بازاریابی B2C در طول دو سال اخیر مانند بسیاری از جنبه های زندگی تغییرات بسیار زیادی داشته است. شیوع همه گیری کرونا و بروز مشکلات ناشی از آن به بهترین شکل ممکن بازاریاب ها را تحت تاثیر قرار داده است. درست به همین خاطر تلاش برای استفاده از تکنیک های تازه و کاربردی برای بازاریابی در این حوزه امر مهمی خواهد بود. این نکته با توجه به نزدیک شدن به سال جدید میلادی اهمیت بسیار بیشتری نیز پیدا کرده است. با این حساب کسب و کارها باید بیش از هر زمان دیگری به دنبال مرور برخی از ایده های مناسب جهت بازاریابی کاربردی در سال پیش رو باشند.
امروزه الگوهای بسیار زیادی برای بازاریابی B2C در اختیار برندها قرار دارد. همین امر در نگاه نخست فعالیت در این حوزه را بدل به امری بسیار سخت و نفسگیر می کند. اگر شما هم به دنبال راهکارهایی مناسب برای حضور در این عرصه از بازاریابی هستید، ترندهای مورد بحث در این مقاله کمک شایانی به شما خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین ترندها در این میان را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
1. اهمیت یافتن ویدئوهای کوتاه
محتوای ویدئویی از سال ها پیش نظر کاربران در فضای آنلاین را به خودش جلب کرده است. دلیل این امر نیز سادگی تماشای ویدئو در مقایسه با مرور محتوای متنی یا حتی توجه به فرمت صوتی است. به همین خاطر بازاریاب ها امروزه باید توانایی قابل ملاحظه ای برای استفاده از الگوی بازاریابی ویدئویی داشته باشند. بدون تردید اگر شما بازاریاب تازه کاری باشید، استفاده از مزایای بازاریابی ویدئویی در نگاه نخست برای تان بسیار دشوار خواهد بود. با این حال همیشه امکان استفاده از تجربه برندهای بزرگ در این زمینه پیش روی تان خواهد بود.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال 2021
توسعه شبکه های اجتماعی یکی از نکات مهم در زمینه افزایش محبوبیت ویدئوهای کوتاه محسوب می شود. این امر به برندها امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. با این حساب شما باید خودتان را برای حضور در شبکه های اجتماعی نیز آماده کنید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
پلتفرم هایی نظیر تیک تاک در طول دو سال اخیر محبوبیت بسیار زیادی میان کاربران پیدا کرده اند. نکته مهم درباره تیک تاک اتکای آن بر ویدئوهای کوتاه همراه با موزیک پسزمینه است. به همین خاطر استفاده از چنین ویدئوهایی برای برندها ترندی مهم محسوب می شود.
اگر بخواهیم بحث درباره اهمیت محتوای ویدئویی کوتاه را به طور دقیق پیگیری کنیم، باید به میزان بازگشت سرمایه این الگو نیز توجه نشان دهیم. بر این اساس میزان بازگشت سرمایه در الگوی بازاریابی ویدئویی با استفاده از نمونه های کوتاه تا 32 درصد در مقایسه با دیگر فرمت های محتوایی بازگشت سرمایه بالاتری خواهد داشت. این امر به خوبی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سادگی هرچه تمام تر را نشان می دهد.
متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها به طور مداوم به تولید محتوای بلند عادت کرده اند. این امر شاید از نظر بازاریاب ها ایراد بزرگی نباشد، اما به راحتی هرچه تمام تر مشتریان را در شرایط دشواری قرار می دهد. وقتی مخاطب هدف شما میانه خوبی با محتوای طولانی ندارد، طراحی چنین محتوایی در عمل بی احترامی به سلیقه آنها خواهد بود. چنین امری تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به امری غیرممکن می کند.
اگر برند شما توانایی نظرخواهی دقیق از مشتریان را ندارد، باید دست کم برخی از اطلاعات کلی درباره بازاریابی ویدئوی را داشته باشید. مهمترین نکته در این میان اهمیت توجه به محتوای کوتاه است. این امر شما را بدل به یکی از بهترین برندهای بازار برای مشتریان خواهد کرد.
شما در استفاده از محتوای ویدئویی همیشه باید اهداف دقیقی را مدنظر داشته باشید. یکی از مهمترین اهداف در این میان استفاده از این محتوا برای افزایش آگاهی کاربران و به طور کلی مشتریان از برندتان است. امروزه بسیاری از مشتریان نسبت به حضور برخی از برندها در بازار اطلاع ندارند. بدون شک در این شرایط هیچ کارآفرینی نباید انتظار خرید مشتریان از برند ناشناخته اش را داشته باشد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال استفاده از الگوی بازاریابی ویدئویی برای افزایش شهرت برندتان در بازار باشید.
2. اینفلوئنسر مارکتینگ
همکاری با اینفلوئنسرها همیشه گزینه ای جذاب برای بازاریابی محسوب می شود. از آنجایی که سر و کار شما در بازاریابی B2C با مشتریان معمولی است، باید همیشه همکاری با اینفلوئنسرها را به مثابه راهکاری جذاب تلقی نمایید. این امر به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان را می دهد. به این ترتیب دیگر مشکلی برای جلب نظر مشتریان پیش روی برندتان نخواهد بود.
براساس گزارش همکاران ما در موسسه هاب اسپات، در طول سال 2021 میزان استقبال کاربران در شبکه های اجتماعی از محتوای بازاریابی همراه با اینفلوئنسرها 61 درصد افزایش داشته است. این نرخ به احتمال زیاد در طول سال 2022 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید از الان خودتان را برای شرایط تازه آماده نمایید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی با طرح های گرافیکی
متاسفانه بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان در قالب اینفلوئنسر مارکتینگ اول از همه سراغ افراد دارای فالوورهای بالا می روند. این امر نه تنها هزینه بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت، بلکه سطح تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف را نیز به شدت کاهش می دهد. توصیه ما در این بخش انتخاب اینفلوئنسر براساس میزان ارتباطش با حوزه کاری تان و نیازهای کمپین است. به عنوان مثال، اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان در یک بازار محلی هستید، همکاری با اینفلوئنسرهای بی نهایت مشهور در سطح جهانی ایده چندان مناسبی نخواهد بود. این امر فقط هزینه اضافه روی دست برندتان خواهد گذاشت. بنابراین همیشه به دنبال راهکارهایی ساده و کاربردی برای جلب نظر مشتریان در بازار باشید.
الگوبرداری از برندهای دیگر در این بخش نیز ایده کاربردی محسوب می شود. شما امکان ارزیابی نحوه همکاری برندهای همرده خودتان با اینفلوئنسرها و سپس الگوبرداری از آنها برای جلب نظر مشتریان را دارید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد، در غیر این صورت فرآیند طولانی آزمون و خطا برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب از سوی برندتان بسیار طولانی خواهد شد.
بدون تردید بسیاری از برندها نسبت به استفاده از الگوی بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها شک و تردید دارند. این امر تقریبا طبیعی محسوب می شود. نکته مهم در این میان ادامه روند مثبت و رو به رشد این تکنیک بازاریابی است. بنابراین شما باید دیر یا زود خودتان را با این شیوه هماهنگ کنید، در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مشتریان در بازار نخواهید داشت.
3. اوج گیری محتوای صوتی
محتوای صوتی تا همین چند سال پیش یک فرمت حاشیه ای برای بازاریابی محسوب می شد. کمتر برندی در طول یک دهه گذشته بر روی این فرمت سرمایه گذاری کرده است. همین امر اوج گیری فرمت صوتی در طول دو سال اخیر را بدل به امری عجیب کرده است.
بدون تردید توسعه استفاده از پادکست ها امر مهمی در زمینه توجه بازاریاب ها به این فرمت محسوب می شود. تا پیش از این تقریبا کمتر کسی به دنبال بازاریابی با فرمت صوتی بود. در کنار این موضوع راه اندازی پلتفرم هایی مثل کلاب هاوس نیز نقش مهمی در جلب نظر بازاریاب ها و به طور کلی کاربران به محتوای صوتی داشته است.
براساس نظرسنجی موسسه هاب اسپات، بازاریاب ها در حوزه B2C در طول سال جاری 19.1 درصد رشد از طریق استفاده از فرمت صوتی را تجربه کرده اند. این نرخ در طول سال آینده نیز روند صعودی خواهد داشت. بنابراین شما باید در تلاش برای استفاده مناسب از این فرمت باشید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.
امروزه استفاده از ترندهای بازاریابی B2C امر بسیار مهمی محسوب می شود. نکته مهم در این بین سرعت عمل برندها برای موفقیت در این حوزه است. اگر برند شما برای نقش آفرینی در این حوزه خودش را آماده نکرده باشد، خیلی زود با مشکلات عمده مواجه می شود. بنابراین باید از همین حالا برای حضور موفقیت آمیز در حوزه بازاریابی B2C آماده باشید.
استفاده از فرمت صوتی اگر در قالب پادکست صورت گیرد، برای بسیاری از برندها دشوار خواهد بود. بدون تردید راه اندازی یک پادکست به طور کامل هزینه های زیادی به همراه دارد و بسیاری از برندها توانایی پرداخت آن را ندارند. درست به همین خاطر شما باید بر روی همکاری با دیگر برندها در این مسیر سرمایه گذاری نمایید. چنین امری به شما فرصت طلایی در راستای تعامل با مشتریان و همچنین ایجاد همکاری های آینده دار می دهد.
نکته مهم در رابطه با همکاری با دیگر برندها در زمینه طراحی و ارائه پادکست توجه به برندهایی با زنجیره مشتریان به هم پیوسته است. به بیانی ساده، شما باید به جای رقبای مستقیم تان به دنبال برندهایی باشید که به طور مستقیم رقیب تان نباشند، در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت.
متاسفانه بسیاری از برندها به هنگام شروع فرآیند طراحی پادکست به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند. به همین خاطر همیشه با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان رو به رو می شوند. اگر شما به دنبال تغییر دادن این وضعیت هستید باید اول از همه به سراغ نمونه های موفق دیگر برندها در زمینه طراحی پادکست بروید. همچنین یادتان باشد همیشه به جای طراحی پادکست امکان همکاری در قالب اسپانسر با پادکست های مشهور نیز وجود دارد.
خوشبختانه امروزه برندهای بسیار زیادی در قالب اسپانسر با پادکست های بزرگ دنیا همکاری دارند. به همین خاطر شما اصلا نباید خودتان را نگران کنید. هرچه پادکست موردنظرتان ارتباط بیشتری با حوزه کاری تان داشته باشد، فعالیت تان به عنوان اسپانسر معنادارتر می شود. این امر به شما فرصت بسیار خوبی در راستای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد.
4. مسئولیت اجتماعی مهمتر از همیشه
امروزه مشتریان بیش از هر زمان دیگری از برندها انتظار دارند. اینکه شما محصولات خوبی با قیمت منطقی در بازار داشته باشید، دیگر تنها عامل موفقیت تان نخواهد بود. بر این اساس باید بیشتر از اینکه به دنبال قیمت مناسب محصولات تان باشید، مسئولیت اجتماعی مناسبی را برعهده بگیرید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی و خرده فروشی در سال 2021
براساس مطالعه موسسه الدمن در سال 2020 مشتریان به هنگام خرید به فاکتورهایی نظیر میزان مسئولیتپذیری برندها در قبال رویدادهای اجتماعی و همچنین حمایت از مشتریان شان در شرایط مختلف توجه نشان می دهند. به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال حمایت از مشتریان تان باشید، در غیر این صورت خیلی راحت عرصه رقابت را به دیگر برندها واگذار خواهید کرد.
همه گیری کرونا انتظارات مشتریان در رابطه با برندها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. امروزه شما باید عملکرد بسیار مثبتی در قبال رسیدگی به وضعیت مشتریان و کمک به آنها برای پشت سر گذاشتن مشکلات ناشی از همه گیری داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود از سوی دیگر برندها به حاشیه رانده خواهید شد. اگر کسب و کار شما هنوز به فکر حمایت اساسی از مشتریان نیست، باید خیلی زود در استراتژی کاری تان تجدیدنظر نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو شوید.
بهترین راهکار برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در بازار کنونی تلاش برای برگزاری نظرسنجی های پی در پی است. این امر شاید عجیب به نظر برسد، اما به شما فرصت آگاهی دقیق از نظرات و خواسته های مشتریان را می دهد. به این ترتیب دیگر هیچ مشکلی پیش روی شما برای جلب نظر مشتریان و تعامل با آنها نخواهد بود.
آگاهی از نظرات و ایده های مشتریان درباره وضعیت فعالیت برندها همیشه نکته مهمی محسوب می شود. امروزه شمار بسیار اندکی از کسب و کارها در عمل به این نکته مهم توجه نشان می دهند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلات عمده ای در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان به سوی محصولات شان رو به رو هستند.
بروز همه گیری کرونا بیشترین تاثیر را بر روی نحوه بازاریابی برندها داشته است. بر این اساس شما باید همیشه براساس حمایت از مشتریان اقدام به بازاریابی نمایید، در غیر این صورت خیلی راحت مشتریان از کنار برندتان عبور خواهند کرد. این امر در بلندمدت موجب تبدیل شدن برندتان به یک کسب و کار کلیشه ای خواهد شد.
5. توجه ویژه به شبکه های اجتماعی
بازاریابی در طول سال 2022 به طور قابل ملاحظه ای بر مدار تعامل با مشتریان در کانال های ارتباطی مورد علاقه شان خلاصه می شود. بسیاری از برندها در قبال تغییرات مقاومت های بسیار زیادی از خودشان نشان می دهند. این امر شاید در نگاه نخست ساده به نظر برسد، اما در یک چشم به هم زدن توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از بین می برد. درست به همین خاطر شما در آستانه سال جدید میلادی باید بازنگری اساسی در نحوه بازاریابی B2C برندتان داشته باشید.
متاسفانه بسیاری از برندها هیچ اطلاعی از کانال های ارتباطی محبوب مشتریان شان ندارند. این امر مشکلات آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را دوچندان می کند. درست به همین خاطر شما باید همیشه استفاده از اطلاعات معتبر و تحلیلی درباره بازار را در دستور کارتان قرار دهید، در غیر این صورت شاید به طور ناگهانی توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به صفر برسد.
بدون تردید سلیقه و پلتفرم های اجتماعی مورد پسند کاربران در طول زمان تغییر می کند. به همین خاطر اگر شما به موقع نسبت به ایجاد هماهنگی میان وضعیت برندتان و خواسته های مشتریان اقدام نکنید، شاید خیلی زود فرصت تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست بدهید. این امر توانایی شما برای جلب نظر مشتریان را به صفر نزدیک می کند.
استفاده از گزینه های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی همیشه امر مهمی برای بازاریابی بهتر محسوب می شود. اگر شما قصد بهبود وضعیت بازاریابی B2C برندتان را دارید، باید در سال آینده بخشی از بودجه کسب و کارتان را برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی کنار بگذارید. این امر شاید در ابتدا برای تان بسیار سخت باشد، اما به مرور زمان توانایی تان برای موفقیت در این حوزه افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب شما به سادگی هرچه تمام تر شانس تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنید. نکته مهم در این میان توجه به شبکه های اجتماعی محبوب برای کاربران است.
بدون تردید شما به عنوان یک برند امکان سرمایه گذاری بر روی تمام شبکه های اجتماعی را ندارید. بنابراین باید با نظرخواهی از مشتریان برترین شبکه های اجتماعی را شناسایی کرده و به طور انحصاری روی آنها سرمایه گذاری نمایید. این امر بازگشت سرمایه بسیار بهتری برای شما به همراه خواهد داشت.
شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته اند. این نرخ رشد در طول سال 2022 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به منظور تاثیرگذاری بهینه بر روی مشتریان است. هرچه عملکرد شما در این میان بهتر باشد، مشتریان بیشتری به برندتان جلب می شوند.
مطلب مرتبط: ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021
بی شک بازاریابی B2C در طول سال 2022 تغییرات قابل ملاحظه ای خواهد داشت. اگر برند شما نیز به دنبال ادامه روند مثبتش در زمینه بازاریابی یا ایجاد تغییرات مناسب است، باید از همین حالا به فکر طراحی یک برنامه مناسب بازاریابی باشید. نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. بنابراین اگر به دنبال ترندهای اساسی در حوزه بازاریابی B2C هستید، کارتان را با استفاده از پنج ترند مورد بحث در این مقاله شروع کنید.