تبلیغ نویسی مهارتی است که طی سال ها رشد کرده و در ساخت تبلیغات بسیار ضروری است و هم اکنون به عنوان شغلی به شمار می رود که شرکت های تبلیغاتی به آن نیاز دارند و اگر شما کسب و کاری برای خود دارید امتیاز ارزشمندی است.
بهتر است کمی با این مهارت آشنا شوید تا بتوانید در ساخت تبلیغات تان از آن استفاده کنید. اصول کلی آن تقریبا در هر تبلیغی از جمله تبلیغات اینترنتی، چاپی، پیامکی و… یکسان و کاربردی است و باعث می شود فروش شما نسبت به تبلیغات عادی افزایش چشمگیری پیدا کند که در فیلم رمز و راز تبلیغات پولساز توضیحات کامل و کاربردی در این خصوص ارائه شده است. در ادامه به چند روش تبلیغ نویسی اشاره می کنیم.
۱- در تبلیغات متن کوتاه بنویسید
نویسندگان حرفه ای تبلیغ به خوبی می دانند که متن تبلیغات بهتر است کوتاه باشد. البته متن بلند نیز می تواند موفق باشد ولی در مقایسه، متن کوتاه بهتر است. افراد معمولاً وقت و حوصله کافی برای خواندن پیام تبلیغاتی شما ندارند. پس باید کاری کنیم که با دیدن عنوان پیام ما توجه شان به ما جلب شود تا حاضر شوند زمانی را به ما اختصاص بدهند. اینجاست که متن کوتاه بیشتر مؤثر است.
اگر در حال وبگردی در اینترنت باشید، مطمئنا به دنبال مطلب خاصی هستید و توجه زیادی به تبلیغات نمی کنید. اگر به مطالعه مجله یا روزنامه می پردازید سریعا از تبلیغات عبور می کنید. مگر اینکه همان لحظه به آن محصول یا خدمت احتیاج داشته باشید و مطمئنا اگر با خودرو از بزرگراه یا خیابانی عبور می کنید، فقط چند لحظه فرصت توجه کردن به بیلبورد تبلیغاتی را دارید، چون اگر کمی بیشتر توجه کنید ممکن است تصادف کنید. همانطور که متوجه شدید یک تبلیغ نویس فرصت کمی برای جلب توجه مخاطب و رساندن پیام بازاریابی خود دارد.
یکی از تکنیک هایی که باعث می شود نوشته کوتاه شما مؤثرتر باشد، تکنیکی است که نامش را «آینه رفتار مشتری» گذاشته ام. مشتری فقط به این دلیل که تبلیغ شما خیلی باحال است یا جمله ها و تصویر جذاب دارد از شما خرید نمی کند! باید تصور کنید که مشتری چه چیزی را می خواهد انجام دهد و آن را مستقیما از زبان او بنویسید.
برای مثال چه در اینترنت و چه در مجلات و روزنامه ها بارها تبلیغی با این عنوان دیده ام: تور هفت روزه کشتی کروز. جمله کوتاهی است ولی مؤثر نیست! بهتر بود که می نوشتند: سفر رویایی من با کشتی کروز! (هفت روز شگفت انگیز). در متن دوم احساسات را بیشتر درگیر کردیم و متن از زبان خود مخاطب بیان شده است که تأثیر آن را برای ضمیر ناخودآگاهش بیشتر می کند و درنهایت به مدت زمان اشاره کرده ایم. متن بلند زمانی مناسب است که شما بتوانید توجه مخاطب را در مدت خواندن به آن جلب کنید.
2- در تبلیغات داستان گویی کنید
چند سال از ازدواج من و امیر گذشته، امیر معمولا تا دیروقت به مریض هایش رسیدگی می کند. کم کم احساس تنهایی من بیشتر می شود و امیر هم خسته تر شده و خانه مان محل تنش و دعواهای بی دلیل مان شده است. با مشورت هم تصمیم گرفتیم که از آژانس نزدیک محل کار امیر تور کشتی کروز را برای تعطیلات تهیه کنیم تا هم سفری رفته باشیم و هم بیشتر باهم خاطرات خوب و خوش بسازیم.
سفر با کشتی همیشه از کودکی جزو رویاهای من بود. کشتی از بندر شهر آتن فاصله می گیرد و مرغ های دریایی کشتی ما را همراهی می کنند. به محض اینکه کشتی لنگر را می کشد و از بندر دور می شود حس رها شدن در پهنه بی کران دریا و بی انتها بودن به آدم دست می دهد. بزرگ مردانی مانند ماژلان، کریستوف کلمب و… را برایم تداعی می کند و با خودم فکر می کنم ما هم باید به سوی کشف همدیگر حرکت کنم.
شب در کشتی مراسم شادی برگزار می کنند که باعث آشنایی مان با یک زوج مسن شد؛ جان و سارا. دو عاشق که سال ها در کنار هم روزهای زیبایی را خلق کردند. جان با نگاه نافذش به من و امیر نگاه می کرد و گویی متوجه گفت وگوی سرد ما می شد. پس از صرف شام جان با امیر به روی عرشه کشتی رفتند و بعد از بازگشت شان امیر …
مطمئنا شما هم علاقه مند به توضیحات بیشتر و ادامه داستان هستید! نه؟ همه ما دوست داریم درباره دیگران بشنویم و بفهمیم که آنها با چه چالش هایی روبه رو بودند که توانستند به آنها چیره شوند. نکته جالب اینجاست که چه خوب می شود که محصول یا خدمت ما کاتالیزور این ماجرا باشد. مثل داستان بالا که مثلاً در داستان اشاره می کردم که تور آن کشتی کروز را از فلان آژانس مسافرتی تهیه کردم و این سفر خوب را برای من رقم زد. ممکن است شما از تکنیک داستان گویی در ایمیل ها، مجلات و به صورت ویدئو استفاده کنید اما به هرحال داستان از این چهار عنصر تشکیل می شود.
- شروع داستان: بهتر است از خود مشکل، داستان را شروع کنید. کاراکتر اصلی داستان چطور دچار مشکل می شود و زندگی اش چگونه تغییر می کند.
- کشمکش: شرایط سخت و چالش را شرح بدهید. اگر او مشکل را حل نکند دچار چه اتفاقات ناخوشایندی می شود؟
- گفت وگو: افراد مجذوب گفت وگو هستند و ذهن انسان راحت تر آنها را درک می کند. این تکنیکی است که در داستان ها و شعرها نیز زیاد استفاده می شود.
- راه حل: محصول یا خدمت خود را به عنوان راه حل در داستان بگنجانید. طبق تحقیقات انجام شده معرفی محصول خود به عنوان راه حل در داستان باعث می شود در ذهن مشتری چهار برابر اعتبار بیشتری به دست بیاورد.
۳- ایجاد حس کمبود در تبلیغات
حس کمبود انواع مختلفی دارد؛ یکی از آنها کمبود در تعداد است. مردم عاشق خریدن چیزهایی هستند که تعداد افراد کمی آنها را در اختیار دارند. چرا تابلوی سهراب سپهری در حراج خرداد امسال در تهران ۳ میلیارد تومان به فروش رسید؟ فکر می کنید اگر ۵۰۰ هزار عدد از این تابلو وجود داشت که خیلی ها می توانستند آن را داشته باشند با چنین قیمتی به فروش می رفت؟ نکته در همین تعداد کم است. داشتن یک چیز نادر ما را در ذهن دیگران خاص می کند. بنابراین طبیعی است که کفش های دست دوز به دلیل کمیابی بسیار گران تر از کفش های صنعتی باشد.
نوع دیگر کمبود، محدودیت در زمان است. مردم از حس از دست دادن و ضرر کردن می ترسند، بنابراین اگر شما متوجه شوید که کشتی کروز امسال فقط تا شهریور ماه می تواند سفر کند و تا سال دیگر سفری ندارد و الان فقط ۱۱ نفر ظرفیت خالی دارد احتمال بیشتری دارد که اقدام کنید تا اینکه حس کنید همیشه این کشتی سفر دارد و هر وقت اراده کنید می توانید بلیت آن را تهیه کنید. بنابراین می توانید برای تبلیغ محصول یا خدمت خود به محدودیت ها اشاره کنید تا این حس کمبود باعث تحریک و اقدام مشتریان شود.
گاهی اوقات می توانید این حس کمبود را به صورت ساختگی ایجاد کنید. شاید شما محصول یا خدمتی دارید که می شود از آن همیشه تولید کرد ولی با ایجاد شرایطی خرید آن را در ذهن مشتری با کمبود روبه رو می کنید. این کار باعث می شود مشتری به جای امروز و فردا کردن زودتر اقدام به خرید کند.
مثلاً مشاوران کسب و کارها در هر زمان بیشتر از چند کسب و کار را نمی پذیرند، بنابراین اگر شرکتی نیاز به مشاوره آنها دارد نمی تواند زمان را از دست بدهد و سریع قرارداد همکاری می بندد. همچنین سایت هایی مثل دیجی کالا موجودی انبار خود را نشان می دهند و معمولا در حد بالا نمایش نمی دهند تا مشتری خریدش را به عقب نیندازد و از ترس تمام شدن سریع تر خرید کند.