بعضی صاحبنظران معتقدند که استفاده از بازاریابی به احزاب امکان میدهد علاقهمندیها و نیازهای متنوع رأیدهندگان را از طریق تحلیلهای بازاریابی، برنامهریزی، اجرا و کنترل کمپینهای انتخاباتی و سیاسی بهتر از پیش شناسایی کنند. به نظر آنها هدف اصلی بازاریابی سیاسی، توانمند کردن احزاب سیاسی و رأیدهندگان برای اتخاذ بهترین و راضیکنندهترین تصمیمهاست. کتاب بازاریابی و تبلیغات سیاسی در غرب با نگاه به این رویکرد توسط محمود محمدیان و جعفر شمسی نوشته شده است.
مولفان در این کتاب تلاش میکنند تا نگاهی علمی به مقوله بازاریابی سیاسی داشته و ارزش علمی آن را مورد بررسی قرار دهند. همچنین در این کتاب ابزارهای درست مورد استفاده در بازاریابی سیاسی مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین شیوههای علمی تدوین کمپینهای سیاسی طرح میشود و در نهایت جنبههای تاریک بازاریابی سیاسی مورد بررسی قرار میگیرد.
در بخشی از این کتاب چنین آمده است: «پرده برداشتن از روشهای غیرمنصفانه رقبا در عرصههای انتخاباتی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد اما متاسفانه با فروریختن دیوار اخلاقیات، ابزارهای نادرست و غیراخلاقی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. این روشها به هیچ وجه در بازاریابی سیاسی توصیه نمیشوند. اما آشنایی با آنها میتواند پرده از چهره زشت کسانی که حاضرند به هر قیمت به قدرت دست پیدا کنند، بر دارد. افشا اگر ریشه در یک حقیقت نداشته باشد، شایعه به حساب میآید که البته غیراخلاقی است»، این کتاب در 248صفحه توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ رسیده است.