پیدا کردن یک شغل خوب با چشم اندازی عالی برای ارتقای شغلی آرزویی است که کمتر کارآفرینی می تواند دست رد به آن بزند. اینکه شما در برندهای بزرگی مثل گوگل یا تسلا کاری پیدا کنید و بخشی از داستان هیجان انگیزشان باشید، دست کمی از فیلم های جذاب دنیای سینما ندارد و دقیقا مثل آنها آدرنالین خون هر کسی را به حداکثر می رساند.
خیلی از افراد فکر می کنند وقتی در یک مصاحبه کاری بزرگ موفق شدند، دیگر به خط پایان ماراتن کسب و کار رسیده اند و از این به بعد همه چیز مطابق میل شان خواهد بود. ما اصلا دوست نداریم وسط برنامه های جذاب و هیجان انگیز شما قرار بگیریم، اما راستش را بخواهید کار کردن در شرکت های بزرگ چندان آسان نیست و قبولی در مصاحبه کاری این برندها تازه اول دردسرهای تان است. همانطور که یک فوتبالیست جوان وقتی وارد باشگاهی بزرگ مثل بایرن مونیخ می شود باید دائما خودش را اثبات کند، شما هم به عنوان عضوی جدید از یک شرکت بزرگ باید هر روز برای جایگاه تان بجنگید. وگرنه شاید ماجراجویی تان در برندهای بزرگ حتی یک ماه هم ادامه پیدا نکند. به هر حال در دنیای کسب و کار هیچ کس عاشق چشم و ابروی شما نیست، بلکه سطح حرفه ای گری تان در محیط کار همه چیز را مشخص می کند.
احتمالا شما بارها از همکاران یا مدیران مختلف تان تعریف و تمجیدهایی درباره حرفه ای گری در محل کار شنیده اید. اگر از ما می شنوید، این مفهوم دقیقا همان معجون جادویی است که در محل کار تفاوت بین قهرمان های محبوب در میان تمام همکاران و کارمندان کاملا معمولی که مدیران دوست دارند هر طور شده از شرشان خلاص شوند را تعیین می کند.
بی شک هر کارآفرینی دوست دارد در عرصه کسب و کار مثل سوپراستارهای سینمایی محبوب همه باشد و تمام برندها عاشق همکاری با خودش کند. اینطوری مصاحبه های کاری از غول مرحله آخری که هیچ کس نمی تواند از دست شان خلاص شود، بدل به مسیری صاف و هموار می کند. شاید پیش خودتان فکر کنید چنین تصویری خیلی رویایی و دست نیافتنی است، اما ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما با حرفه ای گری در محیط کار می توانید مثل آب خوردن این آرزوی دور و دراز را تبدیل به واقعیت کنید. ماجرا کم کم دارد جالب می شود، نه؟
مطلب مرتبط: تکنیک های رهبری کسب و کار با هدف بهینه سازی وقت و انرژی
وقتی صحبت از رفتار و عملکرد حرفه ای در محیط کار می شود، خیلی از کارآفرینان فکر می کنند بازهم با یک سری توصیه بی سر و ته مواجه هستند که آخر سر به جز اتلاف وقت، هیچ فایده دیگری برای شان ندارد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید همینجا از شما بخواهیم تا پای تان را روز ترمز بگذارید، چراکه دارید خیلی تند می روید!
اجازه دهید برای درک درست تاثیر حرفه ای گری در محل کار از یک مثال جذاب و کاربردی استفاده کنیم. خلبان تازه کاری را در نظر بگیرید که پس از کلی کلاس و دوره آموزشی در نهایت مجوز پرواز پیدا کرده و در آستانه تجربه اولین پرواز رسمی است. بی شک این خلبان سر و از پا نمی شناسد؛ به هر حال او قرار است بالاخره به آرزوی چند ساله اش برسد و این ماجرا اصلا شوخی بردار نیست.
حالا اگر خلبان داستان ما حرفه ای گری در محیط کار را خیلی جدی نگیرد، شاید در اولین روز کاری اش به جای اینکه با کت و شلوار رسمی در فرودگاه حاضر شود، با یک گرمکن ورزشی و موهایی شلخته خودش را به فرودگاه برساند. شما را نمی دانم، ولی من که به هیچ وجه حاضر نیستم با چنین خلبانی حتی تا سر کوچه مان هم بروم، چه برسد به یک سفر هوایی واقعی!
احتمالا مثال بالا به اندازه کافی روشن و سرراست هست که اهمیت حرفه ای گری در محل کار را درک کنید. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم حرفه ای گری در محل کار عیار واقعی کارآفرینان را مشخص می کند. به زبان خودمانی، شاید شما مهارت و دانش بیل گیتس یا وارن بافت را داشته باشید، ما تا وقتی که رفتارتان در محل کار حرفه ای نباشد، حتی یک شرکت معمولی هم سراغ شما را نخواهد گرفت؛ به همین سادگی.
اگر شما هم بارها مفهوم حرفه ای گری به گوش تان خورده اما دقیقا نمی دانید دقیقا چیست و به چه دردی می خورد، این مقاله مخصوص شماست. ما در این مقاله بدون اینکه الکی حاشیه برویم، می خواهیم سیر تا پیاز حرفه ای گری در محیط کار را به شما یاد دهیم. پس با ما همراه شوید تا به حرفه ای ترین کارآفرین دنیا تبدیل شوید.
حرفه ای گری در محیط کار: یک تعریف کوتاه و ساده
همانطور که از اسم حرفه ای گری می شود حدس زد، این مفهوم به مجموعه ای از رفتارها و استانداردها در افراد اشاره دارد که باید در محل کار رعایت کرد. اجازه دهید اول از همه سراغ یکی از منابع معتبر برای تعریف این مفهوم برویم. لغتنامه وبستر حرفه ای گری را «رفتار و ویژگی هایی که معرف یا نشان دهنده یک حرفه یا فرد حرفه ای است» تعریف می کند؛ همین قدر ساده و در عین حال کاربردی.
اگر شما به تعاریف پیچیده و دشوار درباره استراتژی های عرصه کسب و کار عادت کرده اید، احتمالا تعریف ساده ما حسابی شما را غافلگیر کرده است. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تا وقتی که می شود با تعاریف ساده کار را پیش برد، بی خودی نباید مقاله آموزشی مان را شبیه فیلم های مفهومی کنیم که آخر سر هیچ کس حتی یک کلمه از آن را هم متوجه نمی شود!
با توجه به تعریف ساده و خودمانی مان از حرفه ای گری در محل کار جای شکی باقی نمی ماند که هیچ دلیلی برای رعایت نکردن آن وجود ندارد. احتمالا شما هم قبول دارید وقتی کسی اصلا حرفه ای گری را قبول نمی کند، بی برو برگشت یک جای کارش ایراد دارد، مگر نه؟
اگرچه تعریف ما از حرفه ای گری خیلی ساده و کاربردی به نظر می رسد، اما برای آن دسته از کارآفرینانی که مثل شرلوک هولمز به تمام جزییات توجه می کنند هنوز حرفه ای گری آن استراتژی نیست که بتوانند با خیال راحت به کار گیرند. اگر شما هم کارآگاه درون تان درباره حرفه ای گری حسابی کنجکاو شده با ما همره باشید تا در بخش بعد بعضی از مزایای این مفهوم جذاب را بررسی کنیم تا از بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید و از اتهام تبرئه اش نمایید!
مطلب مرتبط: تبدیل شدن به یک کارآفرین مستقل موفق در 6 گام
مزایای حرفه ای گری در محیط کار چیست؟
اغلب مردم وقتی می خواهند آدرسی را پیدا کنند، بدون معطلی سراغ اپ های مسیریاب می روند و کلی از راه های ممکن را با هم مقایسه می کنند تا آخر سر بهترین شان را انتخاب کنند. خب وقتی انسان ها برای چنین تصمیم کوچکی زیر و بم راه ها را درمی آورند، چرا شما درباره حرفه ای گری در محیط کار اینطوری عمل نکنید؟ خب به هر حال اینجا پای مسئله ای خیلی مهمتر از پیدا کردن یک مسیر ساده، یعنی آینده کاری تان در میان است.
ما برای اینکه آخرین شک و تردیدهای شما درباره حرفه ای گری در محیط کار هم رفع شود، می خواهیم بعضی از مزایای آن را به شما معرفی کنیم. اینطوری مثل بازیگری خواهید بود که دیگر مطمئن است متد بازیگری جدیدی که به پستش خورده ردخور ندارد. حالا این شما و این هم مزایای حرفه ای گری در محیط کار.
کسب احترام دیگران در عرصه کسب و کار
اولین مزیت حرفه ای گری به عنوان عضو یک شرکت یا حتی مدیر آن کسب احترام دیگران در یک چشم به هم زدن است. وقتی شما رفتار حرفه ای دارید، دقیقا مثل مهاجمی هستید که نه تنها خیلی خوب تمرین می کند، بلکه در هر بازی هم یک عالمه گل می زند. خب مگر اصلا دلیلی هم برای دوست نداشتن چنین بازیکنی از سوی سرمربی، هم تیمی ها و صدالبته هواداران باقی می ماند؟
شاید فکر کنید حرفه ای گری بیشتر نوعی مهارت شخصی است، اما راستش را بخواهید این مهارت در صورتی که از سوی تمام اعضای یک شرکت دنبال شود، دیگر مو لای درز آن نمی رود. اگر شما با برندهای غیرحرفه ای زیادی سر و کار داشته باشید، احتمالا پیدا کردن یک برند که صفر تا صد کارهایش حرفه ای و دقیق است، مثل یک گشت و گذار لذت بخش در دیزنی لند خواهد بود. دقیقا به همین خاطر مشتریان برای برندهای بزرگی مثل نایک، آمازون و برگرکینگ کلی احترام قائل هستند. پس اگر می خواهید مثل برندهای مشهور احترام بالایی کسب کنید، حرفه ای گری قدم اول برای متحول ساختن کسب و کارتان خواهد بود.
افزایش شهرت در یک چشم به هم زدن
شما با حرفه ای گری فقط احترام دیگران را کسب نمی کنید، بلکه شهرت تان هم حسابی افزایش پیدا می کند. وضعیت شما در اینجا شبیه بازیگری است که به خاطر کار بی عیب و نقص اش نه فقط مورد احترام سختگیرترین منتقدان دنیاست، بلکه یک عالمه طرفدار کوچک و بزرگ هم دارد و یک چهره کاملا مشهور محسوب می شود.
هر کسی دوست دارد در دنیای کسب و کار حسابی مشهور باشد، اما در عمل فقط تعداد انگشت شماری از کارآفرینان می توانند به این آرزوی هیجان انگیز دست پیدا کنند. حرفه ای گری در این میان دقیقا همان فرمول جادویی است که شما به آن نیاز دارید. اینطوری وقتی یک برند بخواهد از بین شما و هزاران نفر دیگر یک کارشناس یا مدیر درجه یک استخدام کند، موقعیت شغلی شما تضمین شده خواهد بود؛ به همین سادگی!
مطلب مرتبط: مهمترین رفتارهای مدیریتی
خداحافظی با بحث و جدل های بی پایان!
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا گاهی اوقات همه چیز در شرکت ها گره می خورد و حتی یک کار ساده هم پیش نمی رود؟ اگر هیچ پاسخی برای این سوال ندارید، ما یک نظریه هوشمندانه برای تان کنار گذاشته ایم. راستش را بخواهید دردسر اصلی در همه شرکت ها درست از جایی شروع می شود که هیچ کس رفتار حرفه ای ندارد. اینطوری خیلی زود بین آرام ترین افراد شرکت هم تنش ایجاد می شود. باور کنید یا نه، ادامه این روند می تواند مثل آب خوردن فضای یک شرکت را تبدیل به رینگ بوکسی کند که همه کارمندان در آن با هم درگیر هستند.
حالا اگر شما و همکاران تان رفتار حرفه ای در محل کار داشته باشید، تمام دردسرهایی که تا همان لحظه حل نشدنی به نظر می رسید، طوری از بین می رود که انگار اصلا از اول هم وجود نداشته است. شما را نمی دانم، ولی من که برای خلاص شدن از شر درگیری ها و تعارضات میان همکاران حتی حاضرم تا قله قاف هم بروم؛ چه برسد به اجرای تکنیک های حرفه ای گری!
بی شک بحث و تعارض میان کارمندان همیشه بی دلیل نیست. همانطور که مربی های یک تیم می توانند یک عالمه درباره استراتژی مناسب برای بازی بعدی بحث و جدل کنند، کارمندان یک شرکت هم گاهی اوقات سر موضوعات اساسی یک عالمه با هم حرف می زنند. آنچه در اینجا اهمیت حرفه ای گری را نشان می دهد، امکان بحث و تبادل نظر در محیطی آرام و همراه با احترام متقابل است. اینطوری دست کم بحث های طولانی یک نتیجه ای هم به همراه خواهد داشت. البته اگر از ما می شنوید، رفتار حرفه ای تمام اعضای شرکت بی برو برگشت تمام تعارضات و بحث ها را در یک چشم به هم زدن از بین می برد. خب وقتی همه اعضای یک برند رفتاری کاملا حرفه ای و حساب شده دارند، مگر جایی هم برای بحث و جدل باقی می ماند؟
اصول حرفه ای گری در محیط کار:
اگر تا اینجای کار حسابی از حرفه ای گری در محیط کار خوش تان آماده است، دیگر وقت آن است که برویم سراغ اصل مطلب. بی شک شما تا اینجای مقاله ما را دنبال نکرده اید که بدون اصول حرفه ای گری در محل کار بروید سراغ بقیه دغدغه های روزانه تان. با این حساب ما باید نکات جالبی را در این بخش برای شما آماده کرده باشیم، وگرنه کاملا از ما ناامید خواهید شد. خب، اجازه دهید دیگر برویم سراغ فوت و فن رفتار حرفه ای در محیط کار.
حضور سر وقت در محل کار: هیچ چیز با ارزش تر از زمان نیست!
فرض کنید شما یک بلیت هواپیما برای سفری تفریحی دارید و سر ساعت در فرودگاه حاضر شده اید. ظاهرا همه چیز دارد خوب پیش می رود و شما آماده اید تا همراه با خانواده تان چند روزی از هیاهوی عرصه کسب و کار دور باشید، اما یکهو خبر می دهند که پروازتان دو ساعت تاخیر دارد. اینطور موقع ها آدم آنقدر عصبانی است که احتمالا دوست دارد کلا سفرش را لغو کند و برگردد خانه!
مطلب مرتبط: چگونه به مانند یک مدیر فوق العاده رفتار کنیم
شاید فکر کنید مثال بالا خیلی به حرفه ای گری در محیط کار ربطی ندارد، اما ما در روزنامه فرصت امروز نظر دیگری داریم. همانطور که تاخیر در پرواز یک شرکت هواپیمایی احتمالا کلی شهرت منفی و ریزش مشتری برای آنها به بار می آورد، شما وقتی با تاخیری حتی چند دقیقه ای سر کارتان حاضر می شوید همه همکاران و صدالبته مدیران را از خودتان ناامید خواهید کرد.
فکر می کنم کمتر کسی است که ضرب المثل قدیمی «وقت مثل طلاست» را نشنیده باشد. اگر از ما بپرسید، می گوییم که حضور سر وقت در محل کار حتی از طلا هم باارزش تر است. وقتی شما دیر سر یک جلسه کاری حاضر می شوید، اولین نکته ای که در ذهن همکاران و مدیرتان نقش می بندد، بی توجهی تان به شرکت و همینطور وقت دیگران است. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره به کسی که حتی چیزی با ارزش تر از طلا هم برایش مهم نیست، اعتماد نخواهم کرد!
شما برای اینکه کارآفرین وقت شناسی باشید، لازم نیست دنبال یک قرص ویژه باشید که یک شبه متحول تان کند، بلکه باید طوری برنامه ریزی کنید تا دست کم چند دقیقه زودتر از شروع جلسه یا ساعت کاری در محل کار باشید. اینطوری بدون اینکه خیلی خودتان را اذیت کنید، تبدیل به وقت شناس ترین آدم دنیا خواهید شد و بقیه حساب ویژه ای روی شما باز می کنند.
غر غر کردن ممنوع: شما کارآفرین هستید نه منتقد سینما
ماجراجویی در عرصه کسب و کار اصلا شبیه داستان های کمیک یا فیلم هایی که همیشه پایان خوب و خوشی دارند، نیست. شما ممکن است به عنوان عضو یک شرکت با کلی مشکل و دغدغه مداوم دست و پنجه نرم کنید. قبول دارم که این شرایط برای هر کسی سخت یا شاید غیرقابل تحمل است، اما اصلا دلیل خوبی برای غر غر کردن در محل کار نیست. اینطوری شما فقط تبدیل به پمپ تولید انرژی منفی در بین همکاران تان خواهید شد؛ به همین سادگی.
اگر فکر کرده اید ما در اینجا می خواهیم به شما توصیه کنیم تحت هر شرایطی صدای تان درنیاید، سخت دراشتباهید. اعتراض نسبت به شرایط کاری و در میان گذاشتن آن با مدیران شرکت با غر غرهای بی سر و ته کاملا فرق دارد. پس حتی اگر مشکلی در محل کار دارید، سعی کنید خیلی راخت و اصولی حلش کنید. احتمالا شما هم قبول دارید که این راه حال خیلی منطقی تری است، مگر نه؟
مشکلات محل کار را که فاکتور بگیریم، گاهی اوقات غر غرهای کارآفرینان به خاطر اتفاقاتی است که خارج از محیط اداری و در زندگی شخصی شان پیش آمده است. در اینجا باز هم باید یادآوری کنیم که در زندگی همه انسان ها مشکلاتی وجود دارد و این کاملا طبیعی است. اگر حتی یک نفر را هم پیدا کردید که مثل شخصیت اصلی فیلم های هالیوودی کاملا بی غم و غصه بود، جایزه ویژه ای پیش ما دارید!
وظیفه شما به عنوان یک کارآفرین حرفه ای در مواجهه با مشکلات شخصی کاملا روشن است. شما حق دارید هر تصمیمی برای زندگی تان بگیرید، اما اصلا قرار نیست مشکلات تان را وارد محل کار کنید. پس لطفا همیشه قبل از ورود به شرکت هرچه مشکل و دغدغه شخصی دارید، پشت در جا بگذارید. اینطوری هم خودتان راحت تر خواهید بود، هم همکاران تان.
مطلب مرتبط: مدیران موفق چگونه رفتار می کنند
انتخاب حرفه ای لباس: وقتی همه در نگاه اول قضاوت می کنند!
وقتی قرار باشد کسی شما را نصیحت کند، احتمالا اولین نکته ای که رویش دست می گذارد این است که هیچ کس را از ظاهرش قضاوت نکن. این توصیه در نگاه اول خیلی خوب و عالی به نظر می رسد، اما تا وقتی که وارد عرصه کسب و کار نشده باشید!
احتمالا برای شما هم پیش آمده که در یک جلسه کاری به محض اینکه کسی وارد اتاق شود از روی نکات ظاهری مثل لباس، وضعیت موها و همینطور مرتب بودن چهره اش شروع کنید به قضاوت کردن. باور کنید یا نه، تقریبا همه اهالی دنیای کسب و کار چنین کاری را انجام می دهند. خب اگر قرار بود ظاهر کارآفرینان اصلا مهم نباشد، چرا باید حسابی به خودتان زحمت بدهید و قبل از شروع روز کاری با سر و وضعی کاملا مناسب وارد شرکت شوید؟
شاید شما فورا اعتراض کنید که در بعضی از شرکت ها مثل فیس بوک هر کس هر طور که بخواهد می تواند در محل کار و جلسات حاضر شود. ما در این مورد کاملا با شما موافقیم، اما نکته اینجاست که شما در شرکتی مثل فیس بوک هم نمی توانید با یک گرمکن ورزشی و سر و شکلی کاملا به هم ریخته در محل کار حاضر شوید. چنین کاری نه تنها شما را تبدیل به یک کارآفرین آماتور می کند، بلکه حتی نوعی توهین به همکاران تان هم خواهد بود. با این حساب شما باید همین حالا هر فکر و خیالی درباره انتخاب لباسی به غیر از کت و شلوار را از سرتان بیرون کنید. به علاوه، یادتان باشد که همیشه با چهره ای سر حال و همینطور موهایی شانه شده وارد محیط کار شوید. اینطوری دقیقا همان تکه گم شده ای می شوید که پازل کسب و کارتان را کامل خواهد کرد.
کمک به همکاران تان را فراموش نکنید: قهرمان ها همیشه به فکر دیگران هستند
به نظر من حرفه ای ترین افراد در دنیا قهرمان های فیلم ها و سریال ها هستند که بیشتر از خودشان به فکر کمک به دیگرانند. قبول دارم که این قهرمان ها فقط در دنیای سینمایی وجود دارند و در واقعیت اصلا خبری از آنها نیست، اما حتی فکر کردن به عملکرد حرفه ای آنها هم لذت بخش به نظر می رسد، مگر نه؟
اگر شما هم از آن دست کارآفرینان هستید که می خواهید قهرمان شرکت باشید، باید در کنار سختکوشی و خلق کلی ایده بی عیب و نقص نیم نگاهی هم به همکاران تان داشته باشید. گاهی اوقات کارهای شما به عنوان عضوی از یک شرکت مثل یک بازی شطرنج در کلاس جهانی سخت و پیچیده می شود. اینطور وقت ها هر کسی دوست دارد یک همکار به دادش برسد و از شر چالش های کسب و کار خلاص اش کند.
افراد حرفه ای در محیط کار تا حد زیادی شبیه به بازیگران کارکشته ای هستند که سر صحنه به همبازی های جوان ترشان کلی توصیه مختلف می کنند. شاید شما فکر کنید این کار خیلی زمان می برد و حتی ممکن است وظایف خودتان را هم فراموش کنید، اما ما نظر دیگری داریم. اگر این کلیشه که «قهرمان ها از اول قهرمان به دنیا نیامده اند» هیچ جا کاربرد نداشته باشد، دست کم در مورد حرفه ای گری در محل کار مصداق دارد. شما قرار نیست از همان روز اول به تک تک اعضای برند کمک کنید یا اینکه یک تنه بار تمام شرکت را به دوش بکشید. راهکار هوشمندانه تر در این میان شروع کار با ارائه چند توصیه ساده در زمان های خالی مثل وقت ناهار یا گپ و گفت های دوستانه در مسیر بازگشت به خانه است. اینطوری شما خیلی آهسته و آرام وارد مسیر رویایی قهرمانی خواهید شد؛ آن هم بدون دردسر و فشار کاری زیاد!
مطلب مرتبط: خوش رفتاری، رمز موفقیت در مدیریت کسب و کار
بی خیال شایعه پراکنی شوید: اصلی که همه باید رعایت کنند
خیلی از افراد عاشق این هستند که با دوستان صمیمی شان درباره اتفاقاتی که شاید اصلا ربطی هم به خودشان نداشته باشد، صحبت کنند. اینکه مدیر شرکت چطور یکی از کارمندان بخش بازاریابی را توبیخ کرد یا حدس و گمان هایی درباره دلیل ترفیع گرفتن فوری یکی از مدیران میانی بی برو برگشت تبدیل به شایعاتی می شود که هیچ جوره نمی شود جلوی شان را گرفت.
بعضی از کارآفرینان فکر می کنند شایعه پراکنی وقتی در جمع دوستان بسیار صمیمی شان در محل کار باشد، دیگر ایرادی ندارد. اجازه دهید همینجا تکلیف مان را با چنین مسئله ای روشن کنیم. شما تحت هیچ شرایطی نباید حتی یک شایعه کوچک هم ایجاد کنید. این کار نه تنها از نظر حرفه ای درست نیست، بلکه کاملا غیراخلاقی هم خواهد بود. یادتان باشد همیشه قبل از دامن زدن به یک شایعه خودتان را جای فرد موردنظر قرار دهید. فکر می کنم همین کار کافی باشد تا درک کنید که چقدر تجربه شایعه درست شدن پشت سرتان غیرقابل هضم است، مگر نه؟
وقتی شما در محل کار شایعات و حدس و گمان های زیادی را مطرح می کنید، خیلی زود شخصیت تان از نظر بقیه همکاران مثل یک بچه مدرسه ای لوس خواهد شد. فکر می کنم همه شما تجربه برخورد با چنین همکلاسی هایی را داشته باشید. شما را نمی دانم ولی من که حتی یک دقیقه هم حاضر نیستم با چنین فردی کار کنم.
ماجرا درباره شایعه پراکنی آنقدر واضح است که اصلا نیازی به توضیح بیشتر نیست. با این حال گاهی اوقات آدم دلش می خواهد درباره مسائل کاری و وضعیتش در شرکت با یک دوست درد و دل کند. پیشنهاد ما برای شما انتخاب کسی است که اصلا هیچ ربطی به محل کارتان ندارد. یک دوست خارج از محیط کار یا یکی از اعضای خانواده بهترین گزینه خواهند بود. اینطوری می توانید مطمئن باشید که حرفهای تان جای دیگری درز نمی کند و ماجرای یک کلاغ چهل کلاغ پیش نخواهد آمد.
همیشه مثبت نگر باشید: روحیه خوب نیمی از مسیر موفقیت است!
وقتی یک تیم فوتبال دارد شکست می خورد، بعضی از هواداران حتی قبل از اینکه بازی تمام شود سراغ درهای خروج می روند و شاید حتی برخی از بازیکنان ذخیره تیم هم زمین مسابقه را ترک کنند. این یعنی تقریبا کل تیم روحیه و انگیزه اش را کاملا باخته. اگر تیمی را سراغ دارید که با چنین شرایطی توانسته بازی را برگرداند و یک کامبک تاریخی بزند، ما را هم بی خبر نگذارید.
همانطور که هیچ سرمربی دوست ندارد ترک کردن سکو از سوی هواداران و همینطور بعضی از بازیکنان ذخیره را ببیند، صاحبان کسب و کارها نیز هیچ جوره راضی نمی شوند ناامیدی کارمندان شان را تماشا کنند. اگر تا به حال با تعجب به ورشکسته شدن کلی از برندهای بزرگ و کوچک بازار چشم دوخته اید، احتمالا همیشه برای تان سوال بوده که چرا چنین اتفاقی می افتد؟ ما در اینجا یک جواب جادویی برای شما در چنته نداریم، اما یکی از عوامل اصلی در این نو تراژدی ها منفی نگری مداوم کارمندان و حتی مدیران کسب و کار است؛ بله درست شنیدید، منفی نگری مدیران!
وقتی شما شروع می کنید به منفی بافی درباره سرنوشت شرکت و فرصت هایی که روی شان سرمایه گذاری کرده اید، اولین اتفاقی که می افتد تغییر ذهنیت تان به ماجراست. اینطوری دقیقا مثل بوکسوری که چند ثانیه قبل از شروع مسابقه به تمرین ها و استراتژی هایی که چیده شک می کند، کاملا آماده باخت خواهید شد. اینطور موقع ها خیلی شانس بیاورید شکست شرکت به قیمت چند ماه عقب افتادن از رقبا تمام می شود و خبری از حذف کامل شما و دوستان تان از بازار نخواهد بود.
مطلب مرتبط: رفتار حرفه ای در محیط کسب و کار
ما در روزنامه فرصت امروز مثبت نگری را اصلی اساسی برای حرفه ای گری قلمداد می کنیم. این تکنیک به شما اجازه می دهد تا آخرین دقیقه بازی تلاش کنید و به حتی تا مریخ هم شد دنبال آن بروید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که این نوع نگرش خیلی بهتر از ناامیدی مداوم است، مگر نه؟
اشتباهات تان را مخفی نکنید: حرفه ای ها فرار نمی کنند
آیا تا به حال قهرمانی را دیده اید که اصلا مسئولیت کارهایش را قبول نکند و از همه بدتر اینکه وقتی شرایط وخیم شد پا به فرار بگذارد؟ یک جواب هوشمندانه به چنین سوالی این است که بگوییم این شخص اصلا قهرمان نیست. وگرنه فرار کردن که جایی در رفتار قهرمان ها ندارد!
شما برای اینکه تبدیل به یک قهرمان حرفه ای در محل کارتان شوید، باید یاد بگیرید اشتباهات تان را قبول کنید. هدف ما این نیست که به شما بگوییم اصلا نباید اشتباه کنید، چراکه چنین کاری مثل این است که انتظار داشته باشیم یک قهرمان فرمول یک حتی یک بار هم دوم یا سوم نشود. اوضاع شما به عنوان عضو حرفه ای یک شرکت وقتی به هم می ریزد که اشتباهی را مرتکب شده و به هر قیمتی قصد شانه خالی کردن از زیر بارش را داشته باشید؛ همینقدر عجیب و باورنکردنی.
اگر نظر ما را بخواهید، شما به عنوان یک کارآفرین حرفه ای باید همیشه سناریوهای شکست تان را هم در نظر بگیرید. اینکه خیلی ها واکنش های عجیب و غریبی نسبت به اشتباهات شان نشان می دهند، به خاطر این است که اصلا ذهنیتی از این اتفاق ندارند. اشتباه فقط فاجعهای نیست که برای دیگران رخ می دهد، بلکه هر لحظه ممکن است شما را هم درگیر کند. وقتی شما آماده مواجهه با اشتباهات و قبول مسئولیت شان باشید، به جای یک قهرمان فراری تبدیل به شوالیه ای محبوب در بین همکاران تان خواهید شد. این یعنی شما به قله حرفه ای گری در دنیای کسب و کار رسیده اید.
سخن پایانی
حرفه ای گری در محل کار مثل یک غول شکست ناپذیر در بازی های کامپیوتری نیست، بلکه شما می توانید با رعایت بعضی از توصیه ها و نکات ساده تبدیل به حرفه ای ترین کارآفرینان دنیا شوید.
مطلب مرتبط: رفتار حرفه ای در محیط کسب و کار
حالا که تا آخر این مقاله همراه ما بوده اید، احتمالا نظرتان درباره حرفه ای گری حسابی تغییر کرده و شاید حتی آماده باشید تا وارد این ماجراجویی جذاب شوید. اگر در این میان سوال یا نظری درباره حرفه ای گری در محیط کار داشتید، لطفا همین جا آنها را با ما در میان بگذارید.
منابع: