تولید محصولات تازه با استفاده از فناوری های روز دنیا یکی از اهداف مهم برندها در کسب و کارهای مختلف محسوب می شود. هر چقدر توانایی برند ما برای تولید محصولات دارای فناوری جدید بالا باشد، بازهم بدون بازاریابی مناسب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود نخواهد داشت. امروزه با توجه به افزایش سطح رقابت در حوزه بازاریابی و تولید محصولات مختلف در سراسر دنیا حجم رقابت میان برندها به شدت افزایش پیدا کرده است. بازاریابی برای محصولات دارای فناوری های تازه شاید در نگاه نخست ساده به نظر برسد، اما عدم آشنایی مشتریان با فناوری به کار رفته در محصولات مانع بزرگی در مسیر تاثیرگذاری بر روی آنها محسوب می شود.
امروزه هیچ تضمینی برای موفقیت محصولات جدید با استفاده صرف از فناوری های نوین وجود ندارد. بسیاری از برندها بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازاریابی برای محصولات شان را احساس می کنند. ما در ادامه این مقاله به بررسی برخی از راهکارهای مناسب برای بازاریابی محصولات دارای فناوری های نوین خواهیم پرداخت.
1. شناخت مخاطب هدف
یکی از ساده ترین راهکارهای بازاریابی تلاش برای شناخت مخاطب هدف است. بدون تردید اغلب بازاریاب ها و کارآفرینان در طول فعالیت حرفه ای شان چنین توصیه هایی را شنیده اند، با این حال کمتر بازاریابی در عمل اقدام به اجرای چنین توصیه ای می کند.
مطلب مرتبط: موفقیت با استفاده از تکنیک های بازاریابی قدیمی
ضرورت شناخت دقیق مخاطب هدف از هزینه های بالای بازاریابی و ضرورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف سرچشمه می گیرد. ما سالانه شاهد نمایش کمپین های بازاریابی بسیار زیادی هستیم، با این حال تعداد کمی از آنها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دارد. همین امر شکست مداوم برندها برای بازاریابی محصولات و به تبع آن فروش شان را در پی دارد.
شناخت دقیق مخاطب هدف به لطف توسعه فناوری های آنلاین دیگر کار زمانبری نیست. بازاریاب ها به غیر از خرید اطلاعات طبقه بندی شده از سوی آژانس های بازاریابی امکان تعامل با مشتریان و مخاطب هدف شان در شبکه های اجتماعی را نیز دارند. بنابراین شما پیش از طراحی کمپین مورد نظرتان باید از رابطه میان برند و مشتریانتان نهایت استفاده را نمایید.
2. استفاده از کانال های ارتباطی مناسب
شناخت مخاطب هدف فقط به معنای طراحی پیام بازاریابی به صورت تاثیرگذارتر نیست. ما وقتی شناخت درستی از مخاطب هدفمان داریم، آگاهی نسبی از شبکه های اجتماعی مورد علاقه آنها نیز خواهیم داشت بنابراین فعالیت ما باید در شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطب هدف دنبال شود. امروزه بسیاری از برندها از کانال های ارتباطی نامناسبی برای تعامل با مخاطب هدفشان استفاده می کنند. نتیجه این امر ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است.
اگر ما قصد بازاریابی برای محصولات مورد پسند نسل جوان را داریم، باید در شبکه های اجتماعی جدیدتر مانند تیک توک یا اینستاگرام تولید محتوا نماییم. ایجاد هماهنگی میان محتوای بازاریابی و کانال های ارتباطی مناسب یکی از مهمترین فرآیندهای بازاریابی محسوب می شود. در غیر این صورت پیام بازاریابی ما به دست مخاطب بی علاقه به کسب و کارمان خواهد رسید.
3. توجه به نحوه قیمت گذاری محصولات
قیمت محصولات یکی از عوامل مهم در انتخاب نهایی مشتریان است. محصولات دارای فناوری های نوین در صورت قیمت بسیار بالا کمتر مورد توجه مشتریان قرار خواهد گرفت. همچنین باید به تاثیر فناوری موردنظر بر روی زندگی مشتریان نیز توجه داشته باشیم. آیا فناوری تازه مورد استفاده ما ارزش صرف هزینه بیشتر از سوی مشتریان را دارد؟ متاسفانه در بسیاری از مواقع محصولات دارای فناوری های تازه در عمل ارزش صرف هزینه بسیار بالا را ندارد بنابراین مشاهده با استقبال اندک مشتریان نسبت به یک محصول امر کاملا طبیعی خواهد بود.
یکی از استراتژی های مناسب برای فروش محصولات دارای فناوری های نوین در بازارهای مختلف انتخاب سطح قیمت منطقی است. شاید ما در مراحل اولیه فروش حتی نیاز به ارائه تخفیف های گسترده نیز داشته باشیم. مزیت این امر امکان تاثیرگذاری بلند مدت بر روی مشتریان خواهد بود. بدون تردید بسیاری از برندها نسبت به این تکنیک روی خوش نشان نمی دهند. شما به طور کلی باید میان شکست فوری یا تحمل هزینه های جا افتادن محصولتان در بازار دست به انتخاب بزنید.
4. تولید محتوای قابل بازنشر
امروزه یکی از عادت های رایج کاربران در شبکه های اجتماعی مربوط به بازنشر محتوای بازاریابی برندهاست. اگر محتوای برند شما بازنشر قابل توجهی در شبکه های اجتماعی دریافت می کند، این امر حکایت از طی مسیر تولید محتوا به صورت کاربردی دارد. نکته مهم در این میان بارگذاری محتوای بازاریابی برند به صورت قابل بازنشر است. ایراد بسیاری از برندها بارگذاری نامناسب محتوای بازاریابی برندشان است. نتیجه این امر ناتوانی کاربران برای بازنشر محتوای برندهای مورد علاقهشان است. هرچه محتوای ما سازگاری بیشتری با بازنشر در شبکه های اجتماعی داشته باشد، شانس کسب موفقیت بازاریابی مان بیشتر خواهد شد.
5. همکاری با کارشناس های حرفه ای
بیان نظرات مربوط به کارشناس های حرفه ای کسب و کار نسبت به محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه بسیاری از مشتریان در بازارهای مختلف پس از اطمینان از نظرات کارشناس های مطرح کسب و کار دست به خرید محصولات مختلف می زنند بنابراین همکاری با چنین کارشناس هایی نتیجه مطلوبی برای برند شما خواهد داشت.
علاوه بر همکاری با کارشناس های کسب و کار ، همکاری با بازاریاب های حرفه ای برای بررسی انتقادی محتوای برندمان پیش از انتشار نیز مفید خواهد بود. اغلب بازاریاب های حرفه ای در فرآیند ارزیابی یک کمپین به نکات بسیار مهمی اشاره می کنند . اغلب این نکات پیش از آن مدنظر بازاریاب های شرکت قرار نگرفته است بنابراین شما فرصت مناسبی برای به روز رسانی محتوای کمپین تان و رفع ایرادات اساسی پیش از انتشار خواهید داشت.
مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی سنتی که هنوز کارایی دارند
6. اهمیت زمان بندی مناسب
بازاریابی مناسب با شرایط جاری در بازار کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. فناوری های مورد استفاده برند ما در زمینه تولید محصولات تازه باید راه گشای مشکلات جاری مشتریان باشد. در غیر این صورت ما شانس چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهیم داشت. اکنون وضعیت جهانی در پیوند با شیوع ویروس کرونا دارای دغدغه محوری است بنابراین تولید محصولات مرتبط با پیشگیری از ابتلا به این ویروس موفقیت بالایی در بازار خواهد داشت. درست به همین خاطر برخی از برندها زمان رونمایی از محصولات تازه شان را تغییر داده اند. این امر در راستای تلاش برای هماهنگی هرچه بیشتر با اتفاقات پیش روی صورت گرفته است.
بازاریابی برای محصولات دارای فناوری های تازه پیچیدگی های خاص خود را دارد. ما در حال معرفی محصولی تازه به بازار باید تمام جزییات و واکنشهای احتمالی مشتریان را مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت شانسی برای بازاریابی موفق و تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهیم داشت.