اگر کسبوکاری با بودجه کم دارید، نگران روشهای بازاریابی نباشید. صدها روش بازاریابی ارزانقیمت برای بازاریابی محصولاتتان وجود دارد که نیازمند مخارج چندانی نیست. در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
1- به مشتریان خود جایزه بدهید
هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید پنج برابر نگهداشتن یک مشتری قدیمی است. برنامه جایزه دادن به مشتری، یک گزینه بسیار خوب بازاریابی است. با ایجاد یک برنامه خوب جایزه دادن به بهترین مشتریان در آنها انگیزه به وجود آورید. این راه بسیار خوبی در نگهداری مشتریان است، خصوصا اینکه اگر به آنها همان چیزهایی را جایزه بدهید که میتوانند از شرکت شما تهیه کنند.
2- از بازاریابی ویدئویی استفاده کنید
امروزه همه افراد با کامپیوترهای شخصی و تلفن همراهشان مدام در حال گشتوگذار در اینترنت و همچنین دیدن ویدئوهای تبلیغاتی هستند. بهتر است از همین ابزار برای نشان دادن محصولتان به مشتری استفاده کنید. البته میتوانید بهطور مستقیم به محصول اشاره نکنید و در انتهای آگهی با داستانی جذاب مخاطب را پای داستان کوتاهتان بنشانید و در انتها با نشان دادن محصولتان مشتری را سورپرایز کنید تا از همان ابتدا بفهمد که این یک تبلیغ بوده است. بدین وسیله مخاطب تا انتها به ویدئوی شما توجه خواهد کرد. یکی از شرکتهای تولیدکننده ساعت با اقدامی جالب از همین نوع بازاریابی برای فروش محصولش استفاده کرد. در ابتدای این ویدئو دانشجویان بازیگوش کلاس با ابزارهای ابتدایی مانند خطکش و دستها شروع به نواختن ضرباتی روی میز کردند که طی یک همکاری گروهی تبدیل به ضرباهنگی زیبا همراه با خواندن پیام تولدت مبارک برای استاد خود شد.
در انتهای این ویدئوی خلاق دیدیم که آنها بهطور غیرمستقیم روز تولد استاد خود را جشن گرفته و یکی از دانشجویان ساعت مچی به او هدیه میدهد. تازه در این صحنه میفهمیم که این تبلیغ آن ساعت بوده است، قبل از آن، این فیلم را نوعی شیطنت دانشجویان سرکلاس میدانستیم و منتظر عکسالعمل استاد بودیم، اما در انتها سورپرایز شدیم. ساخت این قبیل ویدئوها و ارتباط برقرار کردن با مفاهیم نیکی و مهربانی میتواند اثر خوبی بر ذهن مخاطب بگذارد.
3- روی بهترین مشتریان احتمالی خود تمرکز کنید
سعی کنید تعداد بیشتری از مشتریان جدید خود را شبیه به بهترین مشتریان کنونی خود کنید. مشتریان فعلی را تحلیل کنید و ببینید آنها در چه مواردی با هم اشتراک دارند و چرا این خصوصیات باعث شده است آنها را به بهترین مشتریان شما بدل سازد. پیام بازاریابی خود را با سلیقه آنها اصلاح کنید. این باعث افزایش میزان فروش شده و موفقیت شما را در مورد مشتریان جدید سبب میشود.
4- سیستم انتظار تلفنی را به درآمد تبدیل کنید
مشتریان از منتظر ماندن متنفرند. اگر از سیستمهای پاسخگوی تلفنی استفاده میکنید و مشتریان باید لحظاتی منتظر بمانند تا بتوانند با شخص موردنظر صحبت کنند، از این فرصت استفاده کنید. در لحظات انتظار بهجای پخش صرفا یک موسیقی دلنشین، به معرفی محصولات و خدمات شرکت بپردازید. اگر کسبوکار خود را بهتازگی آغاز کردهاید با اینکار میتوانید ذهنیت خوبی را در مشتری ایجاد کنید و مشتری احساس خواهد کرد که با شرکت بزرگی تماس گرفته است.