ایجاد یک خرده فروشی آنلاین که موفقیت بالایی در بازار کسب کند، امر بسیار سختی محسوب می شود. سالانه شمار بسیار زیادی از کارآفرینان که وارد این حوزه شده اند، با شکست از آن خارج می شوند. همین امر راه اندازی فروشگاه آنلاین را بدل به امری پرریسک کرده است. اگر شما با وجود تمام ریسک های این حوزه هنوز هم مایل به ورود بدان هستید، مقاله کنونی مخصوص شماست.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای ارزیابی میزان سوددهی خرده فروشی های آنلاین است. بدون تردید این امر برای داوری درباره میزان موفقیت استراتژی های کاری امر مهمی خواهد بود. شما به لطف چنین معیارهایی به ساده ترین شکل ممکن می توانید در صورت نیاز بازنگری اساسی در نحوه فعالیت تان صورت دهید.
اگر شما هم به طور مداوم نگران میزان بازگشت سرمایه یا سوددهی کسب و کار آنلاین تان هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین معیارها در این رابطه را مورد ارزیابی قرار دهیم.
مطلب مرتبط: جدیدترین ترندهای بازاریابی در حوزه خرده فروشی آنلاین
میانگین ثبت سفارش مشتریان
نخسین معیاری که شما باید مدنظر داشته باشید، میانگین ثبت سفارش مشتریان است. این امر به شما برای اطلاع دقیق از وضعیت برندتان کمک خواهد کرد. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها برای ارائه خدمات به مشتریانش تحولات مربوط به این نرخ مهم را مدنظر قرار نمی دهند. اگر نرخ ثبت سفارش خرده فروشی شما در طول سال های اخیر به طور مداوم کاهش پیدا کرده است، باید به طور قابل ملاحظه ای نسبت به بازنگری در استراتژی های بازاریابی و فروش تان اقدام نمایید، در غیر این صورت شاید هر لحظه احتمال ورشکستگی کسب و کارتان وجود داشته باشد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای صاحبان فروشگاه های آنلاین دارد. با این حساب دست کم هر شش ماه یک بار میانگین ثبت سفارش تان را مورد ارزیابی قرار دهید.
نرخ تبدیل
نرخ تبدیل به میزان توانایی شما برای جلب نظر مخاطب هدف تان به منظور خرید از برندتان ارتباط دارد. به عنوان مثال، اگر شما روزانه هزار بازدیدکننده از سایت تان داشته باشید، در صورت ثبت 100 سفارش، نرخ تبدیل تان 10 درصد خواهد بود. البته در دنیای واقعی این درصد خیلی پایین تر از این حرف هاست، اما شما باید همیشه حواس تان به این نرخ بسیار مهم باشد، در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان را از دست خواهید داد.
امروزه بسیاری از برندهای بزرگ برای ارزیابی وضعیت برندشان به طور مداوم از این نرخ استفاده می کنند. نرخ تبدیل به شما برای پیش بینی ریزش مشتریان و اقدام مناسب برای جلوگیری از این کار کمک خواهد کرد. به علاوه در صورت عملکرد مناسب برندتان در این بخش همه چیز مشخص خواهد شد.
ایراد بسیاری از برندها در زمینه استفاده از نرخ تبدیل مربوط به بی توجهی به آن و حتی عدم آشنایی دقیق با معنای آن است. این امر شرایط بسیار دشواری پیش روی برندها قرار می دهد. مواجهه با وضعیت ناآگاهی از شرایط برند اغلب اوقات وضعیت را به شدت پیچیده خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه نرخ تبدیل را به طور هفتگی چک کنید. به این ترتیب دیگر دلیلی برای نگرانی نسبت به وضعیت مشتریان و نظرشان درباره فروشگاه آنلاین شما باقی نخواهد ماند.
نرخ حفظ مشتری
جلب نظر مشتریان شاید امر مهمی برای کسب و کارهای آنلاین باشد، اما نکته مهمتر در این میان تلاش برای حفظ آنها در بازه های زمانی بلند است. این امر به شما امکان بهبود وضعیت تان در بلندمدت را خواهد داد. بسیاری از خرده فروشی های تازه تاسیس پس از چند بار تعامل با مشتریان برای بار اول دیگر امکان جلب نظرشان را پیدا نمی کنند. دلیل این امر هرچه باشد، پس از مدت زمانی کوتاه برند موردنظر را به مرز ورشکستگی خواهد رساند. بنابراین شما باید توجه ویژه ای به شرایط تان در این حوزه داشته باشید.
مطلب مرتبط: فروش بالا در خرده فروشی های آنلاین با تکنیک های طلایی
نرخ حفظ مشتری به توانایی شما برای تبدیل مشتریان عادی به خریداران وفادار برند اشاره دارد. هرچه این نرخ بالاتر باشد، بیانگر درستی مسیری است که در زمینه تعامل با مشتریان طی کرده اید، در غیر این صورت باید ارزیابی دوباره ای نسبت به تمام اقدامات تان در این حوزه صورت دهید.
بی شک مدیریت کسب و کارهای آنلاین دشواری های خاص خودش را دارد. در این میان اگر شما به دنبال ارزیابی میزان سوددهی مناسب کسب و کارتان هستید، سه راهکار فوق به شما کمک قابل ملاحظه ای خواهد کرد.