موفقیت در حوزه بازاریابی نیازمند ارائه محتوای باکیفیت به مخاطب هدف است. این امر یکی از اصول اولیه دنیای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی رونق بسیار زیادی گرفته است. نکته مهم در این زمینه امکان بهبود کیفیت محتوای بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی است. حضور فعال اغلب برندها در فضای شبکه های اجتماعی به خوبی بیانگر اهمیت این حوزه برای بازاریابی و تبلیغات برندهاست بنابراین در نگاه نخست فعالیت در شبکه های اجتماعی کمک فراوانی به برند ما خواهد کرد.
امروزه اغلب فعالیت های کسب و کارها در دنیای دیجیتال صورت می گیرد بنابراین تلاش برای ساماندهی امور بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی نیز منطقی خواهد بود. بدون تردید فعالیت در هر حوزه ای نیازمند برنامهریزی دقیق است بنابراین ما نیز باید برنامه دقیقی برای کسب و کارمان داشته باشیم. در غیر این صورت کمپین های بازاریابی مان با شکست همراه خواهد شد.
شبکه های اجتماعی دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند. هدف اصلی ما در این مقاله ساماندهی به تجربه بازاریاب ها و صاحبان برند در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. بدون تردید استفاده از استراتژی های مناسب در این راستا نقش مهمی بر روی کیفیت محتوای ما خواهد داشت. در ادامه چهار راهکار اصلی برای بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. مزیت شناخت درست مخاطب هدف
بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون تلاش برای آگاهی از سلیقه مخاطب هدف به هیچ جایی نخواهد رسید. بسیاری از برندها کمپین های بازاریابی شان با شکست مواجه می شود. این امر اغلب به دلیل عدم شناخت درست مخاطب هدف است. وقتی ما براساس سلیقه شخصی مان دست به تولید محتوا بزنیم، نتیجه امر هرگز موردپسند مخاطب هدف نخواهد بود. یه نکته مهم در اینجا تلاش برای شناخت هرچه بهتر مخاطب هدف در راستای ارتقای کیفیت و تاثیرگذاری محتوای مان است.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی با ایده های نوین
وقتی صحبت از شناخت مخاطب هدف می شود، استفاده از شبکههای اجتماعی مزیت فراوانی خواهد داشت. بسیاری از برندها حضور در شبکه های اجتماعی را فقط برای کسب اطلاعات درباره مشتریان منطقی می دانند. به این ترتیب فضای شبکه های اجتماعی فقط برای بارگذاری محتوای بازاریابی نیست. ما با اندکی تامل پیرامون رفتار کاربران فرصت کسب اطلاعات بسیار ارزشمندی را خواهیم داشت. شناخت درست از مخاطب هدف به سادگی امکانپذیر نیست بنابراین ما چند پرسش اساسی برای آگاهی از سطح شناخت شما از مخاطب هدف تان طراحی کرده ایم. به پرسش های ذیل توجه کنید:
• مشتریان شما بیشتر چه زمانی آنلاین هستند؟
• محتوای مورد علاقه آنها دارای چه ویژگی هایی است؟
• آنها چه محتواهایی را دوست ندارند؟
• آیا برند شما در سطح مناسبی از تعامل با مخاطب هدف است؟
• کدام دسته از محتوای بازاریابی انگیزه آنها برای به اشتراکگذاری را افزایش می دهد؟
بدون تردید پرسش های بسیار زیادی قابل طرح است، اما مهم ترین آنها برای ارزیابی شناخت مان از مخاطب هدف همین چند مورد است. اگر حتی در زمینه پاسخگویی به یکی از موارد فوق تردید دارید، باید دوباره فرآیند بازاریابی تان را برنامهریزی کنید. امروزه بسیاری از برندها براساس آنچه اطلاعات معتبر می نامند، کمپین های بازاریابی شان را برنامهریزی می کنند. نتیجه نهایی این امر شکست کمپین های موردنظر و اتلاف بخش قابل توجهی از بودجه چنین برندهایی است.
ارزیابی وضعیت فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی بهترین راهکار برای کسب برخی از اطلاعات مهم و ارزشمند درباره شان است. بدون تردید این امر نیازمند اختصاص زمان مناسب است. هیچ کارآفرینی فقط با اختصاص بخش اندکی از زمانش در طول روز امکان کسب شناخت معتبر از مخاطب هدف را نخواهد داشت.
اگر شما نسبت به محتوای موردعلاقه مخاطب هدف تان اطلاع پیشینی دارید، کارتان بسیار ساده خواهد شد. توصیه من در این موارد تلاش برای راستیآزمایی شناخت تان از مخاطب هدف است. به این ترتیب شما هرگز غافلگیر نخواهید شد. بسیاری از برندها اطمینان بسیار زیادی نسبت به شناخت سلیقه مخاطب هدف دارند، اما در نهایت کمپین های بازاریابی شان با شکست مواجه می شود.
2. استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار شنیدن صدای مخاطب
شبکه های اجتماعی برای برندها نقش ارزیابی وضعیت موجود را نیز دارد. این ابزار به طور کلی در خدمت شنیدن صدای مخاطب هدف هم هست بنابراین ما با فعالیت در شبکه های اجتماعی باید نسبت به توجه به انتقادات و خواسته های مختلف هدف اقدام کنیم. بدون تردید این امر در ابتدا دشوار خواهد بود، با این حال اندکی تمرین و تداوم این شرایط موجب حرفه ای شدن ما می شود. امروزه اغلب برندهای بزرگ دارای مهارت بسیار زیادی در زمینه تعامل با مخاطب هدف هستند. این امر تا حد زیادی ناشی از شنیدن به موقع صدای مخاطب هدف از سوی آنهاست.
شبکه های اجتماعی قابلیت مناسبی برای آگاهی از موارد ذیل دارد:
• ارزیابی وضعیت کلی برند
• گفتوگو با برخی از مخاطب های هدف به منظور آگاهی از دغدغه های شان
• کسب اطلاع از وضعیت حوزه کسب و کارمان و ارزیابی مخاطب هدف از آن
• بررسی فعالیت رقبا در حوزه کسب و کار و بازاریابی
تلاش برای استفاده از شبکه های اجتماعی به منظور آگاهی از چنین نکاتی اهمیت زیادی دارد. امروزه برخی از برندها فقط به منظور بارگذاری محتوای بازاریابی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این امر موجب کاهش مداوم توانایی آنها برای تولید محتوای جذاب می شود. اگر ما علاقهمند به فعالیت به عنوان یک برند معتبر در زمینه بازاریابی هستیم، باید همیشه به خواسته های مخاطب هدف گوش دهیم. اغلب اوقات این فرآیند بدون اطلاع مستقیم مخاطب هدف صورت می گیرد بنابراین شاید نیازی به گفتوگوی مستقیم با مخاطب هدف نیز نباشد.
3. اهمیت محتوای هیجانانگیز
ایراد اصلی بسیاری از کمپین های بازاریابی عدم هیجان شان است. به این ترتیب مخاطب هدف به سرعت حوصله اش سر می رود. اگر ما به طور مداوم از یک زاویه دید یا لحن برای بیان اهداف برندمان استفاده کنیم، مشتریان دیگر توجهی به فعالیت ما نخواهند داشت. مزیت برندهای بزرگ توانایی شان برای استفاده از شیوه های مختلف بازاریابی است. همین امر موجب تعامل بهینه آنها با مخاطب هدف می شود. اگر ما در تلاش برای تعامل سازنده با مخاطب هدف هستیم، باید نیم نگاهی به ترندهای برتر در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. این امر توانایی ما برای تولید محتوای جذاب را افزایش می دهد.
بیتردید هیچ برندی به تنهایی توانایی تولید مداوم محتوای جذاب را ندارد. به همین خاطر باید از منابع مختلف کمک گرفت. امروزه بسیاری از اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی مشغول تولید محتوا و تعامل با کاربران هستند. فعالیت آنها موجب ایجاد برخی ترندها در دنیای بازاریابی می شود. به این ترتیب ما فرصت کافی برای استفاده از ایده های جذاب بدون نیاز به سرمایه گذاری برای ایدهپردازی مستقل را خواهیم داشت.
4. کمک به مخاطب برای فهم محتوای مان
هنوز هم بسیاری از برندها در زمینه تولید محتوای بازاریابی از برخی اصطلاح های پیچیده و تخصصی در حوزه کسب و کار استفاده می کنند. این امر در اغلب اوقات موجب سردرگمی مخاطب هدف میشود. توصیه اغلب بازاریاب های حرفه ای به برندها تلاش برای تولید محتوای ساده و قابل فهم برای همه است. در غیر این صورت ما موفقیتی در زمینه تولید محتوا کسب نخواهیم کرد.
گاهی اوقات برندها برای تولید محتوای بازاریابی، بسته به هدف شان، ناگزیر به استفاده از برخی اصطلاح های تخصصی هستند. توصیه من در این شرایط تلاش برای توضیح مفهوم اصلی محتواست. به این ترتیب از بسیاری اشتباهات و سوءبرداشت ها جلوگیری خواهد شد.
مطلب مرتبط: 5 نمونه از جذاب ترین محتوا در شبکه های اجتماعی
برخی از برندها دارای مشتریان خاص هستند. این امر شامل برخی از تیم های ارائهدهنده خدمات تخصصی در زمینه مدیریت هاست است. چنین شرکت هایی نیازی به استفاده از عبارت های ساده ندارند. دلیل این امر آگاهی مخاطب هدف شان از اصطلاح های تخصصی است، با این حال وضعیت سایر کسب و کارها متفاوت است. اغلب کسب و کارها دارای مخاطب هدف عادی هستند بنابراین باید در حوزه بیان نکات مدنظرشان به زبانی ساده دارای مهارت باشند. در غیر این صورت مخاطب هدف آنها به سرعت جذب رقبا خواهند شد.
وقتی صحبت از کاربردهای شبکه های اجتماعی در حوزه بازاریابی می شود، اغلب افراد فقط به بارگذاری محتوا در پلتفرم هایی نظیر فیسبوک یا اینستاگرام فکر می کنند. نکته مهم در این میان ضرورت استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتقای کیفیت محتوای بازاریابی است. به این ترتیب ما کمپین های بهتری برای مخاطب هدف ساماندهی خواهیم کرد. اگر به دقت موضوع مورد بررسی در این مقاله را بررسی کنیم، شبکه های اجتماعی هم به تولید محتوای باکیفیت و هم یافتن مخاطب هدف برای کار نهایی برندها کمک می کند بنابراین تفاوت برندها بستگی به مهارت شان برای استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه بازاریابی خواهد داشت.