به گزارش فرصت امروز به نقل از فرارو؛ قیمت جدید کوییک در کارخانه به عنوان یکی از مدل های مثلا اقتصادی، به حوالی ارقام اعلامی فروشنده ها در بازار آزاد رسیده و اختلاف قیمت کارخانه و بازار مدل های دیگری مثل ساینا حول وحوش ۱۰ درصد برآورد می شود. آنطرف بیشترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار در مدلی مثل شاهین دنده ای به چشم می خورد. از زمان اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه، شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت ها در بازار آزاد هستیم و حالا دست کم چهار خودرو داخلی در بازار آزاد به باشگاه مدل های میلیاردی اضافه شده اند.
دنا پلاس اتوماتیک آپشنال یکی از گران ترین سواری های داخلی است. قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در کارخانه حدود ۹۴۳ میلیون تومان تعیین شده، اما در بازار آزاد فعلا برای این محصول رقمی نزدیک یک میلیارد و ۹۰ میلیون اعلام می شود.
تفاوت قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در کارخانه و بازار به این ترتیب حدود ۱۴۷ میلیون است که نشان از اختلاف ۱۵ درصدی دارد.
تارا V۴ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای هم دیگر مدل های میلیاردی داخلی در بازار آزاد به حساب می آیند. قیمت تارا اتوماتیک تیپ V۴ در کارخانه و بازار آزاد به ترتیب ۹۰۱ و یک میلیارد و ۸۵ میلیون تومان استو پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای هم که من بعد با قیمت ۷۹۶ میلیون از سوی ایران خودرو روانه بازار می شود، در بازار آزاد خودرو یک میلیارد و ۷۰ میلیون به خریداران پیشنهاد می شود.
ساینا S دنده ای در طرف مقابل در دسته ارزان ترین سواری های داخلی قرار می گیرد. خرید ساینا S دنده ای از سایپا طبق قیمت جدیدی که از اواخر آبان لحاظ شده، حول وحوش ۴۱۶ میلیون تومان بودجه احتیاج دارد.
قیمت ساینا S دنده ای در بازار آزاد، اما درحال حاضر به ۴۶۰ میلیون تومان تبدیل شده است. تفاوت قیمت ساینا S دنده ای کارخانه و بازار با این اوصاف در حد ۴۶ میلیون تومان یا به عبارتی ۱۱ درصد برآورد می شود.
کمترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار اوایل آذر امسال در مدلی به اسم کوییک دنده ای تیپ GX به چشم می آید. قیمت کوییک GX L دنده ای در کارخانه از سوی سایپا از ۳۷۹ به ۴۳۹ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد. همین خودرو در بازار آزاد بیشتر از ۴۴۵ میلیون خریدار ندارد و از این حیث می توانیم از تفاوت تقریبا یک درصدی بین قیمت کارخانه و بازار کوییک صحبت کنیم.
شاهین G سایپا، اما از این لحاظ شرایط کاملا متفاوتی نسبت به کوییک GX دارد. محصولی که با تفاوت قیمت ۳۶ درصدی در کارخانه و بازار، بین خودرو های داخلی از این جهت رکورددار است.
قیمت شاهین G دنده ای در کارخانه ۵۹۳ میلیون است، اما ارقام پیشنهادی فروشنده های شاهین G در بازار آزاد به ۸۱۰ میلیون تومان رسیده است.
اختلاف قیمت شاهین دنده ای کارخانه و بازار حول وحوش ۳۶ درصد برآورد می شود و از این حیث پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای با تفاوت قیمت ۳۴ درصدی در رتبه بعدی قرار می گیرد.
خودرو |
کارخانه |
بازار |
تفاوت قیمت |
حاشیه سود |
پژو 207 (TU3) |
590 میلیون |
725 میلیون |
135 میلیون |
22 درصد |
پژو 207 پانورما اتوماتیک |
796 میلیون |
یک میلیارد و 70 میلیون |
274 میلیون |
34 درصد |
تارا V4 |
901 میلیون |
یک میلیارد و 85 میلیون |
184 میلیون |
20 درصد |
تارا V1 |
775 میلیون |
865 میلیون |
110 میلیون |
14 درصد |
دنا پلاس آپشنال |
943 میلیون |
یک میلیارد و 90 میلیون |
147 میلیون |
15 درصد |
دنا پلاس شش دنده |
749 میلیون |
880 میلیون |
127 میلیون |
16 درصد |
رانا پلاس |
607 میلیون |
725 میلیون |
118 میلیون |
19 درصد |
سورن پلاس دوگانه |
653 میلیون |
855 میلیون |
202 میلیون |
30 درصد |
اطلس G |
502 میلیون |
605 میلیون |
103 میلیون |
20 درصد |
ساینا S |
414 میلیون |
460 میلیون |
46 میلیون |
11 درصد |
سهند S |
467 میلیون |
545 میلیون |
78 میلیون |
16 درصد |
کوییک GX L |
439 میلیون |
445 میلیون |
شش میلیون |
یک درصد |
شاهین G دنده ای |
593 میلیون |
810 میلیون |
217 میلیون |
36 درصد |
شاهین G اتومات |
739 میلیون |
850 میلیون |
111 میلیون |
15 درصد |
شاهین پلاس |
862 میلیون |
یک میلیارد و 50 میلیون |
188 میلیون |
21 درصد |