در بازاریابی انگیزشی تمام سعی و تلاش به این سمت است که با ایجاد هرگونه انگیزه و اشتیاقی در خریداران، محصول به فروش برسد. در این روش از اصولی نظیر احساسات استفاه می شود که در ادامه هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در جهان امروز که رقابت به بالاترین حد خود رسیده است، اگر نسبت به روش های مختلف بازاریابی آگاه نباشید، فرصت ها را به سادگی از دست خواهید داد.
1-ترس
یکی از قوی ترین احساسات، ترس محسوب می شود. با این حال به صورت اخلاقی نمی توان مخاطب را وحشت زده کرد. درواقع منظور این است که به مخاطب و مشتریان خود این موضوع را القا نمایید که در صورت عدم خرید، یک فرصت تکرارنشدنی را از دست خواهند داد. این موضوع خود باعث اضطراب و ترس از دست دادن یک موقعیت خواهد شد. تحت این شرایط حتی اگر نیازی به محصول هم وجود نداشته باشد، شاهد خرید خواهیم بود.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی برای محصولات تازه
2-علاقه
تمایل داشتن به یک اتفاق می تواند خود انگیزه ای برای خرید باشد. برای مثال علاقه به دندان های سفید، باعث فروش محصولات سفیدکننده دندان می شود. به همین خاطر بازاریاب ها در تلاش هستند تا محصول خود را در راستای رسیدن به علایق جامعه هدف خود معرفی نمایند.
3-کالایی رایگان
این امر طبیعی است که مخاطب تا زمانی که از محصول استفاده نکرده باشد، احساس نیاز به آن را هم نداشته باشد. در این راستا اگر مهلت تست آن را ایجاد نمایید و یا مقداری را به عنوان هدیه ارسال کنید، خود باعث می شود تا تمایل به سمت آن ایجاد و یا تشدید شود. در این زمینه فراموش نکنید که اقدامات شما باید به نحوی باشد که مخاطب احساس بی ارزش بودن محصول را نکند. در این رابطه حتی اقدامی رایگان و موثر را هم می توان در این دسته بندی قرار داد.
4-مزیت ها
این امر که دلایلی برای خرید به مشتری خود ارائه دهید، خود انگیزه آنها را افزایش خواهد داد. برای مثال این امر که مشتری بداند با خرید محصول شما تا چه حد در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد، خود یکی از مصادیق این موضوع محسوب می شود. به صورت کلی در این بخش شما باید مزایای انتخاب محصول خود را ارائه دهید.
5-تحقق یک رویا
این امر که بدانید جامعه هدف شما چه رویای مرتبط با کسب و کاری که در آن فعالیت دارید را در ذهن خود می پروراند، خود یکی از اقدامات بسیار مهم خواهد بود. برای مثال در زمینه پوشاک ورزشی، ممکن است دیدن یک ورزشکار و یا بازیکنان یک تیم، رویای جامعه هدف شما محسوب شود. تحت این شرایط با تحقق بخشیدن آن، بدون شک جریان فروش نیز با انقلابی مواجه خواهد شد.
با این حال با توجه به این امر که گزینه های متعددی برای انتخاب استراتژی بازاریابی وجود دارد، سوال مهم این است که در چه شرایطی از این استراتژی استفاده می کنیم؟ به صورت خلاصه بازاریابی انگیزشی زمانی بیشترین کاربرد را دارد که تقاضا برای کالا کمتر از حد انتظار است و با در وضعیت فاجعه بار به سر می برد. تحت این شرایط با ایجاد انگیزه، می توان بی اعتنایی جامعه هدف به محصول را تغییر داد. در زمینه تحقق یک رویا، آمارهای جهانی حاکی از آن است که بهبود محیط زیست، یک خواست همگانی محسوب می شود که در چند سال اخیر به علت بحران های مختلف، توجه به آن تشدید شده است. به همین خاطر می توانید اعلام کنید که بخشی از سود محصولات، به یک اقدام موثر در راستای بهبود محیط زیست و یا حفاظت از یک گونه در معرض خطر، اختصاص پیدا خواهد کرد. با این اقدام شاهد افزایش انگیزه ها برای خرید محصول خود خواهید بود.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی نوین
در نهایت توصیه می شود که برای درک بهتر این موضوع، چند نمونه مثال مرتبط از سوی بهترین برندها را مطالعه کنید. در این زمینه کمپین کورلتی پری یکی از این موارد محسوب می شود و درواقع آزمایش بر روی حیوانات برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، یکی از اقدامات رایج محسوب می شود. با این حال آمارها حاکی از آن است که شاهد رشد چشمگیر برندهایی هستیم گه در اصطلاح کرولتی فری محسوب می شوند و در فرآیند تولید، آزمایشی بر روی حیوانات انجام نمی دهند. این موضوع باعث شده است تا شرایطی مهیا شود که افراد مختلف به هدف عدم ظلم به حیوانات برسند. این دقیقا خواسته ای است که مرتبط با حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی بوده و از آن می توان برای ایجاد انگیزه استفاده کرد.