در یک دنیای ایده آل بازاریاب ها بودجه بی نهایتی برای فعالیت بازاریابی در اختیار دارند. این امر به آنها فرصت سرمایه گذاری بر روی حوزه های مختلف و پیاده کردن هر ایده ای که دوست دارند، خواهد داد. اگرچه این طرز فکر دست کم برای بسیاری از افراد جذابیت زیادی دارد، اما در واقعیت اصلا خبری از چنین فرصت هایی نیست. بازاریاب ها در تمام شرکت ها به طور مداوم با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند. این امر می تواند شرایط آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال پیاده سازی ایده های تان با بودجه های محدود باشید، در غیر این صورت هرگز تبدیل به یک بازاریاب حرفه ای در سطح دنیا نخواهید شد.
امروزه حتی برندهای بزرگ نیز با مشکل کمبود بودجه در حوزه بازاریابی رو به رو هستند. یکی از دلایل اصلی در این میان برنامه های متعدد تیم های بازاریابی در منابع مالی محدود برندهاست. این امر با توجه به مشکلات ناشی از کرونا و بحران مالی آن برای برندهای بزرگ و کوچک حادتر نیز شده است. به همین خاطر شما باید به طور کامل بودجه های فراوان را از برنامه بازاریابی تان حذف کنید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به طور مناسب پیدا نکنید. این امر می تواند شما و برندتان را در موقعیت نامناسبی در مقایسه با دیگر رقبا قرار دهد.
بدون تردید بازاریاب ها نیز مانند سایر فعال های حوزه کسب و کار در طول سال جدید به دنبال سرمایه گذاری بر روی حوزه های مختلف به منظور بازگشت سرمایه بالا هستند. این امر می تواند برای شما نیز اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. امروزه بسیاری از برندهای تازه تاسیس و تیم های بازاریابی تازه کار به طور مداوم دنبال ایده های برندهای بزرگ برای پیروی و سرمایه گذاری در بازار هستند. بنابراین پیگیری وضعیت بازار در این شرایط از سوی شما می تواند مزیت مهمی برای تان داشته باشد.
مطلب مرتبط: ترندهای برتر شبکه های اجتماعی برای بازاریابی در سال 2022
بسیاری از برندها برنامه های شان برای سال پیش رو را به طور مشخص بیان نمی کنند. چنین نکته ای در حوزه بازاریابی دردسرهای بیشتری برای برندها به همراه دارد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور حرفه ای هستید، باید از حوزه های مناسب برای سرمایه گذاری بازاریابی در طول سال پیش رو مطلع شوید. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین حوزه های موردنظر برای بهبود عملکرد بازاریابی شما در سال 2022 است. به هر حال سال 2022 از راه رسیده و شما دیگر فرصت زیادی برای برنامه ریزی بازاریابی ندارید. بنابراین با ما همراه باشید تا برخی از نکات مهم در این راستا را با هم مورد ارزیابی قرار دهیم. این امر به شما برای سرمایه گذاری مطمئن در حوزه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک خواهد کرد.
حفاظت از حریم خصوصی مشتریان
یکی از مسائل مهم در طول سال جاری مربوط به حریم خصوصی مشتریان است. بسیاری از برندهای بزرگ در طول سال های اخیر با رسوایی های بسیار زیادی در زمینه درز اطلاعات مشتریان شان رو به رو بوده اند. این امر از سوی گوگل به عنوان مهمترین دغدغه برندها برای سال پیش رو عنوان شده است. بنابراین اگر شما تا به حال درباره وضعیت بازاریابی برندتان در پیوند با حریم خصوصی کاربران فکر نکرده اید، باید تجدیدنظر اساسی در فعالیت تان انجام دهید.
برخی از برندها در طول سال های اخیر با رسوایی های متعدد اعتماد مشتریان را از دست داده اند. بدون تردید برندهای موردنظر باید عملکردشان در زمینه تعامل با مشتریان و حفاظت از اطلاعات آنها را بهبود بخشند. با این حال یکی از حوزه های مهم برای چنین برندهایی شامل حفاظت از حریم خصوصی و بازاریابی برای جلب دوباره اعتماد مشتریان می شود. این امر باید برای شما اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. بدون بازاریابی مناسب شما حتی امکان جلب نظر یک مشتری را نیز نخواهید داشت. این امر در بلندمدت برای شما و برندتان به طور قابل ملاحظه ای دردسرساز خواهد شد.
امروزه بسیاری از مشتریان در صورت اطمینان از بهبود عملکرد یک برند نسبت به خرید دوباره از آن واکنش نشان خواهند داد. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان کمک کرده و وضعیت شما در بازار را بهبود بخشد. بنابراین اگر شما هم اعتماد مشتریان تان را در طول سال های اخیر از دست داده اید، زمان بازنگری در وضعیت تان و عملکرد بهینه فرا رسیده است.
فرصت های طراحی پادکست و دیگر فرمت های صوتی
پادکست در طول سال های اخیر طرفدارهای بسیار زیادی برای خودش پیدا کرده است. بی شک فرمت صوتی هنوز به اندازه متن یا از هم مهمتر ویدئو دارای اهمیت نیست، اما دست کم برای بسیاری از مردم نوعی سرگرمی مهم را شکل داده است. درست به همین خاطر شما هم باید برای استفاده از فرصت های بازاریابی پیش رو در این زمینه اقدام نمایید، در غیر این صورت شانس تان برای جلب نظر مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. این امر می تواند وضعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر باید همیشه از فرصت های تازه بازار به خوبی سود ببرید.
طراحی پادکست به طور معمول برای تیم های بازاریابی امر سختی محسوب نمی شود. شما در این میان می توانید از نمونه های موفق در بازار به خوبی سود ببرید و در عین حال بسیاری از برندها نیز مایل به همکاری با یکدیگر برای طراحی پادکست هستند. شما با همکاری دیگر برندها در عمل هزینه های طراحی پادکست و انتشار آن را به حداقل خواهید رساند. چنین امری برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.
اگر برند شما بودجه و فرصت لازم برای طراحی پادکست را ندارد، می توانید به سادگی اقدام به فعالیت در قالب اسپانسر برخی از پادکست های مربوط به حوزه کاری تان نمایید. این امر اعتبار شما به عنوان یک برند پیشرو را افزایش می دهد. امروزه بسیاری از پادکست های مهم در حوزه کسب و کار نقش مهمی در معرفی برندها به مشتریان دارند. با این حساب شما با یک سرمایه گذاری حرفه ای می توانید فرصت معرفی برندتان و محصولاتش به مشتریان تازه را پیدا کنید. این امر موقعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و وضعیت تان را بهبود می بخشد.
صرف نظر از پادکست ها، شما می توانید در پلتفرم های صوتی نیز سرمایه گذاری نمایید. امروزه کلاب هاوس و توییتر اسپیس می تواند گزینه های خوبی برای تیم های بازاریابی باشد. این سرویس ها به کاربران امکان گفت و گوی صوتی با هم را می دهد. بنابراین شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این راستا را خواهید داشت. این امر می تواند موقعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهد.
یادتان باشد شما برای ایجاد اتاق در کلاب هاوس باید ابتدا به دنبال موضوعی مناسب برای گفت و گو باشید. همچنین بازاریابی برای رویدادتان نیز اهمیت بالایی خواهد داشت، در غیر این صورت شاید اتاق شما حتی یک نفر را نیز به خودش جلب نکند. این امر هزینه بسیار زیادی برای برند شما به همراه خواهد داشت و توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
مطلب مرتبط: جدیدترین ترندهای بازاریابی در حوزه خرده فروشی آنلاین
مسئولیت پذیری اجتماعی و بازاریابی
بازاریابی در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای با مسئولیت پذیری اجتماعی برندها گره خورده است. بسیاری از مشتریان در طول دو سال اخیر به دلیل بروز بحران کرونا از نظر سلامت و همچنین اوضاع مالی تحت فشار بالایی قرار داشتهاند. این امر برای بسیاری از برندها نیز مشکل ساز شده است. با این حساب شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به دنبال راهکارهای حرفه ای باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان تان پیدا نکنید. این امر می تواند شما را در بازار به عنوان یک برند کلیشه ای و خودخواه مطرح سازد.
امروزه انتظارات مشتریان از برندها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. این امر به معنای ضرورت مسئولیت پذیری اجتماعی برندها در برابر مشتریان شان است. کسب و کارهایی که در طول سال های اخیر برای جلب نظر مشتریان به دنبال حمایت از آنها، فراتر از بحث کسب و کار، بوده اند به خوبی این نکته را درک می کنند. با این حساب شما باید اول از همه حمایت از مشتریان در شرایط سخت کرونا را مدنظر قرار دهید. این امر می تواند با کمک به مراکز بهداشت و درمان یا حتی ارائه شرایط تسهیل کننده برای خرید محصولات تان صورت گیرد. شما به این ترتیب دیگر مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان به محصولات تان را نخواهید داشت. این امر شاید در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما مسیر شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد ساخت.
یادتان باشد شرایط ناشی از کرونا برای بسیاری از برندها دشوار بوده است. این امر فرصت های پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را محدود می کند. مهمترین محدودیت در این میان نیز بحث بودجه است. با این حال اگر شما در همین اوضاع هم به دنبال مسئولیت اجتماعی برندتان باشید، شانس بالایی برای جلب نظر مشتریان به طور حرفه ای خواهید داشت. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای در مقایسه با برندهای دیگر متمایز خواهد ساخت.
بی شک مسئولیت پذیری اجتماعی می تواند برای بسیاری از برندها هزینه بر باشد. با این حال شما لازم نیست همیشه اقدامات بسیار بزرگی در مسیر تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان انجام دهید. گاهی اوقات یک پیام صمیمانه برای مشتریان و آرزوی سلامتی می تواند به اندازه یک اقدام بزرگ و چند میلیون دلاری ارزش داشته باشد. بنابراین هرگز روحیه خودتان برای تعامل داشتن با مشتریان را از دست ندهید.
بارگذاری محتوای کوتاه مدت در شبکه های اجتماعی
برخی از ایده های بازاریابی براساس ماهیت شان موقتی هستند. این امر می تواند برای مناسبت های جزئی و حتی رویدادهای مهم برند مورد توجه قرار گیرد. بدون تردید یک برند برای پوشش رویدادی که به طور مستقیم درباره خودش است، هزینه زیادی را صورت خواهد داد. درست به همین خاطر شما باید در رابطه با چنین موقعیت هایی به شبکه های اجتماعی به مثابه مهمترین کانال ارتباطی تان با مشتریان توجه نشان دهید.
سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی امر تازه ای نیست. با این حال در طول سال های پیش رو نیز اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. بنابراین شما نباید به دنبال متوقف کردن فرآیند سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی باشید. این امر می تواند وضعیت شما در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. توصیه ما ادامه روند سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی از سوی کسب و کار شماست. این امر می تواند فرصت های برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و خیال شما بابت چنین مسئله ای را راحت نماید. بنابراین در صورت نیاز می توانید از عملکرد دیگر برندها در این راستا الگوبرداری نمایید.
محتوای بازاریابی کوتاه مدت، همانطور که از اسم شان مشخص است، در زمان های کوتاه و محدود از سوی برندها بارگذاری می شوند. اگر شما به دنبال ساده سازی فعالیت تان در این حوزه هستید، می توانید به سادگی هرچه تمام تر به دنبال الگوبرداری از برندهای دیگر باشید. همچنین اگر محتوای تان را قبل از فرا رسیدن موقعیت یا مناسبت موردنظر آماده سازید، به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهید یافت.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی B2C برای سال 2022
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از حوزه های مهم در طول یک دهه اخیر برای سرمایه گذاری برندها محسوب می شود. این امر برای بسیاری از برندها مزایای مهم و قابل ملاحظه ای به همراه داشته است. اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن هستید، می توانید به ساده ترین شکل ممکن از این فرآیند استفاده نمایید.
اینفلوئنسرها به دلیل شهرت و تخصص شان در حوزه های مشخص اغلب اوقات بسیار بیشتر از سلبریتی های معمولی مورد توجه مشتریان قرار می گیرند. نکته جالب اینکه همکاری با این دست از افراد هزینه پایین تری نیز برای شما به همراه دارد. بنابراین شما می توانید بدون دغدغه به دنبال همکاری با چهره های بزرگ در این راستا باشید. این امر موقعیت شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای توسعه خواهد داد. یادتان باشد تعامل با اینفلوئنسرها می تواند همیشه هزینه به همراه داشته باشد، البته اگر شما به دنبال همکاری با اینفلوئنسرهای خُرد باشید دیگر با چنین مسئله ای رو به رو نخواهید شد. اینفلوئنسرهای خرد به طور معمول در یک بازار محلی یا مقیاسی محدود شهرت دارند. درست به همین خاطر همکاری با آنها مزایای بیشتری برای شما و برندتان به همراه خواهد داشت. بنابراین اگر کسب و کار شما با بودجه محدودی در عرصه کسب و کار رو به رو است، می توانید از چنین راهکاری برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان سود ببرید. این امر هزینه های مالی شما را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
ویدئوهای کوتاه
ویدئوهای کوتاه یکی دیگر از نمونه های جذاب برای سرمایه گذاری برندها در سال جاری محسوب می شود. این امر می تواند وضعیت بازاریابی شما را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و برای تان مزایای زیادی نیز به همراه داشته باشد. یکی از نکات مهم در این میان توجه به سرویس های تازه در شبکه های اجتماعی است. بی شک همه بازاریاب ها با سرویس استوری به خوبی آشنایی دارند. اگرچه این سرویس و پلتفرم اسنپ چت اهمیت بسیار زیادی در وهله نخست داشتند، اما امروزه با ظهور تیک تاک بحث ویدئوهای کوتاه اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. با این حساب سرمایه گذاری بر روی کلاب هاوس و دیگر شبکه های اجتماعی مشابه برای شما بسیار مهم و اساسی خواهد بود. این نکته می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی کرده و فرآیند همکاری تان را به شدت ساده سازد.
یادتان باشد ویدئوهای کوتاه به طور معمول کمتر از 30 ثانیه زمان می برند. بنابراین اگر ویدئوی موردنظر شما طولانی تر از این بازه است، باید تجدیدنظر اساسی در آن صورت دهید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. به علاوه، سرویس های بازاریابی نیز به طور طبیعی از ویدئوهای بالاتر از 30 ثانیه برای برندها پشتیبانی نمی کنند.
شاید بارگذاری ویدئوهای کوتاه در نگاه نخست بسیار سخت باشد، اما به محض اینکه شما در این حوزه مهارت لازم را پیدا کنید، شانس تان برای جلب نظر مشتریان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده و سختی های این مسیر برای تان تمام می شود.
ویدئوهای کوتاه حاصل پیوند میان دو ترند مهم در دنیای بازاریابی هستند. ترند اول مربوط به افزایش تمایل کاربران برای مشاهده ویدئو در طول یک دهه اخیر است. این امر فرمت ویدئو را در میان محبوب ترین فرمت های دنیا در طول سال های اخیر قرار داده است. با این حساب شما در صورت تمایل برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید هرچه بیشتر از فرمت ویدئو سود ببرید. در عین حال کاربران زمان زیادی برای توجه به محتوای ویدئویی ندارند. این امر ناشی از تمایل کاربران برای مشاهده سریع محتوا و سپس رسیدگی به کارهای دیگرشان است. بنابراین اگر شما به دنبال استفاده از الگوی بازاریابی ویدئویی هستید، باید همیشه نمونه های کوتاه را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 3 ترند تازه
روند کلی شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر به سمت افزایش محبوبیت ویدئوهای کوتاه رفته است. شاید در این میان یوتیوب یک استثنای مهم محسوب شود. با این حال شما نباید فقط به خاطر فیس بوک دست از تولید محتوا به طور حرفه ای بردارید. با این حساب تمرکز اصلی شما باید همچنان بر روی تولید محتوای ویدئویی کوتاه و مختصر باشد، در غیر این صورت شاید تلاش تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان ناکام باقی بماند.
سرمایه گذاری بر روی فناوری های بازاریابی
فناوری در هر حوزه ای نقش مهمی در استفاده درست آن دارد. همین امر تمام برندها را به سوی سرمایه گذاری بر روی فناوری های تازه هدایت می کند. بی شک نقش برندهای بزرگ در این میان بسیار بیشتر از نمونه های کوچک است. با این حال شما باید به عنوان یک کسب و کار خُرد در بازار نیز به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان با سرمایه گذاری بر روی فناوری های نوین باشید. این امر اهمیت زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.
یادتان باشد یک فناوری تازه در عرصه بازاریابی در وهله نخست شاید با شک و تردید مورد استفاده قرار گیرد، با این حال شما به محض اینکه نسبت به کارایی آن مطمئن شوید می توانید با خیال راحت کارتان را شروع نمایید. براساس گزارش موسسه هاب اسپات، در طول سال 2020 نزدیک به 60 درصد از بازاریاب ها از تمایل شان برای سرمایه گذاری بر روی فناوری های نوین پرده برداشته اند. این امر در طول سال پیش رو نیز اهمیتش را حفظ کرده است. بنابراین اگر شما به دنبال موفقیت بازاریابی هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای سرمایه گذاری تان درباره فناوری های نوین را توسعه دهید.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی با ویدئوهای کوتاه در سال 2022
یکی از نمونه های موفق سرمایه گذاری در فناوری های نوین بازاریابی مربوط به تکنولوژی واقعیت مجازی است. این امر همزمان با توسعه هدست های این فناوری در میان برندها و تیم های بازاریابی تبدیل به نوعی ترند شد. با این حساب شما نیز به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان براساس این رویکرد را خواهید داشت. این امر می تواند برای شما اهمیت زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین باید هرچه زودتر در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و سرمایه گذاری بر روی این حوزه باشید. به هر حال همه در بازار از یک برند نوآور به شدت استقبال می کنند.