تولید محتوا برای جلب نظر مخاطب هدف به منظور آشنایی با برند یا تعامل با آن امر عجیبی نیست. امروزه تقریبا هر برندی در بازار به دنبال تولید محتوا و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس آن است. این امر به بازاریاب ها فرصت بسیار خوبی برای آشنا کردن مشتریان از سراسر دنیا با برندشان می دهد. البته در این بین نباید حجم بالای رقابت و دردسرهای ناشی از آن برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز فراموش کنیم.
اغلب اوقات وقتی صحبت از رعایت نکات سئو برای نگارش محتوای تبلیغاتی می شود، بسیاری از بازاریاب ها احساس نگرانی شدیدی خواهند کرد. دلیل این امر نیز تلقی مدیریت سئو به عنوان امری سخت و غیرممکن است. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد بررسی دقیق نحوه تولید محتوای تبلیغاتی با رعایت نکات سئو را داریم. این امر به شما برای بهبود مهارت تان در زمینه تبلیغ نویسی و همچنین جلب نظر مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
تبلیغات سئو شده چیست؟
پیش از اینکه به سراغ توصیه های اصلی در این مقاله برویم، باید اندکی درباره محتوای سئو شده نیز صحبت کنیم. وقتی یک تبلیغ را سئو شده در نظر می گیریم، دقیقا چه ویژگی آن نظرمان را جلب کرده است؟ به عبارت بهتر، چه چیزی یک محتوا را سئو شده می کند؟ پاسخگویی به این سوال کار چندان ساده ای نیست. دلیل این امر نیز شاخه های مختلف سئو محتوا در عرصه بازاریابی و تبلیغات است. چنین امری یکی از مزیت های ویژه بازاریابی در عصر کنونی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو در بازاریابی تصویری
سئو (SEO) یا به عبارت بهتر بهینه سازی برای موتورهای جست و جو به فرآیند استفاده از کلیدواژه ها در تولید محتوا به منظور کسب رتبه های برتر در موتورهای جست و جو اشاره دارد. البته از آنجایی که امروزه مهمترین موتور جست و جو در دنیا گوگل است، اغلب برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یک راست سراغ گوگل می روند. معنای این امر اهمیت گوگل در زمینه سئو محتواست.
یک طراح تبلیغات برای جلب نظر مشتریان به برندش راهکارهای زیاد در زمینه تولید محتوا پیش رو داد. نکته مهم اینکه در هر نوع محتوایی که مدنظر شما قرار دارد، باید استفاده از کلیدواژه های کاربردی مدنظر قرار گیرد. معیار اصلی در زمینه انتخاب کلیدواژه ها نیز میزان انطباق شان با ماهیت کسب و کار شما و همچنین سلیقه مشتریان است. بنابراین اگر شما فقط یکی از موارد فوق را مورد توجه قرار دهید، به احتمال زیاد محتوای تان شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهد داشت.
اگر شما قصد ورود به حوزه طراحی محتوای تبلیغاتی را دارید، به طور معمول تولید محتوا در قالب الگوهای ذیل بخشی از وظیفه تان خواهد بود:
• پست های وبلاگی
• مطالب مخصوص سایت برند
• کتاب های الکترونیکی
• تبلیغات پاپ آپ
• محتوای شبکه های اجتماعی
آیا سئو در حوزه طراحی تبلیغات مهم است؟
سوال بعدی که باید به آن پاسخ دقیق و روشنی بدهیم، اهمیت مدیریت سئو در حوزه تبلیغات است. اگر پاسخ به این سوال منفی باشد، شما هیچ دلیلی برای یادگیری سئو محتوا در عرصه تبلیغات نخواهید داشت. امروزه موتورهای جست و جو برای جلب رضایت کاربران در تلاش برای نمایش دقیق ترین محتواهای ممکن به آنها هستند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای آنها دارد. اگر شما نسبت به این نکته توجه لازم را نشان ندهید، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
هر طراح تبلیغاتی باید استفاده از محتوای سئوشده به منظور جلب رضایت کاربران و همچنین کسب رتبه های برتر در گوگل را مد نظر داشته باشد. اگر شما در این میان از مدیریت سئو سود نبرید، به ندرت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کاربران خواهید داشت. به عبارت بهتر، محتوای شما در این وضعیت اصلا به دست مخاطب هدف نخواهد رسید.
تکنیک هایی برای طراحی تبلیغات با چاشنی سئو
پیدا کردن کلیدواژه های مناسب
اولین قدم برای هر طراح محتوای تبلیغاتی پیدا کردن کلیدواژه های درست و مناسب است. بسیاری از بازاریاب ها در این راستا به طور مداوم با مشکلاتی رو به رو هستند. دلیل این امر نیز استفاده از هر نوع کلیدواژه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. یادتان باشد شما به عنوان بازاریاب امکان استفاده از هر نوع محتوایی و امیدواری نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارید. این امر به احتمال زیاد توانایی شما برای جلب نظر مشتریان را کاهش داده و برندتان را در مدت زمانی کوتاه بدل به یک کسب و کار کلیشه ای خواهد کرد.
مطلب مرتبط: مدیریت سئو برای سال 2022
یکی از بهترین ابزارهای دنیا برای کمک به شما در مسیر پیدا کردن کلیدواژه های مورد نیازتان در حوزه تبلیغات مجیک تولز (Magic Tools) است. این ابزار به شما برای انتخاب حوزه های مورد علاقه و سپس مشاهده محبوب ترین کلیدواژه های دنیا در آن زمینه کمک می کند. البته یادتان باشد که همیشه ابزارهای خود گوگل هم در دسترس شما قرار دارد. این ابزارها به طور معمول کاملا رایگان در دسترس بازاریاب ها قرار می گیرد و شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن با استفاده از کلیدواژه های توصیه شده آنها را پیدا خواهید کرد.
پیدا کردن سوالات مردم در فضای آنلاین
اغلب مردم برای پیدا کردن پاسخ سوالات شان از موتورهای جست و جو سود می برند. این امر شامل درج یک سوال در گوگل و تلاش برای پیدا کردن پاسخ های مناسب است. اگر شما مایل به تعامل با مشتریان در بالاترین سطح ممکن هستید، باید محتوایی جذاب و تعاملی برای آنها طراحی کنید. در این میان تمرکز بر روی سوالات مشتریان می تواند رمز موفقیت شما باشد.
یک محتوای تبلیغاتی نباید فقط برای مشتریان جذابیت بصری داشته باشد، بلکه تمرکز بر روی سوالات و مشکلات آنها می تواند انگیزه شان برای خرید از شما را به شدت افزایش دهد. امروزه دیگر دوره تولید محتوای تبلیغاتی بر مدار سرگرمی صرف تمام شده است. بنابراین اگر شما برنامه ای برای به روز رسانی نحوه تولید محتوای تبلیغاتی تان نداشته باشید، خیلی زود از بازار حذف خواهید شد.
شما برای پیدا کردن سوالات رایج مشتریان در گوگل امکان استفاده از چند ابزار حرفه ای را دارید. ابزارهایی نظیر Also Asked، Answer The Public و Quora از جمله مهمترین ابزارهایی هستند که شما با جست و جویی ساده در آنها امکان پیدا کردن هزاران سوال مرتبط با حوزه کاری تان را خواهید داشت. پاسخگویی به چند سوال برتر در این رابطه می تواند جذابیت محتوای شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
تعیین هدف محتوا
شما باید برای محتوای بازاریابی تان یک هدف مشخص داشته باشید. این امر به تمام فعالیت های بازاریابی شما نظم خواهد داد. متاسفانه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه با مشکلات گسترده ای رو به رو هستند. یکی از دلایل این امر بی توجهی به تعیین هدف برای محتوای بازاریابی است. چنین امری به سادگی هرچه تمام تر توانایی شما برای تعامل و جلب نظر مشتریان را کاهش خواهد داد.
فرآیند تعیین هدف محتوای تبلیغاتی به طور معمول امر پیچیده ای نیست. بازاریابی باید با توجه به نیاز کسب و کارشان و همچنین سلیقه مشتریان صورت گیرد. اگر مشتریان هدف شما در بازار بیشتر به دنبال ویدئوهای آموزشی هستند، شما هم باید دقیقا بر همین اساس دست به تولید محتوای تبلیغاتی بزنید. در غیر این صورت بی توجهی کاربران سرنوشت حتمی تبلیغات تان خواهد بود.
مطلب مرتبط: ترکیب بازاریابی و مدیریت سئو
در کنار سلیقه مشتریان، نیاز برند نیز امر مهمی محسوب می شود. برندهایی که به دنبال فروش بیشتر هستند، باید همیشه مزایای محصولات شان را به رخ دیگر رقبا بکشند. این امر می تواند نقش مهمی در جلب نظر مشتریان و تعامل بهینه با آنها داشته باشد، در غیر این صورت هر اتفاقی که برای شما پیش بیاید، به احتمال زیاد خبری از فروش بالا نخواهد بود.
ارزیابی محتوای رقبا برای پیداکردن کلیدواژه های تازه
آپدیت فهرست کلیدواژه ها و تلاش برای استفاده منظم از نمونه های تازه در زمینه تولید محتوا برای هر طراح تبلیغاتی امر سختی محسوب می شود. چنین نکته ای اغلب اوقات توانایی یک برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد. بی شک بسیاری از برندها از نظر زمان در دسترس و همچنین نیروی کار آماده در تیم بازاریابی با چالش های زیادی رو به رو هستند. به همین خاطر به روز رسانی منظم محتوا برای آنها امری غیرممکن خواهد بود.
توصیه ما در این میان برای تیم های بازاریابی که با این دست از مشکلات رو به رو هستند، بسیار ساده است. راهکاری که به شما در چنین شرایط دشواری کمک می کند، ارزیابی وضعیت رقبا خواهد بود. این ایده شاید در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما به محض اینکه شما به استفاده از آن عادت کنید، دیگر هیچ مشکلی برای پیدا کردن کلیدواژه های تازه پیش روی تان نخواهد بود.
بسیاری از برندهای بزرگ در حوزه بازاریابی هزینه های بسیار زیادی انجام می دهند. آنها با هزینه های گزاف یک تیم عالی طراحی تبلیغات فراهم کرده و بهترین کلیدواژه ها را مورد توجه قرار می دهند. با این حساب توجه گسترده کاربران به چنین برندهایی امر عجیبی نیست. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و کسب رتبه های برتر در موتورهای جست و جو هستید، باید چنین راهکاری را مدنظر قرار دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.
یادتان باشد برای ارزیابی محتوای دیگر برندها باید همیشه بر روی برندهای بزرگ هدف گذاری نمایید. این امر در کنار پیدا کردن بهترین محتوای چنین برندهایی به شما برای کسب موفقیتی مشابه با آنها کمک خواهد کرد. درست به همین خاطر باید همیشه به دنبال تعامل با مخاطب هدف تان به بهترین شکل ممکن باشید، در غیر این صورت شاید محتوایی که از روی دست دیگر برندها طراحی کرده اید، حتی اعتراض کاربران را نیز به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر شما باید عملکرد بسیار دقیق و بی عیبی در این رابطه از خودتان نشان دهید.
گردآوری اطلاعات دست اول
استفاده از اطلاعات دست اول برای ارزیابی شرایط و تولید محتوا به شما برای تبدیل شدن به بازاریابی حرفه ای در بازار کمک خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. یکی از دلایل اصلی در این میان اتکای اغلب برندها به داده های دست چندم در زمینه تولید محتوای سئو شده است. چنین امری شما را در معرض هر نوع رویداد پیش بینی نشده ای قرار خواهد داد.
راهکار ما در این بخش تلاش برای دسترسی به داده های دست اول است. در این میان شما باید خودتان وارد عمل شده و اطلاعات موردنیازتان را گردآوری کنید. بهترین منابع برای تعامل با مشتریان و گردآوری چنین اطلاعاتی نیز شبکه های اجتماعی است. امروزه مردم ساعت های طولانی از روزشان را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. این امر به شما برای گردآوری هر نوع اطلاعات کاربردی در زمینه سئو محتوای تان کمک خواهد کرد. یادتان باشد شما برای پیدا کردن بهترین شبکه اجتماعی در این میان باید همیشه برنامه دقیقی داشته باشید، در غیر این صورت شاید بر روی پلتفرمی سرمایه گذاری کنید که هیچ کدام از مشتریان هدف تان در آن عضویت ندارند.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروش بیشتر
طراحی محتوای اصیل و ساده
کپی برداری در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی هرگز راهکار مناسبی برای جلب نظر مخاطب هدف نیست. این امر اغلب اوقات یک برند را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهد کرد. به همین خاطر شما باید همیشه در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی در تلاش برای نوآوری و غافلگیر ساختن مخاطب باشید. این امر تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی کاربران به همراه خواهد داشت.
نکته دیگری که در این میان باید مدنظر شما قرار گیرد، طراحی محتوای تبلیغاتی به شیوه ای ساده و روان است. اگر کاربران برای فهم پیام اصلی محتوای شما دردسرهای زیادی را متحمل شوند، واکنش چندان خوبی به کمپین تان نخواهند داشت. معنای این امر ناتوانی شما برای کسب رتبه های برتر در سئو گوگل خواهد بود. به این ترتیب محتوایی که زحمت زیادی هم برای آن کشیده اید، حتی به دست یک نفر هم نخواهد رسید.