بهعنوان مشتری از فاصله نزدیکتری به کسبوکار خود نگاه کند. بارها پیش آمده از این طریق خود صاحبان کسبوکارها به ایرادات کارشان پی برده و با حل آنها کسب وکار خود را رونق دادهاند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.