مدیریت کسب و کارهای کوچک همیشه همراه با دغدغه برای انتقال وضعیت برند به مرحله بعدی است. اغلب کارآفرینان علاقه بالایی به گسترش کسب و کار دارند، با این حال تعداد بسیار کمی از آنها در عمل برای تحقق این هدف برنامه ریزی دقیقی انجام می دهند.
توسعه کسب و کار در بیشتر مواقع بدون جلب نظر سرمایهگذارها امکانپذیر نیست. میزان بودجه در دسترس هر کسب و کار با محدودیت هایی مواجه است. اغلب اوقات چنین بودجه هایی برای توسعه برند کافی نیست بنابراین ما نیازمند یافتن سرمایهگذار خواهیم بود.
هر کسب و کاری دارای پتانسیل های مشخصی است. اغلب کارآفرینان نسبت به پتانسیل های کسب و کارشان آگاهی کامل ندارند. به همین خاطر در عمل فرآیند توسعه کسب و کار از سوی آنها به خوبی پیش نمیروند. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی بهترین راهکارها برای توسعه کسب و کارهای کوچک است.
1. توجه به سادگی
اغلب مشتریان پیشنهادها و کمپین های ساده را بیشتر مدنظر قرار می دهند. بدون شک این واقعیت با طرز تلقی اغلب کارآفرینان متفاوت است. اغلب کسب و کارهای کوچک هزینه های قابل توجهی برای افزایش جذابیت های برندشان برای مخاطب هدف انجام می دهند. توجه به سادگی هرچه بیشتر هزینه های برند برای کسب موفقیت نهایی ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: توسعه کسب و کار با 6 ایده ساده
دلیل اصلی توجه مشتریان به المان های ساده در مورد برندها در شلوغی بیش از اندازه روزهای شان نهفته است. وقتی ما در طول روز کارهای بسیار زیادی داریم، وقت کمی برای توجه به پیام های پیچیده برندها خواهیم داشت. این نکته در مورد سرمایهگذارها نیز صحت دارد بنابراین اگر به دنبال جلب نظر سرمایهگذارها هستید، باید طرح های همکاری را در ساده ترین حالت ممکن به آنها ارائه کنید. در غیر این صورت شانسی برای جلب نظرشان نخواهید داشت.
2. همیشه مشتریان را مدنظر داشته باشید
دشوارترین کار در حوزه مدیریت کسب و کار مربوط به حفظ مشتریان فعلی برند است بنابراین اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه به این حوزه طبیعی خواهد بود. برخی از برندها در فرآیند توسعه کسب و کار در عمل از مشتریان ثابت شان غافل می شوند. نتیجه طبیعی این امر تلاش مداوم برای یافتن مشتریان تازه است.
توجه به نظرات مشتریان در فرآیند توسعه کسب و کار گامی ضروری برای گسترش پایدار و بیدردسر کسب و کار خواهد بود. تنها راهکار مناسب برای دستیابی به این هدف نیز تعامل مداوم با مشتریان است. برخی از برندها هیچگاه کانال تعاملی مناسبی با مشتریان شان ایجاد نمی کنند. به این ترتیب امکان آگاهی از نظرات مشتریان درباره کمپین های شان را ندارند.
3. ضرورت توجه همزمان به کارمندان
توجه به مشتریان نباید ما را از کارمندان غافل کند. توسعه کسب و کار همیشه همراه با افزایش انتظارات کارمندان است. وقتی برند ما منابع مالی بیشتری در دسترس دارد، افزایش سهم کارمندان از سود نهایی طبیعی خواهد بود. متاسفانه برخی از برندها به این نکته مهم توجه ندارند. به همین خاطر کارمندان باتجربه آنها پس از مدت زمانی کوتاه به دنبال کار در شرکت های دیگر می روند.
4. اهمیت تصمیمگیری در لحظه
توسعه کسب و کار گاهی اوقات نیازمند تصمیمگیری در لحظه است. ما به عنوان صاحب برند امکان اخذ تمام تصمیمات موردنظر را نخواهیم داشت بنابراین باید به کارمندان آزادی عمل لازم برای اخذ تصمیم های مهم را بدهیم در غیر این صورت همیشه یگ گام از رقبا عقب خواهیم بود.
برخی از مدیران در زمینه اعطای آزادی عمل به کارمندان همیشه با نگرانی دست و پنجه نرم می کند. اگر ما به کارمندان مان برای توسعه کسب و کار اعتماد نداشته باشیم، هرگز فرصت کافی برای حضور در میان برندهای بزرگ را نخواهیم یافت.
5. اهمیت صبر و شکیبایی
توسعه برند یک فرآیند کوتاهمدت نیست. ما باید صبر و تحمل بسیار زیادی در فرآیند گسترش کسب و کارمان داشته باشیم. در غیر این صورت به سرعت با شکست مواجه می شویم. دستیابی به هر هدفی نیازمند اندکی صبر است. متاسفانه برخی از کارآفرینان در دوران کنونی به دنبال موفقیت در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. این امر آنها را به سوی استفاده از استراتژی های خطرناک نیز سوق می دهد. ما به طور کلی اگر شکیبایی لازم برای توسعه برند را نداشته باشیم، همیشه در وضعیت فعلی درجا خواهیم زد.
مطلب مرتبط: چگونه کسب و کار کوچک مان را توسعه دهیم؟
6. تمرین «نه» گفتن
فرآیند توسعه برند همراه با دریافت ایده های مختلف از سوی افراد گوناگون است. ما در این میان باید دست به انتخاب از میان گزینه های متعدد بزنیم. برخی از کارآفرینان توانایی نه گفتن به دیگران را ندارند. همین امر سرنوشت کسب و کارشان را تباه می سازد. شما به عنوان صاحب یک استارتآپ باید در زمان های لازم اقدام به ارائه پاسخ منفی به طرف مقابل کنید. در غیر این صورت ادامه فعالیت در حوزه کسب و کار غیرممکن خواهد شد.