دنیای تبلیغات عرصه بی نهایت بزرگی است که بسیاری از کارآفرینان در آن گم می شوند. دقیقا به همین خاطر خیلی وقت ها یک کمپین خوب که همراه با سر و صدای زیادی تولید شده، نتیجه دلخواه را به همراه ندارد. در این میان رمز موفقیت تبلیغات نه در بودجه های کلان، بلکه در نقش آفرینی یک عنصر کلیدی نهفته است: تبلیغ نویس!
این روزها خیلی ها فکر می کنند بازاریاب یا حتی کارشناس تبلیغات هستند، اما کمتر کسی خودش را تبلیغ نویس می داند. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست نداریم یک حوزه کاری مظلوم واقع شود، در این مقاله یک بررسی همه جانبه درباره تبلیغ نویسی داریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بسیار بهتری نسبت به ماهیت تبلیغات و تبلیغ نویسی پیدا کنید.
اگر شما هم تا حالا فقط چند بار اسم تبلیغ نویسی به گوش تان خورده، لازم نیست خودتان را خیلی نگران کنید. ما در این مقاله به شما یاد می دهیم چطور دیدتان نسبت به عرصه تبلیغات و بازاریابی را به ساده ترین شکل ممکن تغییر دهید. کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا دیگر مو لای درز کارتان نرود.
خیلی ها هنوز بازاریابی، تبلیغات و تبلیغ نویسی را معادل هم در نظر می گیرند. این امری است که به شما برای پیشبرد کارتان اصلا کمکی نخواهد کرد. خب اگر این مفاهیم دقیقا مثل هم بودند، دیگر لازم نبود اسم های مختلفی روی آن گذاشت.
وقتی درباره بازاریاب صحبت می کنیم، منظورمان کسی است که توانایی تولید محتوای تخصصی در حوزه مارکتینگ را دارد. فرقی ندارد فرمت یا الگوی بازاریابی چه باشد، در هر صورت یک مارکتر خوب باید از پس هر چالشی برآید. این مسئله درباره تبلیغ نویس تا حد زیادی متفاوت است.
مطلب مرتبط: هوش مصنوعی، ابزاری کم هزینه و به صرفه برای تبلیغ نویسی
راستش را بخواهید، تبلیغ نویس بیشتر از اینکه صفر تا صد کار را خودش جلو ببرد، دنبال تکمیل کار دیگران است. اجازه دهید با یک سوال ساده بحث را جلو ببریم. آیا تا حالا تیترهای جذاب در ایمیل ها یا بیلبوردها را دیده اید؟ این مسئله ای است که شما باید به طور جدی درباره اش حرف بزنید؛ چراکه کارویژه یک تبلیغ نویس خوب به همین امر ختم می شود.
طراحی تیترها یا چکیده محتوای بازاریابی که برای مخاطب جذاب باشد، کار اصلی یک تبلیغ نویس است. البته در دنیای امروز بسیاری از تبلیغ نویس ها عملا وارد حوزه تولید محتوا نیز می شوند. به همین خاطر شما باید حواس تان را حسابی جمع کنید؛ چراکه شناخت وظیفه اصلی یک گروه در شرکت امر مهمی محسوب می شود.
تبلیغ نویسی براساس آنچه در بخش قبل گفتیم، کار خیلی عجیبی نیست. خب بسیاری از افراد در دنیای کسب و کار از این الگو برای اثرگذاری بر روی مخاطب شان استفاده می کنند، آن هم بدون اینکه خود را تبلیغ نویس بدانند. خب راستش را بخواهید، شما لازم نیست حتما اسم خاصی روی خودتان بگذارید تا یک تبلیغ نویس محسوب شوید. در عوض همین که وارد حوزه کاری مورد نظر شوید، ویژگی آن را پیدا کرده اید.
از آنجایی که برخورد اولیه میان کسب و کارها و مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد، تبلیغ نویسی نیز در طول دهه های اخیر جای خود را در تیم های بازاریابی باز کرده است. اگر دقت کرده باشید، در هر تیم بازاریابی دست کم یک نفر هست که همه بر روی توانایی اش برای خلق تیترهای تبلیغاتی جذاب اتفاق نظر دارند. خب چنین فردی به معنای دقیق کلمه یک تبلیغ نویس است.
شما تا ابد فرصت ندارید تا نظر مشتریان را جلب کنید. در عوض در دنیای شلوغ امروز باید سرعت عمل بی نهایت زیادی داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا هم مدیریت مالی خوبی داشته باشید و هم مشتریان پرتعدادی کنارتان بیاید.
راستش را بخواهید، ما در روزنامه فرصت امروز هیچ وقت طرفدار صرف هزینه های گزاف در دنیای تبلیغات نیستیم. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه شما به دنبال تعیین بودجه های کلان بروید، نیم نگاهی به میانبرهای بهتر داشته باشید.
تبلیغ نویسی به شما کمک خواهد کرد تا صرفه جویی معناداری در هزینه ها انجام دهید. خب فرض کنید یک برند بزرگ دنیا حتی با لیونل مسی هم همکاری تبلیغاتی داشته باشد. تا وقتی چنین برندی یک عنوان بازاریابی خوب برای کمپینش پیدا نکند، کلاهش پس معرکه خواهد بود. این در حالی است که شما با یک عنوان خوب به سادگی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید، آن هم بدون اینکه سراغ سوپراستارها بروید!
تبلیغ نویسی، برخلاف آنچه به نظر می رسد، اصلا یک ایده عجیب یا غیرکاربردی نیست. در عوض وقتی کمی با دقت ماجرا را بررسی می کنیم، متوجه اهمیت آن از نقطه نظر کسب و کار خواهیم شد. این مسئله برای بسیاری از کارآفرینان اهمیت محوری دارد؛ چراکه آنها را یک سر و گردن از رقبا جلو خواهد انداخت.
حالا که بحث مان درباره تبلیغ نویسی گل انداخته، باید کمی هم درباره مزایای آن حرف بزنیم. خب هیچ استراتژی یا موقعیت شغلی بدون مزیت وجود ندارد. مدیران همیشه دنبال این هستند که با کاهش موقعیت های شغلی و سازمانی در شرکت به فکر صرفه جویی باشند. درست به همین خاطر شما باید همیشه کارتان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.
مطلب مرتبط: مهارتی به نام تبلیغ نویسی!
تبلیغ نویسی به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته باشید. اگر شما هم اعصاب تان بابت نرخ پایین تبدیل مخاطب به مشتری خُرد شده یا اصلا کسی به محتوای تان نگاه هم نمی کند، تبلیغ نویسی یکی از راه های فرارتان از این سرنوشت شوم خواهد بود.
نکته دیگری که درباره تبلیغ نویسی باید مدنظر داشت، تغییر رویکرد آدم به مثابه یک کارآفرین حرفه ای است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشید. خب هیچ بازاریاب حرفه ای در دنیا یک شبه بدل به فردی حرفه ای نشده است. در عوض در طول زمان با تمرین و تکرار این مهارت ها را به دست می آورد. این دقیقا همان کاری است که تبلیغ نویسی با شما می کند. از آنجایی که در این فرآیند اصلا بحث کارهای بزرگ در میان نیست، شما به مرور امکان بهترشدن را خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ فکر می کنم شما هم باید فورا بدل به یک تبلیغ نویس شوید!
تبلیغ نویس ها در چه حوزه هایی کار می کنند؟
یک تبلیغ نویس حرفه ای باید در چه حوزه هایی فعالیت داشته باشد؟ شاید بگوییم خب طراحی تبلیغات ساده ترین جواب برای این سوال است. در این صورت باید کمی ماجرا را عمیق تر بررسی کنیم؛ چراکه تبلیغ نویسی فقط در رابطه با کمپین های ساده بازاریابی کاربرد ندارد.
بی شک اولین فرصت مهم برای تبلیغ نویس ها تبدیل کمپین های بازاریابی و تبلیغات به یک اثر هنری است. همیشه گفته اند کتاب را نباید از روی جلدش قضاوت کرد، اما در عرصه کسب و کار عکس این ماجرا صحت دارد. شما نمی توانید کمپین بازاریابی تان را با یک شعار ساده روانه بازار کنید و انتظار واکنش های مثبت را داشته باشید. پس بهتر است قبل از اینکه کارتان را با سختی زیاد جلو ببرید، کمی به فکر جذاب تر ساختنش باشید؛ آن هم با چاشنی تبلیغ نویسی.
یکی دیگر از حوزه هایی که برای تبلیغ نویس ها حسابی پرطرفدار محسوب می شود، عرصه سئو است. خب موفقیت در سئو بدون تیترها یا کلیدواژه های جذاب تقریبا غیرممکن است. به همین خاطر یک تبلیغ نویس خوب می تواند محتوای عادی را تحویل گرفته و آن را سئو شده تحویل مخاطبش دهد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در دنیای کسب و کار بسیاری از افراد اصلا به فکر سئو اصولی نیستند. اگر شما سررشته ای از این حوزه ندارید، بد نیست از همین امروز کارتان را با تبلیغ نویسی شروع کنید. اینطوری به ساده ترین شکل ممکن یک ورود بی دردسر به حوزه سئو خواهید داشت.
فراموش نکنید، خیلی از کارشناس های بازاریابی یا کسانی که در حوزه تبلیغات یکه تازی می کنند، اول از همه با کارهای ساده وارد میدان شده اند. به علاوه، آنها تا سال ها فقط درگیر یادگیری بودند. بنابراین شما باید همیشه خودتان را برای یادگیری نکات تازه آماده نگه دارید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
آخرین حوزه ای که ما در این بخش درباره تبلیغ نویسی بحث خواهیم کرد، مربوط به ایمیل مارکتینگ است. این حوزه به شما کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و کارتان را ساده تر پیش ببرید. خب یک ایمیل خوب باید اول از همه تیتر جذابی داشته باشد وگرنه کاربران حتی بدان نگاه هم نخواهند کرد. انتخاب تیتر مناسب شاید در اولین نکاه کار ساده ای باشد، اما وقتی واردش شوید متوجه سختی های مسیر می شوید. بنابراین یک تبلیغ نویس خوب می تواند در این حوزه نیز به کسب و کارها کمک کند.
امروزه هر کسب و کار باید خودش را در مقایسه با دیگر رقبا یک موجودیت متفاوت نشان دهد. به همین خاطر بد نیست گاهی اوقات به فکر استفاده از تبلیغ نویسی در دنیای کسب و کار باشید. شاید این امر برای تان کمی دشواری به همراه داشته باشد، اما دست کم می توانید خیلی خوب روی آن حساب کنید؛ چراکه بازگشت سرمایه حیرت انگیزی به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 8 نکته برای نوشتن یک عنوان تبلیغاتی تأثیرگذار
چطور یک تبلیغ نویس حرفه ای باشیم؟
آخرین بخش مقاله ما به توصیه هایی برای تبدیل شدن به یک تبلیغ نویس خوب اختصاص دارد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا ورود هرچه ساده تری به این حوزه داشته باشید. خب خیلی از کارآفرینان عادت کرده اند برای ورود به هر حوزه ای کلی سختی بکشند. این در حالی است که دنیای واقعی اصلا چنین معادلاتی ندارد. پس بهتر است به جای اینکه به خودتان سخت بگیرید، تا انتخاب این بخش با ما همراه باشید.
هر کاری در این دنیا نیاز به یکسری مهارت های ویژه دارد. تبلیغ نویسی نیز دقیقا در همین حوزه جای می گیرد. خب اجازه دهید بدون هیچ فوت وقتی برویم سراغ ایده های اصلی در این میان.
توجه به تیتر اصلی: ضربه اول و حیاتی!
تیتر اولی که شما طراحی می کنید، اهمیت بسیار ویژه ای دارد. شما باید همیشه خودتان را برای اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب تان آماده نگه دارید. این مسئله ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب هدف کمک می کند.
کافی است خودتان را جای مشتریان قرار دهید تا متوجه اهمیت یک تیتر خوب شوید. شاید شما در یک محتوای تبلیغاتی چند تا تیتر داشته باشید، ولی هیچ چیز به اندازه تیتر اصلی مهم نخواهد بود. پس بهتر است به جای اینکه الکی خودتان را اذیت کنید، به فکر تجربه مشتریان از تعامل با برندتان باشید. این امر کارتان را خیلی ساده تر خواهد کرد.
سعی کنید تیتر اول را به مثابه یک ضربه در بوکس فرض کنید. از قدیم گفته اند هر کسی که اولین ضربه را محکم تر بزند، شانس اصلی پیروزی در مسابقه بوکس خواهد بود. این تقریبا همان کاری است که شما به عنوان یک تبلیغ نویس باید انجام دهید. پس بد نیست در این میان از توصیه های افراد حرفه ای یا دوستان تان بهره ببرید. خب هر توصیه ای یک چشم انداز تازه برای شما محسوب می شود. پس نگران چه هستید؟
توجه به روزمره مشتریان: نفوذ به عمق دغدغه ها
خیلی از مشتریان به خیال اینکه یک برند درک عمیقی از نیازشان دارد، دست به خرید می زنند. با این حال وقتی متوجه پرت بودن برندها از ماجرا می شوند، خیلی زود دلسرد شده و دیگر دور آن برندها آفتابی نخواهند شد. متاسفانه درباره برخی از برندها این ماجرا یک قدم زودتر هم روی می دهد. مثلا کاربری را در نظر بگیرید که در شبکه های اجتماعی با کمپین یک برند تازه وارد در صنعت فست فود رو به رو می شود، اما پس از سبک و سنگین کردن کمپین موردنظر متوجه فاصله معنادار میان آن با دغدغه های روزمره اش می شود. خب چنین مشتری دیگر حتی دور و بر برند موردنظر هم آفتابی نخواهد شد؛ به همین سادگی.
رمز موفقیت شما به عنوان یک تبلیغ نویس در توانایی تان برای تبدیل تیترها به موضوعی جذاب در زندگی روزمره کاربران است. شما برای این کار باید خودتان را درگیر زندگی روزمره آنها کنید وگرنه کارتان با مشکلات بسیار زیادی همراه خواهد شد. به همین خاطر بد نیست از همین حالا تمرین نزدیکی به زندگی مشتریان را انجام دهید. قبول دارم این کار کمی سخت یا حتی آزاردهنده می رسد، اما شما باید این سختی را به جان بخرید وگرنه هیچ وقت درک درستی از مشتریان تان پیدا نخواهید کرد.
مطلب مرتبط: تبلیغات با هوش مصنوعی؛ چطور و چگونه؟
سادگی و روشنی: پیچاندن مسئله ممنوع!
خیلی وقت ها بازاریاب ها بحث را طوری می پیچانند که حتی خودشان هم درست متوجه کمپین بازاریابی شان نمی شوند. خب به همین خاطر شما باید عملکرد متفاوتی از خودتان نشان دهید. این امر بستگی به میزان موفقیت تان از نقطه نظر رعایت اصل سادگی دارد. خب در این دنیا دیگر کسی دنبال مسائل پیچیده نیست. به ویژه اگر پای یک خرید ساده در میان باشد. پس بهتر است هر فکر و خیالی درباره پیچاندن مشتریان یا ایده های بازاریابی تان را همین حالا دور بریزید.
وظیفه یک تبلیغ نویس تبدیل محتوای سخت و پیچیده به نمونه ای ساده و همه فهم است. خب شما که به پروفسورهای دانشگاهی رو به رو نیستید. در عوض باید طوری حرف بزنید که در عین سادگی برای مخاطب هیجان انگیز هم باشد. این کاری است که شما به عنوان یک تبلیغ نویس باید به خوبی انجام دهید. وگرنه سرتان بی کلاه می ماند.
اگر نظر ما را بخواهید، بهترین تمرین برای تبدیل تیتر یا حتی متن بازاریابی به نمونه ای ساده، چندباره خواندش است. بد نیست در این میان از دیگران نیز بخواهید درباره تیترتان نظر بدهند. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر می شود. متاسفانه برخی از بازاریاب ها یا تبلیغ نویس ها فکر می کنند اگر از دیگران کمک بگیرند، کارشان حسابی به مشکل می خورد یا حتی بدل به افرادی آماتور می شوند. این در حالی است که کمک گرفتن از دیگران همیشه ارزشش را دارد. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و همین حالا دست به کار شوید. این امر می تواند سرنوشت شما و برندتان را به کلی عوض کند.
یادتان باشد، همیشه کار تیمی بهتر از فعالیت های انفرادی جواب می دهد. پس بد نیست کمی هم که شده تبلیغ نویسی را بدل به امری تیمی کنید. اینطوری در مدت زمانی کوتاه کلی تبلیغ نویس کنار دست تان خواهید داشت.
استفاده از لحن جذاب: نکته ای کلیدی
یادتان باشد، شما به عنوان یک تبلیغ نویس باید همیشه از لحنی جذاب برای مخاطب استفاده کنید. خب شما اینجا نیستید تا به دانش آموزان درس دهید یا اخبار رسمی را اعلام کنید. در عوض باید از لحن معمولی و بی نهایت اثرگذار برای بیان بهتر مطلب سود ببرید. این امر می تواند به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی دیگران داده و موقعیت تان به عنوان یک تبلیغ نویس را تقویت کند.
یادتان باشد، بسیاری از مردم در سراسر دنیا به تبلیغات هیجان انگیز و ترغیب کننده واکنش بهتری نشان می دهند. پس سعی نکنید خیلی روی استدلال های قوی تمرکز کنید. همین که بحث شما به اندازه کافی برای آنها جذاب و همراه با هیجان باشد، کافی خواهد بود. این امر می تواند توانایی شما برای اثرگذاری بر روی دیگران را به طور حیرت انگیزی تغییر دهد. پس هیچ وقت توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب در این زمینه را از یاد نبرید.
بی شک یک لحن خوب و جذاب فقط در طول زمان حاصل می شود. پس اصلا عجله نکنید. در عوض می توانید به ساده ترین شکل ممکن کارتان را با استفاده از یادگیری مداوم و حتی تقلید از دیگران جلو ببرید. این راهکاری است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست گاهی اوقات روی نظرات دیگران به عنوان منبعی برای بهبود کارتان حساب کنید. این امر می تواند به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب و تقویت لحن تان کمک کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و به سراغ اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان بروید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر دنبال خواهد شد. هر جا هم به مشکل خوردید، می توانید روی نظرات همکاران تان برای بهبود وضعیت حساب باز کنید.
سخن پایانی
تبلیغ نویسی حوزه ای از فعالیت کاری است که خیلی ها اصلا خودشان را جزو آن نمی دانند. به علاوه، خیلی از کارآفرینان روح شان هم از این حوزه خبر ندارد. ما برای اینکه تجربه بهتری از طراحی تبلیغات در اختیار شما قرار دهیم، در این مقاله سراغ کند و کاو در پستوی تبلیغ نویسی رفتیم. حالا شما با یکی از مهارت های اساسی در زمینه طراحی تبلیغات موفق آشنا شده اید. از اینجا به بعد باید سعی کنید از نکات و توصیه های مورد بحث در این مقاله برای بهبود کارتان استفاده کنید. این امر می تواند به شما برای موفقیت در دنیای کسب و کار بی نهایت کمک کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و بحث را به سود خودتان پیش ببرید. بی شک در این میان موفقیت های بزرگی در انتظارتان خواهد بود.
مطلب مرتبط: نوشتن متن آگهی تبلیغاتی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تبلیغ نویسی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، حتما ما را در جریان بگذارید.
منابع: