طراحی یک استراتژی کاربردی در حوزه مدیریت سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. اشتباه بسیاری از برندها در این زمینه اتکای صرف به چند تکنیک قدیمی و کاملا کلیشه ای است. همین امر موجب ناتوانی آنها در پاسخگویی مناسب به نیازهای تازه مخاطب خواهد شد. امروزه مدیریت سئو در قالب حرفه ای از دل مطالعه چند مقاله ساده امکان پذیر نیست. ما نیازمند تکنیک های حرفه ای و مطمئن هستیم. بهترین راهکار استفاده از توصیه های افراد ماهر در زمینه مدیریت سئو است. کارآفرینان در حوزه کسب و کارهای کوچک همیشه تخصص و مهارت قابل توجهی در زمینه مدیریت سئو از خود نشان می دهد، بنابراین استفاده از توصیه آنها گزینه منطقی خواهد بود.
اشتباه اصلی برندها در زمینه مدیریت سئو شروع فرآیند موردنظر پیش از ارزیابی دقیق شرایط است. دنیای کسب و کار بدون برنامه ریزی دقیق بدل به فضایی دشوار برای فعالیت خواهد شد، بنابراین باید همیشه ایده های جذاب و کاربردی برای جلب نظر مخاطب داشته باشیم. در حوزه مدیریت سئو استفاده از تجربه کارآفرینان موفق ضروری است. در این مقاله 12 کارآفرین مختلف از انجمن کارآفرینان جوان به بررسی ایده های مختلف پیرامون مسئله مدیریت سئو خواهند پرداخت.
1. بیان واضح انتظارات و تعریف بودجه
آنجلا دلمدیکو: گروه مشاوره Elv8
فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه نیازمند تعیین بودجه به صورت دقیق است. برندهای بی توجه به این نکته همیشه با مشکلات مالی مواجه می شوند. اگر در میان برنامه بازاریابی یا مدیریت سئو برندمان با مشکلات مالی مواجه شویم، حل و فصل آنها به شدت دشوار خواهد بود. توصیه من در اینجا تعیین بودجه دقیق برای فرآیند مدیریت سئو است. این امر نیازمند تحلیل شرایط و انتظارات مخاطب هدف است. همچنین باید آشنایی مناسبی با الگوریتم گوگل نیز داشته باشیم. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک نسبت به آشنایی با الگوریتم موتورهای جست وجو بی توجه هستند. این امر ناشی از برداشت آنها مبنی بر سهولت هماهنگی با این الگوریتم است. نخست باید تکلیف مان را با مهم ترین موتور جست وجو روشن کنیم. امروزه تقریبا همه مردم از گوگل برای جست وجوی اطلاعات استفاده می کنند بنابراین سرمایه گذاری بر روی موتورهای جست وجوی دیگر چندان عقلانی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروش بیشتر
فرآیند مدیریت سئو شباهت بسیار زیادی به بازاریابی دارد. بازاریابی برای کسب و کار مشابه مسابقه مارتن است. در این مسابقه باید به سرعت دست به اتخاذ تصمیم های درست زد. این امر به خوبی اهمیت برنامه ریزی و توانایی در اصلاح سریع اش را نشان می دهد. استفاده حداکثری از بودجه برندها بدون تعیین دقیق انتظارات امکان پذیر نیست. وقتی با اهداف مناسب با بودجه مان تعریف کنیم، دیگر میان کار با بحران مالی مواجه نخواهیم شد. اگر برند شما در زمینه تعیین اهداف و انتظارات در کنار هماهنگی سازی آنها با بودجه برند مشکلات زیادی دارد، باید از کارشناس های خبره کمک گرفت.
2. ارزیابی همه نکات و بازبینی مداوم
رایان مقدیس: شرکت بازاریابی تستیک
اغلب برندها فرآیند مدیریت سئو را «یکبار برای همیشه» انجام می دهند. این فرض مبتنی بر عدم احساس نیاز به ارزیابی همه جوانب و بازبینی مداوم است. بدون تردید وقتی ما نسبت به ارزیابی مداوم کسب و کارمان بی توجه باشیم، دیگر متوجه بروز تغییرات نخواهیم شد. بسیاری از برندهای بزرگ از همان ابتدا متوجه کاهش سودشان نمی شوند. زمانی که مدیران ارشد متوجه این مسئله می شوند، به طور معمول بسیار دیر شده است.
توصیه من در این بخش بسیار روشن است: بررسی و ارزیابی مداوم وضعیت مدیریت سئو برندمان. این امر امکان ریشه یابی ایرادات و رفع آنها در کمترین زمان ممکن را فراهم می سازد. وقتی از اندازه گیری مداوم نکات مختلف صحبت می کنیم، باید در فرآیند تعیین بخش های مدیریت سئو هوشمندانه عمل کنیم. طراحی بخش های روشن، واضح و قابل اندازه گیری اهمیت زیادی دارد. همچنین معیارهای ما نیز باید درجه مشخصی از وضوح داشته باشند. بدون توجه به این نکات مدیریت سئو موفق در بلندمدت امکان پذیر نخواهد بود.
3. ضرورت اتکای استراتژی بر داده های معتبر
کایل ویگینز: موسسه کتکا
حوزه کسب و کار و تجارت به هیچ وجه شوخی بردار نیست. در این حوزه همه برندها باید براساس داده های معتبر اقدام به اتخاذ تصمیم کنند. در غیر این صورت دیر یا زود سرنوشت برندمان بهتر از ورشکستگی نخواهد بود. یکی از اشکالات اساسی کسب و کارهای کوچک در این حوزه اتکا بر حدس و گمان است. شاید در نگاه نخست این امر عجیب به نظر برسد. به هر حال هر فردی توانایی تشخیص داده معتبر از حدس و گمان را دارد. من در طول دوران فعالیتم به عنوان مشاور حوزه بازاریابی و مدیریت سئو بارها شاهد نزدیکی داده معتبر به حدس صرف بوده ام، بنابراین باید تا حدی به صاحبان کسب و کارهای کوچک برای چنین اشتباهاتی حق داد. نکته مهم در اینجا شیوه های پیشگیری از بروز مشکلات مشابه است.
یکی از ویژگی های اصلی داده معتبر آزمون پذیری است. این مفهوم به معنای امکان راستی آزمایی صحت داده هاست. حدس و فرض افراد به طور معمول تحمل آزمون دقیق را ندارد بنابراین به سرعت تفاوت میان داده معتبر و حدس مشخص خواهد شد.
4. ما مشتری نیستیم
رب ریتسی: موسسه بازاریابی رِبل
مدیریت سئو از یکسو با الگوریتم گوگل و از سوی دیگر با مشتریان سر و کار دارد. نکته مهم در این میان عدم توجه صرف به سلیقه شخصی مان در طراحی استراتژی است. متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک در عمل این مرز باریک را رعایت نمی کنند. درست به همین خاطر استراتژی آنها از نظر مخاطب هدف چندان جذاب نیست. نمود آشکار این فرآیند در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. امروزه بسیاری از کمپین های تبلیغاتی فقط به نظر سازندگان شان جذاب هستند. راهکار پیشگیری از چنین مشکلی ارزیابی مداوم نظر مشتریان است. در نهایت نیز پیش از اجرای استراتژی مدیریت سئو باید نظر جامعه نمونه مشتریان را جویا شد. به این ترتیب موفقیت کمپین و استراتژی ما تضمین می شود.
5. فهم درست ماهیت رقابت
برایان دریسکول: موسسه بازاریابی Think Big
بدون تردید بسیاری از ما طراحی استراتژی مدیریت سئو را گزینه ای حرفه ای تلقی می کنیم. صاحبان کسب و کارهای کوچک با طراحی استراتژی مدیریت سئو دیگر هیچ دغدغه ای ندارند. انگار این فرآیند تمام مشکلات شان را حل خواهد کرد. نقطه مرکزی بحث من همین انتظارات بیش از حد در تعامل با مفهوم مدیریت سئو است. ما باید انتظارات واقع بینانه از این مفهوم داشته باشیم. در غیر این صورت نتیجه کار هیچ وقت راضی مان نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
پس از ارزیابی واقع نگرانه از دستاوردهای مدیریت سئو نوبت به درک ماهیت رقابت در این حوزه می رسد. بدون شک همزمان با برند ما بسیاری از برندها دیگر نیز به فکر طراحی استراتژی مدیریت سئو هستند. این امر موجب ضرورت استفاده از ایده های تازه و نوآورانه می شود. اگر ما مانند دیگران عمل کنیم، بدل به برندهایی کلیشه ای خواهیم شد. امروزه موفقیت در تمام عرصه های کسب و کار در گرو فعالیت خلاقانه است.
6. اهمیت طراحی استراتژی منسجم
جسیکا بیکر: شرکت Aligned Signs
وقتی از استراتژی منسجم صحبت می کنیم، مفاهیم مختلفی به ذهن می رسد. ابتدا به نظر من باید تعریف درستی از مفهوم انسجام داشته باشیم. در غیر این صورت تلاش برای طراحی استراتژی منسجم بیهوده خواهد بود. برخی از مهم ترین بخش های استراتژی منسجم شامل تعریف دقیق مخاطب هدف، شناسایی نیازهای شان، آشنایی با سلیقه و در نهایت تولید محتوایی هماهنگ با آن است. برندهای بزرگ مهارت بالایی در این زمینه دارند. به همین خاطر اغلب کمپین های این برندها مورد پسند مخاطب قرار می گیرد. کسب و کارهای کوچک در سوی دیگر ماجرا تجربه و مهارت کمتری دارند. همین امر موجب کاهش کیفیت کمپین آنها می شود. اگر ما به دنبال ارائه کیفیت بهتر در زمینه طراحی استراتژی مدیریت سئو در قالبی منسجم هستیم، باید عملکرد برندهای بزرگ و موفق را الگو قرار دهیم.
7. نگارش محتوای جذاب برای کلیدواژه های تاثیرگذار
تاد جیاناتاسیو: موسسه خبری ترسنیک
امروزه فرآیند جست وجو در اینترنت شامل استفاده از کلیدواژه های مختلف است. همه ما با کلیدواژ ه های مختلف به مطالب موردنظرمان دست می یابیم. حوزه مدیریت سئو به طور عمیقی با کلیدواژه های کسب و کارهای مختلف پیوند دارد بنابراین ناتوانی در ساماندهی استراتژی مدیریت سئو بدون یافتن کلیدواژ ه های کاربردی طبیعی خواهد بود. هر کسب و کاری دارای برخی از کلیدواژ ه های خاص است. یافتن آنها دشواری چندانی ندارد. یکی از ساده ترین الگوهای یافتن کلیدواژه های تخصصی کسب و کار مشاهده عملکرد رقبای مان است. به این ترتیب دیگر نیازی به صرف زمان و بودجه فراوان نخواهد بود. مزیت این شیوه امکان استفاده از آن در وضعیت های مختلف است بنابراین حتی اگر برندتان توسعه سریعی نیز پیدا کرد، تقلید از برندهای بزرگتر ایده چندان بدی نخواهد بود. من به طور معمول ایده تقلید از دیگر برندها را درباره برندهای کوچک همراه با بودجه محدود به کار می برم. با توجه به مخاطب هدف این مقاله به نظر استفاده از این تکنیک بهترین راهکار ممکن خواهد بود.
8. تمرین الگوی بازاریابی محتوایی 80/20
ران لیبک: موسسه Content Mender
اگر در حوزه بازاریابی شاهد پادشاهی محتوا هستیم، الگوی بازاریابی محتوایی 80/20 بر تمام این حوزه سلطه دارد. این الگو شامل تمرکز بر روی بازگشت سرمایه گذاری برندمان در کوتاه ترین زمان ممکن است. بسیاری از کارشناس ها از ماهیت بلندمدت بازگشت سرمایه در حوزه کسب و کار صحبت می کنند. انتقاد من به این افراد ناتوانی شان در فهم تفاوت کسب و کارهای مختلف است. بدون شک هدف اصلی هر برندی از فعالیت کاری کسب سود بیشتر است. هرچه سود موردنظر زودتر به دست ما برسد، فرآیند سرمایه گذاری مورد ارزیابی بهتری قرار خواهد گرفت. بازگشت سریع سرمایه گذاری برندمان شامل صورت بندی محتوای بازاریابی جذاب با توجه به ارزش های برندمان و ترکیبش با سلیقه مشتریان است. این امر به طور خودکار فرآیند مدیریت سئو را ساماندهی خواهد کرد. اغلب کلیدواژه های محبوب در حوزه های کاری مختلف از دل جست وجوی مشتریان استخراج می شود بنابراین با شناخت درست سلیقه مشتریان فرآیند مدیریت سئو ما نیز مدیریت خواهد شد.
9. اهمیت شخصی سازی کلیدواژه ها
اوچیچی کالو: موسسه طراحی و هنری لینکینگ آرت
به نظر من موفقیت در حوزه مدیریت سئو بستگی به توانایی برندها در شخصی سازی محتوای شان دارد. امروزه با گسترش ابزارهای آنلاین و جست وجوگر فرصت های زیادی برای کاربران در راستای جست وجو به شیوه مورد علاقه شان وجود دارد. به علاوه، هرکدام از ما براساس سلیقه و پسند شخصی مان محتوای آنلاین را مورد ارزیابی قرار می دهیم. این نکته از نقطه نظر طراحی استراتژی مدیریت سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب صاحبان کسب و کارهای کوچک براساس یک الگوی کلی اقدام به طراحی استراتژی می کنند. این امر موجب غفلت از سلیقه منحصر به فرد هر کدام از مشتریان خواهد شد.
ایده من در این بخش مبتنی بر شخصی سازی محتوای اصلی کمپین بازاریابی مان است. به این ترتیب فرصت های بیشتری برای مدیریت سئو پیش روی برند ما خواهد بود. وقتی ما محتوای بازاریابی برندمان را شخصی سازی می کنیم، درواقع راهکارهای بسیار زیادی برای مدیریت سئو هر کدام از آن محتواها خواهیم داشت.
10. تمرکز بر روی کانال های ارتباطی برندمان
شان ریزوی: موسسه Just Ads
یکی از مزیت های آشکار مدیریت سئو در جایگاه یک کسب و کار کوچک امکان تعامل و گفت وگوی نزدیک با مشتریان است. امروزه برندهای بزرگ فرصت کمتری برای تعامل نزدیک با مشتریان هدف شان دارند. به همین خاطر مزیت کسب و کارهای کوچک بر روی تمرکز بر این حوزه قرار دارد. وقتی ما تعامل نزدیک تری با مشتریان داشته باشیم، سلیقه شان را بهتر خواهیم شناخت. این امر موجب سهولت مدیریت سئو و طراحی کمپین های جذاب می شود. امروزه مشکل بسیاری از برندها ناتوانی در زمینه فهم ایده های بازاریابی موردپسند مشتریان است. اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، باید از تعامل نزدیک تان با مشتریان نهایت استفاده را ببرید.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین
11. طراحی نقشه کلیدواژه ها
جیم هافمن: موسسه گرو هیت
خوشبختانه ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری ابزارهای مدیریت کسب و کار در اختیار ما قرار دارد بنابراین با داشتن ایده های کاربردی امکان کسب موفقیت در حوزه های مختلف وجود دارد. یکی از ابزارهای رایگان و تاثیرگذار در زمینه مدیریت سئو Google Keyword Planner است. این ابزار با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته اقدام به ارزیابی ترافیک سایت ما و نحوه رفتار بازدیدکنندگان می کند. در نهایت نیز توصیه هایی برای استفاده بهتر از کلیدواژه های مختلف ارائه می کند. مزیت اصلی این ابزار امکان طراحی نقشه جامع برای کلیدواژه های مان است. همچنین در پایان هر ماه براساس نحوه عملکرد کلیدواژه ها امکان مشاهده ارزیابی نهایی Google Keyword Planner وجود خواهد داشت. این ارزیابی به ما در راستای بهبود کیفیت عملکرد استراتژی مدیریت سئو برندمان کمک خواهد کرد.
12. تولید مداوم محتوای وبلاگی
علی پورواسئی: موسسه راهکارهای بازاریابی LAD
اگر شما اطلاعات جامعی درباره حوزه تخصصی کسب و کارتان دارید، راه اندازی وبلاگ رسمی ایده جالبی خواهد بود. بسیاری از کارآفرینان حرفه ای به منظور افزایش شهرت شان اقدام به راه اندازی وبلاگ های حرفه ای می کنند. این امر به شدت جایگاه برند ما را ارتقا خواهد داد. ایده من در این زمینه استفاده از نرم افزارهای تحلیل کلیدواژه های پرکاربرد مانند Google Keyword Planner به منظور شناخت هرچه بهتر حوزه جست وجوی مخاطب در گوگل است. گام بعدی تولید محتوا پیرامون کلیدواژه های پرکاربرد خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت تولید و ارائه محتوای مورد علاقه اغلب کاربران را خواهیم داشت.