فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی همیشه کار ساده ای نیست. امروزه بسیاری از بازاریاب ها و برندها مسیر دشواری برای تولید محتوای جذاب پیش روی دارند. چالش اصلی برای بازاریابی محتوایی ضرورت تولید پست به صورت روزانه است. بی شک هیچ بازاریابی همیشه عملکرد خوبی ندارد. گاهی اوقات ما به دلایل شخصی یا حرفه ای خلاقیت لازم برای تولید محتوای جذاب را نداریم. حوزه بازاریابی محتوایی نیازمند تولید مطالب جالب حتی در روزهای بد بازاریاب هاست.
برندهای بزرگ همیشه محتوای بازاریابی شان را با ترکیب المان های جذاب و آموزنده تهیه می کنند. این امر موجب افزایش تمایل مخاطب برای مشاهده کارهای بعدی برندهای موردنظر می شود. یکی از ایرادهای اساسی محتوای بازاریابی کلیشه ای فقدان پیام مشخص است، بنابراین مخاطب هیچ احساسی نسبت به مشاهده آن نخواهد داشت. اگر ما نسبت به ایده های جلب نظر مخاطب در فرآیند تولید محتوای بازاریابی آگاهی داشته باشیم، چند گام از سایر رقبا جلوتر خواهیم بود. در ادامه این مقاله 16 ایده جذاب برای تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. محتوای ویدئویی
براساس گزارش موسسه سیسکو تا سال 2022 بیش از 82 درصد از ترافیک کل فضای اینترنت به محتوای ویدئویی اختصاص خواهد یافت. این امر به معنای افزایش علاقه کاربران به مشاهده محتوای ویدئویی در مقایسه با سایر فرمت های موجود است. خوشبختانه امروزه گزینه های بسیار زیادی برای تولید محتوای ویدئویی در شبکه های اجتماعی پیش روی بازاریاب ها قرار دارد. تولید و بارگذاری فرمت ویدئو در شبکه های اجتماعی تا همین چند سال پیش به دلیل محدودیت های بستر اینترنت و شرکت های توسعه دهنده شبکه های اجتماعی بسیار دشوار بود، بنابراین توسعه این فضا معنای مشخصی برای برندها در جهت افزایش سرمایه گذاری بر روی بازاریابی ویدئویی خواهد داشت. برخی از امکانات در دسترس بازاریاب ها و برندها برای بارگذاری محتوای ویدئویی در شبکه های اجتماعی به شرح ذیل است:
• استوری (اینستاگرام و فیس بوک)
• اسنپ چت
• IGTV
• یوتیوب
• تیک تاک
• ویدئوی زنده (لینکدین، فیس بوک و اینستاگرام)
• ویدئوهای عادی در قالب پست
خوشبختانه اکنون امکان بارگذاری محتوای ویدئویی در تمام شبکه های اجتماعی وجود دارد. نکته مهم در این میان انتخاب پلتفرمی مناسب برای فعالیت برندمان است. این امر بستگی به سلیقه مشتریان دارد، بنابراین ما باید به دنبال یافتن شبکه اجتماعی مورد پسند اغلب مخاطب هدف مان باشیم.
مطلب مرتبط: تکنیک های تولید محتوای بصری جذاب در شبکه های اجتماعی
2. ویدئوهای زنده
ویدئو زنده (Live Video) نقش مهمی در بازاریابی محتوایی بازی می کند. براساس گزارش موسسه پژوهشی Live Stream از هر پنج کاربر شبکه های اجتماعی چهار نفر مشاهده ویدئوی زنده از سوی برندها را به مطالعه محتوای وبلاگ آنها ترجیح می دهند. این امر به خوبی بیانگر میزان تاثیرگذاری بیشتر محتوای ویدئویی در مقایسه با انواع فرمت های بازاریابی دیگر است.
بارگذاری ویدئوی زنده برای پوشش کنفرانس ها و اجلاس های مهم کاری ایده جذابی خواهد بود. امروزه با وجود پیشرفت فناوری های مدرن بسیاری از مردم پیگیر اخبار مربوط به رویدادهای مهم حوزه کسب و کار را بدون حضور در آن مراسم ها پیگیری می کنند. این امر به معنای توجه روزافزون دامنه وسیعی از مردم به ویدئوهای آنلاین است، بنابراین برند ما باید برنامه ای ویژه برای حضور در این بخش کسب و کار داشته باشد. امروزه بسیاری از شبکه های اجتماعی امکان بارگذاری ویدئوی زنده را پشتیبانی می کنند. بنابراین مشکل اساسی در راستای استفاده ما از این امکان کاربردی نخواهد بود.
یکی از ایده های جذاب برای استفاده از بخش بارگذاری ویدئوی آنلاین بحث رونمایی از محصولات تازه است. کاربران شبکه های اجتماعی علاقه بسیار زیادی به مشاهده ایده های تازه برندها در زمینه تولید محصولات مختلف دارند. این امر موجب استقبال شدید کاربران از ویدئوهای زنده پیرامون معرفی محصولات تازه می شود، بنابراین برند ما باید استفاده حداکثری را از این بخش کند.
3. توجه به کارمندان
شاید در نگاه نخست کارمندان یک شرکت سوژه بازاریابی محتوایی محسوب نشوند، اما ایده من در این بخش کاملا متفاوت با این برداشت است. هیچ برندی بدون تلاش و پشتکار کارمندانش توانایی دستیابی به موفقیت را ندارد، بنابراین گروه کارمندان یکی از ستون های اصلی موفقیت هر برندی محسوب می شود. اگر در کمپین بازاریابی به دنبال بیان داستان جذاب برندمان باشیم، حضور و نقش آفرینی کارمندان ضروری خواهد بود.
امروزه بسیاری از برندها مجموعه ای از ویدئوهای جذاب با حضور تعدادی از کارمندان شان تهیه و در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند. تجربه اغلب برندها بیانگر استقبال بسیار بیشتر کاربران از چنین ویدئوهایی است. این امر ریشه در توجه بیشتر افراد به محتوای شامل حضور افراد معمولی از جمله کارمندان دارد. امروزه کاربران شبکه های اجتماعی صحبت های افراد حقیقی را بسیار بیشتر از سلبریتی ها و اینفلوئنسرها باور می کنند. به همین خاطر ما باید برنامه مشخصی برای همکاری با کارمندان مان در زمینه تولید محتوای بازاریابی داشته باشیم.
4. بیان اخبار و تازه های شرکت
یکی از راهکارهای جلب نظر مخاطب در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری اخبار و نکات تازه درباره برندمان است. کاربران در شبکه های اجتماعی علاقه زیادی به اخبار دارند. نکته مهم در این میان ضرورت ساماندهی کوتاه و مختصر اخبار است. ماهیت خبر در قالب مرتبط حوزه کسب و کار نیازمند توضیح اضافه نیست، بنابراین استفاده از ترکیب یک یا چند جمله کوتاه در کنار تصویری جذاب برای جلب نظر مخاطب کافی خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 نمونه از جذاب ترین محتوا در شبکه های اجتماعی
بهترین پلتفرم برای بارگذاری اخبار تازه برندمان توییتر است. ماهیت فعالیت در توییتر با اشتراک گذاری اخبار تازه هماهنگی بسیار زیادی دارد. براساس آمار رسمی توییتر نزدیک به 40درصد از کل کاربران فعال این پلتفرم به طور مداوم اخبار مربوط به حوزه های گوناگون کسب و کار را پیگیری می کنند، بنابراین انتخاب توییتر برای پوشش اخبار برندمان بسیار هوشمندانه خواهد بود.
5. تحلیل اطلاعات بازار
بسیاری از برندها در تلاش برای گسترش جایگاه شان از سطح یک برند معمولی هستند. این امر گاهی اوقات با تلاش برای بیان نظرات کارشناس درباره وضعیت بازار و تحلیل اطلاعات همراه است. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ علاوه بر تولیدکننده محصولی خاص در قالب مشاور و تحلیلگر مطمئن نیز مورد اعتماد مشتریان هستند. بی تردید این میزان از اعتبار در طول مدت زمان طولانی حاصل می شود. نقطه شروع مناسب برای این فرآیند بیان نکات کلیدی و تحلیل های کاربردی در اکانت برندمان در شبکه های اجتماعی است.
موسسه اکونومیست یکی از بهترین برندهای فعال در زمینه تحلیل اطلاعات و وضعیت بازارهای مختلف است. این برند در طول زمان از سطح یک نشریه ساده به یک تحلیلگر حرفه ای ارتقا یافته است. امروزه اعتبار مقالات تحلیلی این موسسه با برخی از پژوهشکده های آکادمیک برابری می کند.
6. مقالات و پست های وبلاگی
شاید راه اندازی وبلاگ در دوران کنونی ایده قدیمی به نظر برسد. در هر صورت با توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی استفاده از وبلاگ برای تعامل با مخاطب عجیب به نظر می رسد. نکته مهم در این بخش اهمیت و تاثیرگذاری وبلاگ بر روی مخاطب است.
ابتدا اجازه دهید دلیل اهمیت وبلاگ را بررسی کنیم. امروزه اغلب برندها دارای سایت رسمی هستند. محتوای اصلی سایت رسمی برندها شامل اخبار شرکت و رونمایی از محصولات تازه است. ماهیت سایت های رسمی اجازه بیان نکات کلیدی که نیاز به نگارش متن های طولانی را دارند، نمی دهد، بنابراین راه اندازی وبلاگ رسمی برای برندمان در کنار سایت اقدام مناسبی در راستای بیان نکات کلیدی و تحلیل های مفصل خواهد بود. بسیاری از برندهای بزرگ از وبلاگ شان در راستای توسعه نوع خاصی از سبک زندگی استفاده می کنند. اگر برند ما توانایی فعالیت در زمینه توسعه نوع ویژه ای از سبک زندگی را داشته باشد، ایده مذکور تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب خواهد داشت.
7. نمایش پشت صحنه برند
تمام برندها دارای پشت صحنه های جذابی هستند. همانطور که از نام پشت صحنه مشخص است، نمایش نحوه تولید محصولات و رابطه میان کارمندان با یکدیگر بخش اصلی این نوع محتوا را شامل می شود. بسیاری از برندها نسبت به این امر توجه کافی ندارند، بنابراین وظیفه اصلی ما در این بخش نمایش نوع خاصی از محتواست. پشت صحنه فعالیت برندها به طور معمول از سوی بسیاری از افراد قابل مشاهده نیست، بنابراین ما باید بخش های جذاب و کمتر در معرض دید برندمان را به مخاطب نشان دهیم. این امر علاقه مخاطب به تعامل هرچه بیشتر با برندمان را افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب اینترنتی
یکی از ایده های جذاب در این بخش نمایش محیط فعالیت کارمندان در شرکت است. دفتر کار هر برند بخش قابل توجهی از جذابیت آن را پنهان می کند، بنابراین با بیان داستانی جذاب درباره دفتر برندمان امکان جلب نظر شمار بالایی از مخاطب ها وجود خواهد داشت.
8. برگزاری رقابت و اعطای هدیه های مختلف
برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی قدمت زیادی ندارد. این امر مبتنی بر تعیین فرآیندی برای فعالیت کاربران و سپس اعطای جایزه به افراد برتر است. اگر مسابقه و جایزه ما جذابیت کافی را داشته باشد، نظر مخاطب به بهترین شکل ممکن جلب خواهد شد. مزیت اصلی برگزاری مسابقه امکان جلب نظر دامنه هرچه وسیع تری از مخاطب هاست. این امر اصطلاح «جذب ویروسی» نام دارد. در این شیوه یک مخاطب با شرکت در مسابقه یک برند به طور پیوسته اقدام به اطلاع رسانی درباره آن به دوستان و اعضای خانواده خواهد کرد. چنین امری موجب افزایش آگاهی افراد پیرامون برند موردنظر می شود. در نهایت علاوه بر افزایش امتیاز فرد موردنظر در مسابقه، افراد تازه ای نیز با برند ما آشنا خواهند شد.
اگر نگاهی کوتاه به فعالیت برندهای بزرگ در شبکه های اجتماعی بیندازیم، بسیاری از آنها با برگزاری مسابقه های جذاب در تلاش برای جلب تعامل مخاطب هدف هستند. بنابراین ما در راستای راه اندازی نخستین مسابقه برندمان الگوهای مناسبی در اختیار خواهیم داشت. مشاهده نحوه فعالیت برندهای بزرگ در این زمینه گام موثری در راستای تحقق اهداف مان خواهد بود.
9. محتوای همراه با حضور اینفلوئنسرها
فعالیت افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. شاید تا همین چند سال پیش تعداد این افراد بسیار محدود و اغلب در مقیاس محلی بود. امروزه ما مشاهده حضور بسیاری از اینفلوئنسرها در مقیاس محلی و حتی جهانی هستیم. محبوبیت این افراد در حوزه های مختلف موجب جلب توجه برندها به همکاری با آنها شده است. همکاری با اینفلوئنسرها برخلاف بسیاری از تبلیغات منفی همیشه بد نیست. ما باید در فرآیند همکاری با این افراد به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم. یکی از نکات مهم در این میان انتخاب اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری مان است. اشتباه برخی از برندها تلاش برای همکاری با افراد تاثیرگذار مشهور بدون توجه به زمینه تخصصی فعالیت شان است، بنابراین در نهایت امکان جلب نظر مخاطب به شیوه ای مناسب برای برند موردنظر فراهم نمی شود.
10. تولید انواع گیف
اگر اهل گشت و گذار در شبکه های اجتماعی باشید، با انواع گیف ها آشنایی دارید. گیف شامل برشی کوتاه از یک ویدئو است. این امر امکان ارسال برش های موردنظر به جای استیکر را فراهم می کند. امروزه بسیاری از کاربران در گفت وگوی آنلاین با یکدیگر از گیف های مختلف استفاده می کنند.
مطلب مرتبط: الگوی تولید محتوای بازاریابی جذاب در فضای آنلاین
توصیه من در این بخش تولید گیف از دل ویدئوهای برندمان است. ما باید بخش های جذاب و خنده دار ویدئوهای مان را در قالب گیف قرار دهیم. این امر موجب افزایش توجه کاربران به محتوای اصلی ما خواهد شد.
خوشبختانه امروزه امکان تولید و بارگذاری گیف در اغلب شبکه های اجتماعی وجود دارد. این امر همراه با افزایش علاقه کاربران به استفاده از گیف همراه است، بنابراین ما فرصت مناسبی در تعامل نزدیک با مخاطب و افزایش شهرت برندمان را خواهیم داشت.
11. تولید انواع انیمیشن
همه ما به انیمیشن های جذاب علاقه داریم. امروزه بخش قابل توجهی از فروش فیلم های سینمایی کارتونی مربوط به مخاطب بزرگسال است. در واقع این نوع فیلم ها دیگر کودکان را به عنوان تنها مخاطب هدف شان مدنظر ندارند، بنابراین در حوزه کسب و کار نیز استفاده از انواع انیمیشن باید معطوف به جلب نظر تمام مخاطب ها باشد.
خوشبختانه تولید انیمیشن نیازمند مهارت و دانش گسترده در زمینه نرم افزار نیست. برخی از ابزارهای ساده نظیر Animoto امکان جست وجوی انواع انیمیشن یا تولید نمونه های ساده را فراهم می سازد، بنابراین تنها نکته مهم در اینجا طراحی ایده های جذاب و سپس تلاش برای تحقق آن خواهد بود. براساس گزارش موسسه فوربس محتوای انیمیشنی تا سه برابر توجه بیشتری به خود جلب می کند. این امر در دنیای بازاریابی به معنای توانایی جلب دامنه وسیعی از مخاطب ها خواهد بود.
12. تصاویر مربوط به محصولات برند
یکی از اهداف اصلی کاربران از دنبال کردن اکانت های تجاری مشاهده تصاویر مربوط به محصولات برندهاست، بنابراین ما باید پاسخ قابل توجهی به این علاقه کاربران دهیم. امروزه هنر عکاسی در زمینه کسب و کار پیشرفت قابل توجهی کرده است. نمایش تصاویر جذاب از برندمان و محصولاتش نقش مهمی در توسعه کسب و کار دارد. به عنوان مثال، برند نایک را در نظر بگیرید. این برند همیشه تصاویر جذاب و زیبایی از محصولاتش در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کند. برندهای بزرگ در صنعت خودروسازی نیز وضعیت مشابهی دارند، بنابراین ما برای جلب نظر مخاطب هدف باید اقدام به همکاری با عکاس های حرفه ای کنیم.
بدون تردید همکاری با عکاس های حرفه ای تاثیر انکارناپذیری بر روی وضعیت برندمان خواهد داشت. توصیه من در اینجا استفاده از برخی نکات ساده برای بهبود کیفیت عکس های برندمان است. به این ترتیب دیگر نیازی به همکاری با عکاس های حرفه ای و صرف بودجه قابل توجهی نیز نخواهد بود.
امروزه بسیاری از مقالات در زمینه تقویت مهارت عکاسی افراد مبتدی وجود دارد. هدف من بیان نکاتی مانند این مقالات نیست. توصیه من توجه به نحوه عملکرد برندهای بزرگ است. نگاه به نحوه فعالیت بازاریابی و تهیه عکس از محصولات برندهای بزرگ نقش مهمی در بهبود درک ما از عکاسی استاندارد دارد. بدون تردید کاربران شبکه های اجتماعی توجه ویژه ای به نحوه فعالیت برندهای بزرگ دارد. این امر باید در قالب کلاس درس برای ما باشد. شاید کاربران عادی از تصاویر زیبای برندها لذت ببرند، اما ما باید نکات مهم نهفته در آنها را کشف کنیم.
13. استفاده از محتوای تولیدی کاربران
اگر برند شما دارای طرفدار یا مشتریان وفادار زیادی است، به احتمال زیاد دامنه وسیعی از محتوای تولیدی آنها را در اختیار خواهید داشت. امروزه بسیاری از کاربران در اینستاگرام محتواهای جذابی درباره برندهای مورد علاقه شان تولید می کنند. یکی از نمونه های جذاب این فرآیند درباره برند Whole Foods اتفاق افتاده است. این برند در زمینه خرده فروشی و ارائه محصولات ارگانیک فعالیت دارد. بدون تردید بسیاری از برندها و خرده فروشی های دیگر نیز مانند این برند در تلاش برای جلب نظر مشتریان هستند. نکته مهم درباره Whole Foods ارتباط عمیق آن با مشتریان است. همین امر آنها را بدل به برندی محبوب در سراسر آمریکا کرده است. اگر نگاهی به اکانت رسمی این برند در شبکه های اجتماعی بیندازید، بخش قابل توجهی از پست های آن مرتبط با محتوای تولیدی کاربران است. محتوای تولیدی کاربران از نقطه نظر فنی شامل انواع پست ها و تصاویر کاربران درباره برندهاست. کاربران به طور معمول با استفاده از هشتگ یا تگ کردن برندها توجه آنها را به محتوای شان جلب می کنند.
14. بخش استوری اینستاگرام
گاهی اوقات برندها ایده های مناسبی برای تولید یک پست مستقل ندارند. ایده های کوچک و در لحظه در صورت تلاش برای تبدیل شان به پست دیگر جذابیت اولیه را نخواهد داشت، بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای انتقال سریع ایده های در لحظه مان به مخاطب باشیم. امروزه بخش استوری در بسیاری از شبکه های اجتماعی این فرصت را فراهم می کند، بنابراین ما شانس جلب نظر مخاطب بدون نیاز به اختصاص زمان طولانی برای تولید پست را خواهیم داشت.
امروزه پلتفرم اینستاگرام امکانات قابل توجهی در بخش استوری ارائه می کند. برندها به راحتی امکان بارگذاری محتوای بصری و ویدئوهای جذاب را دارند. همچنین با استفاده از ابزارهای ویرایشی اینستاگرام فرصت بهبود کیفیت و افزودن المان های جانبی به محتوای مان وجود خواهد داشت.
بدون تردید انتخاب اینستاگرام در میان حجم وسیعی از شبکه های اجتماعی باید توجیه منطقی داشته باشد. من در این زمینه به 500 میلیون استوری روزانه در این پلتفرم توجه دارم. امروزه کمتر پلتفرمی با این حجم از ترافیک در بخش استوری مواجه است. این امر به خوبی بیانگر اهمیت اینستاگرام و نفوذش در زندگی روزمره کاربران است.
15. تولید انواع نمودار
تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با تولید نمودارهای جذاب ایده مناسبی است. کارشناس های مطرح در حوزه بازاریابی بر روی تاثیرگذاری محتوای بصری بر روی مخاطب تاکید دارند، بنابراین تولید نمودارهای جذاب با المان های بصری گوناگون شانس ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب را افزایش می دهد.
فعالیت بسیاری از برندها در حوزه کسب و کار در پیوند با آمارهای کمی و پیچیده است. بیان این آمارها با زبان ساده برای مخاطب امر بسیار دشواری است. به همین خاطر اغلب برندهای فعال در حوزه های تخصصی به طور مداوم با مشکل در زمینه بازاریابی مواجه هستند. تولید نمودارهای بصری جذاب کمک زیادی به ساده سازی مفاهیم پیچیده می کند. به این ترتیب میزان تاثیرگذاری برندها بر روی مخاطب هدف نیز تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: چگونه محتوای جذاب تری برای مخاطب تولید کنیم؟
16. انتشار بازخوردهای مخاطب
فعالیت در حوزه بازاریابی همیشه همراه با بازخوردهای کاربران است. این امر در دامنه ای وسیع تر شامل نظرات مشتریان درباره برند ما نیز خواهد بود. برخی از برندها تحمل هیچ گونه انتقادی را ندارند، بنابراین واکنش آنها در قبال کوچک ترین انتقاد از سوی کاربران حذف نظر موردنظر است. توصیه من در این بخش مبتنی بر درک وسیع تر از بازخورد مخاطب است. گاهی اوقات نظرات کاربران درباره برند ما منفی نیست. این امر شامل قدردانی از عملکرد برندمان نیز می شود. ما اگر با انتقاد کاربران نیز مواجه شویم، پاسخگویی منطقی به انتقادات ایده بسیار بهتری در مقایسه با تلاش برای حذف انتقادات خواهد بود.
امروزه بسیاری از کاربران تمایل به پاسخگویی سریع برندها به پرسش های شان را دارند. این امر وظیفه برندها را بسیار دشوارتر از همیشه خواهد کرد. توجه به این بخش در قالب ایده ای برای بازاریابی توصیه اصلی این بخش است.