تولید محتوای بازاریابی به هیچوجه کار ساده ای نیست. فرآیند تولید محتوای جذاب نیازمند توجه به سلیقه مخاطب هدف، تهیه بودجه مناسب و ایجاد ارتباط میان پیام اصلی کمپین و ماهیت کسب و کارمان است. امروزه تمام کارشناس های کسب و کار از ضرورت تولید محتوای بازاریابی باکیفیت صحبت می کنند، با این حال تعداد کمی از برندها و حتی بازاریاب ها توانایی طراحی و اجرای یک کمپین موفق را دارند.
یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی موفق توجه به مدیریت سئو است. بسیاری از برندها علی رغم تولید محتوای جذاب در عمل توانایی نمایش آن به مخاطب هدف را ندارند. به همین خاطر محتوای آنها هیچگاه توجه مشتریان هدف شان را جلب نمی کند. امروزه اغلب برندها کمپین های شان را در فضای آنلاین بارگذاری می کنند. این امر امکان تعامل با دامنه وسیع تری از مشتریان را فراهم می سازد. بدون شک تعامل با دامنه وسیع تری از مشتریان در نگاه نخست دارای تناقض های زیادی است. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی آنلاین نیز موفقیت چندانی کسب نمی کنند. دلیل این امر در مدیریت سئو نادرست است. امروزه بازاریابی و مدیریت سئو پیوند نزدیکی با هم دارند. هرچه محتوای بازاریابی ما در رتبه های برتر موتورهای جستوجو قرار گیرد، شانس مان برای جلب نظر تعداد بالاتر کاربران افزایش خواهد یافت.
مدیریت سئو در کنار تولید محتوای بازاریابی برای برندهای فعال در زمینه سرگرمی و فستفود اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با سایر کسب و کارها دارد. یک اصل کلی در زمینه مدیریت سئو ضرورت توجه بیشتر به آن در کسب و کارهای رقابتی تر است. در غیر این صورت امکان جلب مشتریان ثابت در بازارهای رقابتی از بین خواهد رفت.
مسئله اصلی مقاله کنونی بررسی شیوه تولید محتوای باکیفیت بازاریابی در کنار ارتقای رتبه صفحات سایت است. ما در ادامه موضوع مورد بحث را در قالب چند بخش جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروش بیشتر
1. تمرکز بر روی ارتباط محتوا با ماهیت کسب و کار و اصل تداوم
تولید محتوای بازاریابی به تنهایی برای کسب موفقیت کافی نیست. محتوای کمپین بازاریابی ما باید ارتباط معناداری با ماهیت کسب و کار و همچنین سلیقه مشتریان داشته باشد. بسیاری از برندها در رعایت تعادل میان این دو نکته دچار خطا می شوند. به این ترتیب اغلب شان به سوی ارتباط با برند یا سلیقه مشتریان منحرف می شوند. راهکار مناسب برای ارزیابی ارتباط متعادل محتوای بازاریابی برندمان با هر دو سوی محور مورد بحث، کمک گرفتن از کارشناس های کسب و کار است. نگاه افراد بیرون از حوزه کسب و کار ما کمک شایانی به بهبود کیفیت کمپین ها خواهد کرد.
گام بعدی در زمینه تولید محتوا توجه به اصل تداوم است. همه ما شاهد برندهایی بسیار موفق در زمینه بازاریابی با ثبات پایین بوده ایم. امروزه حفظ ثبات در عرصه بازاریابی دشوارتر از تولید محتوای باکیفیت است بنابراین ما باید به حفظ کیفیت محتوای بازاریابی مان نیز توجه مناسبی داشته باشیم. نکته منفی در زمینه فعالیت مقطعی در حوزه بازاریابی فراموشی نام کسب و کارمان از سوی مشتریان است. برندهایی نظیر نایک یا اپل به دلیل تداوم تولید محتوای بازاریابی جذاب شهرت بسیار در عرصه کسب و کار دارند. شاید برخی از برندهای دیگر نیز محصولات با کیفیت برابر با غول های عرصه کسب و کار داشته باشند، اما به دلیل ناآگاهی مشتریان از وجود آنها مقدار فروش بسیار کمتری دارند.
امروزه تولید محتوای بازاریابی با توجه به ارتباط آن به سلیقه مشتریان و ماهیت کسب و کار باید همراه با عنصر تداوم باشد. در غیر این صورت تمام تلاش های ما برای جلب نظر مخاطب هدف نقش بر آب خواهد شد.
2. به اشتراکگذاری محتوای اصلی باکیفیت
برندها در کسب و کارهای مختلف براساس شرایط و موقعیت زمانی اقدام به طراحی کمپین های مختلف می کنند. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از یک محتوای بازاریابی اصلی برای مدت زمانی طولانی تر است. اگر به سایت رسمی برندهای بزرگ مراجعه کنید، آنها همیشه یک محتوای بازاریابی اصلی در سایت شان دارند. سایر کمپین ها پیرامون محتوای اصلی توسعه پیدا می کند. الگوریتم گوگل در زمینه طبقهبندی صفحات سایت به وضعیت کلی سایت نیز توجه دارد. هدف اصلی مدیران گوگل از این امر ارزیابی وضعیت سایت برندها و کشف دلیل علاقه کاربران به آن است. شهرت اصلی گوگل برای ارائه نتایج دقیق به جستوجوهای کاربران است، بنابراین ما باید الگوریتم گوگل را نسبت به علاقه بالای کاربران به محتوای مان اقناع کنیم.
استفاده از محتوای اصلی جذاب برای تعامل با کاربران امر مهمی محسوب می شود. اشتباه اصلی برخی از برندها ترکیب محتوای اصلی و سایر کمپین های بازاریابی است. به این ترتیب امکان تفکیک میان آنها از بین می رود. اگر ما به دنبال کسب موفقیت در عرصه بازاریابی هستیم، باید همیشه نسبت به مدیریت همزمان محتوای اصلی باکیفیت و سایر کمپین ها اقدام کنیم.
3. استفاده از محتوای طولانی
الگوریتم گوگل در زمینه رتبهبندی صفحات سایت به میزان عمق مطالب نیز توجه دارد. بر این اساس محتوای عمیق و دقیق تر در زمینه پاسخگویی به کلیدواژه های کاربران رتبه های بهتری را کسب می کند. تیم های بازاریابی پس از بررسی وضعیت سلیقه و کلیدواژه های مورد استفاده مخاطب هدف باید نسبت به ترکیب آنها با فرمت طولانی محتوایی اقدام کنند. مزیت اصلی محتوای طولانی امکان رفع نیاز مخاطب هدف به صورت عمیق تر است. بدون شک تولید محتوا در قالب کوتاه شانس کمی برای بیان نکات عمیق باقی می گذارد بنابراین در کنار کمپین های کوتاه و فشرده باید نسبت به تولید محتوای تخصصی و طولانی نیز اقدام کنیم.
مطلب مرتبط: بازاریابی شبکه های اجتماعی و ترکیب موفق آن با مدیریت سئو
وقتی ما در زمینه تولید محتوای طولانی فعالیت داریم، باید اطلاعات دقیقی درباره برندمان ارائه کنیم. ایراد اصلی فعالیت برخی از برندها عدم ارائه مشخصات کامل از کسب و کارشان است. به این ترتیب کاربران به طور مداوم تردیدهای اساسی درباره ماهیت کسب و کار برند موردنظر خواهند داشت. توجه به بخش «درباره ما» در سایت رسمی برند ضروری است. شناسنامه هر برند در این بخش بارگذاری می شود. ما باید توضیحات دقیق و کاربردی برای مخاطب هدف درباره ماهیت کسب و کارمان ارائه کنیم. نتیجه نهایی این امر امکان جلب نظر بیشتر مخاطب خواهد بود.
4. همکاری با کارشناس ها
همکاری با کارشناس های حرفه ای در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو امکان ارتقای حداکثری کیفیت کمپین را فراهم خواهد کرد. اغلب ما به عنوان مدیر یک برند در قامت بازاریاب نیز فعالیت داریم. کسب و کارهای کوچک در بسیاری از مواقع امکان پرداخت هزینه تشکیل یک تیم بازاریابی مجهز را ندارند. به همین خاطر باید با استفاده از امکانات در دسترس امور را مدیریت کنند. استفاده از توصیه های معتبر در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش هزینه های جاری در بخش بازاریابی و مدیریت سئو است.
استفاده از نظرات کارشناس ها برای ارزیابی وضعیت بازاریابی برند اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها به هیچ وجه حاضر به استفاده از نظرات کارشناس های حرفه ای نیستند. این امر اغلب موجب ناتوانی برندهای مورد بحث در زمینه ارتقای مداوم کیفیت کمپین شان می شود. ما همیشه نیازمند نظرات افراد دارای اطلاع و دانش بیشتر در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو هستیم. در غیر این صورت امکان توسعه فرآیند بازاریابی، در مقیاسی وسیع تر کسب و کار را نخواهیم داشت.
انتشار محتوای متنی در قالب مقاله هنوز هم طرفدارهای زیادی در میان برندها دارد. اختصاص بخشی از سایت اصلی یا حتی ایجاد وبلاگ برای انتشار مقاله ایده تازه ای محسوب نمی شود. انتشار مقاله به طور کلی دو حالت دارد. ما در حالت نخست از کارمندان شرکت برای نگارش محتوا استفاده می کنیم. اگرچه این شیوه مزیت های خاص خود را دارد، اما اغلب کاربران آشنایی چندانی با کارمندان برند ما ندارند. به همین خاطر امکان برقراری ارتباط مناسب میان محتوای ما و سلیقه مخاطب هدف فراهم نخواهد شد. توصیه ما در این بخش دعوت از یک یا چند کارشناس و مدیر نامآشنا در حوزه بازاریابی و کسب و کار برای نگارش محتوا به عنوان نویسنده مهمان است. این امر تاثیر قابل توجهی بر روی اعتبار مقالات سایت ما خواهد داشت.
5. توجه به مطالعات موردی و پژوهش ها
تولید محتوا نیازمند اطلاعات اولیه برای اثبات ادعاهاست. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی فقط به معرفی محصول تازه شان اکتفا می کنند. این امر فرصت های تعاملی میان برندها و کاربران را مسدود خواهد کرد. توجه به مطالعات موردی و پژوهش های مختلف در عرصه کسب و کار برای افزایش جذابیت های کمپین الزامی است. بسیاری از کمپین های بازاریابی به دلیل فقدان جذابیت برای مخاطب هدف مورد بیتوجهی قرار می گیرند. یکی از معیارهای اصلی سنجش کیفیت محتوا میزان استفاده از اطلاعات معتبر است. مطالعات موردی در زمینه مقایسه محصولات مختلف و ارزیابی ویژگی های تازه شان از سوی آژانس ها و سایت های مختلف نمونه مناسبی برای اطلاعات معتبر محسوب می شود.
استفاده از تجربیات مشتریان به عنوان معیاری برای اثبات ادعا ارزش بالایی دارد. برندهای بزرگ همیشه اقدام به مصاحبه با مشتریان خود می کنند. شاید این امر در نگاه نخست برای سایر مشتریان هدف چندان باورپذیر نباشد، اما تجربه اغلب برندهای بزرگ و موفق خلاف این باور را نشان می دهد. هرچه رابطه شما با مشتریان برندتان بهتر باشد، امکان استفاده از آنها در قالب کمپین های بازاریابی افزایش خواهد یافت. بسیاری از مشتریان که آشنایی کافی با یک برند ندارند یا نخستین بار از آن خرید می کنند، تمایلی به همکاری بازاریابی با برند موردنظر نشان نمی دهند بنابراین پیش از کاربست این نکته باید نسبت به ایجاد رابطه ای عمیق با مشتریان برندمان اقدام کنیم.
6. ضرورت ارزیابی مداوم وضعیت سئو سایت
استفاده از تکنیک های کاربردی در زمینه بازاریابی و مدیریت سئو برای موفقیت کافی نیست. ما باید ارزیابی مداومی از شرایط برندمان در دنیای آنلاین هم داشته باشیم. بسیاری از برندها پس از کاربست نکات اولیه دیگر توجهی به وضعیت سایت شان نشان نمی دهند. این امر موجب کاهش شهرت آنها در میان کاربران و همچنین افت رتبه در موتورهای جستوجو می شود. اغلب برندهای بزرگ دارای برنامه ای منظم برای ارزیابی وضعیت بازاریابی و مدیریت سئو هستند. به این ترتیب در صورت بروز مشکلاتی در زمینه مدیریت سئو نسبت به رفع آن اقدام می کنند.
برخی از نکات مهم برای توجه در زمینه ارزیابی سئو سایت به شرح ذیل است:
• ارزیابی وضعیت پیوند میان لینک های سایت ما با دیگر سایت ها و شرکای تجاری
• آیا محتوای سایت ما به نیازها و تردیدهای اصلی مشتریان پاسخ می دهد؟
• آیا موضوع محتواهای ما همچنان به درد مخاطب هدف می خورد؟
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای فروشگاه های آنلاین
• تغییرات حوزه بازاریابی و داده های تازه در مورد کمپین ما به چه صورت است؟ آیا امکان به روز رسانی کمپین وجود دارد؟
• نظر کارشناس ها درباره وضعیت سئو سایت ما چیست؟
جمعبندی
تولید محتوای باکیفیت در زمینه بازاریابی همراه با مدیریت سئو امر دشواری محسوب می شود. بسیاری از برندها در عمل توانایی مدیریت چنین امری را ندارند. به همین خاطر به طور مداوم در یک سطح از فعالیت هستند. کاربست شیوه های مورد بحث در این مقاله برای مدیریت همزمان کمپین های بازاریابی با توجه به نکات مدیریت سئو اندکی از پیچیدگی و دشواری های پیش روی خواهد کاست. البته ما باید همیشه به دنبال نکات و توصیه های تازه برای بهبود کیفیت کمپین های مان باشیم.