یک جمله مشهور در زمینه بازاریابی وجود دارد که می گوید هر اقدامی محدوده زمانی مشخص خود را داشته و نمی توان از آنها برای طولانی مدت استفاده کرد، با این حال آیا این جمله تحت هر شرایطی درست است؟
بدون شک برای هر چیزی استثناهایی وجود دارد. اگرچه نمی توان منکر تغییرات مداوم بود، با این حال برخی از تکنیک ها را باید جاودانه دانست. درواقع استفاده از آنها حتی در 100 سال آینده نیز بدون شک کاربردی خواهند بود. به همین خاطر قدیمی بودن صرفا به معنای ناکارآمدی محسوب نمی شود. در همین راستا به بررسی 10 تاکتیک بازاریابی خواهیم پرداخت که در این دسته قرار می گیرند.
1-احساس مهم بودن را در مشتری ایجاد کنید
مشتری باید تصور کند که شما توجه ویژه ای را به او دارید، با این حال افراد پس از مدتی کاملا متوجه رفتارهای کاملا مصنوعی خواهند شد. به همین خاطر نیز لازم است تا این مورد را به باور قلبی خود تبدیل کنید که مشتری برای بقای برند شما، مهم ترین فرد محسوب می شود. این امر باعث خواهد شد تا از انجام هیچ گونه خدمتی به آنها خودداری نکنید. برای آموزش نحوه رفتار در این زمینه، بهترین توصیه توجه به اقدامات انجام گرفته از سوی نمونه های موفق محسوب می شود. با توجه به قدمت بالای این روش، بدون شک شما با تعداد بی شماری مثال مواجه خواهید بود که تنها کافی است تا موارد مورد علاقه خود را به صورت یک فهرست درآورده و در تلاش برای پیاده سازی آن باشید. در نهایت توجه داشته باشید که شما باید همواره خدمتی فراتر از حد انتظار مشتری را ارائه دهید. این امر شگفت زدگی و وفاداری آنها را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی سنتی برای کسب و کارهای کوچک
2-برندسازی کنید
تصور بسیاری از افراد در زمینه برندسازی، ایجاد یک لوگو و نام تجاری است، با این حال این مسئله بسیار فراتر از این موضوع بوده و لازم است تا اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهید. برای مثال تحقیق اولیه در بازار برای پیداکردن خواسته های مشتری، یکی از الزامات اولیه محسوب می شود. به همین خاطر نباید تصور کنید که برای این موضوع تنها به یک طراح نیاز خواهید داشت. همچنین برند باید بیانگر آرزو ها و آرمان شما باشد. درواقع برند را می توان به عنوان عینکی دانست که باعث می شود تا شرکت شما بهتر دیده شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا در این رابطه کاملا اصولی رفتار کنید. خوشبختانه مقالات متعددی در این رابطه وجود دارد که می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد. در نهایت این جمله را همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ شرکتی بدون در اختیار داشتن برندی قدرتمند، قادر به بقا نخواهد بود.
3-پیام هایی کاملا کوتاه داشته باشید
هر چیزی که می خواهید با مخاطب خود به اشتراک بگذارید باید به کوتاه ترین روش ممکن باشد. برای مثال ممکن است اطلاعاتی را در رابطه با آخرین وضعیت فروش شرکت منتشر کنید. بدون شک اگر از یک متن طولانی استفاده کرده باشید، با میزان بازدید فاجعه باری مواجه خواهید شد، با این حال همین اطلاعات اگر در قالب آمار و در تنها یک تصویر ارائه شود، بدون شک بازخوردهایی فوق العاده را تجربه خواهید کرد. این اصل مختصربودن، باید در تمامی اقدامات شما رعایت شود. برای مثال در توضیحات نحوه استفاده از محصول، کلیپ های تبلیغاتی و... شما باید به دنبال کوتاه-ترین روش انتقال پیام خود باشید. برای مثال امروزه اثبات شده است که افراد تمایلی را به مطالعه متن های طولانی ندارند. به همین خاطر نیز شما می توانید از اقدامات چند مرحله ای استفاده کرده و یا با تولید فایل صوتی و یا کلیپ، به جذابیت و افزایش آستانه تحمل مخاطب خود بیفزایید.
4-در شبکه های اجتماعی حضوری فعال داشته باشید
حضور در شبکه های اجتماعی صرفا به معنای نمایش محصولات همراه توضیحات آنها و در نهایت درج قیمت نبوده و تبلیغات مستقیم، هیچ گاه آن چیزی نخواهد بود که مورد علاقه مخاطب باشد. به همین خاطر نیز باید به فعالیت درست در شبکه های مختلف توجه داشته باشید. به این امر توجه ویژه ای را داشته باشید که هر شبکه اجتماعی، ماهیت و امکانات متفاوتی را با سایرین داشته و همین امر باعث می شود تا یک محتوا را ابدا نتوان برای تمامی آنها مورد استفاده قرار داد. به همین خاطر ضروری است تا به این نکته ظریف ولی بسیار مهم توجه داشته باشید. همچنین فضا دادن به مشتری برای محتواسازی و یا بیان نظرات خود، از دیگر مواردی محسوب می شود که سایر افراد را به اطمینان لازم برای پذیرش برند شما و در نهایت انجام خرید خواهد رساند. در نهایت نکته طلایی استفاده از شبکه های اجتماعی این است که اقدامات شما باید ثبات کافی را داشته باشد. درواقع شما به یک برنامه زمانی نیاز خواهید داشت. بدون شک بدون وجود آن هیچ یک از اقدامات با جذب حداکثری همراه نخواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی سنتی
5-کارمندان را تحت فشار قرار ندهید
اگرچه اکثر روش های بازاریابی مختص به مشتریان است، با این حال در صورتی که تیم شرکت از آرامش کافی برخوردار نباشد، شما قادر به پیاده کردن هیچ برنامه ای نخواهید بود. به همین خاطر همواره لازم است تا در تلاش برای کاهش فشارها و سختی کار کارمندان خود باشید. این امر باعث خواهد شد تا کارمندان تمرکز بسیار بالایی را در کار خود داشته و علاقه خود را حفظ کنند. برای مثال گوگل با ایجاد انواع اتاق ها برای اقداماتی نظیر گوش دادن و نواختن موسیقی، تلاش کرده است تا فشارهای روانی کارمندان را به حداقل رسانده و فضا را برای تفکر خلاق ایجاد کند. با نگاهی به گذشته نیز متوجه این امر خواهید شد که مدیرانی که با کارمندان خود رفتار خوبی را داشته اند، حضوری طولانی مدت تر و موفق تر را دارند. درواقع فشار بیش از حد حتی روبات ها را نیز با استهلاک شدید مواجه خواهد ساخت. به همین خاطر ضروری است تا به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.
6-ایجاد نیاز کنید
با اقدامات متعددی نظیر آگاهی بخشی و یا تحریک افراد به خرید با ارائه پیشنهادات ویژه می توان مخاطبانی را که قصدی برای خرید نداشته اند سریعا به مشتری تبدیل کرد. درواقع در بازاریابی نباید صبر کنید تا مشتری به سراغ شما بیاید. به همین خاطر نیز ضروری است تا سریعا آنها را مورد هدف قرار داده و این باور را در آنها ایجاد کنید که برای تامین نیاز شکل گرفته، شما بهترین گزینه موجود محسوب می شوید.
7-از معجزه تخفیف استفاده کنید
تخفیف ها همواره برای تمامی افراد جذابیت بسیار بالایی را به همراه دارد. به همین خاطر نیز ضروری است تا شما از آن برای فروش محصول خود استفاده کنید. اگرچه این امر در ظاهر منجر به کاهش سود شما خواهد شد، با این حال توجه داشته باشید که با افزایش تعداد مشتری، این ضرر به صورت کامل جبران شده و با درآمدی به مراتب بیشتر همراه خواهد شد. در نهایت توجه داشته باشید که ارائه تخفیف، یک روش کلی محسوب می شود که از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و همواره به تعداد آن افزوده می شود. به همین خاطر تنها به یک شیوه خود را محدود نکنید.
8-مشتری را پس از خرید رها نکنید
این امر که هر یک از مشتری ها را در یک یا چند گروه قرار دهید باعث خواهد شد تا همواره امکان یادآوری های لازم مهیا باشد. به همین خاطر نیز تمامی اطلاعات مشتریان خود را مکتوب و نگهداری کنید. حال از آنها می توانید برای اقداماتی نظیر تبریک تولد استفاده کنید. این سیاست ها تنها برای یادآوری مجدد برند شما در ذهن مشتریان است که خود می تواند به خریدهای مجدد منجر شود.
9-امکان مرجوعی کالا
یکی از تردیدهای همیشگی مشتریان این است که در صورت متفاوت بودن محصول با انتظارات آنها، با ضرر مواجه خواهند شد. بدون شک در بازاریابی بسیار مهم است که تمامی دغدغه های مشتریان را برطرف کنید. به همین خاطر سیاست مرجوعی کالا مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع شما پس از انجام خرید می توانید تا یک زمان معین در صورت عدم رضایت محصول را بازگردانده و مبلغ خود را دریافت کنید. در نهایت توجه داشته باشید که تعداد بسیار کمی از کالاها با این مشکل مواجه می شوند، با این حال امنیت به وجود آمده از اعلام آن، بدون شک مزیت های به مراتب بیشتری را به همراه خواهد داشت.
مقاله مرتبط: معایب بازاریابی سنتی
10-روش های ارتباطی متفاوتی را داشته باشید
این امر که بدانید با هر مشتری به چه صورتی باید ارتباط برقرار کنید، یکی از هنرهای بزرگ در زمینه بازاریابی محسوب می شود. برای مثال شما ابدا قادر نخواهید بود که با یک نوجوان درست به مانند فردی بالغ رفتار کنید. این امر در رابطه با فرهنگ های مختلف نیز صادق بوده و لازم است تا قبل از شروع به ارتباط برقرار کردن، بدانید که با چه مخاطبی طرف هستید. در این رابطه برخی از حقایق روان شناسانه نیز می تواند به شما کمک بسیاری کند.