دنیای کسب و کار مدرن بیش از هر چیز دیگری نیازمند همدلی برندها با مشتریان است. شاید در نگاه نخست طرح مفهوم همدلی در حوزه کسب و کار عجیب به نظر برسد، اما این مفهوم در تمام بخش های فعالیت شرکت ها ایفای نقش می کند. اگر شما نیز به دنبال توسعه کسب و کارتان هستید، باید نسبت به کاربرد این مفهوم در حوزه کسب و کار توجه داشته باشید. هدف ما در این مقاله بررسی برخی از مهم ترین تاثیرات مفهوم همدلی با مشتریان از سوی برندهاست.
• همدلی توسعهدهنده نوآوری: هنگامی که ما شناخت مناسبی از مشتریان مان داشته باشیم، امکان تغییر اهداف برندمان براساس خواسته آنها فراهم خواهد شد. امروزه یکی از چالش های اصلی کسب و کارها ایجاد ارتباط معنادار میان فعالیت شان با نیازهای مشتریان است. گوگل در پروژه مشهورش به نام «ارسطو» نکته مهمی درباره میزان تاثیرگذاری نوآوری های شرکتش کشف کرد. بر این اساس بیشترین میزان تاثیرگذاری نوآوری های شرکت گوگل از سوی تیم ها و بخش های دارای همدلی بیشتر با مشتریان ناشی می شود. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای برندها در مسیر نوآوری و ارتباط با مشتریان دارد.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با مشارکت افراد تاثیرگذار
• نقش همدلی برای درک بهتر سلیقه و نیازهای مشتریان: تولید محصولات مورد علاقه و نیاز مشتریان مسئله مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. نوآوری در عرصه تولید محصولات با شناخت نیازهای اساسی مشتریان تفاوت دارد. درست به همین خاطر اغلب برندهای عرضهکننده فناوری های نوین توانایی بهره برداری مناسب از آنها را نیافته اند. اگر ما شناخت درستی از سلیقه و نیاز مشتریان نداشته باشیم امکان استفاده مطلوب از نوآوری های مان در زمینه تولید محصول فراهم نخواهد شد. یکی از مهم ترین گام ها برای شناخت هرچه بهتر نیازهای مشتریان قرار دادن خودمان در جایگاه آنهاست. چنین شیوه ای به طور کامل از سوی استیو جابز در توسعه کسب و کار اپل مورد استفاده قرار گرفت. وی برای طراحی و معرفی محصولات جدید اپل همیشه به نیازهای اساسی و جاری مشتریان توجه داشت. استیو جابز این کار را با ارزیابی وضعیت مشتریان در بازارهای مختلف و تلاش برای همدلی با آنها انجام می داد.
• همدلی و ارتقای کیفیت عملکرد کارمندان: بحث همدلی و تاثیر آن بر روی فعالیت برندها فقط معطوف به بیرون نیست. تمام شرکت ها با مسئله افزایش کیفیت عملکرد کارمندان مواجه هستند. اگر ما فرآیند همدلی با مشتریان را با ارتباط مان با کارمندان گسترش دهیم، تغییرات قابل توجهی در کیفیت کاری کارمندان ایجاد خواهد شد. پروژه «اکسیژن» گوگل در این راستا بیانگر اهمیت همدلی میان مدیران و کارمندان برای پیشبرد هرچه بهتر پروژه هاست. یکی دیگر از چالش های برندها در راستای تعامل با کارمندان مربوط به ترغیب شان به سوی همکاری به جای عملکرد انفرادی است. در اینجا نیز نقش همدلی و تاثیرش بر روی عملکرد گروهی کارمندان قابل مشاهده است.
• جلب نظر نسل جوان (Z) با چاشنی همدلی: بازاریابی و جلب نظر مشتریان نسل جوان یکی از سخت ترین کارهای ممکن در حوزه کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از برندها در عمل توانایی جلب نظر مشتریان جوان را ندارند. آمارهای مختلف درباره عدم علاقه مشتریان نسبت به میزان تردید برندها برای سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش داده است. نکته مهم در این میان افزایش قدرت خرید نسل جوان در طول سال های گذشته است بنابراین برندها ناچار باید به فکر تعامل با این نسل باشند. در غیر این صورت شانس بزرگی در راستای افزایش درآمد و سود نهایی شان را از دست خواهند داد.
• همدلی و تاثیر آن بر روی فروش، توسعه و عملکرد بازاری: امروزه اغلب برندها به دنبال راهکارهایی برای پیگیری چند هدف به طور همزمان هستند. چنین الگویی به طور حداکثری با استفاده از همدلی برای توسعه کسب و کار در کنار فروش بیشتر فراهم می شود. بسیاری از برندها در فرآیند توسعه کسب و کار مجبور به تحمل سطح فروش پایین تر در بازارهای تازه هستند. استفاده از مفهوم همدلی به شیوه درست موجب سازگاری هرچه سریع تر با بازارهای تازه می شود. به این ترتیب فعالیت ما در زمینه گسترش کسب و کارمان با هزینه های کمتری همراه خواهد بود.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کارهای کوچک در 6 گام
بدون تردید توسعه کسب و کار دشواری های بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در عمل سال ها برای تحقق این هدف صبر می کنند. متاسفانه سالانه بسیاری از برندها در مسیر توسعه کسب و کارشان با بدهی های عظیم و حتی ورشکستگی مواجه میشوند. در این میان استفاده از مفهوم همدلی برای ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان از بعد خارجی و کارمندان از بعد درون سازمانی اهمیت بالایی دارد.