فعالیت در حوزه مدیریت سئو دشواری های خاص خود را دارد. بسیاری از افراد مدیریت سئو را یک کار ساده قلمداد می کنند، با این حال در عمل مانند هر فعالیت دیگری پیچیدگی های زیادی پیش روی کارشناس های این حوزه قرار دارد. امروزه برخی از برندها با استفاده از اطلاعات مختلف و طی دوره های آموزشی اقدام به رفع نیازهای شان در حوزه مدیریت سئو به صورت درون سازمانی می کنند. برخی دیگر از برندها در نقطه مقابل هیچ درکی از اهمیت مدیریت سئو در مدیریت کسب و کار ندارند. این امر در برخی از موارد حتی در زمینه ناآگاهی از شخصیت مخاطب هدف نیز مشاهده می شود.
بدون تردید مطالب و اطلاعات بسیار زیادی در حوزه مدیریت سئو در اختیار برندها قرار دارد. نکته مهم در این میان نیاز اغلب آنها برای همکاری با یک یا چند کارشناس حرفه ای در حوزه موردنظر است. چالش اصلی برای کارشناس ها و دست اندرکاران عرصه سئو کسب و کار از اینجا شروع می شود. درک متفاوت برندها و کارشناس های مدیریت سئو از فرآیند پیش روی مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند. این امر گاهی موجب لغو قرارداد میان طرفین نیز می شود. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شیوه تعامل کارشناس های حوزه مدیریت سئو با مشتریان است. بدون تردید نحوه تعامل ما با برندها به عنوان مشتری از عوامل بسیار زیادی تاثیر می پذیرد. نکته مهم در این میان تلاش برای ایجاد ذهنیتی مشترک در مورد فرآیندهای پیش رو است. ما در ادامه این بحث را در قالب 10 پرسش اساسی بررسی خواهیم کرد. شما به عنوان کارشناس مدیریت سئو با طرح چنین پرسش هایی امکان کسب اطلاعات موردنیازتان از برندهای طرف قراردادتان را خواهید داشت.
1. شما چگونه برندتان را به شرکتی دیگر معرفی می کنید؟
طرح چنین پرسشی از مشتریان آنها را درباره ماهیت کسب و کارشان به فکر وادار می کند. بسیاری از برندها در عرصه کسب و کار نسبت به دلیل حضورشان در بازار کار آگاهی ندارند. چنین امری شاید در فرآیند فعالیت آنها مشکلی ایجاد نکند، اما برای کارشناس های مدیریت سئو دردسرآفرین خواهد بود.
برخی از برندها در پاسخ به شیوه معرفی برندشان به دیگر شرکت ها دارای پاسخ های سرراست و مشخصی هستند، با این حال شمار بالایی از برندها پاسخ روشنی برای پرسش موردنظر ندارند. به این ترتیب ما در عمل نیازمند کمک به آنها برای توصیف کسب و کارشان خواهیم بود.
مطلب مرتبط: نشانه های بیگانگی برندها و کارشناس های مدیریت سئو
ایراد اصلی بسیاری از برندها در ناتوانی برای توصیف کسب و کارشان عدم توجه به مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در عمل توجه اندکی به مشتریان شان دارند. همین امر موجب دوری هرچه بیشتر برندها از مشتریان می شود. هدف ما در این بخش بررسی دلیل این امر نیست، اما تاثیر آن بر روی تعریف ماهیت کسب و کار کاملا روشن است. هرچه ما درک بهتری از نیازهای مشتریان مان داشته باشیم، توانایی بیشتری برای معرفی کسب و کارمان در قالب گزاره ای کوتاه خواهیم داشت. به عبارت دیگر، ماهیت کسب و کار ما را سطح نیاز و سلیقه مشتریان مشخص می کند. اگر ما این نکته را مدنظر داشته باشیم، همیشه توانایی معرفی کسب و کارمان به ساده ترین شیوه ممکن را خواهیم داشت.
شاید اهمیت معرفی کسب و کار برای بسیاری از کارآفرینان مشخص نباشد. اهمیت این موضوع در حوزه مدیریت سئو مربوط به طبقهبندی لینک ها و صفحات در موتورهای جستوجو براساس عامل «کوتاهی و اختصار» است. سایت هایی که بخش معرفی کامل و کوتاهی دارند، همیشه بیشتر مورد توجه الگوریتم هوشمند موتورهای جستوجو قرار می گیرند بنابراین ما به عنوان کارشناس مدیریت سئو باید در نخستین گام بخش معرفی برندها در سایت رسمی یا هر اکانت دیگری در فضای آنلاین را به روز رسانی کنیم. چنین بخشی به طور معمول در سایت ها تحت عنوان «درباره ما» شناخته می شود. متاسفانه امروزه برخی از سایت ها چنین بخشی را ندارند بنابراین مشاهده رتبه های پایین در نتایج موتورهای جستوجو برای چنین سایت هایی طبیعی خواهد بود.
2. ماموریت برند شما چیست؟
هر برندی در بازار کسب و کار براساس یک ماموریت تعریف می شود. همه شرکت ها و کارآفرینان در راستای تحقق یک هدف دست به فعالیت می زنند. اگر ما نسبت به ماموریت برندمان آگاهی نداشته باشیم، فرآیند جلب نظر مخاطب هدف با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. این مشکل در مورد بسیاری از برندها در حوزه بازاریابی نیز به چشم می خورد. اگر ما قصد موفقیت در دنیای کسب و کار و رقابت موثر با دیگر برندها را داریم، باید ماموریتی مناسب برای خود تعریف کنیم.
طرح پرسش درباره ماموریت برند مزیت های بسیار زیادی دارد. شاید ما در این بخش نیز مجبور به کمک رساندن به برندها باشیم، اما طرح چنین پرسشی دستکم امکان آگاهی از میزان توجه برند مقابل مان به اهمیت بحث را دارد. متاسفانه در اینجا نیز برخی از برندها نسبت به اهمیت ماموریت برند آگاهی ندارند.
طراحی ماموریت برای برندها به تنهایی امکانپذیر نیست. ما به عنوان کارشناس مدیریت سئو باید همکاری نزدیکی با برندها برای تعریف ماموریت های شان داشته باشیم. در غیر این صورت به طور مداوم در جلب نظر آنها ناموفق خواهیم شد. نکته مهم در زمینه تعریف ماموریت توجه به نیازهای مشتریان و توانایی برندمان است. برخی از شرکت ها با تعریف ماموریت های بیش از اندازه بزرگ در عمل هیچگاه امکان تحقق آنها را پیدا نمی کنند بنابراین گام اساسی در زمینه طراحی ماموریت توجه به واقعیت ها و منابع در دسترس است.
ایجاد ماموریت برای برند نهتنها در زمینه مدیریت سئو، بلکه در بازاریابی نیز مفید است. شاید برخی از برندها براساس زمینه فعالیت شان به بیش از یک ماموریت نیاز داشته باشند. این امر بستگی به توانایی مالی و سایر منابع در دسترس هر برند دارد. اگر برند طرف قرارداد شما توانایی پیشبرد چند ماموریت به طور همزمان را دارد، باید به ارتباط منطقی میان ماموریت های مختلف توجه داشته باشیم. در غیر این صورت منابع برند موردنظر هدر خواهد رفت.
3. شعارها، کلیدواژه ها و عبارت های منحصر به فرد برندتان کدام است؟
هر برندی در دنیای کسب و کار با ویژگی های مشخصی شناخته می شود. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای معرفی خود به عنوان یک سازمان منحصر به فرد و متفاوت از رقبا هستند. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها دارد، اما دستیابی به آن دشواری های خاص خود را دارد. مهم ترین نکته در این میان توجه به کلیدواژه های منحصر به فرد هر برند است. بدون تردید شرکت های گوناگون دارای شعارها، ارزش ها و عبارت های متفاوتی هستند. این امر امکان ایجاد تمایز میان آنها را فراهم می سازد. حال اگر ما تمام تفاوت های برند طرف قراردادمان را در فرآیند مدیریت سئو مدنظر قرار دهیم، امکان ایجاد محتوای اختصاصی و بهبود شرایط آن در فضای آنلاین فراهم خواهد شد.
مهم ترین گام در این بخش همکاری نزدیک میان ما و برند طرف قراردادمان است. طراحی استراتژی مدیریت سئو بدون دسترسی کامل به اطلاعات اساسی برندها امکانناپذیر است بنابراین ما باید ارتباط و تعامل نزدیکی با برندهای طرف قراردادمان داشته باشیم. در غیر این صورت فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست خواهیم داد.
4. چه عبارت هایی مورد توجه و علاقه مخاطب هدف نیست؟
همانطور که برخی از کلیدواژه ها مورد توجه برندها قرار دارد، برخی از عبارت ها در یک بازار خاص هرگز از سوی مشتریان مورد استفاده قرار نمی گیرد. توجه به این نکته برای مدیریت سئو کاربردی اهمیت دارد. برخی از برندها برای تعامل بهتر با مخاطب هدف به سوی تحلیل عبارت های پرکاربرد در میان آنها می روند. این امر اهمیت حیاتی برای پروژه های مدیریت سئو دارد. اگر ما از کلیدواژه های مورد علاقه مخاطب هدف به خوبی آگاهی داشته باشیم، دیگر نیازی به استفاده از شیوه های مبتنی بر آزمون و خطا برای جلب نظر آنها نخواهیم داشت. این امر علاوه بر صرفهجویی قابل توجهی در بودجه شرکت، زمان موردنیاز برای ساماندهی پروژه مدیریت سئو را نیز کاهش می دهد.
نکته منفی درباره شناسایی عبارت هایی که کمتر مورد توجه مخاطب هدف است، عدم دقت برندها به آن است بنابراین شاید در عمل خودمان باید دست به کار شویم. خوشبختانه امروزه ابزارهای کمکی بسیار زیادی برای ارزیابی کلیدواژه های محبوب در حوزه های مختلف کسب و کار وجود دارد. استفاده از ابزار رسمی گوگل در این میان مزیت های خاص خود را دارد. مزیت اصلی ابزار رسمی گوگل دسترسی به بانک اطلاعاتی وسیع این برند است. بدون تردید آمارها و اطلاعات ارائهشده از سوی گوگل دارای اعتبار بسیار بیشتری در مقایسه با سایر برندهای مشابه است.
بدون تردید در هر حوزه ای برخی عبارت های تخصصی نیز وجود دارد. استفاده از چنین عبارت هایی اغلب از سوی برندها برای نمایش میزان مهارت شان صورت می گیرد. نکته مهم در این میان آگاهی تمام مشتریان از عبارت های موردنظر است بنابراین استفاده از آنها در پروژه مدیریت سئو برندها ضروری خواهد بود. شاید شما به عنوان کارشناس مدیریت سئو آشنایی دقیقی با عبارت های تخصصی در یک حوزه خاص نداشته باشید، در این صورت نیازمند راهنمایی برند طرف قراردادتان خواهید بود. در نهایت، استفاده بیش از اندازه از عبارت های تخصصی نتیجه معکوس خواهد داشت. توصیه ما در این بخش استفاده از حداکثر 2 یا 3 عبارت تخصصی در هر محتواست. در غیر این صورت مخاطب هدف توجه کمتری به محتوای شما خواهد کرد.
هرچه توانایی یک برند برای استفاده از عبارت های تخصصی در جای مناسب بیشتر باشد، اعتماد مشتریان به آنها افزایش خواهد یافت. نکته مهم در این میان توجه به عملکرد رقبا یا برندهای بزرگ در این راستاست. ما همیشه امکان یادگیری نکات تازه از فرآیند فعالیت برندهای موفق را داریم.
هدف اصلی محتوای پیش روی شما چیست؟
شاید در وهله نخست پاسخ چنین پرسشی واضح به نظر برسد، اما در عمل بسیاری از برندها برای پاسخ به این پرسش نیازمند تأمل طولانی هستند. جالب اینکه برخی از برندها حتی پس از ساعت ها تفکر نیز پاسخ مشخصی ندارند. امروزه برخی از برندها صرفا برای حضور در دنیای بازاریابی و تبلیغات دست به تولید محتوا می زنند. این امر وجب بروز دشواری های بسیار زیادی برای برندها می شود. نکته مهم در این میان تلاش برای کاهش علاقه برندها نسبت به تولید محتوا بدون تأمل قبلی است. فقط در این صورت ما امکان پیادهسازی پروژه های مدیریت سئو را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: ایجاد برندی معتبر با تولید محتوای استراتژیک و مدیریت سئو
توصیه من در این بخش عدم تلاش برای پیش بینی هدف اصلی محتوای بازاریابی برندهای طرف قرارداد است. دلیل این امر امکان غافلگیری در لحظه از هدف متفاوت یا حتی عجیب آنهاست بنابراین ما باید همیشه از مخاطب هدف پرسش های دقیقی در این باره طرح کنیم. اگر مشتریان در پاسخ به پرسش فوق دچار مشکل شدند، این امر به معنای ضرورت آموزش اهمیت هدف در محتوا به آنهاست.
هر برند در زمینه تولید محتوا اهداف متفاوتی دارد. برخی از برندها در تلاش برای بهبود رتبه سایت شان در گوگل هستند. از سوی دیگر برخی نیز به دنبال جلب نظر مخاطب هدف برای تعامل بیشتر خواهند بود. نکته مهم در این میان انتخاب هدف برای تولید محتوا براساس نیازهای جاری برند است. در غیر این صورت ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.
وظیفه ما به عنوان کارشناس مدیریت سئو آشنایی برندهای طرف قراردادمان با ضرورت پایداری و تداوم در زمینه انتخاب هدف برای محتواست. برندهایی که به طور مداوم اهداف تولید محتوای شان را تغییر می دهند، در عمل امکان جلب نظر پایدار مخاطب هدف را نخواهند داشت. همچنین تحقق اهداف نیز در چنین شرایطی منتفی خواهد بود.
توجه به هر هدف در حوزه مدیریت سئو به معنای چشمپوشی از هدفی دیگر است بنابراین ما باید طرف مقابل مان را نسبت به هزینه انتخاب یک هدف مشخص آگاه کنیم. گاهی اوقات هزینه انتخاب یک هدف برای برندها بیش از اندازه بالاست. ارائه توصیه های کاربردی به برندها و تلاش برای یافتن هدفی بهتر در این بین ضروری خواهد بود.
5. چه چیزی شما را از رقبای تان متمایز می کند؟
شباهت بیش از اندازه برندها به هم یکی از چالش های اصلی در مسیر بازاریابی و مدیریت سئو محسوب می شود. هرچه توانایی یک برند برای ایجاد تمایز میان خود و دیگران بیشتر باشد، شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد داشت. شاید ارائه پاسخی مشخص از سوی برندها در مواجهه با چنین پرسشی طبیعی به نظر برسد، اما در اینجا نیز برخی از برندها پاسخ روشنی ندارند. عدم آگاهی از نقطه تمایز کسب و کارمان با رقبا همیشه به معنای عدم تلاش برای ایجاد تمایز نیست. بدون تردید هر برندی با ایده ای نو قدم در عرصه کسب و کار می گذارد، با این حال گاهی اوقات تبدیل هدف نوآورانه و نقطه تفاوت برند مورد بیتوجهی قرار می گیرد.
بهترین راهکار برای ایجاد نقطه تمایز میان یک برند و رقبا توجه به نحوه فعالیت آن است. ما باید به دنبال تفاوت های یک برند در زمینه فعالیت با رقبای آن باشیم. در غیر این صورت فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف آن را نخواهیم داشت.
امروزه مشتریان به دنبال مشاهده تفاوت ها در عملکرد برندها هستند. این امر در فضای آنلاین به خوبی قابل مشاهده است. وظیفه اصلی ما در این میان تلاش برای یافتن نقاط تمایز کسب و کار و تاکید هرچه بیشتر بر روی آنهاست. در غیر این صورت شاید برند طرف قرارداد ما بدل به یک شرکت کلیشه ای شود.
یافتن پاسخ مشخص در زمینه تمایز یک شرکت با رقبا کار چندان ساده ای نیست. به ویژه اگر ما از خارج به آن برند نگاه کنیم. این امر مشکل اساسی پیش روی بازاریاب ها و کارشناس های مدیریت سئو است. ما در اینجا بازهم نیازمند ایجاد ارتباطی نزدیک با برندهای طرف قراردادمان هستیم. این امر به بهبود هرچه بهتر درک ما از شرایط کسب و کار و نیازهای جاری برای بهبود وضعیت مدیریت سئو کمک خواهد کرد.
6. تعریفی جامع از محصولات و خدمات تان ارائه دهید
بسیاری از کارشناس های مدیریت سئو در زمینه توصیف مناسب محصول برندها درگیر چالش های اساسی هستند. اگر ما نسبت به محصولات برندها آگاهی مناسبی نداشته باشیم، هرگز توانایی تولید محتوا و مدیریت پروژه های سئو را نخواهیم یافت.
برخی از برندها در زمینه ارائه توضیحات کاربردی درباره محصولات شان توانایی بسیار بالایی دارند. شاید تنها نکته مثبت در این میان عدم مشاهده ناتوانی مطلق یک برند برای توصیف محصولش باشد بنابراین ما شانس مناسبی برای آگاهی از ویژگی های محصولات طرف مقابل و همچنین تولید محتوای کاربردی پیرامون آن خواهیم داشت.
بهترین راهکار برای سادهسازی و کاهش حجم توضیحات برندها درباره محصولات شان تلاش برای یافتن کلیدواژه هاست. امروزه امکان معرفی محصولات مختلف با ترکیب چند کلیدواژه نیز وجود دارد بنابراین ما باید توجه ویژه ای به این نکته داشته باشیم. اگر توضیحات ما برای محصولات برند طرف قراردادمان بیش از اندازه طولانی باشد، فرآیند جلب توجه مخاطب هدف با دشواری های بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
7. مخاطب هدفی که بر روی آن تمرکز کرده اید، کدام است؟
بدون تردید برندها دارای طیف گسترده ای از مخاطب هدف هستند. نکته مهم در این میان ضرورت تمرکز بر روی یک یا چند گروه از مخاطب هدف در زمانی واحد است. درست به همین خاطر برخی از برندها دست به طراحی کمپین های بازاریابی مختلف و شخصی سازی آنها می زنند.
شاید مخاطب هدف ایدهآل یک برند با آنچه ما به عنوان کارشناس مدیریت سئو در ذهن داریم تفاوت داشته باشد، به همین خاطر ما باید به طور مداوم اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت برندها کسب کنیم. در غیر این صورت شکاف قابل تأملی میان برنامه های مدیریت سئو ما و شیوه فعالیت و اهداف برند موردنظر ایجاد خواهد شد.
طرح پرسش های کاربردی از برندها درباره هدف شان از فعالیت در حوزه کسب و کار و بازاریابی ضروری است. امروزه فرآیند بازاریابی و مدیریت سئو نقاط اشتراک بسیار زیادی دارند بنابراین بیتوجهی به هر کدام از آنها در عمل مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. هدف اصلی ما در بخش مدیریت سئو تحلیل کمپین های بازاریابی برندها به منظور آگاهی از تمرکز برندها بر روی گروه مشخصی از مخاطب هدف است. به این ترتیب کمپین بازاریابی برند موردنظر به بهترین شکل با پروژه مدیریت سئو ما هماهنگ خواهد شد.
8. مشکل مشتریان در بازار چیست؟
شناسایی مشکل مشتریان برای ارائه راهکارهای مناسب اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها در زمینه طراحی محصول یا تولید محتوا بیشتر به سلیقه خودشان توجه دارند. به همین خاطر کمتر امکان جلب نظر مشتریان را پیدا می کنند. مدیریت سئو در فضای آنلاین باید همیشه در ارتباط با نیازها و مشکلات مشتریان باشد. پس از شناسایی مشکل مشتریان باید به دنبال ارائه راهکاری مناسب باشیم. تولید محتوا پیرامون راهکار برندمان برای مشتریان از نقطه نظر بازاریابی و مدیریت سئو اهمیت بسیار زیادی دارد.
برخی از برندها در عمل بیشتر به دنبال تحقق اهداف شان به جای توجه به مشکلات مشتریان هستند. برندهای بزرگ همیشه ارتباط معناداری میان اهداف شان و نیازهای مشتریان ایجاد می کنند. درست به همین خاطر چنین برندهایی همیشه مورد پسند و علاقه مشتریان هستند. ما نیز در عرصه راهنمایی و ارائه مشاوره به برندهای طرف قراردادمان باید آنها را متوجه مزیت های فعالیت برندهای بزرگ کنیم. در غیر این صورت هیچگاه موفق به تولید محتوا و مدیریت سئو به شیوه حرفه ای نخواهیم شد.
9. ما به دنبال چه نوع گفتوگویی در پس محتوای مان هستیم؟
مدیریت سئو فقط معطوف به تولید محتوا و تلاش برای کاربست تکنیک های مختلف به منظور بهبود رتبه سایت در موتورهای جستوجو نیست. متاسفانه برخی از برندها در زمینه بازاریابی و مدیریت محتوا فقط به دنبال ارائه مطلب به مخاطب هدف هستند. این امر به تنهایی برای تعامل سازنده با مخاطب هدف کافی نیست. ما باید هدفی مشخص پشت سر این اقدام مان داشته باشیم. در غیر این صورت هیچگاه توانایی سازماندهی استراتژی سئو را نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدیریت سئو در عصر کنونی
امروزه هدف رایج برندها در پس تولید محتوا ترغیب مخاطب هدف برای ایجاد ارتباط بهتر با آنهاست. شاید در نگاه نخست این امر بیش از اندازه ساده به نظر برسد، اما گفتوگو با مشتریان برای بسیاری از برندها اهمیت حیاتی دارد. هرچه توانایی ما برای ترغیب مخاطب هدف برندها به گفتوگو بیشتر باشد، تاثیرگذاری استراتژی مان بیشتر خواهد شد. امروزه مشتریان نسبت به برندهایی که ارتباط نزدیکی با آنها احساس می کنند، ذهنیت بهتری دارند بنابراین حتی اگر صفحه سایت ما در رتبه نخست نتایج گوگل نیز نباشد، مخاطب هدف به آن توجه خواهد کرد.
بدون تردید امروزه مدیریت سئو فرآیندی پیچیده محسوب می شود. مهم ترین نکته در این میان برای کارشناس های مدیریت سئو تلاش برای ایجاد ارتباطی نزدیک میان خود و برندهای طرف قراردادشان است. اگر ما به این نکته توجه کافی نداشته باشیم، در عمل جدایی معناداری میان برنامه های ما و نحوه فعالیت برند موردنظر ایجاد خواهد شد.