ولخرجی در بازار عادتی است که نه تنها بازاریاب ها، بلکه مدیران را هم درگیر خودش می کند. انگار که بدون صرف هزینه های گزاف در بازار هیچ استارت آپی به سرانجام نمی رسد. همانطور که در دنیای فوتبال برخی از باشگاه ها با بریز و بپاش تیم های کهکشانی می بندند، در عرصه تبلیغات هم کلی از برندها دنبال چنین رویایی هستند. البته چنین رویاهایی همیشه به واقعیت بدل نمی شود؛ چراکه هزار و یک دلیل برای ناکامی در تبلیغات پولی وجود دارد. مثلا شرکتی را در نظر بگیرید که سراغ تبلیغات در تیک تاک رفته اما این اپ در بازار هدفش اصلا خدمات ارائه نمی کند. بی شک چنین هزینه هایی نه تنها بی نتیجه می ماند، بلکه موجبات خنده اهالی دنیای کسب و کار را نیز فراهم خواهد کرد.
تبلیغات پولی حوزه ای نیست که شوخی بردار باشد. خب جایی که پای مبالغ، هرچند اندک، وسط باشد همه بازاریاب ها شش دانگ حواس شان را جمع خواهند کرد. فکر می کنم حالا دیگر خیلی خوب بدانید چرا برخی از مدیران در برابر پیشنهاد تبلیغات پولی مقاومت سختی نشان می دهند، مگر نه؟
ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین پلتفرم های آنلاین برای تبلیغات پولی آشنا کنیم. بی شک اغلب شما درباره بازاریابی ارگانیک مطالب مختلفی به گوش تان خورده است. با این حال اگر با خودمان روراست باشیم، بدون تبلیغات پولی هیچ خبری از موفقیت در بازار نخواهد بود.
البته منظور ما در اینجا تبلیغات بی هدف نیست. در عوض بازاریاب ها باید با برنامه ای کامل وارد گود شوند. وگرنه کلاه شان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: 7 پلتفرم برتر تبلیغات اینترنتی
اگر شما هم دوست دارید فهرستی از پلتفرم ها و روش های کلیدی برای تبلیغات پولی را دم دست تان داشته باشید، در ادامه با ما همراه شوید. در پایان این مقاله شما نه تنها پلتفرم های مناسب برای تبلیغات را خواهید شناخت، بلکه با برخی از اشتباهات رایج در این صنعت نیز آشنا می شوید.
تبلیغات کلیکی: گزینه ای آشنا
تبلیغات کلیکی الگویی رایج در دنیای امروز محسوب می شود. در این روش کسب و کارها در ازای هر بار تماشا یا تعامل کاربران با تبلیغ شان مبلغ مشخصی به موتورهای جست وجو پرداخت می کنند. مثلا وقتی در گوگل تبلیغ می کنید، با هر کلیک کاربران بر روی لینک اصلی باید مبلغ مشخصی به این غول آنلاین پرداخت کنید. از آنجایی که امروزه اغلب مردم از گوگل برای جست وجو در اینترنت استفاده می کنند، نام بردن از بقیه موتورها مثل یاهو یا بینگ بی معناست!
اگر فکر می کنید تبلیغات کلیکی فقط به عامل پیشنهاد مالی بستگی دارد، احتمالا هیچ چیزی درباره مزایده های گوگل ادز نمی دانید. در چنین مزایده هایی معیار اصلی برای انتخاب یک تبلیغ نه پیشنهاد مالی، بلکه کیفیت و میزان رضایت کاربران از کمپین های قبلی است. جمع بین سه مورد بالا در نهایت یک نمره نهایی برای برندها به همراه دارد. این نمره نهایی هرچه بالاتر باشد، شانس نمایش تبلیغات نیز بالاتر می رود.
یادتان باشد، گوگل اصلا دوست ندارد موجب ناراحتی کاربرانش شود. پس اگر فکر کرده اید با محتوای معمولی امکان تاثیرگذاری بر روی کاربران را دارید، مسیر را کاملا اشتباه آمده اید. نکته جالب دیگر اینکه گاهی اوقات تیم های بازاریابی محتوایی کاملا بی ربط پیش پای کاربران قرار می دهند. این در صورتی است که شما به راحتی در گوگل ادز امکان تعیین دامنه مخاطب هدف تان را دارید. پس قبل از اینکه با عجله تبلیغ تان را تحویل گوگل دهید، کمی به مخاطب هدف تان هم فکر کنید. در این مرحله شما باید جواب یک سوال ساده را بدهید: تبلیغ تان برای چه کسانی جذاب خواهد بود؟
جواب سوال بالا در واقع مخاطب هدف تان را شکل می دهد. پس سعی کنید جوابی کاملا منطقی به سوال بالا دهید. وگرنه اوضاع تان به هم خواهد ریخت.
شبکه های اجتماعی: مهمترین گزینه دنیا
شبکه های اجتماعی فقط فضایی برای تعامل کاربران با هم نیست. شاید شما روزانه به لطف اینستاگرام یا توئیتر با دوستان دورتان ارتباط برقرار کنید، اما بازاریاب ها دنبال کسب درآمد از این فضا هستند. البته درآمدزایی از شبکه های اجتماعی به همین سادگی نیست؛ چراکه شما باید اول جا پای تان در بازار را محکم کنید. این امر بدون تبلیغات پولی تقریبا شبیه رویایی خام خواهد بود.
بی شک تبلیغ در تمام شبکه های اجتماعی شبیه قمار خواهد بود. در این سناریو شاید تا لحظه آخر حس آدم های برنده را داشته باشید اما دست آخر چیزی جز شکست نصیب تان نخواهد شد. به همین خاطر ما در این بخش فرمول دیگری برای تان آماده کرده ایم. تنها کاری که در این بخش باید انجام دهید، یک نظرسنجی کوتاه از مشتریان وفادارتان است. معمولا در فرم های خرید بخشی تحت عنوان «شیوه آشنایی با برند» درج می شود. اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید، از مشتریان درباره پلتفرمی که نظرشان را جلب کرده، سوال کنید. به زبان خودمانی، شما باید بفهمید مشتریان در کدام شبکه اجتماعی شما را دیده اند.
بعد از اینکه مسئله بالا حل شد، دیگر راه درازی تا موفقیت باقی نمانده است. در ادامه مسیر باید استفاده از ترندهای داغ و دست اول را در ذهن داشته باشید. چنین ترندهایی به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. خب اگر کسی را سراغ دارید که شیفته برندهایی با محتوای بازاریابی معمولی است، ما را هم بی خبر نگذارید.
مطلب مرتبط: پلتفرم های بازاریابی
ادرول (Adroll): پلتفرمی تازه نفس!
تا اینجای کار درباره دو گزینه تقریبا شناخته شده در دنیای تبلیغات حرف زدیم. با این حال قرار نیست همه چیز مطابق انتظارتان پیش برود. این روزها کلی پلتفرم تخصصی برای تبلیغات راه اندازی شده که هوش از سر هر بازاریابی می برد. ما در این بخش قصد داریم نگاهی به یک ابزار تازه در دنیای تبلیغات داشته باشیم. این پلتفرم ادرول نام دارد. سیستم کار در این پلتفرم بی نهایت هوشمندانه است. بر این اساس ادرول تمام ترافیک سایت تان را مدیریت کرده و براساس مدت زمان حضور هر کاربر در سایت و بخش هایی که زیر و رو می کند، تبلیغات شخصی سازی شده تحویلش می دهد. ماجرا جالب شد، نه؟
شخصی سازی تبلیغات از آن دست ترندهایی است که هیچ وقت قدیمی نمی شود. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه حرصم از مشاهده تبلیغات یکدست درمی آید. خب مگر همه آدم ها در دنیا یک سلیقه یکسان دارند که این همه تبلیغ شبیه به هم به پُست مان می خورد؟ جواب سوال بالا، وقتی ابزاری مثل ادرول، دم دستان باشد، همیشه منفی خواهد بود.
یادتان باشد، جلب نظر مشتریان در دنیای امروز کار راحتی نیست. به همین خاطر باید خودتان را برای یک فرآیند پیچیده آماده کنید. در چنین شرایطی استفاده از ابزاری مثل ادرول حسابی کارتان را راحت می کند. دست کم دیگر خیال تان راحت است که مسئولیت سنگین شخصی سازی تبلیغات به درستی انجام می شود. البته این وسط همچنان این شما هستید که باید تبلیغات مختلف را طراحی کنید. ادرول فقط براساس اطلاعاتی که از کاربران به دست می آورد، نوع خاصی از تبلیغات را جلوی روی شان قرار خواهد داد.
آمازون: گزینه ای رو به رشد
آمازون برندی است که همه در سراسر دنیا با آن آشنایی دارند. مگر می شود کسی در دنیا باشد و دست کم آرزوی خرید آنلاین بی دردسر در سرش نباشد؟ این رویای دور و دراز به لطف آمازون نزدیک تر از همیشه به ماست!
آمازون در طول بیش از دو دهه اخیر تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. حالا هم بعد از فراز و نشیب های متعدد در موقعیتی ممتاز در بازار قرار دارد. همین امر آمازون را به فکر کسب درآمد از موقعیتش انداخت. به طوری که این روزها تبدیل به رقیبی جدی برای گوگل ادز شده است. ماجرا از این قرار است که آمازون با دریافت پول از برندها مثل خیلی از پلتفرم های دیگر تبلیغات شان را در صفحات سایتش نمایش می دهد. البته از آنجایی که بازدید آمازون چند صد میلیونی است، درآمد خیلی خوبی از طریق تبلیغات به جیب می زند.
اگر شما هم دنبال فروش آنلاین محصولات تان هستید، آمازون یکی از بهترین گزینه های دنیاست. البته باید حواس تان به جزییات کار باشد؛ چراکه کمتر کسی در دنیا دوست دارد تبلیغاتی به درد نخور در آمازون مشاهده کند. ریسک اصلی ماجرا بی توجهی آمازون به یک سیستم ارزیابی تبلیغات است. همین امر ریسک کار را بالا برده و اگر حواس تان نباشد، خیلی از کاربران کفرشان از دست محتوای تان درخواهد آمد.
مطلب مرتبط: برنامه برندهای برتر برای تبلیغات کلیکی در سال 2023
متا: پلتفرمی یکپارچه برای تبلیغات
شرکت فیس بوک که امتیاز اصلی اینستاگرام و واتس اپ را در اختیار دارد، چند وقتی هست با یک نام تازه در بازار فعالیت می کند. اکنون این شرکت «متا» است که مدیریت اصلی پلتفرم های فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ را برعهده دارد. نکته جالب اینکه متا برای سهولت تبلیغات یکپارچه در پلتفرم هایش یک ابزار مرکزی طراحی کرده است. بر این اساس شما امکان نمایش تبلیغات ترکیبی در سه پلتفرم مورد بحث را خواهید داشت.
تا قبل از شروع به کار پنل متا خیلی از کارآفرینان برای تبلیغات در بین اینستاگرام و فیس بوک مشکلات بی نهایت زیادی داشتند. البته این مشکلات بیشتر از اینکه فنی باشد، مربوط به زمان موردنیاز برای تبلیغ جداگانه در هر کدام از پلتفرم های مورد بحث است. به همین خاطر ابزار متا عصای دست بازاریاب هاست.
راستش را بخواهید، رابط کاربری متا آنقدر ساده و سرراست هست که نیازی به توضیح نداشته باشد. اگر تجربه کار با پنل تبلیغات فیس بوک را داشته باشید، الان کارتان بی نهایت ساده خواهد بود. فقط یادتان باشد، شما قرار نیست یک محتوا را بدون هیچ تغییری در هر سه پلتفرم متا آپلود کنید. پس کمی شخصی سازی را هم در دستور کارتان قرار دهید.
این روزها خیلی از برندها برای فرار از مسئولیت سنگین تولید محتوا دیگر حوصله ای برای شخصی سازی آن ندارند. همین امر فاجعه های بزرگ را رقم می زند. به طوری که خیلی وقت ها تیم های بازاریابی از دل سرمایه گذاری بر روی متا هیچ بازگشت سرمایه ای نمی بینند. در چنین مواقعی اغلب بازاریاب ها زمین و زمان را مقصر می دانند. با این حال متهم ردیف اول خودشان هستند؛ چراکه شخصی سازی را به راحتی آب خوردن فراموش کرده اند.
سخن پایانی
هدف ما در این مقاله مروری بر مهمترین پلتفرم ها برای تبلیغات پولی بود. شما الان گزینه های بی نهایت جذاب و کاربردی برای شروع کارتان دارید. با این حال قبل از اینکه با عجله کارتان را شروع کنید، باید تکلیف برخی از موارد را روشن کنیم. اگر دقت کرده باشید، ما در این مقاله حسابی روی شخصی سازی محتوا تاکید کردیم. شما حتی اگر بیشترین بودجه تبلیغاتی را هم صرف کنید، بازهم بدون شخصی سازی دست تان به جایی بند نخواهد بود. نکته جالب اینکه اغلب کاربران یاد گرفته اند بدون حتی یک ثانیه توجه از کنار محتوای تکراری عبور کنند. با این حساب تکلیف تبلیغات تکراری شما در پلتفرم های مختلف حتی قبل از شروع کمپین هم روشن است!
بی شک تبلیغات پولی همیشه استرس زیادی برای کارآفرینان و تیم های بازاریابی به همراه دارد. هرچه باشد توضیح اینکه چرا یک کمپین اهداف موردنظر را برآورده نکرد، همیشه سخت است. به ویژه اگر پای سرمایه گذارهای سختگیر هم وسط باشد. آن وقت دیگر هیچ راه فراری نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: بهترین تبلیغات تلویزیونی دنیا
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با بهترین پلتفرم های تبلیغات پولی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با موضوع مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم.
منابع: