سپردن تبلیغات به شرکت های تبلیغاتی معمولاً فرایندی دشوار و پرهزینه است. اکنون اما با ورود هوش مصنوعی به این حوزه، هر روز برندهای بیشتری از آن برای تبلیغات استفاده می کنند.
طبق گزارش رویترز، آژانس های تبلیغاتی بزرگی مانند WPP و شرکت های چندملیتی مانند یونیلیور، برای کاهش هزینه های بازاریابی و درعین حال داشتن تبلیغات بیشتر، به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده اند. مدیرعامل WPP می گوید که صرفه جویی در هزینه و وقت با استفاده از هوش مصنوعی می تواند ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر شود.
اخیراً یکی از آگهی های برند کادبری در هند، با استفاده از هوش مصنوعی، ویدیویی از «شاهرخ خان»، بازیگر بالیوود، ساخته است. شاهرخ خان در این ویدیو عابران پیاده را به خرید از فروشگاه های این برند دعوت می کند.
از طرف دیگر، برند یونیلیور با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی هوش مصنوعی، برای یکی از محصولات شامپوی خود سناریوی تبلیغاتی ترغیب کننده ای نوشته است.
اما حالا که برندهای بیشتری به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات هستند، آیا این شرکت ها باید به مردم اطلاع دهند که تبلیغات مربوط به محصولشان با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است؟
واترمارک محصولاتی که با هوش مصنوعی تولید می شوند
شرکت های بزرگ هوش مصنوعی قراردادی را با کاخ سفید امضا کرده اند که مفاد آن در مورد واترمارکینگ برای برچسب گذاری روی آثاری است که با ابزارهای هوش مصنوعی تولید شده اند. درواقع تبلیغاتی که توسط هوش مصنوعی تولید می شوند، می توان تحت این قرارداد و قوانین مربوط به آن قرار داد.
«کن سیکلز»، مدیر محصول شرکت واترمارک دیجیتال Digimarc، عقیده دارد که باید سیاست های استانداردی برای برچسب گذاری یا همان واترمارک محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی وجود داشته باشد. او می گوید محتوای بازاریابی از نظر فنی، محتوای اصلی هوش مصنوعی بوده و مفهوم آن در اینجا بسیار مهم است؛ درنتیجه واترمارک این محتوا، تصمیمی منطقی است که باید خط مشی استاندارد برای آن در نظر گرفت.
هوش مصنوعی، ابزاری برای تبلیغ نویسی
بازاریابی و تبلیغات بخشی از تأثیر هوش مصنوعی روی مخاطبان این حوزه است که از مدل های زبانی برای نوشتن متن های تبلیغاتی (کپی ها یا همان کلمات موجود در یک آگهی که شما را متقاعد می کند همان فنجان قهوه ای را بخرید که سلبریتی موردعلاقه تان در دست دارد) استفاده می کردند.
در سال ۲۰۲۲ و پس از اینکه گزارش شد شرکت «جاسپر» توانسته است ۱۲۵ میلیون دلار در بودجه خود صرفه جویی کند، ابزار کپی نویسی هوش مصنوعی این شرکت به یکی از محبوب ترین ابزارها در دنیای فناوری تبدیل شد. بعد از آن برندهای آنلاین نیز شروع به امتحان هوش مصنوعی کردند.
درنهایت شرکت هایی که از هوش مصنوعی در تبلیغات خود استفاده می کنند، به رویترز اعلام کرده اند که هنوز نگرانی هایی در مورد اینکه آیا تبلیغات آن ها (که با هوش مصنوعی تولید شده اند) می توانند درعین حال که با هوش مصنوعی کار می کنند، توسط قوانین کپی رایت محافظت شوند و خطرات امنیتی را پشت سر بگذارند یا خیر، دارند.