سال نوی میلادی پیش روی کسب و کارها قرار دارد. حال و هوای روزهای پایانی سال همیشه برای مردم همراه با خاطرات ویژه ای است. اگر از طرفدارهای برند استارباکس باشید، رونمایی این برند از نوشیدنی های ویژه سال نو به معنای نزدیک شدن به کریسمس است. کمپین های بازاریابی بسیاری از برندها در سال جدید میلادی تغییر می کند. این امر تاثیر مثبتی بر روی واکنش مشتریان نسبت به فعالیت برندها دارد. اگر یک برند تمایلی برای تغییر فعالیتش در بازار نشان ندهد، به زودی با مشکلات ویژه ای مواجه خواهد شد.
بازاریابی محتوایی در طول سالهای اخیر نظر بسیاری از برندها را جلب کرده است. امروزه برخی از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوا هستند، اما در عمل توانایی تاثیرگذاری چندانی بر روی مشتریان پیدا نمیکنند. دلیل این امر اتکا بر شیوه های ساده و تکراری بازاریابی است. شاید یک برند الگویی منحصر به فرد برای بازاریابی محتوایی مدنظر داشته باشد، نکته مهم در این میان ضرورت به روز رسانی یا دست کم تغییر این شیوه در طول زمان است. در غیر این صورت کسب و کارها شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف به طور مداوم نخواهند داشت.
مقاله کنونی بر روی شیوه های تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های بازاریابی محتوایی تمرکز دارد. برهمین اساس از برخی کارشناس ها و کارآفرینان حرفه ای در حوزه های مختلف کسب و کار اطلاعاتی را گردآوری کرده ایم. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه بازاریابی محتوایی در سال 2021 را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این امر شامل ارزیابی برخی از ترندهای احتمالی است. استفاده از ترندهای برتر برای مخاطب هدف در عرصه بازاریابی همیشه جذابیت بالایی دارد. برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به تولید دامنه متنوعی از محتوا می کنند. نکته مهم در این میان تلاش برای ترکیب ایده های بازاریابی و ترندهای برتر است. این امر تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب هدف پدید می آورد.
1. ایجاد انجمن های محتوایی
بزرگترین ترند بازاریابی محتوایی در سال 2021 برای بسیاری از کارشناس های حوزه فناوری اطلاعات قابل پیش بینی است. امروزه بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی محتوای شخصی سازی شده براساس سلیقه شان مشاهده می کنند. این امر باید در مورد محتوای بازاریابی نیز رعایت شود. بر این اساس ایجاد انجمن های محتوایی باید در دستور کار قرار گیرد. یک انجمن محتوایی شامل مجموعه ای از محتواهای بازاریابی دارای شباهت به هم است. این امر فرآیند جلب نظر مخاطب هدف از سوی برندها را ساده سازی خواهد کرد. اگر یک برند به دامنه وسیعی از محتوای طبقه بندی شده برای بازاریابی دسترسی داشته باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
مطلب مرتبط: آینده بازاریابی محتوایی در دهه بعدی و ترندهای برتر آن
امروزه بسیاری از برندهای بزرگ در عمل از همین شیوه برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند.
لورن پاپ، کارشناس بازاریابی محتوایی در موسسه G2، در مورد شیوه شخصی سازی محتوای بازاریابی با استفاده از انجمن های آنلاین ایده جذابی دارد: «هر نوع محتوایی در زمان مناسب تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف دارد. نکته مهم دسته بندی محتواها یا دست کم ایده های ذهنی برای پردازش در زمان مناسب است. در غیر این صورت محتوای بازاریابی یک برند در زمان نادرست برای مخاطب هدف به نمایش گذاشته خواهد شد.»
2. بارگذاری ویدئوهای لایو و وبینار
سال 2020 به هیچ وجه شرایط عادی را بازنمایی نکرده است. این امر در خصوص سال 2021 نیز صحت خواهد داشت. شاید تنها نکته مثبت در این میان امکان پیش بینی اتفاقات احتمالی در طول سال آینده باشد. بسیاری از برندها برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف به طور مداوم به ابزارهای آنلاین متکی شده اند. این امر شامل بارگذاری ویدئوهای لایو و همچنین راه اندازی وبینارهای مختلف است. برخی از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایده های تعاملی جذابی را پیش می گیرند. مزیت اصلی فضای شبکه های اجتماعی امکان تعامل ساده با مخاطب هدف است بنابراین در صورت امکان باید از ایده های تعاملی برای جذاب تر ساختن محتوای بازاریابی استفاده کرد. بدون تردید این امر در ابتدا سختی بسیار زیادی به همراه دارد، اما با چند بار تمرین و الگوبرداری از برندهای بزرگ امکان غلبه بر مشکلات وجود خواهد داشت.
ویدئوهای لایو یکی از مزیت های اصلی شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر بوده است. بسیاری از برندها برای پوشش مراسم هایشان از قابلیت لایو استفاده می کردند. نکته مهم اینکه در شرایط جاری باید بازنگری اساسی در کاربرد سیستم های لایو داشت. برندها دیگر امکان برگزاری مراسم های حضوری ندارند بنابراین باید محتوای منحصر به فرد برای شبکه های اجتماعی تولید نمایند.
برگزاری همایش های آنلاین در قالب وبینار اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها در این مسیر سختی های بسیاری پیش روی دارند. این امر ناشی از عادت به برگزاری مراسم های حضوری است. اگر یک برند در تلاش برای ساماندهی همایش آنلاین است، باید تفاوت مدیریت این نوع همایش ها را درک نماید. در غیر این صورت جذابیت همایش برای مخاطب هدف به شدت کاهش خواهد یافت. همچنین هیچ برندی تمایل به مشاهده تعداد انگشت شمار کاربران در همایش آنلاینش ندارد. این امر اعتبار کسب و کارها را خدشهدار خواهد کرد.
یکی از راهکارهای مناسب برای بازاریابی و برگزاری وبینار همکاری با دیگر برندهاست. بدون تردید این امر در ابتدا عجیب به نظر می رسد. اغلب برندها در یک بازار مشخص رقیب هم محسوب می شوند. نکته اساسی در این میان تمرکز بر روی مزیت های همکاری کوتاه مدت به جای رقابت است. اگر یک مراسم آنلاین به خوبی برگزار شود، تمام شرکت کنندگان سود خواهند برد بنابراین همکاری در رقابتی ترین بازارها نیز گاهی منطقی خواهد بود. نکته مهم در این میان ارزیابی تمام شرایط و تلاش برای عقد قراردادی مطمئن میان طرف های برگزارکننده است.
3. ارتقای تجربه مشتریان از محتوا
آیا تا به حال به هنگام کلیک بر روی یک لینک به منظور مطالعه یک مقاله با صفحه مجزای تبلیغاتی مواجه شده اید؟ بسیاری از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات از باز شدن چنین پنجره های اضافه ای جلوگیری می کند. با این حال هنوز هم برخی از راهکارها برای نمایش محتوای تبلیغاتی در صفحات اینترنتی وجود دارد. برخی از برندها اقدام به تولید محتوای جذاب در سایت شان می کنند. این امر موجب جلب نظر شمار قابل ملاحظه ای از کاربران می شود. اگر کاربران به هنگام مشاهده هر محتوا با شمار بالای تبلیغات جانبی مواجه شوند، تجربه شان از برند موردنظر به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.
وضعیت نمایش تبلیغات پرتعداد برای کاربران فقط سایت موردنظر را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بسیاری از برندها با نمایش چنین تبلیغاتی در عمل شانس شان برای تعامل با مخاطب هدف را از دست می دهند. برخی از کاربران حتی نسبت به برندهایی با چنین تبلیغاتی احساس تنفر می کنند بنابراین باید بازنگری اساسی در زمینه فعالیت برند پیرامون نمایش محتوای بازاریابی داشته باشیم. در غیر این صورت وضعیت برای برند به شدت دشوار خواهد شد.
امروزه شیوه های بسیار زیادی برای ارزیابی نظرات کاربران درباره محتوای بازاریابی وجود دارد. برندهای بزرگ به طور مداوم از داده های معتبر برای ارزیابی وضعیت مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر اعتبار بسیار بیشتری به فعالیت برندها خواهد داد.
مطلب مرتبط: راهکارهای استفاده از ترند در بازاریابی
دسترسی به داده های معتبر برای برنامه ریزی در حوزه بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر یک برند در این زمینه مهارت لازم را نداشته باشد، به طور جدی با مشکل مواجه خواهد شد. اگر یک برند براساس شانس یا حد احتمالی بازاریاب ها اقدام به تولید محتوا و نمایش تبلیغات نماید، در نهایت موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد. این امر نوعی تجربه مشترک در میان برندهای مختلف است بنابراین باید به طور جدی مورد توجه تیم های بازاریابی قرار گیرد.
4. تمرکز بر روی کالا و خدمات
یکی دیگر از ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021 شامل تمرکز بر روی کالا و محصولات است. امروزه بسیاری از برندها درگیر تولید محتوای بازاریابی به طور جدی هستند. در این میان توجه به محصولات اصلی برند به دست فراموشی سپرده می شود. نتیجه این امر امکان جلب نظر مخاطب هدف برای مدت زمانی اندک است. وقتی مشتریان توانایی مشاهده محصولات یک برند به طور ساده و سریع را نداشته باشند، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد. بنابراین کسب و کارها باید در نحوه بازاریابی شان تجدیدنظر نمایند. این امر شامل تلاش برای تولید محتوای بیشتر پیرامون محصولات برند است. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار خواهد گرفت.
برخی از برندها در زمینه تولید محتوای بازاریاب پیرامون محصولات شان مشکلات زیادی دارند. اغلب مشکلات موردنظر مربوط به فقدان مهارت و تجربه است. اگر کسب و کار شما با این مشکل مواجه است، باید نسبت به همکاری با آژانس های بازاریابی اقدام نمایید. در غیر این صورت شانس چندانی برای بقا در این حوزه از کسب و کار نخواهید داشت.
5. استفاده از توانایی هوش مصنوعی
هنگامی که یک دهه پیش فناوری هوش مصنوعی به طور کامل در حوزه بازاریابی ورود پیدا کرد، بسیاری از بازاریاب ها به آن اعتماد نداشتند. این امر در مورد هر فناوری تازه ای صحت دارد بنابراین برندها باید شرایط جاری در زمینه تعامل با فناوری های جدید را به طور ویژه ای ملاحظه نمایند. فناوری هوش مصنوعی در طول یک دهه گذشته بخش قابل ملاحظه ای از زندگی افراد را پوشش داده است. این امر تغییرات بسیار زیادی به همراه داشته است. امروزه مشاهده تاثیر فناوری هوش مصنوعی بر روی زندگی روزمره کار دشواری نیست. مسئله اساسی در این میان ضرورت هماهنگی بیشتر کمپین های بازاریابی با چنین فناوری است.
هنوز هم بسیاری از برندها به طور سنتی در تلاش برای بازاریابی هستند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی کمک شایانی به برندها در زمینه گردآوری اطلاعات و تعامل با مخاطب هدف خواهد کرد. این امر برای بسیاری از برندها دارای اهمیتی حیاتی است بنابراین در ادامه شمار هرچه بیشتری از برندها به دنبال استفاده از فناوری هوش مصنوعی در زمینه گردآوری داده های بازاریابی خواهند بود. این امر سرعت تولید محتوا را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد بنابراین شاید در عمل نیاز به طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی بیشتری داشته باشیم.
مطلب مرتبط: راهکارهای استفاده از ترند در بازاریابی
6. سرمایه گذاری بر روی حوزه سئو
سئو مطالب و محتوا امر ساده ای به نظر می رسد. با این حال بسیاری از برندها در عمل نسبت به آن توجه کافی را ندارند. برخی از برندها در زمینه بازاریابی با مشکلات زیادی مواجه هستند. یکی از مشکلات موردنظر ناتوانی برای ارتقای محتوای شان در موتورهای جست وجو و حتی شبکه های اجتماعی است. اگرچه گزینه همکاری تبلیغاتی با گوگل یا اینستاگرام همیشه روی میز است، اما بودجه برندها اجازه چنین ولخرجی ای را نمی دهد بنابراین کسب و کارها باید نگاه دوباره ای به عرصه بازاریابی داشته باشند. این امر همراه با افزایش رقابت در بازارهای مختلف اهمیت سئو محتوا را بیشتر می کند.
وقتی از مدیریت سئو صحبت می کنیم، بسیاری از کاربران به دنبال ایده های ساده در زمینه کاربرد کلیدواژه ها هستند. یکی از نکات تغییر الگوی جست وجوی محتوا از سوی کاربران است. بر این اساس اغلب کاربران برای تعامل با مخاطب هدف در عمل نیاز به شیوه های تازه ای دارند. فرآیند جست وجوی صوتی در موتورهای برتر مانند گوگل در طول چند سال گذشته توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. این امر وضعیت برندها را به طور ویژه ای تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی کاربران از طریق جست وجوی صوتی اقدام به یافتن محتوای مورد علاقه شان می کنند، برندها نیز باید آمادگی لازم برای استفاده از کلیدواژه های صوتی را داشته باشند.
برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از شیوه های سنتی سئو استفاده می کنند. امروزه مدیریت سئو حتی در زمینه عکس های جانبی یک محتوای متنی نیز توصیه هایی دارد. هرچه امکان استفاده از ترندهای برتر در نکات مورد علاقه کاربران در محتواها بیشتر باشد، توانایی یک کمپین برای تاثیرگذاری نیز افزایش خواهد یافت.
7. بازنشر محتوای به روز شده در کانال های مختلف
وقتی یک محتوای بازاریابی انتشار پیدا می کند، به طور معمول عمری کمتر از 2 هفته دارد. پس از گذشت مدت زمان موردنظر دیگر امکان استفاده از محتوای قدیمی وجود نخواهد داشت. اغلب برندها دارای آرشیو گسترده ای از محتوای بازاریابی قدیمی هستند. نکته جالب اینکه محتوای قدیمی دیگر مدنظر بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار نمی گیرد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. نگهداری از محتوای قدیمی و بدون استفاده هرگز منطقی نیست. در این بخش ترند نهایی برای سال 2021 بازنشر محتوای قدیمی در قالبی تازه است.
بازنشر محتوای قدیمی به صورت اصلی هیچ جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهد داشت بنابراین برندها باید بازنگری اساسی در نحوه فعالیت شان داشته باشند. این امر شامل تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از به روز رسانی محتوای قدیمی است. دسترسی به داده های برتر هرگز کار دشواری نیست بنابراین برندها فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در فرآیند به روز رسانی محتوای قدیمی شان با داده های تازه را خواهند داشت.
کاهش هزینه های بازاریابی برای هر برندی دارای اهمیت است. اگر مقدار تولید محتوای جدید کاهش پیدا کند، امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف افزایش خواهد یافت. امروزه اغلب برندها دارای مشکلات عمده ای در زمینه استفاده از بودجه شان هستند. هرچه بودجه کمتری خرج شود، شانس برندها برای دوام در بازار بیشتر خواهد بود. این امر در شرایط کرونایی کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین کسب و کارها باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه های بازاریابی شان باشند. یکی از راهکارهای مناسب در این میان بازنشر محتوای قدیمی با استفاده از داده های تازه است. این امر علاوه بر هزینه اندک برای مخاطب هدف نیز جذابیت دارد.
مطلب مرتبط: اهداف بازاریابی محتوایی کدامند؟
جمع بندی
بسیاری از برندها در پایان هر سال جمع بندی از فعالیت بازاریابی شان دارند. اگر وضعیت بازاریابی نامطلوب باشد، اغلب اوقات تغییر در استراتژی های بازاریابی و تبلیغات طبیعی خواهد بود. نکته مهم در جمع بندی مقاله کنونی ضرورت تغییر الگوهای بازاریابی برند حتی در صورت کسب موفقیت در سال گذشته است. اگر یک الگوی بازاریابی در طول سال 2020 کاربردی بوده است، هیچ تضمینی برای تداوم کاربردش در سال 2021 وجود ندارد بنابراین انتخاب های ما در زمینه بازاریابی باید هوشمندانه صورت گیرد.