تجربه رکود برای کارآفرینان ساده نیست. بسیاری از برندها در دوران رکود به طور کامل از بازار کنار رفته و دیگر اسمی نیز از آنها به گوش نمی رسد. نکته مهم اینکه شما برای تاثیرگذاری بر روی روند تحولات بازار و پیدا کردن سهمی از دنیای کسب و کار باید همیشه رکود را به مثابه یک رویداد در مسیر موفقیت تان لحاظ کنید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نکرده و کارتان نیز به طور مداوم موقعیت بدتری در بازار پیدا کند.
این روزها در بسیاری از کشورها رکود یک امر کاملا محسوس است. مشتریان در بازار تمایل کمتری برای خرید از خودشان نشان می دهند و از سوی دیگر شانس برندها نیز برای پیدا کردن مشتریان مطمئن به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است. تیم های فروش در این میان تحت شدیدترین فشارها و حملات هستند. این امر موجب ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شده و کارشان را نیز کم ارزش جلوه می دهد. همیشه وقتی فروش یک برند کاهش پیدا می کند، تیم فروش مقصر اصلی شناخته می شود. در این شرایط مسئول تیم فروش باید پاسخگویی بالایی نسبت به اتفاق پیش آمده داشته باشد.
اگر شما به عنوان مدیر فروش یا کارآفرین در یک شرکت فعالیت دارید، وظیفه شما رسیدگی به وضعیت تیم فروش برندتان است. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را نیز به طور چشمگیری افزایش دهد. یادتان باشد اگر برند شما از رکود جان سالم به در ببرد، شما شانس و فرصت تاثیرگذاری دوباره بر روی مشتریان را پیدا کرده و امیدتان برای ادامه فعالیت کاری افزایش پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: مشکلات تیم های فروش که باید فورا حل شود
بدون تردید مشکلات مالی برای هر برندی روی می دهد. با این حال مسائل مربوط به رکود همه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از بدترین کابوس ها برای هر برندی مواجهه با مشتریانی است که بودجه لازم یا حتی انگیزه ای برای خرید ندارند. این امر می تواند آنها را به بدترین شکل ممکن با مشکلات اساسی در بازار رو به رو سازد.
این روزها اگرچه بحران کرونا در بسیاری از کشورها پایان یافته است، اما هنوز تاثیرات اقتصادی آن پابرجاست. درست به همین خاطر شما باید عملکردتان در بازار را به خوبی ساماندهی کرده و به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از شرایطی ویژه باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت و توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نکنید.
ما در این مقاله به دنبال راهکارهایی برای مواجهه با بحران مالی و رکود در زمینه مدیریت تیم های فروش هستیم. توصیه ما ساده است. اگر شما توانایی مدیریت تیم فروش تان در این شرایط را داشته باشید، روزهای بهتر در آینده را خواهید دید، در غیر این صورت کارتان به طور کامل گره خورده و دیگر شانسی برای بهبود شرایط تان در بازار پیدا نمی کنید. در ادامه برخی از مهمترین نکات و توصیه ها در این راستا را با هم مرور خواهیم کرد.
نترسید!
ترس یکی از مهمترین عوامل در به هم ریختن کار برندها محسوب می شود. اینکه برند شما از نظر مالی شرایط دشواری دارد یا اینکه رکود در سراسر دنیا افزایش پیدا کرده است نباید موجب عجله یا ترس شما شود. مشتریان در بازار همیشه به دنبال برندهایی هستند که ترس به دل شان راه ندهند. بنابراین شما باید دقیقا همان برندی باشید که مشتریان انتظارش را دارند، در غیر این صورت شاید خیلی راحت از یک برند مورد علاقه مشتریان تبدیل به برندی ساده شده و دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را نداشته باشید.
فروشندگان همیشه به ارزش های برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تکیه می کنند. اگر برند شما در طول سال های اخیر به ارزش های خود احترام نگذاشته یا از آنها سود نبرده است، باید یک تجدیدنظر اساسی در روند فعالیت تان انجام دهید، در غیر این صورت شاید به طور مداوم مشکلات تان در این راستا افزایش پیدا کرده و شانس تان نیز در این میان به طور تصاعدی کاهش پیدا کند. یادتان باشد برندها در بازار همیشه مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. این امر می تواند وضعیت شما را نیز تغییر دهد. یادتان باشد هر برندی که از ارزش های اساسی اش در زمان های حساس به خوبی استفاده کند، در عمل یک مزیت مهم در برابر دیگر برندها دارد. این نکته می تواند حتی برای شما به مثابه یک عامل رو به رو جلو نیز محسوب شود. درست به همین دلیل باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ارزش های تان را به کار برده و جلوی ترس بیش از اندازه را بگیرید.
فروشندگانی که تجربه بیشتری در بازار دارند، همیشه کارشان را به خوبی دنبال کرده و امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنند. این امر می تواند برای شما به مثابه یک امر بی نهایت جذاب و تاثیرگذاری محسوب شود. یادتان نرود شما در بازار همیشه باید کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید، در غیر این صورت شاید مشتریان دیگر به شما اعتماد نکرده و پشت سرشان را هم نگاه نکنند.
مطلب مرتبط: راهنمای ایجاد تیم فروش در شرکت ها
رکود موقتی است
رکود قرار نیست برای همیشه در کنار شما و مشتریان باقی بماند. گاهی اوقات رکودهای وحشتناک برای چند سال طول می کشد. با این حال در نهایت اوضاع به حالت عادی یا دست کم بهتر باز می گردد. در این میان شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید از برنامه های تازه و دقیق سود ببرید، در غیر این صورت ممکن است شانس تان در این میان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و حتی مشتریان نیز دیگر به بهبود اوضاع برندتان یا امکان خرید محصولات با قیمت پایین تر مطمئن نشوند.
رکود در بسیاری از کشورها ماهیت موقتی دارد. درست به همین خاطر شما نباید اجازه دهید ذهنیت مشتریان نسبت به شما تغییر کند. یادآوری این نکته می تواند به شما کمک بسیار زیادی در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نماید. یادتان نرود در دنیای امروز بسیاری از برندها برای حفظ مشتریان شان عملا ناتوان هستند. این امر موجب از دست رفتن شمار بالایی از مشتریان در طول سال می شود. اگر شما بتوانید به مشتریان تان نشان دهید ماهیت رکود موقتی است، آن وقت کارتان به طور مناسب بهبود پیدا می کند.
یادتان نرود در دنیای کسب و کار شما باید همیشه به دنبال بهبود موقعیت تان در بازار باشید. یکی از المان های مهم در این میان به هنگام رکود تلاش برای کسب اعتماد مشتریان است. شما با این کار می توانید در یک بازار بی نهایت بی نظم جایگاه خودتان را پیدا کرده و به محض پایان رکود کارتان را بهبود بخشید.
هنگامی که بسیاری از برندها به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان می روند، فقط یک حالت ایده آل را در ذهن دارند. شما در این میان باید جایی برای رکود نیز در ذهن تان داشته باشید، در غیر این صورت توجه کمتر کسی به برندتان و وضعیت کاری کسب و کار شما جلب خواهد شد. این امر می تواند برای شما موقعیت بسیار دشواری به همراه داشته و شانس تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
یادتان نرود شما در دنیای کسب و کار هیچ وقت تنها نیستید. درست به همین دلیل باید همیشه به دنبال نشان دادن توانایی تن برای رقابت با دیگر برندها باشید، در غیر این صورت کارتان به زودی با مشکل رو به رو شده و دیگر توانایی مدیریت حتی یک دقیقه از کارتان را هم پیدا نخواهید کرد.
این روزها بسیاری از برندها در بازار با مشکلات اساسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان مواجه هستند. توصیه ما در چنین شرایط دشواری تلاش برای اثبات این نکته به مشتریان است که رکود موقتی خواهد بود. شما باید به مشتریان تان اطمینان دهید عملکرد نامناسب تان در موقعیتی کنونی در آینده ادامه دار نخواهد بود. در این صورت می توانید خودتان را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف آماده ساخته و شرایط تان را نیز توسعه دهید.
به تخفیف ها معتاد نشوید
تخفیف های بسیار زیاد می تواند برای شما در بلندمدت دردسرساز شود. نکته مهم در این میان استفاده از تخفیف ها به طور درست است. اگر شما معتاد تخفیف های فراوان شوید، کارتان به طور قابل ملاحظه ای در بازار بدتر شده و اوقاع تان وخیم تر از هر زمان دیگری می شود. یادتان نرود در دنیای امروز بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط دشواری دارند. این امر می تواند شما را در موقعیت بسیار سختی قرار دهد.
مطلب مرتبط: چگونه یک تیم فروش حرفه ای تشکیل دهیم؟
وقتی یک برند در دوره رکود به طور مداوم تخفیف به مشتریان می دهد، حتی پس از پایان این شرایط نیز مشتریان فقط در صورت ارائه تخفیف از آن خرید خواهند کرد. این امر می تواند یکی از بدترین تجربه های شما در بازار را شکل دهد. یادتان نرود در بازار وقتی مشتریان به تخفیف زیاد از سوی شما عادت کنند، به محض پایان این شرایط دیگر انگیزه ای برای خرید از شما نخواهند داشت.
بی شک در دوران رکود برندها باید در نحوه تولید محصولات و قیمت گذاری آنها تجدیدنظر کنند. با این حال شما نباید مشتریان را به تخفیف مداوم عادت دهید. این امر می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و شانس تان را نیز کاهش دهد. درست به همین خاطر باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف بروید، در غیر این صورت شاید هیچ وقت شانس تان در این میان بهبود پیدا نکند.
استفاده از مواد اولیه ارزان تر یا حتی کاهش کیفیت محصولات در دوران رکود می تواند ایده های خوبی برای حفظ مشتریان باشد. در هر صورت شما باید به خوبی توانایی توضیح دلیل فعالیت های تان در این میان را داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز مشتریان به شما گوش نداده و وضعیت برندتان نیز در طول زمان بدتر شود.
استفاده از رهبری واحد
رهبری برند نقش مهمی در موفقیت و توانایی یک کسب و کار برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارد. اگر یک برند در بازه های زمانی حساس از یک رهبری درست استفاده کند، شانسش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شرایط مناسب و بهینه سازی موقعیت برند در این میان است. شما برای بهبود وضعیت تان در این میان باید همیشه نگاه دقیقی به اوضاع شرکت تان داشته باشید. گاهی اوقات برندها در مواقع بحرانی در عمل از مدیریت چندگانه استفاده می کنند. این امر می تواند ساختار یکپارچه و قوی برند در نگاه مشتریان را به طور کامل از بین ببرد. درست به همین دلیل شما باید همیشه از یک رهبر تجاری در برندتان استفاده کنید.
تبدیل شدن به رهبر تجاری امر ساده ای نیست، با این حال وقتی شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می روید باید به نقش و تاثیرگذاری رهبر تجاری نیز توجه نشان دهید. این امر شما را به خوبی در کانون توجه کاربران قرار داده و حتی در دوران رکود نیز به مشتریان انگیزه ای برای خرید بیشتر از شما می دهد.
بدون تردید در شرایطی که تمام برندها مشکلات مالی گسترده ای داشته و مشتریان نیز انگیزه زیادی برای خرید ندارند، عملکرد متفاوت شما در بازار می تواند نقطه قوتی برای جلب نظر مشتریان در بازار کنونی باشد. این امر شما را به بهترین شکل ممکن در کانون توجه مشتریان قرار داده و کارتان را نیز ساده سازی خواهد کرد.
نکته مهم اینکه شما برای استفاده از یک رهبری تجاری واحد باید از سال ها قبل و همزمان با شروع به کارتان این نکته را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای ایجاد این نکته مثبت در ساختار برندتان نداشته باشید. این امر می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و شانس تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.
مطلب مرتبط: بهبود سطح تیم فروش شرکت با 5 اقدام ساده
آمادگی برای شیوه خرید جدید مشتریان
در دوران رکود رفتار مشتریان در بازار نیز عوض می شود. این امر به معنای نیاز به استفاده از شرایط تازه برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان یا حتی عادت به رفتارهای جدید آنهاست. درست به همین دلیل بسیاری از برندها به محض اینکه رکودی در بازار مشاهده می شود، خودشان را برای رفتارهای تازه و احتمالی مشتریان آماده می کنند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما دست کم شما را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان آماده نگه خواهد داشت.
بسیاری از برندها به تغییر رفتار مشتریان در پی بروز رکود اعتقاد ندارند. همین امر موجب غافلگیری آنها در شرایطی خاص می شود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید به تغییر رفتار آنها در پی بروز رکود باور داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکرده و شاهد از دست دادن شان باشید.
مشتریان به طور معمول به هنگام رکود نه تنها خریدشان را کاهش می دهند، بلکه سخت گیری بیشتری نیز برای انتخاب یک محصول یا برند خواهند داشت. این امر به معنای ضرورت فعالیت بی عیب و نقص شما در بازار خواهد بود. فقط در این صورت شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف در دنیای امروز را پیدا می کنید. یادتان باشد در دنیای امروز وضعیت مالی شما باید همیشه در رابطه با اوضاع بازار تنظیم شود. اگر شما در وضعیت رکود هستید، دلیلی برای خرید بیش از اندازه از سوی تان نخواهد بود. این امر می تواند اوضاع مالی شما در بازار را به طور مداوم بدتر کرده و حتی توانایی تان برای جلب نظر مشتریان را نیز به طور کامل از بین ببرد.
شفاف سازی پیشنهاد برند
پیشنهاد برند برای مشتریان فقط شامل محصولات اصلی نیست. شما در زمینه شیوه پرداخت یا حتی الگوهای تعامل مشتریان با برندتان نیز باید حرف هایی برای گفتن داشته باشید. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در این میان را نیز افزایش دهد.
مشتریان از برندهایی که خواسته اصلی شان در بازار مشخص نیست، خیلی استقبال نخواهند کرد. این امر در کنار مسئله مربوط به پیشنهاد اصلی برند می تواند موجب بروز بحران های بسیار گسترده ای شود. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف و استفاده از شرایط دشوار و تاثیرگذار برای اعتمادسازی در میان مشتریان است. این امر می تواند شما را به طور قابل ملاحظه ای در بازار از سایر رقبا متمایز کرده و کارتان را نیز بهبود بخشد.
اولین کاری که شما در زمینه شفاف سازی پیشنهاد برندتان باید به خوبی صورت دهید، استفاده از یک درخواست دقیق و جدی است. این امر به شما کمک زیادی برای توسعه کارتان خواهد کرد. این درخواست باید تمام بخش های برند را شامل شود. در این صورت شما می توانید به کارتان سر و سامان درستی دهید، در غیر این صورت باید به طور مداوم درگیر جریان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بوده و کارتان در این میان به طور قابل ملاحظه ای افت پیدا خواهد کرد.
بی شک برخی از برندها برای بهبود اوضاع کاری شان دردسرهای زیادی را متحمل می شوند. این امر می تواند بسیار طبیعی محسوب شده و کارتان را نیز دشوار سازد. نکته مهم اینکه شما باید همیشه در مواقع بحرانی عملکرد شفاف بسیار بهتری از خودتان نشان دهید. این نکته می تواند شما را در کانون توجه مشتریان قرار داده و شرایط تان را نیز بهبود بخشد.
مطلب مرتبط: چگونه تیم فروش خود را تقویت کنیم
تأمل و بازنگری درباره استخدام و اخراج ها
تعدیل نیروی یکی از استراتژی های کاربردی برای دوران رکود است. بسیاری از برندها اولین قدم در مسیر مدیریت درست منابع مالی را در استفاده از ابزارهای اخراج می دانند. این امر می تواند برای مدت زمانی کوتاه به شما امکان تعامل در بازار و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدهد. در این صورت شما به خوبی فرصت جلب نظر مشتریان را پیدا کرده و کارتان نیز به خوبی ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال اگر به دنبال ایجاد محدودیتهایی برای کارتان نیستید، باید عملکردی متفاوت را در دستور کار قرار دهید. این امر می تواند به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را داده و کارتان را نیز به خوبی ساده سازی نماید. فراموش نکنید شما نیاز نیست همیشه کارتان را در پی بحران یا رکود متوقف کنید.
برخی از برندها در شرایط رکود به آینده برندشان فکر می کنند. این امر شامل تلاش برای توسعه کسب و کار در قالبی بسیار حرفه ای است. اگر شما به دنبال بهبود اوضاع تان در بازار در این شرایط هستید، باید به طور مداوم کارتان را توسعه داده و حتی در دوران رکود نیز به فکر پیشرفت برندتان باشید.
استخدام نیروی کار در دوران رکود می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. این امر باید با دقت زیادی از سوی شما دنبال شده و کارتان در این میان را نیز بهینه سازی کنید. اگر شما به دنبال بهبود اوضاع تان در بازار در روزهای فعلی هستید، باید همیشه کارتان را بهینه سازی کرده و اوضاع تان را بهبود بخشید. یادتان نرود شما برای بهبود اوضاع تان نیازمند استفاده از راهکارهای مفید هستید. در این میان شاید استخدام نیروی کار تازه برای شما نه تنها سودی به همراه نداشته اشد، بلکه شرایط تان در بازار را نیز بدتر از هر زمان دیگری سازد. در این صورت شما باید خودتان را برای شرایط بسیار دشواری آماده کرده و خودتان را بدان عادت دهید. این امر می تواند موقعیت برندتان را در بازار تحت تاثیر قرار دهد. پس همیشه پیش از استخدام نهایی نیروی کار در اوضاع رکود به فکر سرانجام کار برندتان نیز باشید. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی کرده و اوضاع تان در بازار را نیز بهبود بخشد.
میزبانی از رویدادهای کاری
وقتی یک برند حتی در دوران رکود نیز برنامه های اصلی خودش را تغییر نمی دهد، نشانه ای از ثبات در ذهن سایر کارآفرینان و همچنین مشتریان ایجاد خواهد کرد. این امر می تواند برای شما وضعیت بسیار خوبی را ایجاد کرده و اوضاع تان را بهبود بخشد. یادتان نرود در بازار بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان همیشه مسیرهای سختی را طی می کنند. این امر گاهی اوقات در نهایت نیز فرصت چندانی به برندها نمی دهد. درست به همین خاطر شما باید همیشه کارتان را به بهترین شکل ممکن و به سوی تاثیرگذاری اساسی بر روی مشتریان دنبال کنید، در غیر این صورت شاید نتوانید در بازار چندان دوامی برای خودتان داشته و کارتان را توسعه دهید.
رویدادهای کاری می تواند علاوه بر اینکه شما را برندی دارای ثبات در بازار نشان دهد، امکان بهره گیری از تجربه و ایده های دیگر برندها را نیز به همراه داشته باشد. شما همیشه به تنهایی بهترین ایده ها را در بازار ندارید. درست به همین خاطر استفاده از ایده های دیگران می تواند برای شما نکته بسیار مهم و اصولی محسوب شود. در این صورت دیگر هیچ مشکلی برای شما از نقطه نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش نخواهد آمد.
یادتان باشد نظر مشتریان درباره برندها خیلی زود تغییر می کند. این امر در دوران رکود بسیار سریع تر نیز روی می دهد. درست به همین خاطر اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در دنیای کسب و کار هستید، باید عملکردتان در بازار را نیز به درستی دنبال کنید، در غیر این صورت شاید خیلی زود مشتریان از برندتان ناامید شده و به دنبال همکاری با برندهای دیگر بروند.
مطلب مرتبط: 4 استراتژی جهت ارتقای عملکرد تیم فروش
مشتریانی که در دوران رکود از یک برند دلسرد می شوند، به احتمال زیاد دیگر هرگز به آن برند روی خوش نشان نخواهند داد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای از دست دادن همیشگی مشتریان آماده کنید. مگر اینکه عملکردتان در این میان متفاوت بوده و توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای متمایز را داشته باشید. میزبانی از رویدادهای مهم و حتی دعوت از مشتریان در این میان می تواند به شما کمک شایانی در این راستا نماید.