بازاریابی در عصر مدرن ویژگی های تازه ای به خود گرفته است. امروزه بخش قابل توجهی از فرآیند بازاریابی برندها به صورت دیجیتال دنبال می شود. در این میان انتخاب محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب اهمیت ویژه ای دارد. صرف نظر از متن مناسب برای طراحی کمپین بازاریابی باید به اهمیت تصاویر نیز توجه داشت. یکی از ضرب المثل های جالب در این میان تاثیرگذاری چند برابری یک عکس یا تصویر در مقایسه با متن است.
بی تردید واکاوی دلیل علاقه کاربران عصر کنونی به محتوای بصری ضروری است. این امر عزم ما برای تولید کمپین های دارای تصاویر جذاب را جزم خواهد کرد. یک نکته مهم در این میان کاهش علاقه مخاطب به محتوای متنی است. امروزه کمتر مخاطبی حوصله مطالعه متن های تبلیغاتی را دارد. به ویژه اینکه کمپین های بازاریابی به طور معمول متن های بسیار طولانی دارد. همین امر موجب ایجاد رکود شدید در دنیای بازاریابی در صورت اتکای صرف به محتوای متنی می شود. برندهای بزرگ به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده اند. به همین خاطر از چندین دهه پیش به سوی استفاده از محتوای بصری در کنار کمپین های شان رفته اند. این امر گاهی اوقات موجب خلق کمپین های صرفا بصری نیز شده است، با این حساب باید درک واضحی از اهمیت محتوای بصری داشته باشیم.
براساس آمار موسسه Buffer در زمینه بازاریابی توییت های دارای تصویر 150 برابر بازنشر بیشتر دریافت می کنند. در فیس بوک نیز پست های دارای تصویر 2.3 برابر لایک و کامنت بیشتر می خورد. این امر در مورد پست های وبلاگی نیز به همین ترتیب است.
متاسفانه امروزه بسیاری از افراد خود را عکاس حرفه ای می پندارند. بدون تردید عکاسی با دوربین گوشی های آیفون امکان پذیر است. عکاس های حرفه ای حتی امکان ثبت تصاویر بسیار جالب با استفاده از این دستگاه ها را نیز دارند، با این حال مشکل اصلی ادعای بسیاری از افراد معمولی در زمینه تخصص در عکاسی بدون دانش و مهارت موردنیاز است. این امر ما را با خیل عظیمی از افراد عکاس نما مواجه ساخته است. دلیل کیفیت پایین جلوه های بصری بسیاری از کمپین های بازاریابی در همین نکته نهفته است. وقتی برندها به عکاس های حرفه ای مراجعه نمی کنند، وضعیت محتوای بصری شان چندان تعریفی نخواهد داشت. این امر ناشی از عدم تمایل برندها به همکاری با عکاس های حرفه ای نیست. چالش اصلی بعد مالی ماجراست. وقتی ما با افراد حرفه ای همکاری داشته باشیم، هزینه جاری برندمان افزایش خواهد یافت. متاسفانه بسیاری از برندها، به ویژه برندهای کوچک، امکان اختصاص بودجه کلان برای این بخش را ندارند.
مطلب مرتبط: تاکتیک های ارزان و کم هزینه برای بازاریابی محصول و خدمات
به همین خاطر در عمل به سوی همکاری با افراد غیرحرفه ای می روند. از نظر من در اینجا به طور کلی دو راهکار پیش روی برندها قرار دارد: نخست همکاری با افراد حرفه ای و پذیرش هزینه های سنگین آن و دوم تلاش برای یافتن تصاویر باکیفیت به صورت رایگان. بدون تردید جست وجویی ساده در گوگل ما را با دنیایی از تصاویر مواجه خواهد ساخت. در نگاه نخست استفاده از این تصاویر ایده بسیار جذابی به نظر می رسد. به هر حال ما امکان استفاده بهینه از این تصاویر باکیفیت و رایگان را خواهیم داشت. نکته مهم در اینجا ضرورت توجه به مسئله کپی رایت است. اغلب تصاویر مشهور و باکیفیت دارای صاحب حقیقی یا حقوقی است. این امر در زمینه استفاده شخصی از تصاویر مشکلی ایجاد نخواهد کرد، با این حال در زمینه بهره برداری تبلیغاتی و تجاری موانع متعددی پیش روی ما خواهد بود.
بی شک چالش های زیادی در راستای یافتن و استفاده از تصاویر رایگان پیش روی برندها و بازاریاب ها قرار دارد. هدف اصلی من در این مقاله بررسی شیوه های دسترسی به تصاویر رایگان برای ساماندهی کمپین های بازاریابی برندهاست. به این ترتیب ما فرصت بیشتری برای صرفه جویی در هزینه های برندمان خواهیم داشت. این امر به ویژه در سال های نخست فعالیت برندمان اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. اکنون اجازه دهید به بررسی شیوه های مختلف دسترسی به تصاویر رایگان بپردازیم.
1. سایت های ارائه تصویر رایگان
خوشبختانه بسیاری از عکاس ها برای کسب شهرت تصاویر خود را به صورت عمومی در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. این امر استفاده تجاری از تصاویر موردنظر را نیز امکان پذیر می سازد. دسترسی به چنین عکس هایی کار چندان دشواری نیست. فقط باید به سراغ سایت های ارائه تصویر استاک یا رایگان رفت. برخی از مشهورترین این سایت ها عبارتند از Pixabay، Pexels، Free Range، Unsplash و در نهایت Fancy Crave. این سایت ها با عکاس های مختلف در سراسر دنیا ارتباط دارند. به این ترتیب آرشیو گسترده ای از مجموعه کارهای مختلف در اختیار مسئولان این سایت ها قرار دارد. به طور معمول چنین سایت هایی اقدام به راه اندازی یک گالری عکس رایگان می کنند. به این ترتیب کاربران به صورت رایگان امکان استفاده از این تصاویر را خواهند داشت. گاهی اوقات کاربران باید در سایت موردنظر ثبت نام کنند، با این حال اغلب این ثبت نام ها بدون نیاز به پرداخت حق اشتراک است.
سایت های ارائه تصاویر رایگان معمولا امکان دانلود نسخه های باکیفیت تصاویر را برای کاربران فراهم می کند. این امر قدرت انتخاب برندها را افزایش می دهد. نکته مهم در این میان اطلاع رسانی به عکاس موردنظر برای استفاده از اثرش است. این امر نیازمند صرف هیچ گونه هزینه ای نیست. در حقیقت این کار نوعی ادای احترام به صاحب تصاویر محسوب می شود. همچنین باید ذکر نام عکاس به عنوان دست اندرکار کمپین را نیز در یاد داشته باشیم. در غیر این صورت کار ما حالت سرقت اثر هنری به خود خواهد گرفت. نکته مثبت ماجرا عدم نیاز به پرداخت هرگونه هزینه برای فرآیندهای فوق است، بنابراین ما به شیوه ای بسیار راحت به دامنه وسیعی از تصاویر رایگان دست خواهیم یافت.
مطلب مرتبط: 5 روش بازاریابی بی هزینه
2. جست وجوی خلاقانه میان آثار عکاس های مبتدی
وقتی ما کاری را تازه شروع می کنیم، تمایل بالایی به ارائه نمونه کارهای رایگان برای افزایش شهرت مان خواهیم داشت. این امر در مورد حرفه عکاسی به خوبی قابل مشاهده است. امروزه بسیاری از عکاس های جوان و تازه کار حتی به صورت رایگان در کنار تیم های بازاریابی مشغول فعالیت هستند. این امر با هدف دستیابی به تجربه ایجاد شهرت صورت می گیرد. به این ترتیب افراد موردنظر فرصت کافی برای معرفی خود به عنوان افرادی حرفه ای و دارای تجربه را خواهند داشت.
بسیاری از برندها در فرآیند طراحی کمپین بازاریابی به همکاری با عکاس های تازه کار تمایل نشان می دهند. از نظر من این کار ریسک های زیادی به همراه دارد. عکاس های مبتدی همیشه مقداری خطا در کارشان دارند. به همین خاطر همکاری مستقیم با آنها دردسرساز خواهد شد. منظور من نیاز به ثبت چند باره تصاویر و اتلاف وقت فراوان برندمان است. توصیه من در این بخش جست وجوی خلاقانه میان آثار مختلف عکاس های مبتدی است. بدون شک گاهی برخی تصاویر بسیار جذاب و کاربردی نیز میان تصاویر آماتور آنها یافت می شود. هدف اصلی ما در این بخش یافتن آن تصاویر برای استفاده در کمپین بازاریابی مان است. توصیه من در اینجا جست وجوی تصاویر پیش از شروع به طراحی کمپین است. به این ترتیب ما نوعی آرشیو اختصاصی و غنی برای برندمان خواهیم ساخت.
امروزه تصاویر رایگان برای استفاده در زمینه تجاری تحت عنوان CC0 شناخته می شود. عکاس های مبتدی معمولا از این کد در کنار تصاویرشان استفاده می کنند. به این ترتیب شناسایی تصاویر رایگان برای برندها به ساده ترین شیوه ممکن امکان پذیر خواهد بود.
برخی از موتورهای جست وجوی اختصاصی برای تصویر تیک جست وجوی CC0 نیز دارند. به این ترتیب فرآیند جست وجوی ما برای یافتن تصاویر رایگان و انتخاب بهترین شان کاملا سریع و بی دردسر صورت خواهد گرفت.
3. استفاده از تصاویر رایگان مطبوعات
بسیاری از خبرگزاری ها دارای عکاس های حرفه ای و اختصاصی برای خود هستند. این امر با هدف تهیه و انتشار تصاویر ویژه از رویدادها و مناظر جذاب صورت می گیرد. بدون شک این نکته به خوبی بیانگر اهمیت جلوه های بصری و محتوای دیداری در حوزه رسانه است. از نقطه نظر بازاریابی همکاری با رسانه های مختلف برای استفاده رایگان از تصاویر اختصاصی شان ضروری است.
هدف اصلی هر رسانه ای توسعه جایگاه و شهرتش است. این امر از طریق همکاری با برندهای مختلف به خوبی فراهم می شود. در این زمینه برند موردنظر امکان استفاده رایگان از تصاویر یک خبرگزاری را پیدا می کند. در عوض به هنگام استفاده از تصاویر موردنظر به طور ویژه از خبرگزاری موردنظر نام خواهد برد. در ادامه این روند امکان ترتیب مصاحبه اختصاصی و همکاری نزدیک تر نیز وجود دارد. به هر حال همکاری میان دو طرف باید شامل مزیت هایی برای هر دو طرف باشد. در اینجا خبری از پرداخت هزینه یا پول در ازای بهره مندی از خدمات یکدیگر نیست. به همین خاطر نیز برای هر دو طرف سودآور تلقی می شود.
4. شبکه های اجتماعی
به لطف فیس بوک، توییتر و اینستاگرام حجم وسیعی از تصاویر در اختیار کاربران قرار دارد. البته در طول چند سال اخیر برخی شبکه های اجتماعی اختصاصی برای بارگذاری عکس نیز راه اندازی شده است. پینترست و Tumblr از مهم ترین این پلتفرم ها محسوب می شود. مشاهده نمونه تصاویر موجود در این پلتفرم ها کمک زیادی به ما خواهد کرد. شاید برخی از این تصاویر به صورت رایگان در اختیار برندها نباشد، اما دست کم ایده مناسبی برای الگوبرداری خواهد بود. به این ترتیب ما به عنوان عکاس مبتدی امکان بهره مندی از تجربه و ایده دیگر عکاس های حرفه ای در زمینه ثبت تصاویر جذاب را خواهیم داشت. این تکنیک به ویژه برای افرادی که دستی بر حوزه عکاسی دارند، مناسب خواهد بود. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب بدون صرف هزینه گزاف فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی کم هزینه
بدون شک استفاده از تصاویر موجود در شبکه های اجتماعی همیشه خطر کپی رایت را به همراه دارد. به همین خاطر پیش از استفاده از آنها باید نهایت دقت را به خرج داد. متاسفانه برخی از برندها به دلیل سهل انگاری در میانه اجرای کمپین شان مجبور به توقف آن و حتی پرداخت جریمه های سنگین به آژانس های عکاسی شده اند. بی تردید به عنوان یک برند کوچک یا دارای بودجه محدود این امر برای ما به معنای بحران مالی خواهد بود. همچنین در زمینه اعتبار برندمان نیز صدمات جبران ناپذیری پدید می آید.
بی تردید عکاسی و انتخاب تصاویر مناسب برای کمپین بازاریابی کار دشواری است. در این میان مدیریت بودجه برند اهمیت زیادی دارد. توجه به نکات مورد بحث در این مقاله کمک فراوانی به ما در زمینه یافتن تصاویر رایگان خواهد کرد. به این ترتیب کمپین بازاریابی ما با هزینه کمتری دنبال خواهد شد.