کسب و کارها و آژانس های تبلیغاتی نسبت به محتوای تولیدی شان در عرصه بازاریابی مسئولیت سنگینی دارند. انتشار محتوای بی کیفیت به معنای بازی با اعتبار و جایگاه برندمان است. در صورت تکرار انتشار محتوای بازاریابی بی کیفیت اعتماد مشتریان به ما خدشه دار خواهد شد بنابراین نظارت بر فرآیند تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به شیوه های مختلفی انجام می شود. راهکار اصلی برای اطمینان از کیفیت بالای محتوای بازاریابی اطمینان از هماهنگی آن با ارزش های مرکزی شرکت است. بدون تردید محتوای ما باید ارزش ها و اهداف برندمان را بازنمایی کند. محتوای بی کیفیت به طور معمول در نمایش ارزش ها و اهداف مورد انتظار ناموفق عمل می کند.
صرف نظر از ایرادهای محتوایی، باید نسبت به اشتباه های ظاهری نیز حساس بود. محتوای بازاریابی یک برند باید از نظر دستور زبان، هماهنگی متن و تصویر و همچنین شیوه برقراری ارتباط با مخاطب دارای وضعیت مناسبی باشد. اغلب تیم های بازاریابی به منظور اطمینان از کیفیت بالای محتوای بازاریابی شان اقدام به بررسی دوباره آنها پیش از انتشار می کنند. این امر اهمیت حیاتی برای کسب و کارها دارد. بدون تردید انتشار محتوا بدون بازبینی نهایی احتمال بروز خطا را افزایش می دهد. هر برندی برای تولید کمپین های بازاریابی هزینه بسیار زیادی انجام می دهد. بی تردید شکست در تاثیرگذاری بر روی مخاطب به دلیل بی توجهی به بازبینی نهایی محتوا هیچ توجیهی ندارد.
امروزه اغلب برندها از اهمیت بازبینی محتوای بازاریابی پیش از انتشار آگاهی دارند. نکته مهم در اینجا شناخت بخش های مهم برای بازبینی دوباره یا چند باره است. در این مقاله هدف اصلی بررسی 12 بخش هر محتوای بازاریابی برای بازبینی دوباره پیش از انتشار است. بازبینی صحیح بخش های اساسی محتوای بازاریابی موفقیت آن در عرصه عمل را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد.
1. دستور زبان و کلمات
دیو پاولو: موسسه Conversion Logic
امروزه محتوای بازاریابی شامل متن نیز هست. اگرچه در طول سال های اخیر محتوای متنی بخش زیادی از محبوبیتش کاهش یافته است، اما هنوز هم بخش مهمی از تولید محتوای بازاریابی محسوب می شود. هنوز هم بسیاری از مخاطب ها علاقه مند به مطالعه محتوای بازاریابی در قالب متن هستند. همچنین با توسعه استفاده از فرمت ویدئو اهمیت درج زیرنویس در آنها افزایش یافته است. همه این دلایل موجب اهمیت بازبینی نهایی ساختار محتوای متنی می شود.
مطلب مرتبط: استراتژی توزیع و انتشار محتوا
انتظار هر مخاطبی از برند مورد علاقه اش نگارش صحیح یک متن است. وقتی ما توانایی درج صحیح یک کلمه یا جمله بندی مناسب را نداریم، کسب اعتماد مخاطب هدف بسیار دشوار خواهد شد. اغلب مخاطب ها در مواجهه با اشتباه برندها در نگارش یک کلمه یا جمله بندی دقیق آن را به تمام فعالیت های برند موردنظر ربط می دهند. نظراتی مانند «اگر این برند توانایی یافتن املای درست یک کلمه را ندارد، پس در زمینه تولید محصول چگونه عمل می کند؟» تمام تلاش شرکت ها برای جلب نظر و اعتماد مشتریان را بر باد می دهد. توصیه من در این بخش توجه ویژه به املای کلمات و شیوه جمله بندی متن مان است. بدون توجه به این نکات امکان کسب موفقیت وجود نخواهد داشت.
بدون تردید بروز اشتباه در نگارش متن امری طبیعی است. شاید بازبینی دوباره هم به دلیل ماهیت ظریف اشتباهات سود چندانی نداشته باشد. در این صورت باید از ابزارهای مناسب برای حل مشکل استفاده کرد. ابزارهایی نظیر Google Docs به طور خودکار املای کلمات و ساختار جملات را مورد ارزیابی قرار می دهد. به این ترتیب زحمت ما برای بازبینی دقیق محتوای مان کمتر خواهد شد.
2. تیترها
استار میلیون بیکر: برند INK
محتوای بازاریابی همیشه دارای تیترهای جذاب هستند. این امر در مورد تبلیغات به طور واضح تری قابل مشاهده است. یک تبلیغ بدون تیتر هرگز توجه مخاطب را جلب نخواهد کرد. اگرچه تیتر دارای اهمیت بسیار زیادی در جلب نگاه مخاطب است، اما بازاریاب ها به طور معمول آن را در کوتاه ترین زمان ممکن انتخاب می کنند. این امر با فرض امکان ویرایش تیتر در مراحل پایانی انجام می شود. نکته مهم در اینجا فراموشی ویرایش تیتر در مراحل پایانی است. به این ترتیب در نهایت محتوای ما در عین جذابیت از تیتر نامناسب رنج خواهد برد.
تیتر یک متن نخستین نقطه ارتباط آن با مخاطب است بنابراین باید توجه ویژه ای به جذابیت و ساختار درستش داشت. اگر تیتر ما دارای ایراد آشکاری باشد، مخاطب به سرعت آن را پس خواهد زد. این امر در مورد اغلب تیترهای بازاریابی روی می دهد. توصیه من در این بخش اختصاص زمان بیشتر برای تیتر است. برندهای بزرگ همیشه زمان زیادی صرف انتخاب تیتر و شعار اصلی شان می کنند. به عنوان مثال، برند نایک را در نظر بگیرید. این برند با شعار «فقط انجامش بده» موفق به جلب نظر شمار بسیار زیادی از علاقه مندان به ورزش های مختلف شد. تاثیرگذاری این تیتر امروزه نیز پس از گذشت نزدیک به 3 دهه همچنان پابرجاست. نکته جالب این شعار ثبات طولانی اش در زمان باور اغلب کارشناس ها به عمر کمتر از یک سال هر شعار تبلیغاتی است. تجربه نایک به خوبی اهمیت انتخاب شعار و تیتر مناسب برای بازاریابی را نشان می دهد بنابراین اختصاص زمان کافی برای انتخاب تیتر و سپس بازبینی اش به منظور یافتن ایرادهای احتمالی اهمیت فراوانی خواهد داشت. این امر به ما فرصت کافی برای تقویت توان تاثیرگذاری تیترمان را می دهد.
3. بازبینی لینک های جانبی
دوری راس: موسسه دوری
متن های بازاریابی حرفه ای همیشه دارای برخی ارجاع ها به بیرون هستند. این امر با هدف اثبات صحت گفته ها انجام می شود. بدون شک وقتی کاربران با لینک جانبی پیرامون اثبات ادعاهای یک محتوای بازاریابی مواجه می شوند، فقط گاهی اوقات به سراغش خواهند رفت. همین نکته بسیاری از بازاریاب ها را نسبت به اهمیت لینک های جانبی دچار تردید کرده است. بدون شک لینک های جانبی بخش مهمی از فرآیند بیان نکات درست در محتوای بازاریابی محسوب می شود. به عبارتی این لینک ها منابع محتوای ماست. مخاطب هدف در صورت کلیک بر روی این لینک ها به صفحه ای مجزا مربوط به پژوهش یا مقاله ای کاربردی هدایت خواهد شد. در نگاه نخست این امر کاملا عادی به نظر می رسد. بدون شک برای چنین فرآیندی نیاز به بازبینی و ویرایش چندانی احساس نمی شود. نکته مهم اهمیت درج صحیح لینک های جانبی است. در غیر این صورت مخاطب با کلیک بر روی لینک موردنظر به هیچ صفحه ای هدایت نخواهد شد. این امر موجب تردید مخاطب در مورد صحت ادعای ما پیرامون درج لینک مقاله خواهد شد.
توصیه من در این بخش بازبینی نهایی لینک ها پیش از انتشار محتواست. به این ترتیب در صورت ایراد لینک های جانبی امکان ویرایش وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: انتخاب تیتر مناسب برای محتوای بازاریابی
4. اعداد و آمارها
جیم هافمن: برند گرو هیت
ارائه اعداد و آمارهای دقیق یکی دیگر از راهکارهای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها در تبلیغات و کمپین های بازاریابی شان اقدام به درج آمارهای کاربردی می کنند. به این ترتیب مخاطب با مشاهده محتوای آنها اطمینان بیشتری نسبت به صحت ادعاهای موجود خواهد داشت. نکته مهم در اینجا درج درست آمارهاست. حساسیت این بخش به دلیل ماهیت عددی اغلب آمارهاست. به این ترتیب با یک اشتباه کوچک اعداد به طور چشمگیری جا به جا خواهند شد. شاید در نگاه نخست این امر اهمیت چندانی نداشته باشد به هر حال اشتباه در درج اعداد روی می دهد و چندان عجیب هم نیست. بدون تردید این ادعای درستی است، اما برداشت مخاطب از اشتباه ما در این زمینه متفاوت خواهد بود. امروزه بیان نکات دروغ رواج بسیار زیادی یافته است. به همین خاطر شمار بالایی از مخاطب ها چنین اشتباهاتی را پای بیان نکات دروغ از سوی برندها خواهند گذاشت. نتیجه این امر بی اعتمادی هرچه بیشتر مخاطب نسبت به صحت آمارهای برندمان است.
بازبینی دوباره اعداد و آمارها کار چندان دشواری نیست بنابراین با اختصاص زمان مناسب برای بازبینی این بخش از محتوای بازاریابی مان امکان تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب فراهم خواهد شد. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل توجه کافی به این نکته ندارند. به همین خاطر همیشه آمارهای شان دارای اشتباهات بسیار زیادی است.
5. نحوه نمایش محتوا در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف
ساندرا فاتی: شرکت Affect
بی تردید ساختار دستگاه های هوشمند و مرورگرهای مختلف با هم فرق دارد. این امر گاهی اوقات موجب نمایش متفاوت محتوا برای کاربران مختلف می شود. بدون شک هدف اصلی هر برندی نمایش محتوا به صورت یکسان برای مخاطب است بنابراین باید نحوه نمایش محتوا در دستگاه ها و مرورگرهای مختلف پیش از انتشار رسمی مورد ارزیابی قرار گیرد. این بخش نسبت به سایر توصیه های این مقاله زمان بیشتری نیاز دارد.
واضح ترین مثال در مورد تفاوت نمایش محتوا برای مخاطب مربوط به ساختار سرویس Outlook در مقایسه با جی میل است. بسیاری از برندها نسبت به تفاوت این دو پلتفرم توجه ندارند. به همین خاطر ایمیل بازاریابی شان را بدون تغییر در هر دو مورد استفاده قرار می دهند. این امر موجب نمایش متفاوت محتوا برای کاربران هر کدام از این سرویس ها می شود. توصیه من در اینجا بسیار ساده است: مشاهده نحوه نمایش محتوای مان در سرویس ها، دستگاه ها و مرورگرهای مختلف است. شاید در نگاه نخست این امر بیش از حد همراه با وسواس باشد، اما تاثیرگذاری نهایی آن بر روی مخاطب کاملا محسوس خواهد بود.
6. شخصی سازی ایمیل ها
الکس ممبریلو: موسسه بازاریابی دیجیتال کاردینال
امروزه مفهوم شخصی سازی محتوا دارای اهمیت بسیار زیادی است. اغلب برندها در تلاش برای شناخت دقیق گروه های مختلف مخاطب هدف شان و شخصی سازی محتوای بازاریابی براساس سلیقه آنها هستند. تمرکز اصلی برندها در این فرآیند بر روی شناخت مخاطب هدف است. سپس به سراغ دسته بندی آنها و آگاهی از سلیقه های مختلف شان می روند. این امر نکته بسیار مطلوبی محسوب می شود. به هر حال آگاهی از سلیقه گروه های مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد. اشتباه رایج در این مرحله بی توجهی به شخصی سازی درست محتوا برای هر گروه از مخاطب هاست. به این ترتیب در عمل تاثیرگذاری فرآیند شخصی سازی محتوای برندمان از بین خواهد رفت.
فرآیند شخصی سازی محتوا به طور معمول شامل درج نام هر کاربر در ابتدای ایمیل نیز هست. اشتباه رایج در این مرحله عدم درج نام مخاطب موردنظر است. به این ترتیب پیام ما به صورت ذیل ارسال خواهد شد: « جناب آقای نام مورد نظر را درج کنید» از اینکه برند ما را انتخاب کرد ه اید، بی نهایت سپاسگزاریم.» بدون تردید دریافت چنین پیامی برای هر مخاطبی عجیب خواهد بود. این امر بیانگر بی توجهی برند موردنظر نسبت به فرآیند بازاریابی اش است. افراد در اینجا نیز اشتباه برندها در حوزه بازاریابی را به کل ساختار آنها تعمیم خواهند داد. به این ترتیب اعتبار برندها بیش از هر زمان دیگری خدشه دار می شود.
7. بخش های بصری و طرح های گرافیکی
لوری پایکین: موسسه ناوی استون
محتوای بصری عملکرد بسیار بهتری در جلب نظر مخاطب دارد. به همین خاطر از همان روزهای نخست شکل گیری حوزه بازاریابی به عنوان بخشی از کسب و کار بدان توجه شده است. کمپین های بازاریابی همیشه از رنگ ها، طرح ها و تصاویر مشخصی استفاده می کنند. این امر به یادآوری بهتر کمپین ها از سوی مخاطب کمک می کند. روانشناسی رنگ ها یکی از نکات مهم در بازاریابی مدرن است. وقتی جلوه های بصری تا این حد اهمیت دارد، بازبینی آنها نیز باید دارای اهمیت باشد. اگر برند ما تصاویر یا ویدئوهای نامناسبی در اختیار مخاطب قرار دهد، در نهایت تمام تلاش و هزینه ها بر باد خواهد رفت. بی شک بازبینی محتوا پیش از انتشارشان دشواری چندانی ندارد. فقط باید بدان توجه داشت. به این ترتیب پیش از بارگذاری محتوا آنها را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: 4 راهکار ساده برای ویرایش محتوای بازاریابی
8. توجه به جایگاه درست هر بخش
برایان سالزمن: موسسه RQ
بدون شک محتوای بازاریابی از بخش های بسیار زیادی تشکیل می شود. توجه به جایگاه درست هر بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. تاثیرگذاری نهایی محتوای بازاریابی در گرو جایگاه درست محتواست بنابراین باید پیش از انتشار محتوا یک بار دیگر نیز به جایگاه هر بخش توجه کنیم. این امر تاثیرگذاری محتوای ما بر روی مخاطب را تا حد زیادی تضمین خواهد کرد. بی تردید بازبینی کلی محتوا در گام پایانی بسیار ساده به نظر می رسد. درست به همین خاطر بسیاری از برندها نسبت به آن توجه کافی ندارند. در چنین شرایطی برند ما با توجه به این نکات از رقبای خود جلو خواهد افتاد.
9. لحن محتوا
هانا تریوته: موسسه راهکارهای وب NUVEW
هر محتوایی دارای لحن مشخصی است. این امر در مورد ویدئوهای دارای صدا بیش از سایر فرمت ها مشخص است. اگر مخاطب هدف لحن ما را دوست نداشته باشد، امکان برقراری ارتباط با وی بسیار دشوار خواهد شد بنابراین ما باید سلیقه مخاطب را در طراحی لحن محتوای مان مدنظر داشته باشیم. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این امر بی توجه اند. در نتیجه محتوای آنها فاقد هرگونه لحن مشخصی است. نتیجه این امر کاهش تاثیرگذاری محتوای ما بر روی مخاطب خواهد بود.
وقتی از لحن محتوا صحبت می کنیم، فقط صدای گوینده ویدئو مدنظرمان نیست. در تصاویر و متن های مختلف نیز لحن حضور برجسته ای دارد. این امر شامل کاربرد کلمات و انتهای ساختارهای مشخص برای بیان پیام مان است. توجه به این امر در تعامل با مخاطب اهمیت بسیار زیادی دارد. هر برندی در تولید محتوای بازاریابی باید لحن خاصی را انتخاب کند. لحن موردنظر در پیوند با ماهیت و ارزش های هر برند تعریف می شود. بنابراین انتخاب لحن نامناسب هیچ گونه توجیهی ندارد.
پیشنهاد من در این بخش بازبینی دوباره لحن محتوای مان است. گاهی اوقات ما یک لحن مشخص را انتخاب می کنیم، با این حال در نهایت ساختار کلی محتوای مان با آن لحن سازگاری ندارد. در چنین مواقعی باید نسبت به ویرایش لحن موردنظر یا انتخاب یک نمونه دیگر اقدام کرد. بی توجهی به این نکته اغلب موجب کاهش انگیزه مخاطب برای مطالعه کامل متن می شود.
10. پیشنهاد نهایی برندمان
دنیل ویگا: موسسه رسانه ای Rapid Fire
هر محتوای بازاریابی شامل یک پیشنهاد برای مخاطب است. این امر می تواند شامل تخفیف گسترده، دعوت به شرکت در مسابقه یا حتی خرید محصول با توجه به ویژگی های بیان شده در کمپین باشد. نکته مهم در اینجا جذابیت پیشنهاد نهایی برندمان است. به این ترتیب مخاطب به خرید محصول ما ترغیب خواهد شد. بی تردید پیشنهاد نهایی برند ما قلب محتوای بازاریابی خواهد بود بنابراین باید توجه ویژه ای به آن داشت. اگر پیشنهاد اصلی برند ما دارای جذابیت کافی نباشد، امکان جلب نظر وی فراهم نخواهد شد بنابراین پیش از انتشار محتوای تان همیشه نگاهی دوباره به پیشنهاد نهایی تان داشته باشید.
11. تکنیک استفاده از یک جفت چشم اضافه
پاتریشیا ریوکس: تیم بازاریابی اودآ
استفاده از تکنیک «یک جفت چشم اضافه» همیشه تاثیر بسیار زیادی بر روی یافتن و رفع ایرادهای محتوای بازاریابی دارد. این تکنیک شامل استفاده از یک فرد دیگر برای مشاهده محتوای بازاریابی است. توصیه من در اینجا استفاده از فردی به جز تهیه کنندگان محتواست. به این ترتیب فرد موردنظر به طور کامل با محتوای ما بیگانه خواهد بود. وقتی ما به عنوان خالق محتوا به مطالعه آن مشغول می شویم، ذهن مان با نوعی آمادگی قبلی به تحلیل آن می پردازد.
مزیت استفاده از فردی تازه برای مطالعه نهایی متن بازاریابی کاملا مشخص است. پس از مطالعه محتوای موردنظر ما باید برخی پرسش های اساسی طرح کنیم. مشاهده نحوه تاثیرگذاری محتوا بر روی فرد موردنظر اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین هدف اصلی ما باید توجه به این بخش باشد. پرسش های ما از فرد موردنظر باید کاملا واضح و مشخص باشد. در غیر این صورت امکان دریافت اطلاعات درست از وی وجود ندارد.
مطلب مرتبط: الگوی تولید محتوای بازاریابی جذاب در فضای آنلاین
12. بازبینی کوتاه نهایی
مت دود: برند پلانیت
وقتی توصیه من آخر از همه درج می شود، معنای آن اهمیت بیشترش نیست. من به هیچ وجه مدعی اهمیت بیشتر توصیه ام نیستم. این امر فقط به دلیل ماهیت ساختاری پایانی توصیه ام روی داده است. پس از توجه به 11 بخش قبلی، اکنون نوبت به انتشار محتوا می رسد. شاید شما حوصله بازبینی دوباره محتوای تان را نداشته باشید. در این صورت پس از انجام این نکات به سرعت محتوای تان را منتشر خواهید کرد. توصیه من دقیقا در همین نقطه موضوعیت می یابد. پس از بازبینی چند باره بخش های مختلف یک بار دیگر حوصله به خرج دهید. در نهایت یک بار دیگر باید محتوای مان را مورد بررسی قرار دهیم. منظور من از بازبینی نهایی همراه با ماهیت کلی است. دیگر نباید به سراغ بازبینی هر کدام از بخش ها به صورت جزئی رفت. پس از انجام این مرحله شما با اعتماد به نفس بالا امکان انتشار محتوای تان را خواهید داشت.