علل تکرار یک آگهی مناسبتی یا یک ایده تبلیغاتی توسط شرکتهای داخلی را باید در موضوعات مختلفی جستوجو کرد. شاید آگهی از نظر طراحان و سازندگان آن موثر واقع شده و آنها به هدفی که داشتهاند رسیدهاند و خواستار تکرار آن بهدفعات مختلف بودهاند. این موضوع نیاز به تحقیقات بازار و سنجش اثربخشی آگهیها دارد که باتوجه به روند حرکتی تبلیغات داخلی به نظر کمتر شرکتی اقدام به این عملکرد میکند. فرضیه دوم درباره تکرار دفعات اکران یک آگهی توسط یک شرکت این است که شرکت ایده دیگری ندارد که به سراغ ایده تکراری سال گذشته خود رفته است.
در همین راستا و درحالیکه هنوز تا سال نو حدود یک ماه و نیمی باقی است و بسیاری از شرکتها همچنان در حال برگزاری جشنوارههای زمستانی خود هستند، یکی از شرکتهای تولیدکننده پودر لباسشویی اقدام به برگزاری مسابقهای به مناسبت سال نو کرده است.
اجرای ایده برگزاری این مسابقه توسط شرکت تازه نیست و سال گذشته نیز این شرکت مسابقهای را به همین شکل و شمایل برگزار کرده بود. باید برای قضاوت درباره تاثیرگذاری ایده تکراری این شرکت روی مشتریان به سراغ کسانی برویم که در مسابقه سال گذشته شرکت کردهاند. البته این کار نیز روشی زمانبر است و نیاز به تیمی مجهز دارد.
هفتسین به نیت سال نو
این شرکت تولیدکننده مواد شوینده سال گذشته از مخاطبان خود خواسته بود که هفت عدد سین را از روی لوگوی حک شده بر بستهبندی این شرکت جدا کنند و برای دریافت جایزه برای آن بفرستند. شیوهای که مشتریان ایرانی با آن کاملا آشنا هستند و اکثر آنها نیز یکبار هم که شده آن را تجربه کردهاند و بارها به دلیل اینکه از این کار نتیجهای نگرفتهاند، شرکتهای مختلف را متهم به دروغگویی کردهاند.
معمولا شرکتها درباره این اتهامات میگویند که تعداد نفرات شرکتکننده زیاد است و آنها مجبور به قرعهکشی هستند، روشی که باعث حذف تعداد زیادی از شرکتکنندگان خواهد شد. با تمام ضعفهایی که برگزاری این مسابقات برای برندها به همراه دارد، باز شرکتها تمایل زیادی به برگزاری آنها دارند.
این شرکت تولیدکننده پودر لباسشویی نیز بارها از این شیوه استفاده کرده، اما نکته قابل بررسی در مسابقه این شرکت آگهی طراحی شده در جهت اطلاعرسانی این رویداد است. این شرکت برای اعلام این مسابقه آگهی جالبی طراحی کرده است، طرحی که از حولههای سبزرنگ با نواری قرمزرنگ کنار یکدیگر تشکیل شده است؛ حولههایی که بهنوعی سبزه سفره هفتسین را برای مشتریان تداعی میکند. از طرفی این آگهی، حس پاکیزگی که براثر استفاده از محصولات این برند نصیب مشتریان میشود را نیز با این طراحی بهخوبی در یادها زنده میکند.
شرکت علاوهبر این طرح، برای اجرای مسابقه نیز ایده جالبی را ارائه داده است؛ ایدهای که مشتریان را متوجه همراهی برند در روزهای پایانی سال با آنها میکند. گذشته از این، هفتسینی که در این مسابقه باید از کلمه اسم این برند تشکیل شود، مشتریان را بیشتر متوجه نام آن خواهد کرد و شرکت از این طریق نام برند را بهنوعی در ذهن مشتریان یادآوری میکند.
باتوجه به این موارد، به نظر میرسد اجرای دیرهنگام این مسابقه در سال گذشته توسط این شرکت، مسئولان آن را ترغیب به برگزاری زودتر این مسابقه برای امسال کرده است. حال باید دید چه استقبالی از این طرح که در سال گذشته نیز برگزار شده است ،خواهد شد. شاید مشتریان استقبال بیشتری نسبت به این مسابقه کنند یا شاید به دلیل تکرار ایده، دیگر به آن اعتماد نکنند و برایشان جذابیت گذشته را نداشته باشد.
بههرحال آنچه مسلم است، این است که شرکتها باید سلیقه هرساله مشتریان خود را مورد سنجش قرار دهند و برای تغییر سلیقه آنها شیوههای جدیدتری را به کار برند تا بازخوردهای بهتری را از سمت آنها دریافت کنند.