به احتمال زیاد شما تا به حال هشتگ TBT یا «Throwback Thursday» را مشاهده کرده اید. شاید آن مطلب یکی از تصاویر بسیار قدیمی دوران دبیرستان تان همراه با این هشتگ بود. شاید هم پست مشهوری از یک برند مطرح همراه با این هشتگ بارگذاری شده بود.
امروزه TBT یکی از مشهورترین هشتگ های شبکه های اجتماعی است. تقریبا همه کاربران (افراد تاثیرگذار، سلبریتی ها و حتی دوستان ما) از آن استفاده می کنند. هشتگ TBT برای برندها فرصت مناسبی در راستای جذب مخاطب، آگاهی بخشی پیرامون برندشان، داستان سرایی و راه اندازی شوخی های جالب در شبکه های اجتماعی است. به همین دلیل هدف من در این مقاله نمایش ماهیت واقعی این هشتگ به همراه نحوه استفاده و حداکثرسازی تاثیرش است.
معنای TBT چیست؟
TBT مخفف عبارت Throwback Thursday (به معنای پنجشنبه بازگشت به گذشته) است. به طور معمول مردم به هنگام بارگذاری تصاویر و ویدئوهای قدیمی شخصی شان به عنوان آثاری نوستالژیک از چنین هشتگی استفاده می کنند. البته محتوای موردنظر الزاما تصویر یا ویدئو نیست. برخی از کاربران از هشتگ TBT برای بارگذاری محتوای صوتی و متن های خاطره انگیز استفاده می کنند.
اگرچه هشتگ TBT امروزه شهرت بسیار زیاد دارد، با این حال ریشه یابی آن چندان ساده نیست. به عبارت دیگر، هیچ اطلاعات معتبری در زمینه نحوه ساخت آن وجود ندارد. بنا به گزارش موسسه Vox، یکی از نخستین کاربردهای این هشتگ در سال 2006 روی داد. زمانی که یک وبلاگ نویس به نام مارک هالفهیل از آن در وبلاگ شخصی اش استفاده کرد.
نخستین کاربرد هشتگ TBT در اینستاگرام نیز به گزارش خبرگزاری تایم، مربوط به یک ماشین مسابقه ای اسباب بازی در فوریه 2011 است. کاربری به نام بابی آن را در صفحه اش منتشر کرده است.
از آن زمان تا به حال هشتگ TBT شهرت بسیار زیادی کسب کرده است. به این ترتیب اکنون این هشتگ مشهورترین نمونه در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. در زمان نگارش این مقاله 488 میلیون پست در اینستاگرام دارای این هشتگ است.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای آنلاین
در این بخش تلاش من اشاره به تاریخچه کوتاهی از هشتگ TBT بود، با این حال اصلا چرا باید از آن استفاده کنیم؟
چرا باید از هشتگ TBT استفاده کنیم؟
TBT یکی از مشهورترین هشتگ های فیس بوک، توییتر و اینستاگرام است. به این ترتیب وقتی از آن استفاده کنیم، امکان دسترسی به سه هدف بسیار مهم فراهم می شود:
1. افزایش تعامل
بنا بر گزارش توییتر، مطالب برندها با استفاده از هشتگ TBT همراه با تعامل بیشتر (50درصدی) از سوی کاربران است. به این ترتیب کاربران توییتر میزان تمایل بیشتری به لایک و درج کامنت در ذیل پست های دارای این هشتگ دارند.
2. افزایش مخاطب
بسیاری از کاربران علاقه مند به فالو هشتگ های مختلفی در شبکه های اجتماعی هستند. هشتگ TBT در میان گزینه های بسیار محبوب آنها قرار دارد. این امر برای برندها به معنای امکان مشاهده سریع پست های شان از سوی کاربران علاقه مند به این هشتگ است. به این ترتیب برندمان خود را به دامنه تازه ای از مخاطب ها معرفی خواهد کرد.
3. آگاهی بخشی پیرامون برند
هشتگ TBT فرصت مناسبی به منظور بیان ماهیت و زمینه اصلی فعالیت برندمان به ما می دهد. بدون تردید بیان داستانی جذاب در مورد برندمان با استفاده از تصاویر و ویدئوهای قدیمی مان بسیار جذاب خواهد بود.
به عبارت کوتاه، فرصت ها و دستاوردهای بسیار زیادی با استفاده از هشتگ TBT در اختیار ما قرار می گیرد.
هشتگ پنجشنبه بازگشت به گذشته چگونه کار می کند؟
هشتگ TBT به شیوه های مختلفی امکان تولید محتوا را فراهم می کند. اگرچه این هشتگ با فرمت های محتوایی مختلف سازگاری دارد، با این حال تمام آن فرمت ها یک ویژگی مشترک دارند: ارجاع مخاطب به اتفاق یا حادثه ای در گذشته. تا زمانی که ما به قانون فوق پایبند باشیم، محتوای ما موفق خواهد بود.
برخی از فرمت های رایج در زمینه استفاده از هشتگ TBT به شرح ذیل است:
• تصویر
• ویدئو
• متن
• محتوای صوتی
اگرچه امکان افزودن هشتگ پنجشنبه بازگشت به تمام پست های مربوط به گذشته وجود دارد، با این حال به مانند هر شیوه دیگری در اینجا نیز برخی تکنیک های برتر در دسترس است. اجازه دهید به بررسی برخی از آنها بپردازیم.
انتشار تصاویر در پنجشنبه
بدون تردید این امر از ظاهر هشتگ موردنظر کاملا قابل فهم است. به هر حال بازگشت به گذشته در روز پنجشنبه را نباید به روزی دیگر موکول کرد. اگر امکان استفاده از هشتگ هایی نظیر جمعه بازگشت نیز وجود دارد، با این حال هیچ کدام به اندازه پنجشنبه بازگشت مشهور نیستند. به علاوه اگر با خودمان صادق باشیم، هشتگ جمعه بازگشت فقط به دلیل فراموشی برخی از کاربران برای انتشار مطلب شان در روز پنجشنبه وجود دارد.
لزوم استفاده از هشتگ TBT، Throwback Thursday یا هر دو
بازهم من به یک تکنیک بسیار واضح اشاره کردم. به هر حال بدون استفاده از هشتگ موردنظرمان امکان یافتن پست ما برای مخاطب وجود نخواهد داشت. شاید عجیب باشد، با این حال برخی از برندها به دلیل فراموشی هشتگ TBT با مشکل مواجه می شوند.
پست مان باید قدیمی باشد
اگرچه امکان استفاده از هشتگ TBT در یک پست مربوط به همین چند هفته پیش نیز وجود دارد، با این حال ماهیت اصلی آن در ارتباط با محتوای بسیار قدیمی است. یک برند یا کسب و کار باید به بازه های زمانی حداقل 10ساله توجه کند. در غیر این صورت پستش مورد توجه کاربران قرار نخواهد گرفت. یکی از ایده های جذاب در این زمینه مربوط به بارگذاری محتوای مربوط به دوران پیش از ظهور اینترنت است. به طور معمول چنین پست هایی با استقبال بی نظیر کاربران مواجه می شود. دلیل آن نیز تقریبا واضح است. در واقع به دلیل نبود اینترنت در آن زمان محتوای موردنظر تقریبا دست نخورده (آن هم برای چندین دهه) باقی مانده است.
هر هفته فقط یک پست
این توصیه از نظر امکان اجرا بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذار است. بدون تردید شما امکان بارگذاری مطلب همراه با هشتگ TBT را از نظر شخصی خود دارید. با این حال عرف شبکه های اجتماعی بارگذاری یک پست در هفته همراه با این هشتگ است. به این ترتیب تاثیرگذاری محتوای ما افزایش چشمگیری خواهد یافت. صادقانه بگویم، هیچ کس علاقه ای به مشاهده چندین پست مربوط به گذشته در یک روز، آن هم از سوی برندی واحد، ندارد. به این ترتیب با پایبندی به چنین عرفی جذابیت مطالب مان حفظ خواهد شد.
هشتگ TBT و تنوع های آن
خوشبختانه پس از شهرت هشتگ TBT شمار دیگری از هشتگ های مشابه برای روزهای دیگر نیز پا به عرصه گذاشتند. به این ترتیب در صورت علاقه امکان استفاده از آنها هم وجود دارد. این هشتگ ها شامل موارد ذیل هستند:
• خاطرات دوشنبه
• من را به سه شنبه بازگردان
• راهی به سوی چهارشنبه
• فلش بک به جمعه
علاوه بر اینها هشتگ هایی نظیر LateGram و OnThis Day (در این روز) هم وجود دارد. نکته مهم اینکه چنین هشتگ هایی تعلق به روز خاصی ندارد.
به طور معمول هشتگ LateGram در پست های مربوط به اتفاق های اخیر مورد استفاده قرار می گیرد. منظور من در اینجا بازه زمانی چند هفته تا چند ماه است، بنابراین برای استفاده از آن در پست های مربوط به اتفاق های چند دهه پیش باید اندکی تردید داشت. به علاوه این هشتگ مخصوص اینستاگرام است. اگرچه شاید در شبکه های اجتماعی دیگر نیز کاربرد داشته باشد.
هشتگ On This Day (در این امروز) نیز ویژگی های خاص خود را دارد. این هشتگ برای اشاره به حادثه ای در طول یک سال اخیر به کار می رود. معمولا نیز بیانگر آرزوی کاربر موردنظر برای بازگشت به آن روز است.
بدون تردید امکان استفاده از جایگزین های هشتگ TBT برای ما فراهم نیست، چراکه آنها دارای ماهیت و البته شهرت بسیار کمتری اند، بنابراین به منظور توسعه برندمان باید به هشتگ TBT اتکا کنیم. این امر به دلیل شهرت بالای آن در اغلب شبکه های اجتماعی و توجه ویژه کاربران به آن است. به این ترتیب ما امکان استفاده از تکنیک فوق به منظور افزایش شهرت برندمان را خواهیم داشت. البته در این زمینه باید ایده مناسبی در دست داشت. این امر در بخش بعدی مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در آن بخش ایده های برتر برای استفاده از هشتگ TBT را به تفکیک ارزیابی خواهیم کرد.
ایده های استفاده از هشتگ TBT
اکنون که با ماهیت و چیستی هشتگ TBT به خوبی آشنا شده ایم، نوبت به استفاده از آن در کمپین برندمان در شبکه های اجتماعی است، اما چگونه باید این کار را انجام داد؟
اگر برند شما دارای سابقه و تاریخچه غنی است، مشکل چندانی نخواهید داشت. اگر هم در زمینه مدیریت اکانت یک برند تازه کار فعالیت دارید، بازهم مشکل چندانی در پیش نخواهید داشت. در حقیقت هدف اصلی من در این بخش بیان برخی از ایده های جذاب برای استفاده از هشتگ TBT است.
1. دفتر اصلی برندمان
مکان اصلی فعالیت برند ما نقطه شروع بسیار عالی برای استفاده از هشتگ TBT محسوب می شود. شاید شما در طول سال های فعالیت برندتان تغییراتی در ساختار آن نیز ایجاد کرده باشید. به این ترتیب ساختمان مرکزی یک برند اغلب ایده ای جذاب برای نمایش تاریخچه آن است. بسیاری از برندهای باسابقه طرح های اصلی ساختمان شان در زمان احداث را به اشتراک می گذارند. این امر کاربران را نسبت به آنها کنجکاوتر می کند.
نکته جالب در مورد ایده موقعیت مکانی ساختمان برندمان امکان توسعه ساده اش است. به این ترتیب به جای ساختمان اصلی شرکت به مواردی نظیر شهر، ایالت یا حتی کشور شروع کسب و کارتان فکر کنید. اطلاع از محل شروع کسب و کار برندهای بزرگ و جهانی همیشه برای مردم هیجان انگیز است. به ویژه اگر از سوی خود برندها طرح شود.
اگر برند شما هیچ ساختار فیزیکی ندارد (برندهای فعال در زمینه آنلاین)، همچنان امکان استفاده از هشتگ TBT براساس موقعیت مکانی را خواهید داشت. به هر حال سایت ها نیز کار خود را از یک جا شروع کرده اند. نمونه مطلوب در این زمینه نحوه یادآوری نخستین صفحه جست وجوی گوگل در اینستاگرام است. تیم بازاریابی گوگل با انتشار چند تصویر از ظاهر اصلی سایت شان در روزهای نخست توجه قابل ملاحظه ای را به خود جلب کرد.
2. کارمندان
کارمندان بدنه اصلی هر کسب و کاری را شکل می دهند، بنابراین چرا با انتشار تصاویر قدیمی از آنها اندکی هیجان خلق نکنیم؟ تصاویر موردنظر می تواند شامل روزهای نخست فعالیت برخی از کارمندان یا حتی مصاحبه های کاری کارمندان فعلی باشد. البته در مورد کارمندان فعلی باید افرادی با سابقه بیش از 10 سال کار را انتخاب کرد، چراکه فقط چنین بازه زمانی با ماهیت هشتگ TBT سازگاری دارد.
برخی از برندهای بزرگ مانند ولز فارگو از هشتگ TBT برای انتشار تصاویر مربوط به نخستین کارمندان شان استفاده می کنند. در مورد ولز فارگو، یکی از پست های این برند مربوط به کارمندان دهه 60 بانک آنها و طراحی نوآورانه لباس های کارمندان شان است.
استفاده از تصاویر قدیمی یکی از بهترین ایده ها برای ایجاد ظاهری انسانی برای برندمان است. به این ترتیب مخاطب احساس راحتی بیشتری با ما خواهد داشت. این امر تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد. مانند نوعی اعلام اینکه در پشت ظاهر حرفه ای و گاهی خشک برندمان افراد گوناگون با ایده های مختلف وجود دارد.
گاهی اوقات استفاده از تصاویر و ویدئوهای کارمندان نیز مفید خواهد بود. به این ترتیب برندمان از زاویه دوربین آنها به تصویر کشیده می شود. به طور معمول کاربران شبکه های اجتماعی این نوع از تصاویر را بیشتر دوست دارند.
3. مشتریان
شاید هیچ راهکار بهتری برای جلب نظر مشتریان به مانند نمایش محتوای مربوط به مشتریان قبلی مان نباشد. به این ترتیب برخی از برندها از تصاویر و ویدئوهای قدیمی مشتریان شان به منظور جذب تعامل بیشتر کاربران در پلتفرم های اجتماعی بهره می برند.
نکته مهم درخصوص استفاده از سوژه مشتریان توجه به سال های بسیار قبل است. همچنین در تصاویر ما مشتریان باید حضور کاملا مشهودی داشته باشند. به هر حال ایده معطوف به مشتریان برندمان بدون حضور آنها هیچ معنایی نخواهد داشت.
به طور معمول حضور مشتریان در فروشگاه ما یا بازدیدشان از خط تولید ایده جذابی خواهد بود.
4. محصولات یا خدمات
محصولات و خدمات برندمان یکی از بهترین سوژه ها برای جلب توجه مخاطب در تکنیک TBT است. به عنوان مثال، محصولات شما در طول سال های متمادی چگونه متحول شده اند؟ آیا تصویر، بروشور یا هر محتوای دیگری از آنها دارید؟ در صورتی که پاسخ تان مثبت است، استفاده از آنها برای خلق پست های جذاب و هیجان انگیز در شبکه های اجتماعی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در زمینه استفاده از محصولات باید ترس از امتحان ایده های تازه را کنار گذاشت. به ویژه از محصولات مان دارای سابقه طولانی نیستند. به عنوان مثال گوشی های هوشمند یکی از این حوزه ها هستند. در این مورد باید به دنبال نسل قبلی محصولات مان برویم. بدون تردید گوشی های هوشمند به یکباره پدیدار نشده است. پیش از آنها گوشی های ساده وجود داشت. به این ترتیب یافتن تصاویر قدیمی از مردم در حال استفاده از گوشی های قدیمی در اندازه های بسیار بزرگ کار چندان دشواری نخواهد بود.
آیا شما در زمینه تناسب اندام فعالیت دارید؟ بدون تردید یافتن تصاویر قدیمی در این حوزه بسیار دشوار خواهد بود، با این حال مراجعه به تمرین های عجیب و غریب مردم در دهه های قبلی برای یافتن تناسب اندام جالب خواهد بود. این نوع تمرین ها امروزه به هیچ وجه قابل مشاهده در سبک ورزش حرفه ای نیست.
با اندکی تامل و جست وجو برای پیشینه های جذاب امکان استفاده از الگوی هشتگ TBT در کمپین های بازاریابی وجود دارد. بدون تردید هیچ کسب و کاری فاقد تاریخچه نیست. اگرچه شاید نقش ما در آن تاریخچه بسیار کمرنگ یا نزدیک به هیچ باشد.
5. تبلیغات
محتوای قدیمی تبلیغاتی یکی از بهترین نمونه ها برای الگوی هشتگ TBT محسوب می شود. دلیل اصلی این امر وجود احساس نوستالژیک در اغلب تبلیغات قدیمی است. به این ترتیب مخاطب به هنگام مشاهده پست برندمان با احساسات عمیقی مواجه خواهد شد. کمپین های متمرکز بر روی هشتگ TBT با استفاده از پوسترهای دیجیتال یا فیزیکی امکان جلب توجه مخاطب را دارند. به عنوان مثال، اکانت رسمی ارتش ایالات متحده در اینستاگرام چندی پیش به مناسبت سالگرد تاسیس اش از پوستر سال 1917 خود رونمایی کرد. در آن پوستر طرحی از آبراهام لینکلن با جمله معروف «من شما را برای ارتش ایالات متحده می خواهم» درج شده است.
استفاده از تبلیغاتی قدیمی برندمان در مجلات یا شبکه های تلویزیونی نیز ایده های جذابی به نظر می رسند. برند جنگ ستارگان (این مجموعه فیلم به دلیل شهرت بالا اکنون بدل به یک برند شده است) با بیش از 10 میلیون فالوور در اینستاگرام هر از گاهی صحنه هایی از مجموعه فیلم های خود را در قالب پست منتشر می کند. یکی از بخش های جذاب فعالیت آنها انتشار تیزرهای تبلیغاتی مربوط به فیلم هاست. به این ترتیب توجه بسیاری از افراد بدان جلب می شود.
برند ادی بائر یکی از بهترین استفاده ها از تبلیغات قدیمی در الگوی هشتگ TBT را دارد. آنها هر ماه یکبار به تبلیغات قدیمی خود رجوع می کنند. خوشبختانه حوزه پوشاک در طول سال های مختلف تغییرات بسیار زیادی پیدا می کند. به همین دلیل ایده های بسیار زیادی پیش روی ادی بائر قرار دارد. جذابیت کار ادی بائر و به طور کلی دیگر برندهای فعال در زمینه پوشاک ماهیت خنده دار نحوه انتخاب لباس در دهه های قبلی است. همه ما این احساس را به هنگام مشاهده تصاویر قدیمی مان داریم. اینکه چرا از یک مدل مو یا لباس حالا خنده دار استفاده می کردیم، پرسشی مشترک در میان اغلب مردم است.
مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید
6. رویدادها
رویدادهای بزرگ فرصت مناسبی در اختیار برندها به منظور استفاده از هشتگ TBT را می دهد. در این راستا باید به رویدادهای پیش رو و ارتباط آنها با برندمان فکر کنیم. سپس باید به سراغ آرشیو برندمان رفته و عکس هایی از برندمان در ارتباط با آن رویداد پیدا کنیم. خوشبختانه اغلب برندها ارتباط مطلوبی با رویدادهای گذشته دارند. به این ترتیب نیازی به نگرانی بیش از اندازه نیست. اگر هم برندتان تازه کار است، یادآوری آن رویدادها به شیوه ای خنده دار جالب خواهد بود.
رویدادهای مختلف یکی از بهترین فرصت ها به منظور ترکیب هشتگ های مختلف است. به عنوان مثال در یک رویداد مشخص امکان استفاده ترکیبی از هشتگ TBT، On This Day (در این روز)، جمعه های بازگشت و مانند آنها وجود دارد. به این ترتیب شمار بازدیدکنندگان مطلب ما افزایش خواهد یافت. البته نباید در این زمینه بیش از اندازه زیاده روی کرد. در غیر این صورت احتمال نارضایتی کاربران وجود خواهد داشت.
7. نقطه عطف های برندمان
هشتگ TBT یکی از ایده های بسیار جذاب برای جشن گرفتن نقطه عطف های فعالیت برندمان است. بدون تردید هر برند بزرگی در طول دوران فعالیتش نقطه عطف های برجسته ای داشته است. به این ترتیب اطلاع رسانی در مورد آنها علاوه بر نمایش جلوه ای بهتر از برندمان باعث افزایش آگاهی کاربران از ما نیز می شود.
نمونه مطلوب اینگونه فعالیت در زمینه استفاده از هشتگ TBT خبرگزاری نیویورک تایمز است. چندی پیش آنها پستی همراه با تصویر نخستین شماره از روزنامه شان را بارگذاری کردند. واکنش های مختلف کاربران به این پست در نوع خود بسیار جالب بود. جالب اینکه آنها در توییتر تک تک اخبار مهم آن هفته را منتشر کردند. به این ترتیب کاربران اخبار نزدیک به یک قرن پیش را درست در ساعت وقوع بر روی توییتر نیویورک تایمز مشاهده می کردند.
تجربه نیویورک تایمز یکی از بهترین مثال ها برای ایجاد هماهنگی میان اهداف برندمان در عصر حاضر و موفقیت های قبلی است. اگر برند شما تاز ه کار است، باید به نقطه عطف های کوچک تر توجه کنیم. به عنوان مثال، سالگرد استخدام صدمین کارمند خود را جشن بگیرید. این امر تاثیر مناسبی بر روی مخاطب خواهد داشت. به هر حال شما باید از یک جا کارتان را شروع کنید. این امر نیازمند توجه به الگوهای مختلف بازاریابی از جمله هشتگ TBT است.